مکان‌های تفریحی و دیدنی تهران

مکان‌های تفریحی و دیدنی تهران

کسانی که در یک شهر زندگی می‌کنند زیباترین و جالب‌ترین جا‌های دیدنی آن را از دست می‌دهند. در تهران هم ما اماکن توریستی زیادی داریم که ایام عید به خاطر خلوتی شهر فرصت خوبی است که به آن‌ها سر بزنیم.

کد خبر : ۵۲۶۸۶
بازدید : ۳۷۴۷
فرادید | ایام عید و تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذاری‌های خانوادگی است. خیلی‌ها دوست دارند در این تعطیلات به نسبت طولانی از شهر خود دور شوند و به اماکن دیدنی شهر‌های دیگر بروند. بی شک در ایران در هر گوشه و شهری که بروید جایی برای دیدن و لذت بردن پیدا می‌کنید. بسته به نوع سلیقه تفریحی که دارید می‌توانید از مکان‌های تاریخی تا طبیعت و موزه و دریا تنوع برای دیدنی‌ها در ایران داشته باشید.

به گزارش فرادید؛ کسانی که در تهران سکونت دارند اگر در ایران بمانند اغلب شهر را ترک می‌کنند و به شهر‌های توریستی ایران سفر می‌کنند آن‌ها معتقدند تهران جایی برای دیدن ندارد یا ما که همیشه در این شهر هستیم همه جا را دیده ایم. اما دقیقا اینطور نیست. کسانی که در یک شهر زندگی می‌کنند زیباترین و جالب‌ترین جا‌های دیدنی آن را از دست می‌دهند. در تهران هم ما اماکن توریستی زیادی داریم که ایام عید به خاطر خلوتی شهر فرصت خوبی است که به آن‌ها سر بزنیم.

۱. موزه مقدم
این موزه محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. بعد از محمدتقی خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آن‌ها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند.
در نوروز تهران را ببینیم
در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران کرد. پس از فوت او در سال ۱۳۶۶ و همسر ایشان در سال ۱۳۶۹ تولیت این بنا به دانشگاه تهران سپرده شد و امروزه اینجا مکانی برای بازدید گردشگران شده است.

موزه مقدم از نظر معماری، تاریخچه و همچنین آثار و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود دارای ارزش بسیار بالایی است. علاوه بر فضای تاریخی و زیبا یک حیاط دارد که در آن می‌توانید در بهار حال و هوای زیبایی دارد.

این موزه در خیابان امام خمینی بعد از خیابان شیخ هادی قرار دارد.

۲. موزه سینما
حکایت تاریخ این ملک زیاد است، اما مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ در زمان محمدشاه قاجارساخته شده است وساختمان آن کاخ شکارگاه وی بود. پس از فوت نظام الدوله، مالک باغ، پسرش دوستعلی خان معیر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد. او به این باغ و عمارتش اهمیتی نمی‌داد تا اینکه باغ رو به ویرانی گذاشت.تاجری اعیان منش این باغ را خرید و دست به تعمیرآن زد. اما پدرش که از این ولخرجی‌های پسر نگران شده بود او را به شیراز خواست وبه این ترتیب باغ و عمارت به سرایدار سپرده شد و دوباره رو به ویرانی نهاد.
در نوروز تهران را ببینیم
بعد از آن میرزا حسین طهرانی مالک باغ شد. او هم عمارت شمالی باغ را خراب کرد و درختانی را که نظام الدوله کاشته بود از بین برد.. پس از فوت او اراضی این باغ بین وراث تقسیم شد و هریک از وراث سهم خود را فرو ختند. در سال ۱۳۱۸ ه. ق. در زمان مظفرالدین شاه میرزااسماعیل خان امین الملک برادر امین السلطان اتابک اینجا را خرید، ولی باغ برای سومین بار رو به ویرانی گذاشت.
بخش فعلی عمارت به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف در سال ۱۳۱۶ شمسی خریداری و عمارت آن بازسازی شد؛ و از آن بعنوان مدرسه استفاده شد. در سال ۱۳۳۶ شمسی باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد..در این دوران این باغ مرکز فعالت‌های هنری شد وپس از انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۵۸ زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می‌شد و بالاخره در سال ۱۳۸۱ به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت. مساحت باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع و مساحت عمارت آن ۱۰۰۰ متر مربع، شامل سه و نیم طبقه است. این موزه در خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش واقع است.

۳. کاخ گلستان
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جا مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بنا‌های پایتخت دویست ساله ایران است. بنا‌های این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده اند. نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده است. سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به زمان صفویه بازمی گردد، ولی در دورهٔ قاجار گسترش فراوانی داشت و محل سکونت شاهان قاجار بود. در زمان پهلوی از کاخ گلستان برای مراسم رسمی و محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژهٔ خارجی استفاده می‌شد.
در نوروز تهران را ببینیم
پرده‌های نقاشی و آینه‌های قدی و مرمر‌ها و ستون‌های بلند و در‌های خاتم کاری آن در سال ۱۲۰۶ یعنی در دوران آقا محمد خان از قصر وکیل شیراز به این محل منتقل شده اند و تزئینات ایوان شامل گچبری، سنگ تراشی، خاتم کاری، آینه کاری و منبت و مشبک آن هم به جا مانده از سال ۱۳۰۰ یعنی دوران ناصرالدین شاه است. در این مجموعه می‌توانید از تالار موزه، تالار آینه، تالار عاج یا سفرخانه تالار برلیان و عمارت خوابگاه بازدید کنید. محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)؛ سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود.

۴. باغ هنر
در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار به جای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت‌های جانبی آن بوده که با مرمت نهایی در سال ۱۳۸۴- ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است. طرح اولیه باغ نیز به جز درخت‌های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوار‌ها و نرده‌های اطراف باغ در سال ۱۳۸۵ مرمت شدند. برای دیدن این باغ به این آدر بروید. خیابان ولیعصر، الهیه، خیابان دکتر حسابی.
در نوروز تهران را ببینیم

۵. برج میلاد
این برج تنها یک برج بلند برای دیدن نیست بلکه در دل آن امکانات زیادی دبرای تفریح وجود دارد. یکی از آن‌ها دلفیناریوم است. نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان که با تجربه‌ترین مربیان خاورمیانه در حد استاندارد‌های بین المللی آنجا مشغول هستند.
در نوروز تهران را ببینیم
این مکان سه هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و ظرفیت پذیرایی از بازدیدکنندگان روزانه در هر سانس ۱۲۰۰ نفراست. پارک دلفین‌های برج میلاد تهران از طریق تکنولوژی شبیه سازی شده آب اقیانوس قابلیت نگهداری انواع پستانداران دریایی را در پایتخت ایران فراهم کرده است. اتوبان شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران، ضلع جنوب غربی برج محل این دلفیناریوم است.

۶. پارک ژوراسیک
برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسور‌های متحرک)، این حیوانات منقرض شده را به شیوه‌ای دیدنی و جذاب برای بچه‌ها به نمایش گذاشته است. بد نیست بدانید حدود ۴۰ سال پیش محققان فرانسوی اندکی از بقایای یک دایناسور رو در حوالی کرمان کشف کرده و آن را به موزه تاریخ طبیعی پاریس منتقل کردند و تا قبل از افتتاح پارک ژوراسیک در تهران، این موجود منقرض شده فقط در لا به لای کتاب‌ها در میان تصاویر فیلم‌های سینمایی قابل مشاهده بود. این پارک در سعادت آباد، میدان بهرود، بلوار شقایق، بعد از پارک پرواز واقع شده است.

در نوروز تهران را ببینیم
۷. پل طبیعت
پل سه طبقه غیرخودرویی و برای عبور عابران پیاده است. از مهرماه ۱۳۹۳ افتتاح شد. این پل از عرض بزرگراه مدرس عبور می‌کند. پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران به حساب می‌آید. برای ساخت این پل ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین سر هم و نصب شده است. با ساخت پل طبیعت بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش و بنادر در غرب زمین‌های عباس آباد به هم متصل می‌شوند.
در نوروز تهران را ببینیم
پل طبیعت ۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. این پل به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهران است. زمان احداث سازه پل حدود دو سال طول کشید. این پل سه طبقه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت است. فرم درختی ستون‌ها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) به یکدیگر. محل این پل در بزرگراه حقانی، بین پارک طالقانی و پارک آب وآتش است.

۸. بام تهران
مجموعه‌ای در بالاترین نقطه خیابان ولنجک، که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است. وجود مناظر زیبای کوهستانی و دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران این مکان را به یکی از دیدنی‌ترین جا‌های تهران تبدیل کرده است.
در نوروز تهران را ببینیم
جاده‌ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده روی استفاده میشود. البته علاوه بر لذت بردن از آرامش و طبیعت کوهستان، رستوران‌های بام تهران و مراکز تفریحی که شناخته شده‌ترین آن‌ها بانجی جامپینگ هست نیز بی تاثیر نیست.
بانجی جامپینگ، زیپ لاین، سورتمه، سینما چندبعدی، بازی‌های ذهنی و هیجانی و ... همگی ساعاتی مفرح را برای علاقه‌مندان فراهم کرده اند. نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که بیشتر رستوران‌های بام تهران و یا مراکز تفریحی آن دارای تخفیف‌هایی هست که صفحات اصلی سایت‌ها را گرفته اند. آدرس آن سر راست و انتهای خیابان ولنجک است.

۹. باغ پرندگان
شاید برایتان جالب باشد که در پارکی قدم بزنید که کبک‌ها و جوجه غاز‌ها هم با شما همراه شوند. این پارک در دو ساخته شده است. فاز اول که اکنون به بهره برداری رسیده به نام "دشتچر" نام گذاری شده که شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتش کمتر از فاز اول است در محدوده شمالی در حال احداث است و "آبچر" نام دارد.
در نوروز تهران را ببینیم
این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری میشود. باغ پرندگان در شمال شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است.

۱۰. عمارت مسعودیه
این عمارت مربوط به دوره قاجار است. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در ۱۲۹۵ ق، و به سرکاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافت.
در نوروز تهران را ببینیم
بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. در حدود سال‌های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق‌های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود را گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق‌های آن به عتیقه‌های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه گذاری شد. خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان ادرس این عمارت است.

۱۱. باغ گیاه شناسی ملی
این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه شناسی جهان محسوب می‌شود. آب و هوایی نیمه خشک دارد. هدف از احداث باغ گیاه شناسی، ایجاد مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه‌ها است. باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آن‌ها رو بر عهده دارد. باغ گیاه شناسی بسیار زیبا و دیدنی است. در این باغ طبیعت‌های زیبای جهان مثل کوه هیمالیا، پل چینی، دریای خزر و ... شبیه سازی شده تا عاشقان طبیعت لذت ببرند و در فصل اردیبهشت گلاب گیری نیز دارند.
در نوروز تهران را ببینیم

برای این دیدن این باغ باید کمی از تهران دور شوید. اتوبان تهران - کرج، خروجی پیکانشهر، خیابان سرو آزاد (بیست متری دوم)، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران.

۱۲. بازار بزرگ
این بازار از مهم‌ترین مراکز تجاری و بازرگانی تهران است. «بازار تهران» به همراه بنا‌های تاریخی مثل مسجد امام، مسجد جامع و... از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود و به خاطر قدمت طولانی و تاریخچه اش از دیدنی‌ترین‌های شهر تهران به حساب می‌آید. فضای سنتی و گذرگاه‌های مسقف این بازار با معماری قدیمی ایرانی برای هر کسی زیبا و جذاب است. خیابان ۱۵ خرداد، بازار تهران.
در نوروز تهران را ببینیم

۱۳. شهرک سینمایی غزالی
نام شهرکی کوچک و محوطه‌ای ا. ست که در آن سازه‌های متنوع شهری اعم از خیابان‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شده که در بسیاری فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی دیده ایم. این شهرک به لحاظ قدمت به سال ۱۳۵۸ منسوب می‌شود و سازنده آن مرحوم علی حاتمی است.
در نوروز تهران را ببینیم
به لحاظ ساختار در این شهرک میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و چند مغازه دیگر فضاسازی شده و بسیاری از فیلم‌های مشهور ایرانی که به سبک قدیمی ساخته شده اند، اعم از هزاردستان، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی و کفش‌های میرزا نوروز و سریال شهرزاد در این شهرک فیلم برداری شدند. میدان آزادی، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵، شهرک سینمایی غزالی است.

۱۴. روستای وردیج
اگر بخواهید چند قدم از دل تهران دور‌تر شوید می‌توانید به این روستا هم سر بزنید. در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه‌های البرز میانی قرار گرفتند به نام وَردیج و واریش.. دسترسی به این روستا‌ها از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان پذیر است.
در نوروز تهران را ببینیم
بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است، چرا که در این موقع از سال، باغ‌های وردیج و واریش با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار را به نمایش می‌گذارند. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشم نوازیست که در طول جاده و در طی مسیر، چشم‌های شما را به خود جلب خواهند کرد. ارتفاع روستای وردیج از سطح دریا یک هزار و ۸۵۰ متر و ارتفاع روستای واریش، ۲ هزار و ۲۵۰ متر است. انتهای اتوبان همت، غربی‌ترین نقطه تهران آدرس این روستا‌های زیبا است.

۱۵. موزه زمان
چهارده سال پیش موزه تماشاگه زمان در تهران به عنوان نخستین موزه ساعت ایران سازماندهی و آغاز به کار کرد. در محوطه این موزه آثاری از اولین ابزار‌های زمان شمار از ساعت آفتابی گرفته تا ساعت‌های شنی، آبی و سوختی دیده می‌شود. در داخل موزه نیز ساعت‌هایی که قدمت برخی از آن‌ها نامشخص است و بعضاً بیش ازیک قرن از عمر آن‌ها نمی‌گذرد در ابعاد مختلف و شکل و شمایلی زیبا وجود دارند.
در نوروز تهران را ببینیم
ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی که حتی تعدادی از آن‌ها با امضای سازنده به بیننده عرضه می‌شود. در موزه تماشاگه زمان می‌توان ابزار‌هایی که برای سنجش زمان از حدود چهار هزار سال پیش تا کنون در خدمت بشر بوده و سیر تکاملی آن‌ها را مشاهده کرد. برای دیدن این موزه به خیابان، ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش، خیابان زعفرانیه (سرلشگر فلاحی)، چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ بروید.

۱۶. کاخ سعد آباد
یکی از زیباترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری شهر تهران است. بخشی از این مجموعه در اختیار نهاد ریاست جمهوری و بقیه فضا، در طول سال میزبان علاقمندان به تاریخ ایران است. کاخ‌های موجود در مجموعه، در زمان قاجار ساخته شده اند و سکونتگاه ییلاقی شاهان قاجار بوده اند. در این مجموعه بنا‌های تاریخی موزه‌های متعددی وجود دارد، مثل موزه استاد فرشچیان، موزه مینیاتور، موزه سبز، موزه ظروف سلطنتی و.. خیابان ولیعصر - خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) - انتهای خیابان شهید کمال طاهری محل این کاخ است.
در نوروز تهران را ببینیم
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید