کلاهبرداری از همراهان بیمار

کلاهبرداری از همراهان بیمار

بر اساس قانون کلاهبرداری جرم محسوب شده و شخص کلاهبردار باید به اشد مجازات برسد. در سال‌های اخیر اخبار متعددی درباره کلاهبر‌داری‌های سایبری از طریق تلفن، شبکه‌های اجتماعی و مجازی به گوش می‌رسد. در این میان این روز‌ها انگار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به محلی برای عرض اندام افراد کلاهبردار تبدیل شده است.

کد خبر : ۵۱۳۴۱
بازدید : ۱۰۰۶
زهرا سلیمانی | بر اساس قانون کلاهبرداری جرم محسوب شده و شخص کلاهبردار باید به اشد مجازات برسد. در سال‌های اخیر اخبار متعددی درباره کلاهبر‌داری‌های سایبری از طریق تلفن، شبکه‌های اجتماعی و مجازی به گوش می‌رسد. در این میان این روزها انگار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به محلی برای عرض اندام افراد کلاهبردار تبدیل شده است.
کلاهبرداری از همراهان بیمار
برای مثال از پزشکان زیرمیزی بگیر و خطاهای پزشکی گرفته تا افراد یا خانواده‌هایی که به شکل تمام وقت در مقابل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایستاده‌اند و با این جمله که از شهرستان آمده و توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان، خرید دارو، کرایه ماشین و ... را ندارند، مردم را سر کیسه می‌کنند. در این شرایط برخی افراد نیز با به بازی گرفتن روحیه و سلامتی دیگران به شکل تصادفی مبادرت به تماس به آنها کرده و با این مضمون که پرستار یا پزشک بیمارستان‌اند، از افراد وجوهی را برای پذیرش بیمار درخواست می‌کنند.

در روزهای اخیر سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اخیرا عده‌ای کلاهبردار با مردم تماس می‌گیرند و با اعلام بستری نزدیکان آنها در بیمارستان از مردم اخاذی می‌کنند؛ این افراد شیاد هستند و مردم به این تماس‌ها توجه نکنند. ایرج حریرچی افزود: گزارش‌هایی داشته‌ایم که افرادی تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس گرفته‌اند و به دروغ به آنها گفته‌اند که یکی از عزیزانشان در بیمارستان است و فلان مبلغ را به یک حساب بانکی واریز کنید، اما بعد معلوم شده که کل ماجرا دروغ بوده است.
او تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که به این تماس‌ها توجه نکنند؛ هر پولی که در سیستم بیمارستانی کشور پرداخت می‌شود، فقط در صندوق بیمارستان و با ارائه صورتحساب به افراد قانونی است و غیراز آن هر نوع پرداختی در بیمارستان چه به‌صورت نقدی و چه کارت به کارت غیرقانونی است. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم این موارد را به سامانه 190 اطلاع دهند تا به سرعت رسیدگی شود.

ساعت 2نیمه شب و تماس فرد مزاحم
ساعت دو بامداد فردی با منزل لیلا تماس گرفته و می‌گوید: پدرت در بیمارستان است و حال و روز مناسبی ندارد. از طریق آنلاین اقدامات بستری و پذیرش او باید انجام شود، در غیراین صورت از پذیرش و ارائه خدمات درمانی خبری نیست.
او هم سراسیمه در آن ساعت شب به بیمارستان رفت، اما غافل از اینکه پدرش در منزلش خواب بود. او به خبرنگار « آرمان» می‌گوید: در همان لحظه حالت سکته به من دست داد و دیگر نمی‌توانستم خودم را کنترل کنم. این افراد از بنده پول درخواست کرده بودند، اما چون بیمارستان در نزدیکی محل سکونتمان بود با همسرم به آنجا رفتیم تا ببینیم حال پدر چگونه است، اما تمام این حرف‌ها دروغ بود. او می‌افزاید: به بازی گرفتن اعصاب و روان یک زن باردار اوج پستی افراد سودجو و کلاهبردار است.
او می‌گوید: من به‌دلیل شنیدن این خبر نزدیک بود، سقط جنین کنم. در این شرایط از نهادهای مسئول در وزارت بهداشت و نیروی انتظامی انتظار داریم تا در این‌باره برنامه‌هایی را اعمال کنند تا دیگر هیچ‌فردی به خود اجازه این گونه اقدامات سوء را ندهد. اینکه برخی افراد برای تصاحب پول هر روز در یک قالب جدید به فکر خالی کردن جیب مردم باشند، درست نیست و باید نهادهای مسئول با تقویت سیستم نظارتی و امنیتی به‌نحوی رفتار کنند تا دیگر کسی به خود اجازه این گونه مردم آزاری‌ها را ندهد.

پیگیری فعالیت افرادسودجو
احمد تصادف کرده و از طریق تماس با اورژانس به بیمارستان منتقل شد. او درباره کم‌وکیف خدمات‌رسانی به خبرنگار «آرمان» می‌گوید:‌ با ارائه بیمه و کارت خودرو، وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شد و بنده نیز از طریق اورژانس به مدت یک هفته در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتم. این گونه خدمات هزینه‌ای به‌دنبال ندارد.
این مرد جوان می‌افزاید: برای دریافت خدمات در مراکز درمانی اخذ هزینه‌ها اهمیت دارند، اما در اولویت نیست، چون خدمات‌رسانی بر اساس شرایط افراد انجام می‌شود. برای مثال پدر بزرگ بنده چندی قبل به زمین خورد و اهالی محل او را به بیمارستان منتقل کردند. به‌گفته این مردم جوان پرسنل بخش اورژانس با مشاهده او به ارائه خدمات درمانی پرداخته و از همراه بیمار خواستار تشکیل پرونده و دیگر اقدامات برای پذیرش شدند. دست آخر هم پدر بزرگم به شکل داوطلبانه خواست تا اعضای خانواده را از این اتفاق مطلع کند. به‌گفته او برخی از افراد در حوالی محوطه بیمارستان هستند و با توضیحات کاذب درباره عدم توانایی پرستاران و پزشکان خواستار انتقال بیمار به مرکز درمانی دیگر می‌شوند، باید مسئولان امر را نسبت به فعالیت این افراد آگاه کرد.

اخذ پول اولویت بیمارستان‌ها نیست
یک عضو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کم‌وکیف خدمات‌رسانی در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی کشور به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: بیماران از طریق اورژانس یا شخصی وارد بیمارستان می‌شوند. بیمارانی که از صحنه تصادف و به وسیله اورژانس وارد بیمارستان می‌شوند، بر اساس قانون نباید وجهی پرداخت کنند. این افراد فقط با ارائه برگه صحنه تصادف می‌توانند از خدمات بیمارستان و دیگر مراکز درمانی بهره‌مند شوند.
این افراد با ارائه دفترچه بیمه 10‌درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. در این وضعیت از آنها در بدو ورود فقط مبلغ 50‌هزار تومان برای تشکیل پرونده اخذ می‌شود. کیوان ایلچیان می‌افزاید: اگر بیمار وابسته به بیمه‌های خدمات درمانی در بیمارستان فوت کند، بیمارستان وجهی از بستگان او اخذ نمی‌کند.
درضمن از افراد تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی 10‌درصد هزینه درمان اخذ می‌شود. افراد باید بدانند که چه عملی در بیمارستان باید انجام دهند و بررسی کنند که عمل جراحی مربوطه مشمول پوشش سازمان‌های بیمه‌گر می‌شود یا خیر. به‌گفته او افراد جامعه باید نسبت به افراد کذاب و کلاهبردار هوشیار باشند، چون هیچ‌یک از پرسنل بیمارستان با خانواده افراد برای اخذ هزینه درمانی تماس نمی‌گیرد.
درضمن در روند درمان باید به این نکته توجه داشت که برخی از بیماران خارجی باید چگونگی پوشش‌دهی بیمه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. برای مثال برخی از آنها از بیمه sos همان بیمه تکمیل درمانی متعلق به شرکت بین‌المللی کمک‌رسان ایران برخوردار هستند.
در بین بیماران خارجی هم برخی از اتباع بیگانه از بیمه‌های درمانی برخوردار نیستند، طبیعتا هزینه‌های درمان از آنها به شکل آزاد اخذ می‌شود. او تاکید می‌کند: کادر درمانی در بیمارستان‌ها با خانواده بیمار تماس نمی‌گیرند و درخواست هزینه نمی‌کنند، بلکه افراد با مراجعه به بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمان از خدمات لازم بهره‌مند شده و در مرحله درمان برای افراد و خانواده‌های آنها برگه تسویه حساب صادر می‌شود.
این متخصص بیماری‌های داخلی در پاسخ به این سوال که برای مثال یک فرد به‌طور اتفاقی دچار حادثه شده و دفترچه بیمه و هزینه درمان را همراه ندارد، در این شرایط خدمات‌رسانی مراکز درمانی به این گونه افراد چگونه است؟ می‌افزاید: اگر بیمار به شکل اورژانسی وارد بیمارستان شود، واحد مددکاری در بیمارستان و دیگر مراکز درمانی کشور فعال است و در لحظه به فرد مصدوم خدمات‌رسانی می‌شود، یعنی بیمارستان‌ها برحسب اینکه بیمار اورژانسی یا غیراورژانسی باشد، اقدام می‌کنند.
برای مثال برخی از افراد بعد از گذشت یک هفته از شکستگی استخوان برای درمان اقدام می‌کنند. در این شرایط فرد باید دفترچه بیمه همراه داشته باشد و هزینه درمان را پرداخت کند، اما وقتی برای فرد به شکل حاد و ناگهانی اتفاقی بیفتد یا از طریق آمبولانس به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی به ارائه خدمات می‌پردازند. این پزشک تاکید می‌کند: این گونه تماس‌های کذب از سوی افراد کلاهبردار برقرار می‌شود و مردم باید درباره این مساله آگاه باشند و فریب افراد شیاد را نخورند و به این ترتیب به افراد کلاهبردار اجازه بازی با پول و آرامششان را ندهند.

رسیدگی به شکایات مردمی
همچنین مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان درباره چگونگی اطلاع‌‌رسانی جامعه با مشاهده هر گونه سوء استفاده و نارسایی از خدمات‌رسانی در مراکز درمانی کشور به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: برای همگان خدمات‌رسانی در بخش سلامت به دو شکل انجام می‌شود، یکی در قالب ارائه خدمات از سوی بیمارستان‌ها و خدمات درمانگاهی و دیگری از طریق مراکز پرستاری مراقبت در منزل در اقصی نقاط کشور است.
از این دو طریق در سطح جامعه خدماتی به شکل مدون ارائه می‌شود. رامین عوض‌پور می‌افزاید‌: هم‌اکنون برخی افراد از خدمات‌رسانی در بخش درمان سوء استفاده می‌کنند. در این وضعیت به مردم توصیه می‌شود، موارد مشکوک را به دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها اطلاع‌رسانی کرده یا از مراکز مراقبت از منزل در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها برای اطمینان از دریافت خدمات استعلام بگیرند.
به‌گفته او مردم با مشاهده هر گونه بی‌قانونی و سوء استفاده از خدمات‌رسانی در بخش درمانی کشور باید با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی، مسئولان امر را از این چنین اقدامات سوء آگاه کرده و از نشر این گونه اخاذی‌ها در جامعه جلوگیری کنند.
به‌گفته مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت، بنده توصیه می‌کنم افراد هر گونه مراقبت و خدمات را از مراکز مورد تایید دانشگاه‌های علوم پزشکی اخذ کرده و در موارد مشکوک به استعلام از مراجع مسئول بپردازند. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان ویژه خود سامانه پیامکی ایجاد کرده و از این طریق می‌توانند به شکایات مردم رسیدگی کنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید