طرح، فعلا بیطرح!
محدودسازی طرح ترافیک برای خبرنگاران اطلاعرسانی شفاف را خدشهدار میکند معاون فرماندار تهران: قیمتهای طرح ترافیک جدید شهرداری از سوی شورا، ایرادات قانونی داشت رئیس کمیسیون حملونقل شورا در گفتوگو با «شهروند»: فرمانداری نمیتواند طرح ترافیک را رد کند.
کد خبر :
۵۰۸۳۲
بازدید :
۱۱۶۴
طرح ترافيكي جديد و پرحاشيه شهرداري تهران در آستانه اجرا با ايراد از طرف كمیته انطباق فرمانداری تهران نسبت به قيمتهاي آن، به شوراي شهر تهران برگشت خورده است. آنطور كه محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران به «شهروند» میگوید، هنوز هيچ نامهاي از طرف فرمانداري تهران به پارلمان شهري ارسال نشده است و رئيس كميسيون حملونقل شورا هم به «شهروند» میگوید که «اگر ايراد درباره نرخگذاري باشد كه در شورا قابل اصلاح است اما رد طرح ترافيك درواقع رد مصوبه شوراي عالي ترافيك است.»
با وجود آنكه طرح جديد ترافيكي در شوراي عالي ترافيك و با حضور نمايندگاني از فرمانداري و استانداري تهران تصويب شده است، اما ظاهرا فرمانداري رغبت زيادي به اجراي طرح ندارد. ديروز غلامحسین آرام، معاون فرمانداري تهران از رد لایحه طرح ترافیک جدید شهرداری در کمیته انطباق فرمانداری تهران خبر داد و به «ايسنا» گفت كه درباره قیمتهای ارسالشده شورای اسلامی شهر تهران براي طرح ترافیک جدید شهرداری تهران ایرادات قانونی وجود داشت: «بعضی از مواد طرح ترافیک جدید هم مغایرتهای قانونی داشت.
بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد و به شورای اسلامی شهر تهران عودت داده شد.» او در گفتوگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» هم گفت كه اگر شهرداری اصرار به اجرای مصوبه طرح ترافيك داشته باشد، موضوع به شورای حل اختلاف كشيده میشود: «از مهمترين مواردی كه فرمانداری نسبت به آن اعتراض دارد اين است كه مصوبه طرح ترافيك جديد با قانون مغايرت دارد و مخالف با سياستهای ابلاغی دولت است.»
محمد قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری هم ديروز با اعلام اينكه «باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد» گفته است كه بعضی از مواردی که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. او البته به طور دقيق درباره ايرادات طرح حرفی نزده اما در گزارشي كه «فارس» منتشر کرده، از ايراد قانوني به ٦ بند از ٩ بند طرح ترافیک سخن به میان آمده است.
همين حرفها كافي بود كه بعضي کانالهای خبری خيلي زود از لغو زودهنگام طرح ترافيك شهرداري تهران خبر دهند؛ طرحي كه شكل ديگري از آن در كشوي ميز مديران شهردار گذشته بود اما با توجه به احتمال به وجود آوردن حاشيهها طرح اجرا نشد.
با ورود محسن پورسيد آقايي به معاونت حملونقل ترافيك اين طرح بعد از ٣ ماه مطالعه به شكل ديگري به شوراي عالي ترافيك ارایه شد؛ طرحي كه معابر تهران را به ٣ «زون» اساسي تقسيم كرده بود اما اعضاي شوراي عالي ترافيك و به ويژه پليس راهور با اجراي آن موافق نبودند؛ بنابراين با اعمال نظر خود طرح را به شكل ديگري تغيير دادند و زونها حذف شد، شيوه پرداخت عوارض تغيير يافت، بعضي از سهميههاي طرح ترافيك حذف يا قيمت ٥٠درصدي براي آنها در نظر گرفته شد و سقف آن هم از ١١٨هزار خودرو در روز به ١٠٣هزار رسيد. بعد هم اعضا در شوراي شهر مصوبه تعيين نرخ عوارض را به تصويب رساند كه ١٣هزار و ٤٠٠ تومان حداقل و ٣٦هزار تومان حداكثر آن در روز است.
اعضا بيخبر از نامه فرمانداري
نامه فرمانداري تهران البته هنوز به دست اعضاي شوراي شهر نرسيده است بنابراين در دستور جلسه روز يكشنبه هم هيچ اثري از بررسي اعتراض فرمانداري نيست. محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران هم در گفتوگو با «شهروند» از رد مصوبه طرح ترافيك اظهار بياطلاعي كرد: «نامه تا الان به دست من نرسيده است، من هم اخبار آن را از طريق رسانهها شنيدم. اول بايد نامه به دست من برسد بعد درباره آن نظر بدهم.»
محمد عليخاني، رئيس كميسيون حملونقل شورا هم اگر چه اطلاعي از اين نامه نداشت اما به «شهروند» گفت: «فرمانداري نمي تواند بگويد طرح اجرا ميشود يا نه بلكه اشكالات و مغايرت با قانون اساسي و شرع را به ما اعلام ميكند تا اگر شورا تشخيص دهد كه اشكال وارد است، آن را رفع كند.»
پليس راهور از ابتدا با اجراي اين طرح مخالف بود. سردار رحیمی، رئیسپلیس پایتخت گفته بود که این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است. سرهنگ مهماندار، رئيسپليس راهور تهران هم گفته بود تا زمانی که شهرداری تهران زیرساختهای طرح ترافیک جدید مانند دوربینهای خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارتهای طرح ترافیک سال ٩٦ در سال ٩٧ هم اعتبار خواهد داشت؛ اما عليخاني در توضيح مخالفت پليس راهور توضيح داد: «پليس راهور عضو شوراي عالي ترافيك است و با رأي همين اعضا طرح تصويب شده است اما حرفي كه درباره زيرساختها زده شده، درست است.
براي تكميل زيرساختها هم فقط به دوربينهاي خروج محدوده طرح نياز است. حالا طرح در شوراي عالي ترافيك تصويب شده است و معاونت حملونقل ترافيك هم گفته كه در حال بررسي و تجهيز معابر خروجي به دوربينهاست و احتمالا در تعطيلات فروردين دوربينها كاشته ميشود. بنابراين، اين طرح در ارديبهشت ٩٧ اجرا خواهد شد.» او معتقد است كه اگر ايراد فرمانداري به كل طرح باشد درواقع ايراد به روساي خودشان برميگردد؛ چون نماينده پليس، فرمانداري، دادستاني و شوراي عالي استانها در آن حضور داشتهاند: «اگر اين اعتراض به دست شورا برسد احتمالا در هفتههاي آينده درباره تغيير رقمها تصميم خواهيم گرفت.»
اعتراضهاي صنفي به طرح ترافيك
طرح ترافيكي جديد شهرداري كه مطرح شد به جز مخالفتهاي گاه و بيگاه پليس و حتي نمايندگان مجلس مورد اعتراض اصناف مختلف ازجمله پزشكان و خبرنگاران قرار گفت. جامعه پزشكي كه در سالهاي گذشته هم به كاهش سهميههايشان معترض بودند اينبار هم به حذف سهميههايشان اعتراض كردند.
هفته اول بهمنماه، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامهای خطاب به شهردار تهران خواستار تمهیدات و تسهیلات لازم برای امکان حضور کادر درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی در محدوده طرح ترافیک شد اما جز آن خبرنگاران كه تا سال جاري سهميههاي ورود به محدوده طرح داشتند هم حالا با طرح جديد تنها ٣درصدشان و با تشخيص شهرداري تهران مشمول تخفيف ٥٠درصدي ميشدند.
ديروز انجمن صنفي روزنامه نگاران استان تهران هم درباره طرح جديد ترافيک اطلاعيهاي صادر كرد. در اين اطلاعيه آمده است كه محدودسازی طرح ترافیک برای خبرنگاران، اطلاعرسانی شفاف را خدشهدار میکند: «اجازه تردد روزنامهنگاران در محدوده طرح ترافیک، برای انجاموظیفه حرفهای آنها، امری ضروری است.
انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران، اختصاص طرح ترافیک به روزنامهنگاران، طبق رویه گذشته را، حق طبیعی آنان دانسته و تصمیمگیری غیرشفاف و با حضور افراد غیرمرتبط با حرفه خود را مغایر این حقوق میداند. انجمن اعتقاد دارد؛ اگر شیوه توزیع مجوز ورود به طرح ترافیک تاکنون مناسب نبوده یا در مواردی به سوءاستفاده آمیخته است، راهکار جایگزین نباید موجب نادیدهگرفتن این حق باشد، بلکه باید برای حذف کاستیها و ضعفهای موجود تدابیر مناسب، همچون ایجاد شفافیت و انتشار اسامی افراد مشمول این سهمیه اتخاذ کرد. از اینرو، این انجمن بهعنوان نهاد صنفی روزنامهنگاری تهران، آمادگی خود را برای تعامل با شهرداری تهران جهت چارهاندیشی مناسب اعلام میدارد.»
حالا رئيس كميسيون حملونقل شوراي شهر تهران هم معتقد است كه شهرداري بايد رعايت اصنافي كه به مجوز طرح نياز دارند را هم بكند و اصناف هم حق دارند در اينباره اعتراض كنند: «طبيعي است، طرحي كه ٣٠سال اجرا شده است، لغو آن اعتراضاتي به همراه داشته باشد و آنها هم حق دارند اعتراض كنند.
ما هم نميگويیم ١٠٠درصد بيايراد است و ما خودمان هم به آن نقد داريم. ما البته تا جايي كه توانستيم، پيشنهاد شوراي ترافيك را تعديل كرديم و تخفيفهايي براي جانبازان و خبرنگاران درنظر گرفتيم.» عليخاني اين را هم گفت كه شهرداري بايد با برخي اقشار كه مرتبط با طرح ترفيك هستند، تعامل بيشتري كند و آنها بايد واقعيتها را ببينند.
نميشود چشمها را بست و تحكمي برخورد كرد: «برخي مديران ما نميدانند چطور طرح را توضيح دهند و مردم را اقناع كنند دستوري حرف ميزنند و روشي كه جواب نميدهد.»
محمد عليخاني درباره تغييرات طرح جديد ترافيك تهران در شوراي ترافيك هم گفت كه طرح نسبت به طرح گذشته تغيير چنداني ندارد و فقط شيوه پرداخت تغيير يافته است: «معتقد بوديم كه شهر بايد زونبندي شود و گسترده بيشتري را در بر بگيرد تا عوارض به صورت يكپارچه از همه مردم گرفته شود، كم و پايدار باشد، چون امروز ديگر ترافيك و آلودگي هوا محدود به محدوده طرح ترافيك نيست و ما در همه معابر شهر تهران با اين معضلات روبهرو هستيم، اما شورايعالي ترافيك طرح را تغيير داد درحالي كه همه در اين شورا عضويت دارند، جز اعضاي شورا و اين يعني مردم در شورايعالي ترافيك نماينده ندارند.»
به گفته او، پليس راهور درباره طرح اوليه شهرداري نظراتي داشت كه سرانجام هم بيشتر آن را اعمال كرد و در واقع امضاي پليس راهور را دارد: «بنابراين ايراد به قيمتها به شورا مرتبط است اما ايراد به طرح به عهده ما نيست. البته از نظر رئيس كميسيون حملونقل شوراي شهر تهران طرح جديد ترافيكي اگر چه كامل نيست اما حركتي رو به جلو است و از طرح قبلي بهتر است: «يكي از نكات مثبت طرح جايگزيني تشويق به جاي تنبيه است، يعني ما براي افرادي كه معاينه برتر يا خودروي هيبريدي داشته باشند يا در ساعات غيرپيك تردد كنند، تخفيف درنظر گرفتهايم كه اين موضوع در همه جاي دنيا هم مرسوم است.»
هيچكس نميداند با طرح جديد چه اتفاقي خواهد افتاد
از زماني كه زمزمههاي اين طرح شروع شد، خيليها گفتند كه طرح جديد در واقع پشتوانه مطالعاتي شهرداري گذشته دارد اما عليخاني در اينباره هم میگوید: «طرحي شبيه به اين در شهرداري گذشته هم بود اما آقاي قاليباف به علت حساسيتهايي كه امكان داشت در زمان انتخابات براي او به وجود بياورد، آن را اجرا نكرد.
مديران شهري جديد هم اين طرح را با سهماه مطالعه بدون پيوستهاي ترافيكي، اقتصادي و اجتماعي به شوراي ترافيك بردند و در واقع مطالعهاي براي آن انجام نشده است.» رئيس كميسيون حملونقل شورا اين را هم میگوید كه هر قدر گفتيم مطالعات اين طرح را ارایه دهند اما مطالعهاي به دست ما نرسيد: «ما هم نميدانيم درصورت اجراي اين طرح چه اتفاقي براي تهران خواهد افتاد اما به هرحال اگر هم اشكالي داشته باشد، در نرمافزارها قابل رفع است و حكم خدا نيست كه نتوان آن را تغيير داد.»
۰