چهارشنبه سوزی خونین

چهارشنبه سوزی خونین

زنی در زنجان به‌علت ترس از صدای مهیب انفجار مواد محترقه جان باخت. زن 50 ساله که ناراحتی قلبی داشت با شنیدن صدای انفجار مواد محترقه، دچار سکته قلبی شد که بلافاصله توسط همراهان به‌منظور نجات جانش، به بیمارستان ولیعصر(عج) شهر زنجان منتقل شد که معالجات پزشکان مؤثر واقع نشد و جان سپرد.

کد خبر : ۵۲۷۲۹
بازدید : ۱۶۳۶
صدای انفجار زنی را کشت
زنی در زنجان به‌علت ترس از صدای مهیب انفجار مواد محترقه جان باخت. زن 50 ساله که ناراحتی قلبی داشت با شنیدن صدای انفجار مواد محترقه، دچار سکته قلبی شد که بلافاصله توسط همراهان به‌منظور نجات جانش، به بیمارستان ولیعصر(عج) شهر زنجان منتقل شد که معالجات پزشکان مؤثر واقع نشد و جان سپرد.
چهارشنبه سوزی خونین

حوالی ساعت 10 صبح دیروز سه‌شنبه نیز 2 پسر جوان 22 ساله که در یکی از کوچه‌های خیابان سعدی وسط شهر زنجان، مشغول ساخت مواد محترقه در پشت بام خانه‌ای بودند بر اثر انفجار این مواد، دچار سوختگی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

طی روزهای منتهی به چهارشنبه پایان سال و به‌دنبال وقوع حادثه‌های هولناک درتهران و شهرهای مختلف، چند نوجوان و جوان مصدوم، راهی بیمارستان‌ها شدند که شرایط تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است.

ویرانی ساختمان دوطبقه
سرکلانتر هشتم پلیس پیشگیری تهران بزرگ از ویرانی یک ساختمان براثر انفجار پیش ساز‌های مواد محترقه خبر داد.سرهنگ محمد جلینی گفت: صبح سه‌شنبه این ساختمان دو طبقه در خیابان مرتضوی به علت انفجار مواد اکلیل و سرنج تخریب شد.
در بررسی‌ها مشخص شد پسری 19 ساله سرگرم ساختن نارنجک دستی با اکلیل و سرنج بوده که درپی انفجار این مواد بشدت مجروح شده است. در این حادثه 2 نفر از آتش‌نشانان نیز مصدوم شدند که به بیمارستان انتقال یافتند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران هم دراین باره گفت: محل حادثه یک خانه دو طبقه قدیمی داخل یکی از کوچه‌ها بود که بر اثر انفجار شدید، بخش زیادی از دیوارها، در و پنجره‌ها تخریب شد.زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند این خانه از چند نقطه طعمه حریق شده و جوانی که بشدت مصدوم شده بود بسرعت توسط آتش‌نشان‌ها و همزمان با عملیات اطفای حریق، بیرون کشیده و از سوی امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.
درهمین حال به‌علت شدت انفجار، شیشه‌های چندین ساختمان مجاور نیز شکست. البته عملیات آتش‌نشان‌ها ادامه داشت که در دقایق پایانی عملیات فرو نشاندن آتش، انفجار دیگری رخ داد که موجب مصدومیت دو آتش‌نشان شد که هر دو به بیمارستان انتقال یافتند.سخنگوی آتش‌نشانی تهران یادآور شد: با حضور کارشناس‌ها و انجام بررسی‌ها مشخص شد در این خانه چندین کیلوگرم مواد محترقه نگهداری می‌شد که باعث انفجار شده بود.

آماده باش

بیمارستان سوانح، سوختگی پایتخت
مصطفی ده مرده‌ای - رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری - نیز با اشاره به اینکه از ابتدای اسفند تا صبح سه‌شنبه، 14 نفر به‌دلیل انفجار مواد محترقه مصدوم شده‌ و به این بیمارستان انتقال یافته‌اند، گفت: یکی از مصدومان دچار سوختگی صد درصد شده و وضعیت وخیمی دارد.وی به آمادگی این بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به بیماران گرفتارسوختگی اشاره کرد و گفت: 50 درصد تخت‌های این بیمارستان برای مصدومان چهارشنبه آ‌خر سال خالی شد و بیماران غیراورژانسی را نیز پذیرش نکردیم. همچنین کارکنان و پزشکان این بیمارستان در حال آماده باش کامل هستند.دکتر ده‌مرده‌ای افزود: به‌دلیل افزایش آمار مصدومان سوختگی ناشی از برگزاری چهارشنبه آخر سال، متخصصان گوش، حلق و بینی، ‌جراحان مغزواعصاب و متخصصان چشم در بیمارستان مستقر شدند.وی خاطرنشان کرد: سوختگی ناشی از انفجار ترقه و مواد منفجره، مانند سوختگی عادی نیست و ماندگار است و صدمات وحشتناکی هم به‌دنبال دارد. ضمناً حتی قطع عضوها نیز متفاوت است؛ چراکه دراین حوادث اعضای بدن منفجر می‌شوند.

انفجار ترقه و مجروح شدن چهار نوجوان
چهار نوجوان 16 ساله در حادثه انفجار مواد محترقه دست ساز در دزفول دچار سوختگی شدند.این حادثه ساعت 21:59 دقیقه دوشنبه شب در منطقه زیباشهر و در ساخـــــــــــــتمانی نیمه کاره هنگام تهیه ترقه دست ساز با اکلیل سرنج اتفاق افتاد.هر چهار نوجوان که در این انفجار دچار سوختگی شدید شده بودند توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.
مأموران آتش‌نشانی از ایستگاه شماره 4 دزفول نیزبه محل حادثه - خیابان مهرگان - اعزام شدند و بسرعت آتش را خاموش کردند.به‌گزارش سازمان آتش‌نشانی دزفول، شدت انفجار باعث تخریب قسمتی از دیوار ساختمان نیمه کاره و سقوط دیوار روی یک دستگاه موتورسیکلت شد و آتش‌سوزی به بار آورد.دکتر مهرداد کلانتریان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول- با تأیید وضعیت وخیم چهار مصدوم این حادثه گفت: هر چهار نوجوان با درصد سوختگی بالایی در بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز بستری هستند.

قطع دست یک نوجوان
دست یک پسر نوجوان تبعه کشور افغانستان براثرانفجار مواد محترقه هنگام ساخت ترقه درشهر اصفهان از ناحیه مچ قطع شد.
این حادثه ساعت 22 و 37 دقیقه دوشنبه شب به اتاق فرمان اورژانس 115 شهر اصفهان اعلام و واحد امدادی پایگاه فوریت‌های پزشکی واقع در منطقه خانه اصفهان به محل سانحه اعزام شد.دکتر غفور راستین - رئیس اورژانس اصفهان - دراین باره گفت: پسر نوجوان در حال ساختن ترقه در زیرزمین خانه بود که با انفجار مواد محترقه در محل، دست او از ناحیه مچ قطع و حدود 20 درصد از بدنش دچار سوختگی درجه 3 شد.تکنیسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی حاضر در محل، مصدوم را پس از اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان کاشانی منتقل کردند.

انفجار مواد محترقه

در آذربایجان شرقی با 23 مصدوم
طی روزهای دوشنبه و تا ظهرسه‌شنبه، 23 نفر به‌دلیل انفجار مواد محترقه در استان آذربایجان شرقی مصدوم و مجروح شدند که از این تعداد 19 نفر در تبریز و 4 نفر در شهر‌های دیگر آسیب دیدند.به‌گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی از این تعداد 12 نفر دچار سوختگی شده و 11 نفر آسیب چشمی دیده‌اند که سه نفر از آنها بستری شده‌اند.
حال یک نفرهم وخیم است.مسئول روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی استان دراین باره گفت: اکثر سوختگی‌ها بویژه در چهارشنبه آخر سال در صورت، چشم و دستهاست. حال آنکه در موارد سوختگی باید بلافاصله محل سوختگی را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه داشت و از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری کرد.
وی افزود: از ریختن بتادین روی محل سوختگی نیز باید بشدت خودداری کرد زیرا موجب تشدید سوختگی می‌شود، ضمن اینکه گذاشتن کمپرس یخ نیز موجب افزایش عمق سوختگی می‌شود.ضمناً پس از گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد، با قراردادن گاز استریل یا پارچه تمیز و خشک روی محل باید فرد را به مرکز درمانی برسانند و اگر سوختگی در ناحیه گردن، دست یا پا باشد بیرون آوردن گردنبند، انگشتر، ساعت، کفش و جوراب از بدن فرد از اولویت هاست.اگر بخشی از لباس مصدوم به محل سوختگی چسبیده باشد باید از کندن آن خودداری شود.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید