روز خونین غزه

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی را مسؤول هدف قرار دادن تظاهرکنندگان فلسطینی و شهادت ۱۶ فلسطینی در شرق غزه دانسته و امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

کد خبر : ۵۳۷۱۹
بازدید : ۱۵۵۴
وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدا و زخمی‌های تظاهرات "روز زمین" خبر داد. بر اساس این گزارش تعداد شهدا به ۱۶ تن و تعداد زخمی‌ها و مصدومان به ۱۴۱۶ تن رسید. ه. است. در این راستا محمود عباس امروز (شنبه) را عزای عمومی اعلام کرد.

ده‌ها هزار فلسطینی از صبح جمعه در چند نقطه در نزدیکی دیوار حایل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به فراخوان گروه‌های فلسطینی به مناسبت چهل و دومین سالگرد "روز زمین" تجمع کردند.

هیئت عالی ملی "تظاهرات بزرگ" که شامل حماس و گروه‌های فلسطینی و نمایندگان آوارگان است، ۱۰ چادر بزرگ در پنج نقطه در طول مرز‌های غزه و اسرائیل و خانواده‌های فلسطینی ده‌ها چادر کوچک در این نقاط برپا کردند. این چادر‌ها در ۲۰۰ متری مرز‌های اسرائیل در شرق غزه و شرق خان یونس در جنوب نوار غزه نصب شد.

این تجمع با واکنش خشونت بار ارتش رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت وابسته به حماس به خبرگزاری آناتولی گفت، از صبح روز شنبه ۱۶ شهید به بیمارستان‌ها منتقل شد و تعداد زخمی‌ها به ۱۴۱۶ تن رسید.

در همین حال گزارش‌های از این حکایت دارد که فلسطینی‌ها تایر‌های خودرو‌ها را آتش زده و بطری‌های خالی و سنگ به سمت خودرو‌های ضد گلوله نظامی رژیم صهیونیستی پرتاب کردند. در پاسخ نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی نیز به سمت آن‌ها گلوله و گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند.

از طرف دیگر در مرز‌های دو طرف نیز نیرو‌های اسرائیلی با تانک‌هایشان و تک‌تیرانداز‌ها در خاکریز‌ها مستقر شده بودند، پهپاد‌ها نیز گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان در شرق غزه شلیک می‌کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید حدود ۱۷ هزار فلسطینی در پنج نقطه در طول حصار مرزی جمع شدند.

شهادت ۱۶ فلسطینی و زخمی شدن ۱۴۱۶ تن

یک سخن‌گوی ارتش اسرائیل اظهار کرد فلسطینی‌هایی که در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند، تلاش می‌کرده‌اند از حصار مرزی بگذرند یا آن را خراب کنند.

هدف این تظاهرات تاکید بر خواست فلسطینیان برای بازگشت به اسرائیل است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی را مسؤول هدف قرار دادن تظاهرکنندگان فلسطینی و شهادت ۱۶ فلسطینی در شرق غزه دانسته و امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

عباس در سخنرانی ضبط شده که از تلویزیون رسمی فلسطین پخش شد، گفت: آن‌ها با آتش ارتش اشغالگر در مقابل تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی و برای دست یازدیدن به حق تعیین سرنوشت‌شان همانند تمامی ملت‌های جهان به شهادت رسیدند.

عباس از سازمان ملل خواست فورا برای حمایت جهانی از ملت فلسطین مقابل خصومت هر روزه اسرائیل وارد عمل شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یادآور شد، نماینده فلسطین در سازمان ملل را مامور مذاکره با اعضای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل کرده تا تدابیر فوری و ضروری را برای حمایت از ملت فلسطین اتخاذ کنند.

شهادت ۱۶ فلسطینی و زخمی شدن ۱۴۱۶ تن

او تاکید کرد، شهادت و زخمی شدن این تعداد در تظاهرات مردمی مسالمت‌آمیز دال بر لزوم حمایت بیشتر جامعه جهانی از ملت بی‌دفاع فلسطین است.

عباس گفت، پیامش در اجلاس آتی سران عرب در ماه آینده میلادی پیامی صریح در راستای پایبندی به اصول ملی تا رسیدن به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان طبق قوانین بین‌المللی و طرح صلح عربی خواهد بود.

همچنین به درخواست کویت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است، این شورا جلسه‌ای برای بررسی این رخ‌داد‌ها برگزار کرد و خواستار تحقیقات درباره این خشونت‌ها شد.

تی‌بروک زریهون، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت گفت که بحران غزه "احتمالا در روز‌های آینده تشدید شود. "

او درخواست کرد که غیرنظامی‌ها و به‌خصوص کودکان هدف گرفته نشوند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: "اسرائیل باید به تعهداتش در قبال حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پای‌بند باشد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید