رسوایی مالی برادر زن رییس جمهوری چین

ثروتمندترین مرد چین در حالی از رسوایی مالی برادر زن رییس جمهوری این کشور پرده برداشت که رییس دولت پکن از زمان روی کار آمدن کمپین مقابله با فساد مالی و اداری را در کشور به راه انداخته است.

کد خبر : ۵۵۴۷
بازدید : ۱۲۵۳
ثروتمندترین مرد چین در حالی از رسوایی مالی برادر زن رییس جمهوری این کشور پرده برداشت که رییس دولت پکن از زمان روی کار آمدن کمپین مقابله با فساد مالی و اداری را در کشور به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وانگ جیالین، ثروتمندترین مرد چین و صاحب یک کارخانه تولید پروژکتورهای سینمایی درحالی این مساله را مورد تایید قرار داد که گفت برادر زن شی جینپینگ، رییس جمهوری چین دارای سهام این شرکت است و اتهاماتی مبنی بر این مساله وجود دارد که فامیل رییس جمهوری چین به رشد تجاری این شرکت کمک کرده است.

این افشاگری از سوی این تاجر برجسته چینی پس از آن مطرح شد که رییس جمهوری چین به کمپینی گسترده علیه فساد و دولتمردان فاسد در کشور دست زده است. در جریان این کمیپن هزاران تن از مقام های رده بالا و پایین دولت پکن از سمتهای خود عزل شده و برخی نیز به زندان افتاده‌اند اما منتقدان می‌گویند این روند برای سرکوب مخالفان دولت است.

رییس این شرکت بزرگ چینی در نشستی در مدرسه اقتصاد هاروارد آمریکا روز پنجشنبه گفت، مقداری سهام توسط برادر زن رییس جمهوری چین متعلق به این شرکت خریداری شده و وی در رشد مالی شرکت نیز دخیل بوده است. وی در جریان یک مناقصه خصوصی این سهام را در سال 2000 خریداری کرده است. شرکت متعلق به برادر زن رییس جمهوری چین این سهام را به ارزشی بسیار پایین دو ماه پیش از مناقصه عمومی چندین میلیارد دلاری در هنگ کنگ در دسامبر 2014 فروخت.

وی ادامه داد:‌ او فرصت سودآوری زیاد و بازگشت عظیم سرمایه را از دست داد. این مساله نشان می‌دهد رییس جمهوری چین نه تنها مدیریت کشور را محدود کرده بلکه زمانیکه پای مسائل خانوادگی به میان می‌آید وسواس زیادی به خرج می‌دهد.

این اظهارات در واکنش به سوالی درباره سرمقاله نیویورک تایمز مطرح شده که دوستان و اقوام رییس جمهوری چین را به دستیابی به بیش از یک میلیارد دلار بابت سرمایه گذاری در کمپانی متعلق به ثروتمندترین مرد چین متهم کرده بود.

دولت پکن تا به حال به این اتهامات پاسخی نداده است.

ثروتمندترین مرد چین که به دنبال کم اهمیت جلوه دادن گمانه زنی‌ها درباره ارتباط موفقیتش با دولت است، گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت چین نداریم.

براساس گزارش نیویورک تایمز، این درحالیست که اعضای خانواده‌ها و دوستان هو جینتائو، رییس جمهوری سابق، ون جیابائو، نخست وزیر سابق و سایر مقام‌های ارشد دولت پکن با کمپانی‌های تحت کنترل این مرد ثروتمند چینی ارتباط داشته‌اند.

ثروتمندترین مرد چین که سابق بر این یک سرباز بود و پسر یکی از کاپیتان‌های ارتش سرخ چین است، کمپانی خود را در دهه 1980 و براساس قوانین و انضباط نظامی ایجاد کرده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید