گزارش‌ها از پیدا شدن جعبه‌سیاه‌‌آسمان‌

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جعبه سیاه هواپیمای پرواز تهران- یاسوج پیدا شد.

کد خبر : ۵۱۹۳۷
بازدید : ۱۴۳۰
فرایند و زمان خواندن جعبه سیاه چقدر طول می کشد؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جعبه سیاه هواپیمای پرواز تهران- یاسوج پیدا شد.
پیدا شدن جعبه سیاه را تایید کرد و افزود: جعبه سیاه هواپیمای ATR ۷۲ پرواز تهران- یاسوج که روز یک شنبه، ۲۹ بهمن ماه در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده بود با تلاش و جست وجوی کوهنوردان و نیروهای امدادگر پیدا شده است.
به گزارش ایسنا، پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یک شنبه، ۲۹ بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی سمیرم اصفهان از رادار خارج شد و سقوط کرد.

درعین حال پس از اعلام پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما اخباری در نقض این خبر منتشر شد تا در نهایت عصر روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی تصریح کرد :پیرو اخبار منتشر شده مبنی بر یافتن و انتقال جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کند کوهنوردان اعزامی عضو گروه تجسس که هم اکنون در محل سانحه در ارتفاعات دنا حضور دارند، در بین قطعات هواپیما، موفق به یافتن دو قطعه شده اند که مطابق با آموزش های ارائه شده، احتمال قوی می دهند این دو قطعه، جعبه سیاه هواپیما باشد.تا زمان انتقال قطعات و شناسایی آن توسط تیم تخصصی بررسی سانحه امکان تایید رسمی یافتن جعبه سیاه از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ممکن نیست.
با توجه به برنامه ریزی انجام شده، قطعات در روز یک‌شنبه (امروز) به مرکز هدایت عملیات تجسس و نجات منتقل خواهد شد و در حضور مقام قضایی ذی‌صلاح و نماینده گروه بررسی سانحه تحویل گرفته می شود اطلاعات رسمی پس از ارزیابی قطعات توسط مقامات قضایی و گروه بررسی سانحه اعلام خواهد شد.

کمیسیون اصل ۹۰ بر مراحل استخراج داده‌های جعبه سیاه هواپیما نظارت می‌کند
در همین حال بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بازدید خود و کارشناسان این کمیسیون از فرودگاه یاسوج، گفت:با توجه به رویت دم هواپیما که جعبه سیاه در آن قرار دارد این جعبه باید سالم باشد اصرار جدی ما این است که جعبه سیاه با کمال دقت مکان‌یابی شود و با نظارت منتقل شود. کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ هم از بدو یافتن آن تا استخراج داده‌ها بر آن نظارت خواهند کرد. در واقع بخش اعظمی از پیگیری ما به جعبه سیاه بر می‌گردد که در دسترس قرار گیرد.

آشنایی با جعبه سیاه هواپیما و شیوه خواندن آن
تاریخچه جعبه سیاه موسوم به (کراچ رکوردر ) به این دلیل حائز اهمیت است که در تمام سوانح هوایی علت سانحه فقط از آن طریق مشخص خواهد شد این جعبه پس از سانحه سیگنال های ماورای صوت خود را فقط به مدت ۳۰ شبانه روز می فرستد و پس از آن در صورت پیدا نشدن برای همیشه خاموش می‌شود، جعبه سیاه در مهلت 30 روزه اش از یک باتری اضطراری تغذیه می کند.

جعبه سیاه، یا ضبط کننده اطلاعات پرواز در هواپیما ابزاری است که در طول پرواز برای ذخیره پارامترهای خاصی به کار می‌رود. با بروز هر سانحه‌ای برای یک هواپیما سوالات زیادی درباره علت سقوط هواپیما مطرح می‌شود. پاسخ به این سوالات به کمک دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (FDR) خلاصه (Flight Data Recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (CVR) خلاصه (Cockpit voice recorder) که در مجموع جعبه سیاه نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد.
این سیستم‌ها جزئیات پرواز را در طول پرواز ضبط می‌کنند. سیستم جعبه سیاه به ‌رغم آن چه از نامش پیداست، رنگ نارنجی فسفری دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه به ویژه در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار مؤثر است.طبق استانداردهای هوایی حداقل اطلاعاتی که باید توسط این سیستم ضبط شود شامل موارد زیر است:زمان، شتاب عمودی هواپیما، موقعیت دسته کنترل پرواز، موقعیت پدال کنترل رادار، موقعیت فرمان هواپیما،تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما،جریان سوخت، سرعت، ارتفاع فشاری، جهت مغناطیسی هواپیما و شتاب طبیعی هواپیما.

رمزگشایی اطلاعات جعبه سیاه
مراکز بررسی اطلاعات جعبه سیاه بسیار محرمانه هستند و بر اساس قوانین بین‌المللی تنها بازرسان این مراکز و خدمه پرواز اجازه ورود به آن ها را دارند. تحقیقات در این مراکز در اتاق‌های عایق صوتی با قفل‌های مغناطیسی انجام می‌شود تا جلوی هر گونه شنود الکترونیک گرفته شود. در چهار دیواری این اتاق‌های عایق، بلندگوهایی نصب شده تا حال و هوای داخل هواپیما را بازنمایی کنند. در صورت بیرون کشیدن جعبه سیاه از آب، متخصصان ابتدا جعبه سیاه را در آب مقطر غوطه‌ور می‌کنند تا سرعت خوردگی آن را کمتر کنند و سپس آن را به صورت کامل خشک می‌کنند.
برای این کار جعبه سیاه را سه روز در محفظه‌های خشک کن قرار می‌دهند. در این محفظه تمام آب جعبه سیاه کشیده می‌شود تا رطوبت باعث از دست رفتن اطلاعات نشود. متخصصان وقتی مطمئن شدند احتمال از دست رفتن اطلاعات منتفی شده شروع به گوش دادن و بررسی اطلاعات ضبط شده می‌کنند.
متخصصان به صداهای پس زمینه نیز با دقت گوش می‌کنند زیرا می‌تواند اطلاعاتی مثلاً درباره کارکرد موتورها فراهم کند. وقتی اطلاعات آماده شد، متخصصان با ترکیب صداهای ضبط شده و اطلاعات فنی دقیق، سعی می‌کنند تصویری از آن چه ممکن است اتفاق افتاده باشد ترسیم کنند.فرایند قرائت جعبه سیاه هواپیما‌ها بعضا تا چند ماه ممکن است طول بکشد.
منبع: خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید