تماسهای مزاحم
بحث تبلیغات غیرمجاز از سوی اپراتورهای تلفنهمراه بارها مطرح و همیشه نیز از سوی مسئولان و کارشناسان نیز اعلام شده که تبلیغات بدون اجازه کاربران غیرقانونی است. با افزایش شرکتها و تب عرضه خدماتشان به مردم، کار تبلیغات از روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر به تلفنهای همراه کشیده شد که متاسفانه پس از مدتی منجر به ایجاد مزاحمت و متحملشدن هزینههایی برای افراد جامعه شد.
کد خبر :
۵۱۲۱۵
بازدید :
۹۰۱
مهرنوش گرکانی | بحث تبلیغات غیرمجاز از سوی اپراتورهای تلفنهمراه بارها مطرح و همیشه نیز از سوی مسئولان و کارشناسان نیز اعلام شده که تبلیغات بدون اجازه کاربران غیرقانونی است. با افزایش شرکتها و تب عرضه خدماتشان به مردم، کار تبلیغات از روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر به تلفنهای همراه کشیده شد که متاسفانه پس از مدتی منجر به ایجاد مزاحمت و متحملشدن هزینههایی برای افراد جامعه شد.
به همین منظور چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و وزارت فناوری اطلاعات سامانه ١٩٥ را فعال کرد و از افراد خواست هر شماره تلفنی را که به منظور تبلیغات برای آنها مزاحمت ایجاد کرده است، به این سامانه معرفی کنند. اما اشکالی که در این سامانه وجود دارد این است که در ابتدا پیامکی ارسال میشود که به شما قالب پیامک ارسالی را آموزش میدهد.
نخستینبار که شماره را وارد کنید، پیامکی دریافت خواهید کرد تحت عنوان اینکه قالب را رعایت نکردید، در صورتی که شما مطابق آنچه در پیامک ارسال شده است، عمل کردید برای بار دوم همان شماره را به شکل قبلی ارسال میکنید و اینبار در یک پیامک به شما اطلاع داده میشود که درست عمل کردید و درنهایت درخواست شما ثبت خواهد شد.
اینبار هم مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده، تبلیغات تلفنی از سوی اپراتورها برخلاف مقررات است. مجید حقی گفته است: «ایجاد مزاحمت برای مشترکان به صورت پیامکی یا صوتی مخالف حفظ حقوق مشترکان است و اپراتورهای ارایهکننده خدمات ارتباطی به هیچ عنوان مجاز نیستند آن را انجام دهند و اپراتورها موظف هستند تبلیغات تلفنی خود را متوقف کنند.»
همچنین معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده چنانچه مشترکان با چنین مواردی مواجه شدند با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند یا شکایات خود را از طریق سایت www,١٩٥.ir با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کنند. متولی پیگیری این موضوع سازمان بازرسی کل کشور است. بهترین روش برای پیگیری این است که افراد متضرر میتوانند از اپراتور خاطی در سایت سازمان تنظیم مقررات و به سامانه ١٩٥، طرح و ثبت شکایت آنجا شکایت کنند.
اما مشکلی وجود دارد و آن هم این است که مردم نمیدانند این اپراتور مربوط به کدام شرکت فراهمکننده است. باید ابتدا این موضوع مشخص شود. متاسفانه افراد توانایی ندارند که بتوانند این موارد را بررسی کنند، زیرا این توضیحات در آن سامانه قید نشده یا شاید من نتوانستم تابهحال چنین توضیحاتی را ببینم و نکتهای که از همه چیز مهمتر است اینکه کارشناسانی که در ١٩٥ مشغول به کار هستند، آنطور که باید اطلاعات دقیقی در این حوزه ندارند یا به بیان صریحتر اپراتورهایی که در آنجا مسئول پاسخگویی به مردم هستند، اپراتورهای مسلطی نیستند و صرفا فقط میتوان به این سامانه مراجعه و اقدام به ثبت شکایتها کرد.
