افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

از زمان دیدار مخفیانه دو مقام کره جنوبی از پیونگ‌یانگ که راه را برای گفت‌وگوی کره شمالی با آمریکا باز کرد، کره شمالی شاهد بازدید‌های دوستانه فراوانی بوده است.

کد خبر : ۵۴۹۳۴
بازدید : ۱۸۶۱
از زمان دیدار مخفیانه دو مقام کره جنوبی از پیونگ‌یانگ که راه را برای گفت‌وگوی کره شمالی با آمریکا باز کرد، کره شمالی شاهد بازدید‌های دوستانه فراوانی بوده است.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

این روز‌ها در رسانه‌های دولتی پیونگ‌یانگ گزارش‌های مفصلی درباره گروه‌های هنری، یک جشنواره هنری و دیپلمات‌هایی که به دنبال روابط گرم هستند، پخش می‌شود.

شکی نیست که این بخشی از کارزار ادامه‌داری است که قبل از نشست‌های مهم با کره جنوبی و آمریکا راه‌اندازی شده تا روایتی دیگر از کره شمالی ارایه کند و وجهه پیونگ یانگ و کیم جون اون، رهبر این کشور، را صیقل بزند.

اما هدف اصلی آن چه کسی است؟

بازدیدکنندگان چینی در تلاش گرم کردن روابطی که زمانی سرد بود
چین هنوز هم یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و حامی اقتصادی کره شمالی است که همیشه با سخت‌ترین تحریم‌ها علیه این همسایه کوچکش مخالفت کرده است. اما همین که پیونگ یانگ به آزمایش‌های موشکی و تجهیزات هسته‌ای سرعت بخشید، ناراحتی چین هم نسبت به کره شمالی شروع به بروز کرد.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

ولی زمانی که کیم‌جونگ اون در ماه گذشته با قطاری به پکن سفر کرد و برای نخستین بار با شی جین‌پینگ، رهبر چین دیدار کرد، این وضع تغییر کرد.

آخرین مورد این تدابیر آهسته، ولی پیوسته جهت ترمیم روابط میان همسایه‌ها، دیدار گروهی از هنرمندان چینی از کره شمالی در آخر هفته گذشته بود که از سوی سانگ تاو، رئیس ارتباطات بین‌المللی حزب کمونیست چین رهبری می‌شد.

ری، چون هی معروف به "بانوی صورتی‌پوش" یکی از خبرخوان‌های ارشد تلویزیون کره شمالی است
روز شنبه (۱۴ آوریل) تلویزیون دولتی کره شمالی کیم‌جونگ اون را در حال خوش‌آمد گویی به این هیئت هنرمندان و دیدار با آن‌ها در سالنی نشان داد که با عکس‌های بزرگی از شی جین‌پینگ، رهبر چین مزین شده بود.

ری، چون هی معروف به "بانوی صورتی‌پوش" یکی از خبرخوان‌های ارشد تلویزیون کره شمالی است و معمولا خبر‌های مهم را می‌خواند. او در تلویزیون ظاهر شد و از "عصری جدید" در روابط بین دو کشور سخن گفت و آن را تحسین کرد.

آقای کیم همچنین در یک مهمانی "بزرگ" میزبان هیئت بازدیدکننده چینی بود تا "باغ گل‌های روابط چین-کره شمالی شکوفاتر شود".

در آنجا هم عکس بزرگ دیگری از شی جین‌پینگ نصب شده بود که به نظر می‌رسید از روی صحنه به پایین نگاه می‌کند.

این اشاره‌ای است برای چین، برای جهان و برای کره‌ای‌هایی که مخاطب رسانه‌های کره شمالی هستند، که مشکلی در روابط با این متحد قدیمی ایجاد نشده است.

این وضعیت همچنین فرصتی برای ری سال‌جو همسر آقای کیم، که از وی با عنوان "بانوی محترم" یاد می‌شود، فراهم کرد تا بتواند به تنهایی در انظار عمومی ظاهر شود و برای خوش‌آمد گویی آقای سانگ به سالن تئاتر برود و از اجرای هنرمندان باله ملی چین لذت ببرد.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

بار اول بود که خانم ری بدون حضور همسرش در رسانه‌های کره شمالی دیده می‌شد و برای اولین بار به عنوان "بانوی اول جمهوری دموکراتیک خلق کره" (نام رسمی کره شمالی) معرفی شد.

به نوشته روزنامه چوسون کره جنوبی، قبلا او تنها به عنوان "رفیق" معرفی شده بود.

کره جنوبی اولین کشوری بود که در اوایل ماه آوریل یک گروه فرهنگی را برای اجرا در برنامه به پیونگ‌یانگ فرستاد. در میان آن‌ها گروه موسیقی پاپ کره‌ای (K-Pop) رد وال-وت (Red Valvet) هم بود و شایعه شد که آقای کیم بدون این که افشا کند خودش یکی از طرفداران این گروه موسیقی بوده است.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

از آقای کیم در گزارشی نقل شده که گفته است که با این گروه موسیقی دیدار کرده است. او گفته: "از این هدیه شما برای شهروندان پیونگ‌یانگ تشکر می‌کنم. "

یکی از اعضای گروه موسیقی رد وال-وت که گفته بود دیدار آقای کیم برای او "باعث افتخار" بوده، واکنش‌هایی در کره جنوبی ایجاد کرد. برخی او را متهم کردند که چهره انسانی از رهبر کره شمالی ارایه کرده است.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی


پیونگ یانگ، مرکز فرهنگی بین‌المللی؟
همچنین در دو هفته اول آوریل نخستین برنامه رقابت بین‌المللی آوازخوانی در پیونگ‌یانگ هم برگزار شد که در آن هنرمندانی از قزاقستان، ارمنستان و مغولستان شرکت کرده بودند. خیلی قابل تعجب نیست که برنده این مسابقه یک آوازخوان اهل کره شمالی بود.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

ساحر مقیم سنگاپور که برای اجرا به پیونگ‌یانگ رفته بود.

اما این اقدام رسانه‌های دولتی را در موقعیتی قرار داد تا کره شمالی را به عنوان یکی از مقاصد بین‌المللی فرهنگی معرفی کنند.

در همین راستا "جشنواره هنری بهار دوستی" هم با حضور هنرمندانی از بلغارستان، روسیه و لائوس و همچنین ساحری مقیم سنگاپور که به نام آقای باتل معروف است، برگزار شد.
افزایش بازدید‌های دوستانه از کره شمالی

اهمیت این برنامه فرهنگی به حدی بود که در عصر ۱۶ آوریل به خاطر آن که ادامه یافت، برنامه همیشگی تلویزیون مرکزی کره شمالی پخش نشد.

اما برخلاف هفته گذشته که ماراتون سالانه پیونگ‌یانگ برگزار شد پوشش رسانه‌ای چندانی مثل سال‌های قبل نگرفت.

در حالی که خبر‌های رسمی حکایت از حضور وزیر ورزش کره شمالی و شرکت‌کنندگانی از سراسر دنیا داشت، اما شمار شرکت‌کنندگان خارجی در این ماراتون، نصف تعدادی بود که در سال گذشته در آن شرکت کرده بودند.


تلویزیون دولتی بازدیدکنندگانی از پاکستان را نشان داد که پیونگ یانگ را "مدرن" می‌خواندند.
یکی از شرکت‌هایی که برای مسابقات ماراتون کره شمالی تور‌های مسافرتی تنظیم می‌کند می‌گوید با وجود هشدار‌های رسمی از سوی دولت‌ها به شهروندان شان برای مسافرت به کره شمالی، پس از مرگ دانشجوی آمریکایی و به خاطر موارد نقض حقوق بشر در این کشور، هنوز هم مردم به کره شمالی سفر می‌کنند.

اما رسانه دولتی کره شمالی با انجام مصاحبه به زبان انگلیسی با بازدیدکنندگان از پیونگ‌یانگ می‌خواهد توریست‌ها بیشتر بر صفحه تلویزیون دیده شوند.

کره شمالی هفته‌های کم‌سابقه‌ای را در روابط خارجی خود گذرانده، اما روایت درخشان کسانی که جوگیر دیدار‌ها شده‌اند و اجرا‌های شاد و خندان تصادفی نیستند. سیاست به احتمال قوی مد نظر آن‌هایی بوده که در رسانه دولتی کره شمالی خواهان ارسال پیام هستند.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید