دنیای اندیشمندانه نمایش "مجلس قربانی سنمار"
نمایش مجلس قربانی سنمار را میتوان نگاهی تازه به اجرای نمایشنامهای بزرگ برشمرد که شکل اجرائی این نمایش درخور توجه و قابل احترام بوده و در همسویی با کشف و بهنمایشگذاردن دنیای اندیشمندانه متن حرکت کرده و ازاینرو میتوان این اجرا را اجرائی موفق و محترم دانست.
کد خبر :
۵۵۳۵۷
بازدید :
۱۲۷۳
چندروزی است تماشاخانه استاد انتظامی در خانه هنرمندان ایران، میزبان نمایش «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شیما جوادپور، کارگردان جوان بوشهری، است که با رویکردی خلاقانه سعی در برقراری ارتباطی پیوسته و همگون میان محتوای اصیل و فضای کهن نمایشنامه با فرم اجرائی که ایجاد کرده است دارد.
تا در این میان مخاطب با نمایشی با روایتی همراه با حرکتهای متنوع بدنی، محتوای بینظیر متن را که همواره در فضای کلاسیک و باستانی همراه با زبانی کلاسیک که همواره در حال تنهزدن به زبان آرکائیک است دریابد.
و همراه با روایتهای درونی نمایشنامه که رخدادهای صحنهای را به بهترین شکل ایجاد میکنند با روایتی همراه با حرکتهای تازه و فرمهای اجرائی که همسو با نیاز نمایش و با فاصلهگرفتن از فضای کلاسیک متن است، نمایش را مبتنیبر حرکات و تابلوهایی برگرفته از رویدادهای نمایشنامه و وفادارانه به متن، در کنار درک صحیح برای ایجاد خلاقیتهای حرکتی پیشروی مخاطب قرار دهد، بهگونهای که صحنههای نمایش بهنوعی هر یک مستقل با رعایت فواصل برگزیده، رخدادهای متن نمایش را در شاکله اصلی خود سامان میبخشند.
و در حرکتی مبتکرانه با توجه به شناخت مخاطب امروز و نیاز برقراری ارتباطی صمیمی میان متنهایی با شاخصههای حماسی و اسطورهای و باستانی در محتوا، در کنار نوع روایتهای دراماتیک نمایشهای امروزی، با هدف درک و ایجاد فضای نمایشی پویا و مناسب در بهصحنهآوردن اینگونه نمایشنامهها و نیاز انتقال آسانتر درونمایههای انسانی به مخاطب که در این نوع نمایشنامهها وجود دارد، نمایش را روی صحنه برده است تا از سنگینی و یکنواختی زبان متن در کنار حرکات بدنی و فرم اجرائی کاسته و مخاطب همواره با صحنهای تازه دنیای پرمعنی و مفهوم نمایش را درک و دنبال کند.
استفاده از حرکات بدن و موسیقی مناسب همراه با نورپردازی و استفاده از نشانههایی که تا اندازهای فضای نمایش را باورپذیرتر میکند، از دیگر شاخصههای نمایش مجلس قربانی سنمار، به کارگردانی شیما جوادپور است.
هرچند شیوه و نوع فرم اجرائی اتخاذشده شهامت کارگردان و سختکوشی بازیگران را نمایان میکند، اما با درک بهتر و تلاش بیشتر این نمایش در شکل اجرائی کنونی باز امکان بهترشدن را دارد.
باوجوداین نمایش مجلس قربانی سنمار را میتوان نگاهی تازه به اجرای نمایشنامهای بزرگ برشمرد که شکل اجرائی این نمایش درخور توجه و قابل احترام بوده و در همسویی با کشف و بهنمایشگذاردن دنیای اندیشمندانه متن حرکت کرده و ازاینرو میتوان این اجرا را اجرائی موفق و محترم دانست.
۰