تبلیغات آزاردهنده
اپراتورها یا همان گردانندگان تلفن همراه در ایران اگر در یک چیز مشترک باشند، تبلیغات فراوان، آزاردهنده و اجباریای است که روزانه برای مشترکان فرستاده میشود. به سخن دیگر، گوشی تلفن همراه مشترکان تبدیل به بیلبوردهای تبلیغاتی رایگان اپراتورها شده است؛ آن هم درحالیکه شما برای کمترین و کوچکترین خدمات این اپراتورها، بهای آن را میپردازید. بهایی که سودی فراوان نصیب اپراتورها میکند.
برای فرار و دوری از این تبلیغات آزاردهنده، ظاهرا راههایی وجود دارد. راههایی که همه این اپراتورها معرفی کردهاند و بیشتر مشترکان تلفنهای همراه هم بارها و بارها آنها را آزموده، اما کمترین نتیجهای نگرفتهاند. یکی از این راهها، وارد کردن کدهای دستوری لغو تبلیغات است.
شیوه دیگر، تماس تلفنی با بخش خدمات اپراتورها و درخواست شفاهی است. در هر دو شیوه، به شما اطمینان داده میشود که طی ٢٤ یا ٤٨ ساعت آینده، دیگر برای شما تبلیغات فرستاده نمیشود. وعدهای پوچ که هرگز عملی نمیشود.حتی به تازگی برخی از اپراتورهای تلفن همراه شیوه تازهای را به کار گرفتهاند و آن، نشان داده شدن پیامهای تبلیغاتیشان هنگام برقراری تماس تلفنی شماست، یعنی زمانی که به دوست، همکار یا هر شخص و نهاد دیگری زنگ میزنید، به محض برقراری ارتباط، یک پیام تبلیغاتی روی صفحه تلفنهمراهتان نشان داده میشود و تا پایان مکالمه، همچنان مزاحم جدی شماست.
تبلیغات این بستهها و خدمات حاشیهای درحالی است که بیشتر اپراتورها باوجود ادعاهای فراوان، همچنان در بسیاری از موارد از ارایه آنتندهی مناسب برای یک تماس ساده تلفنی، ناتوانند. برای نمونه خطوط ایرانسل در چند ماه گذشته با قطعیهای مکرر فراوان روبهرو بوده است؛ دستکم در چندین استان که نگارنده و دیگر دوستان و آشنایان ایرانسلیاش حضور داشتهاند و پیگیری این قطعیهای آنتن، هر بار با یک توجیه غیرمنطقی از سوی کارشناسان این اپراتور همراه بوده است. بههرحال انتظار میرود اپراتورهای تلفن همراه، به جای این همه ادعاها و تبلیغات پردبدبه، به حقوق نخستین و ساده کاربرانشان به دیده احترام بنگرند.
برای تبلیغ اجازه بگیریم
تفاوت اذن و اجازه در حقوق، اذن رخصت قبل از عمل است و اجازه رخصت بعد از عمل است. بهعنوان مثال در ایمیلها اتفاقی که میافتد این است که ما در تبلیغات این اجازه را به خود میدهیم که اول تبلیغ محصول را بکنیم و در زیر یک لینک بسیار کمرنگ میگذاریم که اگر نمیخواهی دریافت کنید، غیرفعال کنید. البته این اتفاق در گذشته نمیافتاد و بهتازگی لینک غیرفعال کردن هم اضافه شده است و این خود پیشرفت در این زمینه را نشان میدهد.
در بسیاری از خدمات بهطور مثال تبلیغ از طریق تلفنهمراه همین امروز در دنیا سیستم اذنی را پیاده کردهایم، یعنی ما نمیتوانیم پیامک بزنیم به کسی و انتهای آن بنویسیم که اگر میخواهی لغو کنی فلان شماره را وارد کن. این سیستم اذنی است، اما نباید اینگونه باشد، حق ارسال اصلا وجود ندارد، حتی به نحوی که سیستم لغو برای آن بگذارید. در همان زمان که سیمکارت توسط فرد خریداری میشود، باید این اجازه را از طرف بگیریم با این منظور که حق دارم برایتان پیامک تبلیغی بفرستم؟ حتی اگر اجازه دادند هم در این زمان باید سیستم لغو امکانپذیر باشد.
ارایهدهنده سرویس بهطور مستقیم در ارتباط است با کسبوکاری که آن سرویس را مستقیم ارایه میدهد. البته امکان مراجعه کسی که برای جبران خسارت میرود، به فرد مقصر اصلی امکانپذیر است.
۰