سیزدهمین روزجست وجو درمحل سقوط «آسمان»

هواپیمای مسافربری شرکت هوایی آسمان که با ۶۶ سرنشین از تهران به مقصد یاسوج در پرواز بود صبح ۲۹ بهمن در جنوب سمیرم اصفهان و بر فراز رشته کوه‌های دنا از رادار خارج شد و سقوط کرد. لاشه این هواپیما ۳ روز بعد در میان برف و یخ پیدا شد و عملیات جست و جو برای یافتن بقایای سرنشینان با جدیت دنبال می‌شود.

کد خبر : ۵۱۸۱۴
بازدید : ۱۲۵۶
سیزدهمین روز از عملیات جست و جو برای یافتن پیکرهای جانباختگان سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، پس از دو روز وقفه در شرایط بد جوی از سر گرفته شد. این در حالی است که ارتفاع برف در کوه دنا، گردنه بیژن و محل سقوط هواپیما به 3 متر رسیده است.

اعزام 30 امدادگر/ سیدامان‌الله جهان بین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگردهای هلال احمر به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعزام شده‌اند و عملیات جست و جو پس از دو روز وقفه از صبح جمعه آغاز شده است. با توجه به مساعد شدن هوا امید داریم، عملیات جست و جو نتیجه بخش باشد.
براساس اعلام فرماندار دنا، در سیزدهمین روز عملیات با تصویب ستاد بحران 30 امدادگر شامل یخ نوردان، تکاوران سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مردمی در قالب 6 تیم همراه با سه بالگرد عملیات جست و جو را برعهده گرفتند.
عزیز فیلی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از شرایط روز دوم گفت: تلاش عوامل و نیروهای امدادی برای اعزام به ارتفاعات دنا و آغاز عملیات جست و جوی پیکر جانباختگان سانحه هواپیمای تهران- یاسوج در روز پنجشنبه به‌دلیل شرایط نامساعد جوی بی‌نتیجه ماند. نیروها از هوا و زمین آماده اعزام به ارتفاعات قله پازن پیر بودند که با بدی آب وهوا مجبور به توقف شدند.

تداوم جست و جوها تا یکشنبه/ مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد افزود: صبح جمعه 2 تیم از کوهنوردان جمعیت هلال احمر و تکاوران ارتش جمهوری اسلامی در شرایطی سخت در ارتفاع چهار هزار متری نزدیکی محل سقوط هواپیما از بالگرد فرود آمدند.
این 2 تیم سه نفره نیروهای تخصصی امدادی هستند که به‌عنوان تیم حمل‌کننده با کوله پشتی برای جست و جو و انتقال بقایای اجساد جانباختگان سانحه هوایی اعزام شده‌اند. بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی در محل سقوط هواپیمای تهران- یاسوج روز یکشنبه پایدار خواهد بود و کار جست و جو و انتقال ادامه خواهد داشت.

برنامه‌ای برای توقف عملیات جست و جو نداریم/ سید علی وفایی مقدم، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ برنامه‌ای برای توقف عملیات جست‌و‌جوی پیکر‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای آسمان نداریم چرا که در حال حاضر خطری جان نیرو‌های امدادی را تهدید نمی‌کند.
پس از حادثه برخورد هواپیمای آسمان با کوه دنا و کشته شدن مسافران این هواپیما، عملیات تیم‌های امدادی به منظور انتقال پیکر‌های جانباختگان حادثه به پایین کوه در دستور کار قرار گرفت. تلاش ما این است که تمام اقدامات صورت گرفته به‌صورت علمی و تخصصی بوده تا در مسیر عملیات مشکلی برای امدادگران حاضر در منطقه ایجاد نشود. با توجه به مه و کولاک و بارش برف شدید، شرایط دسترسی به‌لاشه هواپیما و پیکر‌های جانباختگان حادثه بسیار دشوار است.وی افزود: هر جا که امکان خطر جانی برای امدادگران وجود داشته باشد عملیات جست‌و‌جو متوقف خواهد شد. اما در حال حاضر برنامه‌ای برای این کار نداریم.
نیرو‌های ارتش، هوانیروز، هلال احمر و اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب تیم‌های ارزیاب به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده و وضعیت منطقه و خطرات آن را رصد می‌کنند. توقف احتمالی عملیات جست‌و‌جو از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌شود و هنوز دستوری در این زمینه اعلام نشده است.

اولویت نخست؛ حفظ جان امدادگران/ داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز گفت: عملیات جست‌و‌جوی امدادگران از جبهه جنوبی کوه دنا برای یافتن پیکر‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیما متوقف شده و نیرو‌ها از جبهه شمالی مشغول به‌فعالیت هستند.
شرایط منطقه سقوط هواپیمای آسمان در منطقه کوه دنا به‌ طور مرتب رصد می‌شود و نیرو‌های هلال احمر اصفهان به‌عنوان پشتیبان آماده هستند که هر زمان نیاز شد وارد عملیات جست‌و‌جو شوند. در روز‌های گذشته شاهد بارش برف در منطقه بوده‌ایم و در این شرایط عملیات جست‌و‌جوی نیرو‌های امدادی بسیار دشوار است. نگران جان امدادگران هلال احمر هستیم به همین خاطر به طور دائم تذکراتی به امدادگران ارائه می‌شود.

وی افزود: جست‌و‌جوی پیکر‌های باقیمانده از سمت جنوب قله برعهده نیرو‌های هلال احمر اصفهان و فعالیت از سمت شمالی قله بر عهده هلال احمر کهگیلویه و بویر احمد است. صعود به قله از سمت جنوب بسیار دشوار است و خطرات منطقه بسیار بیشتر از اقدام از سمت شمال است. در این شرایط فعالیت امدادگران از سمت جنوب متوقف شده و اجازه فعالیت به نیرو‌های اصفهان داده نشده است.
هر تیمی که به منطقه سقوط هواپیما اعزام می‌شود شامل ۶ نیروی تخصصی است و این افراد علاوه بر اینکه کوهنورد و یخ نورد تخصصی هستند، قادر به کارگاه زدن و شب ماندن در کوه بوده و بسیار تخصصی هستند. حفظ جان امدادگرانی که راهی منطقه می‌شوند برای ما بسیار مهم است به همین خاطر تمام توجه مسئولان معطوف بر این امر است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید