پاکسازی محیط‌های پیرامونی مراکز آموزشی

پاکسازی محیط‌های پیرامونی مراکز آموزشی

مسئولان ارشد نیروی انتظامی معتقدند با توجه به کاهش سن اعتیاد، این خانواده ها هستند که باید با حساس شدن نسبت به مواد مخدر جدید و شناخت دقیق آن ها مانع از آلودگی فرزندانشان شوند.

کد خبر : ۵۴۸۷۸
بازدید : ۱۰۷۵
امروزه یکی از نگرانی های مسئولان ارشد نیروی انتظامی و به تبع آن خانواده ها، گسترش مواد مخدر، به ویژه مواد مخدر جدید از یکسو و افزایش گرایش نوجوان ها و جوان ها به قلیان و مصرف آن است؛ به طوری که جامعه آماری حکایت از کاهش سن مصرف مواد مخدر جدید نظیر «گل» و قلیان و همچنین رواج آن در میان دختران دارد.
پاکسازی محیط‌های پیرامونی مراکز آموزشی

بر اساس آمار ۴ هزار ماده خطرناک در دود سیگار و ۷ هزار و ۲۰۰ ماده خطرناک در دود قلیان وجود دارد که هر قلیان به اندازه یک تا دو پاکت سیگار می تواند به سلامت فرد آسیب برساند. از سوی دیگر مواد مخدر جدید با آسیب های فراوان و تبلیغات فریبنده نیز گسترش یافته است.

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان چندی پیش در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به استفاده ۸ میلیون نفر از مواد دخانی در کشور گفت: اعتیاد به مواد دخانی با مصرف سیگار شروع می شود و علاوه بر این که زندگی فرد را فلج می کند باعث می شود که خانواده فرد معتاد نیز درگیر شود.

وی اضافه کرد: اگر استعمال دخانیات به همین روال در کشور ادامه یابد تا ۴۰ سال آینده ایران همانند کشور مصر و پاکستان بالاترین آمار مصرف مواد دخانی را خواهد داشت.

هاشمی یکی از مشکلات بزرگ در بحث استعمال دخانیات را استفاده از قلیان و ریخته شدن قبح و زشتی آن در میان افراد بیان کرد و افزود: تنها ۲۰ درصد مواد قلیان، تنباکو است و ۸۰ درصد آن از مواد روانگردان، بنزن و حلال های آروماتیک و قارچ های بیماری زا است که بنزن موجود در قلیان باعث می شود فرد قلیانی ۱۵ سال زودتر به سرطان مبتلا شود.

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر این که افزایش مالیات بر سیگار تاثیر زیادی در کاهش مصرف آن خواهد داشت، گفت: عده ای بر این باورند که مالیات بر سیگار در مصرف آن تاثیری ندارد اما حتی مقاله های مختلف و بررسی های صورت گرفته در دنیا نشان می دهد که افزایش مالیات بر سیگار باعث کاهش مصرف سیگار شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مصرف قلیان تفریح نیست بلکه مصیبت است، تاکید کرد: ضروری است تا مردم عدم مصرف مواد دخانی بویژه قلیان را جدی بگیرند اما سیاستمداران نیز باید به این مسئله مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر با آسیب شناسی مواد جدید و گرایش آن در میان جوانان می گوید: مواد مخدر جدید چون میزان تخریب و حالت نشئگی اش بیشتر است، از سوی دیگر تبلیغات پیرامون آن هم با جذابیت بیشتر و دروغ های فراوان همراه است، جوان تر ها را به سمت خود می کشد.

وی تاکید می کند: در این زمینه نقش خانواده ها بسیار حائز اهمیت است. خانواده ها باید با هشیاری نسبت به این مسائل ورود کنند

انتظار ما این است که مردم به پلیس اطلاع‌رسانی کنند و اگر محل‌هایی که به عنوان مخفی‌گاه می‌شناسند آن‌ها را به پلیس معرفی کنند. پلیس آمادگی دارد با اطلاعاتی که مردم می‌دهند با مجرمان و متخلفان برخورد جدی انجام دهد
درباره آسیب های مواد مخدر جدید البته اظهارنظرهای متعددی مطرح شده است و همه کارشناسان در این حوزه، بر این موضوع تاکید دارند.

سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: نگرانی ما افزایش گرایش به ماده مخدر گل است که شاهد افزایش آن به ویژه در میان جوان ها و حتی نوجوان ها هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران ادامه می دهد: تغییری در الگوی مصرف مواد مخدر درحال شکل‌گیری است. این مواد جدید، چون در داخل کشور تولید می‌شوند، سختی‌های مواد سنتی را برای رسیدن به تهران ندارند، چرا که خیلی از آن‌ها حتی در اطراف تهران یا پایتخت تولید می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر می گوید: به همین دلیل شاهد گرایش روز افزون به این مواد هستیم که باید جلوی آن با فرهنگسازی و آشنا کردن خانواده ها با آثار مصرف آن صورت گیرد.

وی با اشاره به تبلیغات پیرامون مواد مخدر جدید و اثرات بسیار مخرب آن ها می افزاید: با توجه به اینکه این ماده مانند سیگار مصرف می‌شود، ممکن است برخی گمان کنند که عوارضش همچون سیگار است، درحالی که عوارض این مخدر حداقل پنج‌برابر مصرف مخدر شیشه است و تاثیرات جبران ناپذیر زیادی روی بدن و به خصوص مغز و سیستم عصبی می‌گذارد.

تاکید بر پاکسازی محیط های پیرامونی مراکز آموزشی

سخنگوی نیروی انتظامی نیز یکی از اقدامات قابل توجه ناجا در سال گذشته را اجرای طرح های ویژه، پاکسازی پیرامون محیط های آموزشی به ویژه مدارس از عناصر توزیع کننده مواد مخدر و راه اندازی یگان های ضربت مبارزه با مواد مخدر در مناطق ۲۲ گانه پایتخت دانسته و می افزاید: در راستای مبارزه بی امان و خستگی ناپذیر ماموران ما در این حوزه مبارزه با گسترش مواد مخدر در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

منتظر المهدی تاکید می کند این موضوع بویژه در اطراف مدارس و مراکز آموزشی بسیار حائز اهمیت است و ما نسبت به این موضوع کوتاهی نخواهیم کرد.

سردار رحیمی نیز با اشاره به لزوم همکاری مردم با پلیس پایتخت می گوید: انتظار ما این است که مردم به پلیس اطلاع‌رسانی کنند و اگر محل‌هایی که به عنوان مخفی‌گاه می‌شناسند آن‌ها را به پلیس معرفی کنند. پلیس آمادگی دارد با اطلاعاتی که مردم می‌دهند با مجرمان و متخلفان برخورد جدی انجام دهد. ارائه این اطلاعات بویژه در اطراف مراکز آموزشی از اهمیت مضاعف برخوردار است.

وی با بیان اینکه پلیس در راستای امنیت و آرامش هرچه‌بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان نگاه ویژه دارد،درباره افرادی که با حضور در مقابل مدارس به ویژه مدارس دخترانه اقدام به ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان می‌کنند یا مواد فروشانی که در اطراف مراکز آموزشی پرسه می زنند می گوید: با اقداماتی که امسال انجام دادیم، تمامی مدارس به ویژه دبیرستان‌های دخترانه در سطح شهر تهران بدون استثنا شناسایی و برای تمام آنها مامور پیش‌بینی شده است.

محمدرضا مسجدی دبیر کل مبارزه با دخانیات ایران نیز با بیان این مطلب که بر اساس تحقیقی که وزارت بهداشت با انجام ۶۰۰ آزمایش روی ۲۵ محصول متداول تنباکوی قلیان در ایران انجام داده، به این نتیجه رسیده که در تنباکوی قلیان ۸۰ درصد مواد افزودنی و تنها ۲۰ درصد تنباکو است و واقعا خطرناک است می گوید: طبق قانون عرضه مواد دخانی ، عرضه این مواد تا فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری مدارس ممنوع است. اما متاسفانه شاهد اجرای این قانون نیستیم و باید ورود جدی تری به آن داشته باشیم.

دلایل کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر جدید

اما اینکه چرا شاهد کاهش سن اعتیاد در کشور هستیم، موضوعی است که مسئولان ارشد ناجا به آن اشاره می کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با مهر عنوان می کند: متاسفانه به دلیل نشئگی بالا، میزان گرایش جوان ها به مواد مخدر جدید بالاست.

سردار حسین رحیمی با اشاره به مواد صنعتی جدید می افزاید: متاسفانه می توان گفت هر روز مواد مختلف جدیدی ایجاد و ارائه می شود، دستمال کاغذی، کیک و گل، که البته چند سالی است آمده و خیلی مشتری پیدا کرده است.

وی می افزاید: تبلیغات پیرامونی در حول این مواد که آسیب چندانی ندارند از یکسو عدم نه گفتن به درخواست ها که ریشه آن را باید در خانواده جست باعث شده شاهد گسترش این مواد و قلیان در میان جوان ها باشیم. سیر روند تحولی در مواد صنعتی همواره وجود داشته و سرعت بالایی دارد، اما به عقیده پلیس، خود جوان ها و خانواده ها باید به عنوان مهمترین عامل پیشگیری مراقبت کنند. آموزش در حوزه خانواده مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش جوان ها به مواد مخدر جدید است.

سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با تاکید بر نقش خانواده ها می گوید: ما نیاز به آموزش های درست، برنامه ریزی های آموزشی و ورود جدی تری خانواده ها و آموزش و پرورش به موضوع اعتیاد داریم.

وی می گوید: امروز دانش آموزان ما قدرت «نه» گفتن ندارند؛ حتی جوانان ما به دلایل مختلف مصرف مواد دخانی در بین دوستانشان را نشانه بزرگ شدن قلمداد می کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اضافه می کند: شبکه های اجتماعی و تبلیغات مثبت پیرامون مواد دخانی جدید عاملی شده که نوجوان ها و حتی دختران به این مواد گرایش پیدا کنند، جای آن است که خانواده ها نسبت به این هشدار حساس شوند و با آشنایی بیشتر نسبت به مواد مخدر جدید و سوء مصرف آن فرزندان خود را بیشتر مورد توجه و مراقبت قرار دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید