تور حمایتی حقوقی‌ها از بازار سهام

تور حمایتی حقوقی‌ها از بازار سهام

بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با ثبت زیان ۴/ ۱ درصدی به پایان برد که برای هفتمین هفته متوالی شاهد تغییر مالکیت سهام از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد سهام حقوقی بود.

کد خبر : ۵۲۹۰۵
بازدید : ۱۱۱۲
هدیه لطفی l بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با ثبت زیان ۴/ ۱ درصدی به پایان برد که برای هفتمین هفته متوالی شاهد تغییر مالکیت سهام از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد سهام حقوقی بود.

رکود حاکم بر بازار سهام در حالی طی هفته گذشته ادامه یافت که این بازار هفته گذشته را با ثبت افت ۴/ ۱ درصدی شاخص کل به اتمام رساند. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تا کنون به ۷/ ۲۳ درصد رسید. در این شرایط بازیگران حقوقی بورس در هفتمین هفته متوالی به خریدهای خود ادامه دادند و توانستند مسیر تغییر مالکیت را به سمت خود حفظ کنند.
در این میان هر چند با توجه به افت قیمتی در اکثر نمادهای معامله‌شده در بازار، ارزندگی در خرید سهام مزبور وجود دارد، اما خریدهای صورت گرفته در هفته گذشته بیشتر از جنبه حمایتی برخوردار بود. این حمایت‌ها در گروه دارویی و نماد تازه‌وارد «شفا دارو» و همچنین در گروه بانکی به دنبال بازگشایی دو نماد «وبصادر» و «وپارس» نمود بیشتری داشت. به این ترتیب خالص خرید سهامداران حقوقی نسبت به هفته‌ ماقبل با افزایش ۶۰ درصدی همراه شد. در مجموع این هفته ۸/ ۸۸ میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

بررسی روند جابه‌جایی‌ها در طول هفته منتهی به پایان ۲۳اسفندماه نشان از آن دارد که در تمامی روزهای هفته، تغییر مالکیت‌ها در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت. به این ترتیب بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در جریان معاملات روز شنبه به ثبت رسید. در این روز ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.
این روند طی روزهای بعدی با حجم کمتری دنبال شد. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در جریان معاملات روز یکشنبه به حدود ۲۱ میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه نیز اهالی تالار شیشه‌ای کمترین میزان جابه‌جا‌یی‌ها در طول هفته را شاهد بودند که با خالص خرید ۱۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها همراه شد.
روند مزبور در روز سه‌شنبه با جابه‌جایی ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی ادامه یافت. آخرین روز کاری هفته نیز با ثبت خالص خرید ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به نفع سهامداران حقوقی به پایان رسید.

«شفا» و حمایت‌های حقوقی
در این شرایط بررسی روند جابه‌جایی‌ها میان صنایع بورسی در هفته گذشته نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقوقی در گروه دارویی و به خصوص نماد تازه‌وارد سرمایه‌گذاری شفادارو بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید‌های حقوقی‌ها در گروه مزبور حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که ۱۹ میلیارد تومان از این رقم مربوط به خریدهای صورت گرفته توسط سهامداران عمده در نماد «شفا» است؛ نماد «شفا» در حالی چهارشنبه هفته گذشته (۱۶ اسفندماه سال جاری) شاهد عرضه اولیه سهام خود در بازار سهام بود که بر خلاف دیگر عرضه‌های اولیه بازدهی مناسبی را در روزهای بعد از عرضه کسب نکرد.
به‌طوری‌که حتی در جریان معاملات روز یکشنبه یعنی دومین روز بعد از عرضه اولیه با نوسان منفی قیمتی بیش از ۴درصدی مواجه شد. در این شرایط سهامداران عمده شرکت به منظور پرهیز از تکرار تجربه ناخوشایند عرضه اولیه «برکت»، به حمایت از سهم پرداختند. خریدهای گسترده توسط حقوقی‌های شرکت طی این ۵ روز معاملاتی، هر چند مانع از ریزش شدید قیمتی در این نماد شد، اما تنها رشد حدود ۲ درصدی را برای نماد مزبور داشت.
شرکت مدیریت طرح وتوسعه آینده پویا به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۹۶/ ۷۱ درصدی «شفا» به‌همراه دو سهامدار حقوقی دیگر یعنی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در تمامی روزهای هفته اقدام به خرید سهام این شرکت کردند.

حمایت از بانکی‌ها
گروه بانکی‌ها در آخرین روز کاری هفته در حالی با بازگشایی دو نماد بانک صادرات و پارسیان روبه‌رو‌ شدند که حقوقی‌های دو نماد با خریدهای قابل توجه خود به حمایت از سهام مزبور پرداختند. البته در این گروه مطابق با روال همیشگی، حمایت از سهام بانک ملت با خریدهای حقوقی‌ها و جمع‌آوری سهم توسط صندوق‌ بازارگردانی ادامه یافت. به این ترتیب گروه بانکی فعال در بازار سهام هفته گذشته را با خالص خرید بیش از ۱۱ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی پشت سر گذاشت که بخش عمده این رقم به خریدهای صورت گرفته در ۳ نماد مزبور تعلق داشت (بانک ملت، صادرات و پارسیان).

بر این اساس در جریان معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی بانک صادرات پس از توقفی ۲۰ ماهه به چرخه معاملات بورس بازگشت. این امر که با افت ۵۰ درصدی قیمت هر سهم «وبصادر» رخ داد، بازگشایی نماد در قیمت ۵۰ تومان را رقم زد و در نهایت کاهش ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومانی ارزش بازار این نماد را در پی داشت. در این راستا گروه مالی سپهر صادرات به‌عنوان سهامدار ۳۶/ ۲ درصدی «وبصادر» به حمایت برخاست و خرید حدود ۸۱ میلیون سهم این بانک را به ثبت رساند.
این امر سبب شد تا قیمت سهام مزبور تا حدود ۵۲ تومان نیز افزایش پیدا کند. در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک صادرات به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. همچنین در این روز بانک پارسیان پس از توقفی ۱۶ ماهه، معاملات خود را از سر گرفت. این نماد نیز با افتی ۱۰ درصدی در قیمت ۱۰۳۴ ریال بازگشایی شد.
در این نماد نیز دو حقوقی شرکت به حمایت از سهم پرداخته و مانع از افت بیشتر قیمتی در این سهم شدند. جمع‌آوری ۱۴ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری پویا و خرید ۱۲ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر از جمله این حمایت‌ها بود.

در مجموع خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وپارس» به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. البته این خریدها نتوانست از تشکیل صف فروش سهام «وپارس» ممانعت کند به‌‌طوری‌که در پایان معاملات صف فروش بیش از ۵/ ۳۰ میلیون سهمی برای آن باقی ماند.
در بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در جریان معاملات روز سه‌شنبه و یک روز قبل از بازگشایی نمادهای مزبور، شاهد معاملات درون گروهی سنگینی از سوی سهامدار عمده بانک پارسیان بودیم به‌طوری‌که ۵۵۰ میلیون سهم «وپارس» به پرتفوی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۲۹/ ۸ درصدی بانک پارسیان افزوده شد. علاوه بر این خریدها و حمایت‌های صورت‌گرفته در «وبملت» در طول هفته سبب شد تا این نماد، بیشترین سهم از خریدهای حقوقی‌ها را در هفته گذشته داشته باشد.
به این ترتیب حقوقی‌های بانک ملت خالص خرید حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومانی را به نام خود ثبت کردند. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته از سوی گروه مالی ملت، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت بود. در این میان یک جابه‌جایی درون‌گروهی را نیز در این نماد در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد بودیم که با افزودن حدود ۸۷۰ میلیون سهم به پرتفوی گروه مالی ملت دنبال شد.
البته در این روز (معاملات روز سه‌شنبه) جابه‌جا‌یی درون‌گروهی بسیار سنگینی را در نماد متوقف بانک پاسارگاد شاهد بودیم. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان اقدام به افزودن بیش از ۴ میلیارد سهم «وپاسار» به پرتفوی خود کرد. به این ترتیب درصد مالکیت خود در سهام بانک پاسارگاد را به ۸۸/ ۹ درصد افزایش داد و جایگاه سهامداری عمده در این بانک را تثبیت کرد.
بانک انصار نیز از دیگر نمادهای بانکی است که در ماه‌های اخیر با حمایت و جمع‌آوری سهم از سوی صندوق‌های بازارگردان همراه می‌شود. در هفته گذشته خالص خرید معامله‌گران حقوقی در نماد «وانصار» در حالی به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان رسید که بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت امید انصار و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار بود. در مجموع هفته گذشته دو صندوق مزبور بیش از ۲۴‌میلیون سهم بانک انصار را خریداری کردند.

حقوقی‌ها در سمت خرید سهام پالایشی

گروه پالایشی نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. در حالی قیمت جهانی نفت در هفته گذشته نوسان مثبت اندکی را تجربه کرد که نمادهای فعال در این گروه نسبت به این نرخ‌ها بی‌توجه ماندند، به‌نظر می‌رسد هنوز نمادهای این گروه تحت‌تاثیر فضای منفی پس از انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه به‌ویژه گزارش‌های پالایشگاه نفت تهران، بندرعباس و تبریز قرار دارند.
به این ترتیب شاخص این گروه در هفته گذشته با کاهش ۸/ ۰ درصدی شاخص مواجه شد. در این میان با خریدهای صورت گرفته از سوی حقوقی‌های بازار، شاهد تشکیل فضای کم‌نوسانی در نمادهای این صنعت بودیم. به این ترتیب در مجموع هفته گذشته خالص خرید سرمایه‌گذاران حقوقی در گروه پالایشی به حدود ۱۱ میلیارد تومان رسید که ۵/ ۴ میلیارد تومان از آن به خریدهای نماد پالایش نفت تهران تعلق داشت. در ادامه جابه‌جایی حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را در نماد پالایش نفت بندرعباس و در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی شاهد بودیم. این روند در نماد «شپنا» با خالص خرید بیش از ۲ میلیارد تومانی دنبال شد.

رصد تغییر مالکیت در گروه فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی با محوریت فولاد مبارکه از دیگر گروه‌های مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود.به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه فلزات اساسی به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید که ۸/ ۳ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات «فولاد» بود. ملی مس ایران نیز با خالص جابه‌جایی ۲/ ۲ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.

حقیقی‌ها به خرید چه سهامی تمایل داشتند؟
در هفته گذشته حقیقی‌ها تنها در ۱۲ صنعت خالص خرید مثبتی را به ثبت رساندند. بر این اساس بیشترین فعالیت این دسته از سهامداران در گروه سیمانی و با خالص خرید حدود یک میلیارد تومانی به ثبت رسید. در راس این گروه نیز خرید سیمان‌فارس با خالص ۵۰۰ میلیون تومانی قرار داشت. صنایع چند رشته‌ای صنعتی، حمل‌ونقل‌ و ساخت محصولات فلزی نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه حقیقی‌ها در هفته گذشته بود که با خالص خریدی کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان دنبال شد.
اما بررسی نمادهای مورد توجه سهامداران خرد نشان از آن دارد که نماد سایپادیزل، با بیشترین استقبال از سوی معامله‌گران حقیقی همراه شده است به‌طوری‌که خالص خرید ۲/ ۳‌میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید. البته بیشترین حجم خرید مربوط به معاملات روز یکشنبه بود؛ در این روز عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌های شرکت صورت گرفت که سهامداران حقیقی آن را خریداری کردند.
روز یکشنبه بیش از ۱۶ میلیون سهم توسط شرکت توسعه سرمایه رادین به‌عنوان سهامدار ۵۶/ ۱۳‌درصدی «خکاوه» عرضه شد. این روند با عرضه ۱۰ میلیون سهم از سوی شرکت توسعه گستربرنا ادامه یافت. شرکت ستاره سفیران آینده به‌عنوان دیگر حقوقی «خکاوه» اقدام به فروش ۴‌میلیون سهم کرد.
بورس
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید