کاهش چشمگیر تلفات چهارشنبه سوری

کاهش چشمگیر تلفات چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری امسال، مانند همیشه پر سرو صدا و پرهیاهو بود اما براساس آخرین آمارهای اعلام شده ازسوی مسئولان مربوطه با وجود ثبت چهار مورد مرگ (دومورد مربوط به سه شنبه شب و دو مورد روزهای گذشته) و آمار بالای مصدومان، اما در بسیاری از استان‌ها نسبت به سال قبل، آمارها کاهش چشمگیری داشته است.

کد خبر : ۵۲۸۳۶
بازدید : ۱۸۶۷
چهارشنبه سوری امسال، مانند همیشه پر سرو صدا و پرهیاهو بود اما براساس آخرین آمارهای اعلام شده ازسوی مسئولان مربوطه با وجود ثبت چهار مورد مرگ (دومورد مربوط به سه شنبه شب و دو مورد روزهای گذشته) و آمار بالای مصدومان، اما در بسیاری از استان‌ها نسبت به سال قبل، آمارها کاهش چشمگیری داشته است.
کاهش چشمگیر تلفات چهارشنبه سوری

کاهش تخلفات در تهران
سردار حسین رحیمی- رئیس پلیس پایتخت- درباره آخرین وضعیت تهران در شب چهارشنبه آخرسال گفت: جمع‌بندی گزارش‌ دستگاه‌های مختلف اعم از اورژانس و آتش‌نشانی نشان می‌دهد که حوادث در پایتخت نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است.
برابر آمارهای ما، 18نفر در پایتخت مصدوم و در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که از این تعداد دونفر آتش‌نشان و یک نفر نیز از مأموران نیروی انتظامی بودند. همچنین دو زن نیز در میان مصدومان بودند. دو خانه به دلیل بی‌توجهی سازندگان مواد محترقه منفجر شد که یک نفر در انفجار خانه خیابان مرتضوی جان باخت.
همچنین 13 اخلالگرهم دراین شب دستگیر شدند که این افراد تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند بود. ضمن اینکه طبق هماهنگی به عمل آمده با دستگاه قضایی، برخوردی قاطع و قانونی با آنان صورت خواهد گرفت؛ چراکه امنیت و آرامش مردم خط قرمز پلیس است.وی درباره تماس‌های برقرارشده با سامانه 110 نیز گفت: از ظهر سه‌شنبه تا پایان همان شب، 3 هزار و 560 تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 برقرارشد که از این تعداد 3 هزار و 170 مورد بخاطر ایجاد مزاحمت با ترقه بود.
259 مورد از تماس‌ها نیز شامل مواردی بود که شهروندان خرید و فروش مواد محترقه را گزارش کرده‌اند.رئیس پلیس پایتخت درباره مأمور مصدوم پلیس نیز گفت: یکی ازمأموران پلیس حین مأموریت دچار حادثه شد که خوشبختانه مصدومیتش سطحی است. همچنین خوشبختانه هیچ گزارشی هم مبنی بر وارد شدن آسیب به اموال عمومی وجود نداشت. ده‌ها نفر از مأموران پلیس افتخاری ما نیز شب چهارشنبه سوری به شکل نامحسوس در سطح معابر حضور داشته و برای برقراری نظم و امنیت با پلیس همکاری کردند.خوشبختانه امسال شاهد افزایش همکاری پلیس و مردم بودیم.

3446 مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری
سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد کل مصدومان مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری امسال که از اول اسفند ثبت شده است به سه هزار و 446 نفر رسید که نسبت به سال گذشته 50 درصد کمتر است.پیرحسین کولیوند روز چهارشنبه با اعلام این خبربه ایرنا افزود: بیشترین میزان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری امسال در استان تهران بود و البرز و آذربایجان غربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان نیز کمترین حادثه را در چهارشنبه سوری داشتند.
وی گفت: 825 مصدوم حوادث چهارشنبه سوری دچار سوختگی درجه دو و سه (متوسط و شدید) شدند. 52 نفر از مصدومان دچار قطع عضو و 318 نفر بستری شدند. 11 تن از مصدومان چهارشنبه سوری امسال نیز در بخش ویژه بستری هستند. هزار و 447 نفر از آنها دچار مصدومیت از ناحیه دست و هزار و 113 نفر دچار مصدومیت از ناحیه چشم شدند.

وی کاهش قابل توجه فوتی‌ها و مصدومان حوادث چهارشنبه سوری را فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و کمک خانواده‌ها عنوان کرد.

160 گزارش حریق در تهران
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی پایتخت هم اظهارداشت: از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 22 و 30 دقیقه آخرین سه‌شنبه سال، یعنی در مدت ۶ ساعت، ۱۶۰ مورد حریق مختلف گزارش شد. چند مورد نیز مزاحمت‌های تلفنی داشتیم که یکی از آنها اعلام آتش سوزی دروغین در بازار تهران بود.
نکته مهم اینکه امسال بسیاری از مردم به خصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها به توصیه‌های کارشناسی توجه کردند. به همین دلیل چند مورد نیز کشف گسترده مواد محترقه داشتیم که توسط مردم گزارش شده بود. از ساعت ۲۳ سه‌شنبه تعداد تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ بشدت کاهش پیدا کرد که این نشان دهنده پایان آرام مراسم چهارشنبه سوری بود.

قطع 3 انگشت یک نوجوان 15 ساله
مرکز اطلاع‌رسانی اورژانس کشورهم اعلام کرد: نوجوان ۱۵ ساله‌ای در تهران بر اثر انفجار مواد محترقه در دستانش دچار مصدومیت شد که ۳ انگشت خود را از دست‌داد. وی با بالگرد اورژانس تهران به بیمارستان امام خمینی-ره- انتقال یافت.

مرگ پسر 16 ساله در شهرری
عبدالله مینویی- مدیر بیمارستان هفت تیر شهرری- نیزگفت: سه‌شنبه شب نوجوانی 16 ساله براثر انفجار مواد منفجره مصدوم و به این بیمارستان منتقل شد که بامداد چهارشنبه به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

حادثه مرگبار در البرز
بی‌احتیاطی‌های چهارشنبه سوری در استان البرز با مرگ نوجوان 15 ساله و 200 مصدوم همراه شد.از این تعداد مصدوم 154 نفر مرد و 46 نفر زن بودند.57 نفر از مصدومان نیز از ناحیه چشم دچار آسیب شدند.

سه‌شنبه بدون حادثه در کهگیلویه و بویراحمد
در آخرین چهارشنبه سال در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مورد فوتی، مصدومیت و حوادث به مرکز اورژانس 115 گزارش نشده است‌. طی سال گذشته نیز این استان در شب چهارشنبه آخر سال بدون حادثه بوده است‌.

توقیف 14 تن مواد محترقه
براساس اعلام گزارش گمرک ایران؛ مأموران گمرک شهید رجایی بندرعباس در اقدامی با رصد اطلاعات محموله‌ها یک کانتینر لوازم آتش بازی از نوع فشفشه آبشاری را توقیف کردند که بررسی جزئیات این محموله نشان می‌داد جزئیات و مشخصات کالای اظهاری با کالای محتوی کانتینر تفاوت داشت. این محموله شامل ۱۱۷ هزار عدد انواع فشفشه آبشاری با ترکیبات نیتروگلیسیرین است که وزن هر فشفشه به حدود ۱۲۰گرم می‌رسد.

مصدومیت چشم در پایتخت
علی طباطبایی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان فارابی تهران گفت: تا ساعت 23 سه‌شنبه شب آمار مصدومینی که از ناحیه چشم در شب چهارشنبه‌سوری آسیب دیدند نشان می‌دهد که بیشترشان مرد بودند. اما به‌طور کلی آمار مصدومان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

یک کشته و 139 مصدوم در اردبیل
در بدترین حادثه شامگاه سه‌شنبه، با انفجار مواد محترقه یک جوان 26 ساله در شهر اردبیل جان باخت و دستان 2 جوان دیگر نیز قطع شد که وضعیت یکی از آنها وخیم است. براساس آخرین گزارش‌ها از 139 مصدوم 120 نفر مرد و 19 نفر زن بودند که 112 نفر نیز با انجام خدمات درمانی از بیمارستان ترخیص و 21 نفر هم بستری شده‌اند. به‌طور کلی در حوادث چهارشنبه سوری 80 نفر در شهرستان اردبیل، 19 نفر در مشگین شهر، 24 نفر در پارس آباد، یک نفر در بیله سوار، سه نفر در نمین، یک نفر در کوثر و 6 نفر در خلخال آسیب دیده‌اند.

شب پرحادثه خراسان
51 مورد حریق و حادثه درشب چهارشنبه سوری در سطح این کلانشهر رخ داد. روز سه‌شنبه 2 هزار و 644 تماس با سامانه 125 آتش نشانی مشهد برقرار شد که 817 مورد آن مزاحمت بود اما 51 مورد از این تماسها منجر به عملیات شد و بقیه آن مشاوره‌ای بود. مهمترین حادثه حریق و انفجار منزل مسکونی در بلوار سرافرازان بود که 3 نفر مصدوم برجای گذاشت. تا بامداد چهارشنبه تعداد مجروحان مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری در مشهد 53 نفر اعلام شد. هفت نفر از این افراد در بیمارستان بستری شده و بقیه پس از درمان از بیمارستان مرخص شده‌اند.

در شب چهارشنبه آخر سال مشهد، منزلی مسکونی در خیابان یوسف‌زاده دچار حریق شد که براساس اطلاعات اولیه، پرتاب مواد محترقه در پارکینگ منزل عامل این آتش سوزی بوده است. این حادثه خسارت جانی نداشت. همچنین نارنجک‌‌های دست ساز به خودروی عملیاتی ایستگاه شماره 14 آتش نشانی در هنگام برگشت از مأموریت در بلوار توس منجر به خسارت به شیشه سمت راست خودرو شد.
همچنین شامگاه سه‌شنبه بر اثر رفتارهای پر خطر عده‌ای از شرکت کنندگان در چهارشنبه سوری، 14 متخلف در استان دستگیر و تحویل محاکم قضایی شدند. سال گذشته 26 نفر دستگیر شده بودند که نشان از کاهش تخلفات دارد. 21 مرد و 3 زن نیز مصدوم شدند که به بیمارستان انتقال یافتند.

کاهش 50 درصدی حوادث در آذربایجان غربی
14 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه و مراسم چهارشنبه آخر سال در این شهرستان مصدوم شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. 10 نفر از مراجعه کنندگان از ناحیه دست، سر و گردن دچار سوختگی و آسیب شدند که بیشتر سوختگی‌ها درجه 3 و 4 بوده و به صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند. چهار نفر نیز از ناحیه چشم دچار آسیب شدند که آنها نیز پس از انجام اقدامات پزشکی مرخص شدند و مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشت. آمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در مهاباد، نسبت به سال گذشته کاهش 50 درصدی داشته که نشان از رعایت اصول و نکات ایمنی خانواده‌ها و جوانان مهابادی دارد.

حریق لاستیک در بیرجند
علی حسینی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری بیرجند گفت: آتش‌سوزی شش مورد سطل زباله٬ چهار مورد درخت و حدود ۴۰ مورد حریق لاستیک در مناطق غیرمجاز گزارش شد.

25 مصدوم در سمنان
چهارشنبه آخر سال در استان سمنان ۲۵مصدوم برجای گذاشت و ۵۳ نفر از اخلالگران بازداشت شدند.حال تمام مصدومان مساعد گزارش‌شده و به‌جز دو مورد بقیه مصدومان سرپایی درمان یا ترخیص شده‌اند. مصدومان در سمنان، دامغان، گرمسار و ایوان کی به دلیل اصابت مواد محترقه به اعضای بدن به‌خصوص چشم در مراکز درمانی بستری شدند. یک کودک شاهرودی نیز از ناحیه چشم آسیب دیده بود که تنها مصدوم سه‌شنبه آخرسال بود.

16 عملیات اطفای حریق در قزوین
از ۴۰ حادثه اعلام شده به سازمان آتش نشانی قزوین ۱۶ عملیات مربوط به مراسم چهارشنبه آخر سال بود. به‌طور کلی میزان حوادث امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش یافته است.

کشف 13 هزار مواد محترقه در لرستان
در شهرستان بروجرد -استان لرستان- هفت نفر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد شش نفر به دلیل انفجار پیک‌نیک و یک نفر به‌ دلیل سوختگی از ناحیه گردن به بیمارستان منتقل شدند. همچنین در شهرستان دورود نیز دو نفر مصدوم شدند که سرپایی مورد درمان قرار گرفتند. در شهرستان الیگودرز یک مرد ۴۰ ساله به دلیل سوختگی و در شهرستان ازنا نیز یک نفر به دلیل سوختگی مصدوم شدند که هر دو بستری هستند.

سرهنگ قاسم میری، فرمانده انتظامی بروجرد گفت: درچهارشنبه سوری امسال 13 هزارعدد مواد محترقه و آتش زا توسط مأموران نیروهای انتظامی شهرستان کشف و ضبط شد.

150 مصدوم در کرمانشاه
آخرین آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال در استان کرمانشاه ۱۵۰ نفر بود که دو مورد نیز قطع عضو در استان داشتیم. تعداد مصدومان بستری ۴۶ نفر و مصدومان سرپایی ۶۰ نفر اعلام شده است. اما برخلاف گزارش‌ها هیچ مورد فوتی در پاوه نداشتیم.

آخرسال خونین خوزستان
در حوادث مربوط به آخرین چهارشنبه سال در خوزستان در مجموع 101 نفر مجروح شدند که از این تعداد 33 نفر در اهواز و 68 نفر دیگر در سایر شهرهای استان بوده‌اند. در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال، 19 نفر در آبادان، 16 نفر در امیدیه، 17 نفر در دزفول، 9 نفر در ماهشهر، 5 نفر در رامهرمز، 6 نفر در اندیمشک(مهمترین آنها قطع دست نوجوان 14 ساله و سوختگی کودک 5 ساله)، یک نفر در بهبهان و یک نفر نیز در لالی دچار مصدومیت شدند.

5 مصدوم در بابل
مجروحان حوادث در بابل ۴ جوان ۲۰، ۱۴، ۲۰ و ۲۰ ساله بودند که دچار آسیب دیدگی و سوختگی درجه یک و دست و پا شدند. همچنین یک زن۱۷ ساله از ناحیه چشم دچار آسیب دیدگی شد که پس از اقدامات پزشکی به بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل منتقل شد.

8 سوختگی در زاهدان
براثر حوادث چهارشنبه سوری هشت نفر در پارک ملت زاهدان دچار سوختگی درجه یک شدند. این افراد که بین ۱۱ تا ۲۲ سال سن داشتند توسط نیرو‌های اورژانس به‌طور سرپایی درمان شدند.

45 آتش سوزی با بالن آرزو در رشت
یک خودروی آتش‌نشان در محله معلولین مورد اصابت اکلیل سرنج قرار گرفته است. 45 حریق حادثه در سطح شهر رشت به وقوع پیوسته است که علت همه آنها بالن‌های آرزو بوده است.یکی از خودروهای آتش‌نشانی رشت طی عملیات اطفای حریق در محله معلولین مورد اصابت اکلیل سرنج قرار گرفت اما آسیب جدی به خودرو وارد نشده است.11 نفر از این حادثه دیدگان استان گیلان افراد زیر10سال هستند.
مصدومیت‌ها سطحی و جزئی بوده است که سرپایی مداوا شدند. یک نفر از مصدومان نیز در بیمارستان بستری است. همچنین 12 حادثه آتش سوزی در آئین چهارشنبه سوری، با تلاش آتش‌نشانان در نقاط مختلف این شهر مهار شد. این حوادث تلفات جانی نداشت.

13 مصدوم در گلستان
شامگاه سه‌شنبه ۱۳ مصدوم زن و مرد به مرکز ترومای شرق استان گلستان واقع در بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس منتقل شده و تا صبح مرخص شدند. از این تعداد 2 نفر زن بودند و همچنین 2 نفر نیز از مراکز درمانی آزادشهر و رامیان به این مرکز منتقل شدند.

111 مصدوم دراستان مرکزی
حوادث چهارشنبه سوری در استان مرکزی تا ساعت 9 صبح چهارشنبه 111 نفر را راهی بیمارستان کرد. از این تعداد، 59 مصدوم در شهر اراک و 52 مصدوم در دیگر شهرهای استان به مراکز درمانی مراجعه کردند.

مهار 32 آتش جامانده از چهارشنبه سوری
آتش نشانان گرگانی در 6 ایستگاه؛ شب گذشته 32 مورد آتش برجا مانده از چهارشنبه سوری را در سطح این شهر خاموش کردند. بیشتر این عملیات‌ها برای خاموش کردن آتش سطل‌های زباله، لاستیک و ضایعات بود.

56 مصدوم در اصفهان
کل مصدومان مربوط به شب چهارشنبه سوری در استان اصفهان ۵۶ نفر است که ۴۴ نفر سرپایی درمان و ۱۲ مورد نیز بستری شدند.

درمان سرپایی بیشتر مصدومان همدانی
تعداد مصدومین آتش بازی در همدان به 56 نفر رسید که از این تعداد 80 درصد سرپایی درمان شدند. بیشتر مصدومین بین سنین 11 تا 25 سال و جوان هستند.

2 هزار تماس با اورژانس شیراز
بیش از هزار مصدوم در مأموریت‌های امدادی اورژانس کل کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۳۲ مورد مربوط به استان فارس بوده است. شایع‌ترین علت آسیب‌ها نیز سوختگی، همراه با انواع آسیب‌ها بوده است. مصدومان چهارشنبه آخر سال در شهر شیراز ۲۴ نفر و در شهرستان‌های استان، هشت نفر بوده‌اند. در شب چهارشنبه آخرسال 2125 تماس با سامانه ۱۱۵ اورژانس شیراز صورت گرفت که این تعداد تماس نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد افزایش داشت.

دستگیری 90 نفر در قم
در حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال در استان قم، 90 نفر به جرم انجام اقدام‌های هنجارشکنانه در قم دستگیر شدند. این افراد به دلیل ایجاد مزاحمت برای مردم، آتش زدن لاستیک در وسط خیابان و برهم زدن نظم عمومی دستگیر و با توجه بشدت جرمی که مرتکب شدند تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند بود.

103 عملیات اورژانس در آذربایجان شرقی
در سطح استان آذربایجان شرقی، 103 نفر به دلیل انفجار مواد محترقه مصدوم شدند. 48 نفر از این تعداد در تبریز و 55 نفر در شهرستان‌های دیگر آذربایجان شرقی بودند. تنها 88 نفر از مصدومان مرد و بقیه زن بودند. در حوادث امسال 2 نفر قطع عضو، 26 نفر دچار آسیب چشمی و بقیه دچار جراحت و سوختگی شده‌اند.

هرمزگان؛ استان کم حادثه
تا ساعت 23 و 55 دقیقه سه‌شنبه سه مصدوم (یک مرد 29 ساله در جزیره هرمز، یک جوان 22 ساله در بندرعباس و یک پسر بچه 10 ساله در بندرلنگه) در این استان روانه بیمارستان شدند که یکی از آنها شرایط وخیمی دارد.

3 مورد حادثه در زنجان
تیم‌های آتش نشانی زنجان به سه حادثه انفجار مواد محترقه منزل در شهر زنجان امداد‌رسانی کردند که یکی از آتش نشانان هنگام عملیات از ناحیه صورت دچار سوختگی شد. خسارت این حادثه جزئی بود. علاوه بر این، تیم‌های آتش نشانی به هفت مورد آتش سوزی نیز امداد‌رسانی کردند که خوشبختانه تلفات جانی نداشت.

کاهش تلفات حوادث نیشابور
بنا به اعلام مسئولان این استان با توجه به اقدامات فرهنگی در طول سال توسط سازمان آتش‌نشانی نیشابور توانستیم میزان حوادث را نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش دهیم.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید