سال پرحادثه برای هلال احمر

سال ۹۶، کشور شاهد حوادث مختلف طبیعی و انسان ساخت بود که در اغلب این موارد هلال احمر به عنوان یکی از دستگاه‌های امدادرسان کشور، سهم موثری در کمک رسانی به حادثه دیدگان داشته است.

کد خبر : ۵۳۷۰۴
بازدید : ۱۵۵۳
سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری، نامزد‌های مختلفی برای قرار گرفتن در بالاترین پست اجرایی هلال احمر مطرح بود، ولی پس از کش و قوس‌های زیاد، آمدن علی اصغر پیوندی قطعی شد و امیر محسن ضیایی با این جمعیت خداحافظی کرد.

اما تنها خبر مهم سال گذشته هلال احمر، جابجایی رئیس آن نبود؛ در این سال هلال احمر به عنوان یکی از ارگان‌های امداد رسان کشور، عملیات زیادی انجام داده است.

امدادی نوروزی، جستجو برای یافتن بقایای پیکر‌های جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج و زلزله استان‌های کرمانشاه و کرمان و سایر مناطق کشور از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

* عملیات امدادی در شرایط سخت
حسین درخشان مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات را سالی پر حوادث طبیعی و غیر طبیعی برای کشور می‌داند.

وی افزود: پس از تعطیلات نوروز شاهد وقوع زلزله ۶ ریشتری در روستای سنگ سفید استان خراسان رضوی بودیم این حادثه ۱۶ فروردین رخ داد که بررسی‌های نخست نشان می‌داد این زمین لرزه خسارت بسیاری در مناطق روستایی به بار آ‌ورده و متاسفانه دو نفر از هموطنان در این زمین لرزه جان خود را از دست دادند، حجم خرابی‌ها به میزانی بود که تیم‌های امدادی تا دوماه درمحل حضور داشته و اقدام به اسکان اضطراری زلزله زدگان کردند.

وی افزود: زلزله خراسان شمالی که در نزدیکی بجنورد رخ داد ۲۲۵ نفر مجروح شدند و سه نفر جان خود را از دست دادند. در این زلزله که ۲۴ اردیبهشت رخ داد ۵ هزار نفر اسکان اضطراری یافتند و در چادر‌های هلال احمر مستقر شدند. در این حادثه تا ماه‌ها امدادگران درمناطق زلزله امدادرسانی و اسکان را انجام دادند.

* یورت و معدنچیان
اردیبهشت سال گذشته معدنچیان معدن یورت در استان گلستان در زیر آوار معدن درعمق ۱۵۰۰ متری زمین گرفتار شدند.

درخشان در این باره افزود: هلال احمر استان بلافاصله وارد عمل شد و با ایجاد کارگاه در آن منطقه ابتدا به مصدومان خدمات ارائه کرده و سپس به جست‌وجوی ۴۰ معدنچی مفقود شده پرداختند تا لحظات آخر و خارج کردن آخرین معدنچی درمحل حضور داشتند. در معدن یورت هم عملیات سنگینی از سوی امدادگران انجام شد.

ولی شاید مهمترین حادثه سال گذشته زلزله کرمانشاه بود در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز ۲۱ آبان به وقوع پیوست و بسیاری از هموطنانمان را بی‌خانمان کرد. این زلزله به بزرگی ۷.۳ ریشتری بود.

درخشان در این باره گفت: اقدامات هلال احمر که هنوز هم در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد بسیار وسیع بود در هفته نخست تیم‌های امدادی استان و تیم‌های معین شامل استان‌های همجوار به جست‌وجو در زیر آوار‌ها پرداختند و حتی تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) وارد عمل شده و توانستند سه نفر را زنده از زیر آوار خارج کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که هلال احمر در زلزله کرمانشاه با آن مواجه بود پراکندگی روستا‌ها و صعب العبور بودن راه‌های روستایی بود. اما برخلاف گفته‌ها در ۴۸ ساعت ابتدایی، امدادگران هلال احمر به تمامی مناطق زلزله زده رسیدند. این درحالی بود که تمامی امکانات از جمله چادر، پتو و آب و غذا در اختیار افراد زلزله زده قرار گرفت.
به گفته درخشان، حجم گسترده‌ای از کار را در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که این اقدامات هنوز هم ادامه دارد و برخی هموطنان زلزله زده در چادر‌های هلال احمر اسکان دارند.

*سقوط بهمن اشترانکوه
در زمستان سال گذشته در همان لحظات ابتدایی پس از وقوع ریزش بهمن اعلام شد ۹ نفر از کوهنوردان مفقود شدند و بقیه در پناهگاه حضور دارند. در ابتدای جستجوی پیکر یکی از کوهنوردان پیدا شد، اما خبری از پیکر هشت کوهنورد دیگر نبود.

درخشان در این باره توضیح داد: عملیات جستجو یک هفته به طول کشید و امدادگران در سخت‌ترین شرایط که حتی امکان ریزش بهمن به روی آنان وجود داشت توانستند تمامی اجساد را کشف و به خانواده‌های آن‌ها تحویل دهند.
یکی از کوهنوردان سید علی حسینی امدادگر خراسان رضوی بود که پیکرش به عنوان آخرین مفقودی درحالی که همگی از کشف جسد نا امید شده بودند کشف شد.

*سقوط آسمان
یکی از تلخ‌ترین اخبار سال گذشته سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با ۶۶ سرنشین ۲۹ در بهمن ۱۳۹۶ بود.

انتقادات زیادی به عملکرد هلال احمر در این باره مطرح بود. درخشان در این باره گفت: زمان حادثه سقوط هواپیمای آسمان شرایط جوی به شدت نامساعد بود، اما با این وجود ۴۵ کوهنورد به ارتفاعات اعزام شدند و پس از ۴۸ ساعت لاشه پیدا شد. از زمان پیدا شدن لاشه تا حضور امدادگران تنها دو ساعت زمان صرف شد.

وی گفت: از زمان یافتن لاشه تاکنون هر روز به جز ۵ روز که شرایط جوی به شدت نامساعد بود تیم‌های امدادی مشغول جست‌وجو هستند. حتی کمپ دائمی هلال احمر با وجود شرایط نامساعد جوی راه اندازی شد.

وی افزود: شرایط در دنا به حدی از نظر جوی نامساعد است که هر لحظه امکان دارد بهمن روی امدادگران ریزش کند یکی از موضوعاتی که باعث شد تا امدادرسانی این میزان طول بکشد بارش شدید برف و پخش شدن اجساد است.
به طوری که اجساد در شعاع ۵۰۰ متری از محل سقوط پرت شده و بخشی از آن‌ها در دهلیز قله با شیب بیش از ۳۰ درصد قرار دارند.

وی درباره آخرین اخبار جمع آوری پیکر‌ها گفت: امیدواریم با بهبود شرایط جوی عملیات جستجو و انتقال سرعت بیشتری بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید