ماجراجویی های ترامپ در سوریه عاقبت خوشی ندارد

ماجراجویی های جدید ترامپ علیه سوریه به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی موجب شده است تا اخبار مربوط به آن این روزها در صدر خبرهای رسانه های مختلف قرار گیرد.

کد خبر : ۵۴۴۵۹
بازدید : ۱۴۵۳
منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) در چند دهه اخیر همواره شاهد ناملایمات خواسته و یا ناخواسته به علت دخالت های برخی قدرت های خارج از منطقه به خصوص آمریکا و شرکایش در آن بوده است.

اکنون لشکرکشی ها در این منطقه موجب شده است تا نگرانی ها از درگیری احتمالی و عواقب و اثرات آن بشدت افزایش یابد و بر طبل جنگ کوبیدن آمریکا و شرکایش می رود تا بار دیگر غرب آسیا را با وجود برخی بحران های موقت و دایمی بحران زده تر کند.

در روزهای گذشته به دنبال استقرار ناو موشک انداز آمریکایی دونالد کوک در دریای مدیترانه به پرواز درآمدن جنگنده های روسیه بر فراز آن و نیز تلاش واشنگتن برای تقویت این ناو موشک انداز با اعزام ناو پورتر و نزدیک شدن هر دو ناو آمریکایی به سواحل سوریه در دریای مدیترانه، اوضاع این منطقه رو به وخامت نهاد.

گفته شده که قرار است ناوچه آلمانی 'هسن' نیز به این مجموعه ناو آمریکایی ملحق شود.در آخرین تحولات منطقه، دو فروند هواپیمای نظامی بوئینگ متعلق به نیروی دریایی آمریکا نیز امروز (پنجشنبه) از پایگاه نظامی سیگونلا در جنوب ایتالیا به سوی آسمان سوریه پرواز کردند.

ماموریت یک فروند از این دو هواپیما گشت زنی در منطقه بندری لاذقیه سوریه و در مجاورت یک پایگاه روسی در طرطوس و ماموریت هواپیمای دوم هم گشت زنی در مرز میان ترکیه و سوریه اعلام شده است.

در همین حال روسیه نیز با به حرکت درآوردن ناوهای خود مستقر در پایگاه نظامی این کشور در بندر طرطوس سوریه به آنان آرایش نظامی داد. یک منبع روس هم به دنبال تحرکات نظامی در مدیترانه اعلام کرد، هرگونه حضور گسترده نیروهای نظامی در دریای مدیترانه باعث بالا گرفتن تنش در این منطقه می‌شود.

این منبع که سایت شبکه روسیا الیوم به نام وی اشاره نکرد، افزوده است: در صورت لزوم ناوگان دریایی روسیه می‌تواند پاسخ این تحرکات را بدهد و در صورت ورود ناوهای آمریکایی به این منطقه کسانی هستند که با آنها مقابله کنند.

منابع نظامی در سوریه هم فاش کردند که هواپیماهای ائتلاف بین المللی بر فراز جنوب این کشور به پرواز درآمدند. این منابع گفتند که هواپیماهای ائتلاف در نزدیکی منطقه التنف در مرز سوریه و عراق و در سطح پایین به پرواز درآمدند.

روزنامه دیلی تلگراف هم نوشت: ترزا می نخست وزیر انگلیس دستور داده که زیر دریایی های انگلیس به طرف سوریه حرکت کرده و در منطقه ای مستقر شوند تا بتوانند با موشک های تام هاوک ارتش سوریه را پنجشنبه شب مورد حمله قرار دهند.

تحرکات نظامی پایگاه انگلیسی موسوم به آغروتور در شهر لیماسول قبرس نیز در راستای حمله احتمالی ائتلاف غرب علیه دولت سوریه افزایش یافته است و بر اساس اعلام منابع خبری ترک آرایش نظامی سربازان و تجهیزات این در یکی دو روز اخیر تغییر یافته و قوای کمکی انگلیسی وارد این پایگاه شده اند.

به نوشته این رسانه، وضعیت آماده باش جنگنده های هوایی این پایگاه نشانگر حمله به مواضع دولت سوریه در لحظه صدور فرمان است.

عبد الله دوم پادشاه اردن هم با نیمه تمام گذاشتن سفر خود به خارج از این کشور و با پوشیدن لباس نظامی و دیدار از مقر ریاست ستاد ارتش اردن و ملاقات با ارتشبد محمود فریحات رئیس ستاد به طور عملی نشان داد که اردن نیز خود را آماده مقابله با اثرات حمله احتمالی آمریکا به سوریه کرده است.

قرار است شورای امنیت ملی اردن تحولات اوضاع در سوریه را امروز پنجشنبه مورد بررسی قرار خواهد داد. کشور اردن که در مجاورت فلسطین اشغالی قرار دارد از اعلام حالت فوق العاده در اسرائیل نگران است و مقامات اردنی معتقدند که اثرات ناشی از حمله امریکا به سوریه اوضاع منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد.

روز چهارشنبه نیز اعضای کابینه رژیم صهیونیستی در نشستی فوق ‌العاده پیامدهای حمله‌ در مرزهای شمالی این رژیم و احتمال خارج شدن از کنترل اوضاع در سوریه را بررسی کردند.

با افزایش اخبار مربوط به حمله احتمالی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، هواپیمایی کویت هم امروز پنجشنبه و تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را به بیروت متوقف کرد و هواپیماهای غیرنظامی نیز پروازهای خود را به سوریه متوقف کردند.

حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق هم یک نشست فوق العاده با مقام های این کشور برگزار کرد تا وضع امنیتی مناطق مرزی عراق با سوریه را بررسی کند.

مقتدا صدر رئیس جریان صدر و یکی از رهبران جریان های سیاسی عراق، رئیس جمهوری آمریکا را تهدید کرد که در صورت حمله به مراکر دینی شیعیان در سوریه بی تفاوت نخواهد ماند.

وی با تاکید بر این که تهدیدات ترامپ تحریک آمیز است و منطقه را به نابودی خواهد کشاند، گفت که، جنگ ها راه حل عاقلانه مسائل نیستند و ملت سوریه خود می تواند سرنوشت حکومت خود را تعیین کند.

در همین حال نیروهای سوری هم در حال آماده باش کامل در آمده اند و این حالت آماده باش شامل فرودگاه ها و پایگاه های نظامی در دمشق و ریف دمشق و استان های حمص و لاذقیه و طرطوس در نزدیک دریای مدیترانه می شود.

ناظران منطقه معتقدند که در صورت آغاز حمله علیه سوریه نیروهای مهاجم به مناطق مهم و راهبردی این کشور حمله خواهند کرد که مهم ترین این مناطق ممکن است به شرح زیر باشد:فرودگاه المزه : در برگیرنده پایگاه های هوایی سوریه از جمله گارد ریاست جمهوری و لشکر 4 به فرماندهی ماهر الاسد برادر بشار اسد.

فرودگاه بین المللی دمشق : این فرودگاه بارها مورد حمله قرار گرفت اما برغم آن هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد.

فرودگاه های تی 4 والضمیر: این دو فرودگاه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و رژیم صهیونیستی در هفته جاری فرودگاه تی 4 را مورد حمله قرار داد. فرودگاه الخلخله: در نزدیکی السویداء در جنوب سوریه واقع است .مناطق القنیطره و درعا نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام این ناظران ممکن است فرودگاه های حمیمیم و طرطوس که در اختیار نیروهای روسیه قرار دارد، مورد حمله قرار گیرد.

برخی کارشناسان و تحلیلگران منطقه نیز معتقدند که هواپیماها و موشک های آمریکا کاخ ریاست جمهوری در دمشق و مقرهای لشکر چهارم را که مهم ترین نیروی ضربتی سوریه به شمار می رود، مورد حمله قرار می دهند.

همزمان با بالا گرفتن آرایش نظامی در اطراف مرزهای سوریه و برخی پروازهای هوایی بر فراز منطقه مزبور رایزنی های سیاسی بین مقام های عالی رتبه کشورهای دخیل در این ماجراجویی نیز افزایش یافته و حتی برخی تهدیدهای لفظی نیز میان آنان رد و بدل شده است.

این ناظران همچنین معتقدند که هرگونه ماجراجویی در سوریه ممکن است بستر مناسب را برای دخالت تل آویو در خاک این کشور فراهم کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد اقدامات بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی در سوریه هشدار داد.
وی در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژِیم به وی توصیه کرد از دست زدن به اقداماتی که حاکمیت سوریه را بی‌ثبات می‌کند خودداری کند.

تل آویو این هفته برخی پایگاه و فرودگاه نظامی سوریه در مرکز این کشور را با نام تیفور (تی 4) مورد حمله قرار داد.

بر این اساس پوتین در این گفت وگوی تلفنی، اینگونه اقدامات را موجب بی ثبات شدن سوریه و تهدیدی امنیتی برای منطقه دانسته است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل هم از وزرای کابینه اش خواست درباره حمله احتمالی به سوریه حرفی نزنند که رسانه های اسراییل علت آن را حساسیت اوضاع اعلام کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم به روسیه هشدار داد و گفت :موشک های هوشمند ما برای زدن سوریه در راه است. روسیه باید منتظر موشک های زیبا ، نو و هوشمند ما باشد. جیمی کارتر رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم به ترامپ هشدار داد: آمریکا به صلح نیاز دارد و درگیری در سوریه می تواند از کنترل خارج شود.

رجب طیب اردوغان و ترامپ رئیسان جمهوری ترکیه و آمریکا هم به صورت تلفنی در مورد آخرین تحولات سوریه گفت و گو کردند. قرار است اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه ) برای بررسی وضعیت سوریه پشت درهای بسته تشکیل جلسه دهند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم پیش از این جلسه در تماس تلفنی با سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت این سازمان درباره سوریه گفت و گو کرد.

جلسه مزبور به درخواست بولیوی و با هدف بررسی افزایش مجادله لفظی درباره سوریه و تهدید به استفاده یکجانبه از قوای نظامی برگزار می‌شود.

در چنین فضای ملتهبی اکنون دو دیدگاه مختلف و مقابل یکدیگر در ارتباط با تحولات اخیر سوریه وجود دارد.
برخی از صاحب نظران در منطقه معتقدند که با چنین صف آرایی و آرایش جنگی اقدام نظامی علیه سوریه حتمی و ممکن است زمان آن با تاخیر صورت بگیرد ولی حمله آمریکا و متحدان این کشور مانند گذشته به سوریه رخ خواهد داد.

از دیدگاه آنان این حمله می تواند در سه سطح محدود و با استفاده از موشک به برخی مراکز نظامی ، حمله هوایی و موشکی به مراکز نظامی ، فرودگاه های و پایگاه های ارتش و حمله گسترده با استفاده از نیروهای سه گانه به سوریه باشد.

در مقابل برخی دیگر معتقدند که این صف آرایی منجر به جنگ بین دو طرف نمی شود و در پایان هر یک از طرفین با عقب نشینی از مواضع خود به بهانه ای اقدام به گفت و گو و پایان داده به بحران می کنند.
طرفداران این نظر به اظهارات امروز ترامپ اشاره می کنند که گفته است هرگز نگفته ام که چه زمانی به سوریه حمله خواهیم کرد و هیچ وقت نگفتم که حمله به سوریه کی خواهد بود. این حمله می تواند بزودی باشد و یا اصلا رخ ندهد!

کارشناسان با توجه به نبود ثبات در مواضع رییس جمهوری آمریکا و طرح برخی مطالب ضد و نقیض این موضع جدید وی را به معنی عقب نشینی از مواضع قبلی و رسیدن به برخی اهداف از جمله دریافت پول از برخی کشورهای عربی برای حمله به سوریه قلمداد می کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید