واکنش علی جنتی به حواشی اپرای عاشورا

در حاشیه آخرین شب اجرای عمومی «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران، علی جنتی نسبت به مسائل پیرامون این اجرا واکنش نشان داد.

کد خبر : ۵۲۴۴
بازدید : ۱۳۸۳
در حاشیه آخرین شب اجرای عمومی «اپرای عاشورا» توسط ارکستر سمفونیک تهران، علی جنتی نسبت به مسائل پیرامون این اجرا واکنش نشان داد.

علی جنتی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به یک روایت تاریخی درباره اجرای «اپرای عاشورا» گفت: «این اجرا برایم یادآور تاریخ بود؛ یک زمان برخی گفتند امیرالمومنین را در محراب کشتند و بعضی­ها گفتند مگر علی (ع) نماز می­خواند؟! از نظر من این اجرا یک کار بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است. اپرایی که بسیاری از اشعارش برگرفته از تعزیه­های خودمان است؛ تعزیه­هایی که در طول سالیان دراز آنها را می­دیدیم و به آنها عادت داشتیم. فکر نمی­کنم کسی این کار را ببیند و تحت تاثیر قرار نگیرد و اشک از چشمانش سرازیر نشود.»

وزیر ارشاد در خصوص انتشار فیلمی از کنسرت «اپرای عاشورا» و تک خوانی زن در این اجرا گفت: «امشب که من اجرای «اپرای عاشورا» را دیدم متوجه شدم در طول دو روز گذشته چه ظلم و جفایی نسبت به این کار که در نوع خود بی­نظیر است، در برخی سایت­ های خبری و وبلاگ­ ها اتفاق افتاده است. اپرایی در رابطه با تاریخ عاشورا اجرا شده و از شعرهای محتشم کاشانی گرفته تا شعرهای دیگری که در رابطه با این واقعه سروده شده را یک گروه صد و سی نفره اجرا می­ کند آن وقت یک عده می­ گویند این­ ها تاریخ عاشورا را به بازی گرفته­ اند و ابتذال و تک­خوانی به راه انداخته­ اند!»

او ادامه داد: «جای تاسف است که یک سری عناصری که فقط به سیاست بازی فکر می­ کنند، بخواهند چنین کاری را خدشه­ دار کنند و زحمات کسانی را که در طول سالیان برای این کار زحمت کشیده­ اند، از جمله آهنگساز و شعرا و خواننده­ هایی که آن را بسیار زیبا خواندند را زیر سوال ببرند.»

جنتی درادامه درباره موضوع ممنوع الشدن برخی از هنرمندان موسیقی که در رسانه ها مطرح شده است، نیز گفت: «این موضوع را قبلا معاونت هنری پاسخ داده اند که ما چیزی تحت عنوان ممنوع­ الفعالیت نداریم. اینکه بیاییم اسم یک نفر را اعلام کنیم و بگوییم فعالیتش کلا ممنوع است، محلی از اعراب ندارد.»

جنتی در واکنش به این موضوع که فرزد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی خبر ممنوع­ الفعالیتی برخی از هنرمندان را تایید کرده گفت: «ممکن است یک فرد خاص به دلیل خاصی کار یا رفتارش مورد قبول نبوده یا مثلا با برخی شبکه­ های معاند همکاری جدی داشته است. در این صورت به او گفته­ اند که به این دلیل فعلا نمی­ توانیم به شما مجوز دهیم.»

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد که علی جنتی را همراهی می­کرد در پاسخ به این موضوع که قرار بوده اجرای «اپرای عاشورا» تا پنجشنبه 30 مهرماه ادامه داشته باشد اما بلیت فروشی سه شب آخر آن متوقف شده گفت: «امشب اجرای «اپرای عاشورا» برای عموم تمام شد و احتمالا طی سه روز آینده برای برخی از ارگان های متقاضی اجرا داشته باشیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید