رویا‌های خود را با فناوری پیشرفته کنترل کنید

رویا‌های خود را با فناوری پیشرفته کنترل کنید

اگر از دیدن کابوس‌های شبانه رنج می‌برید یا رویا‌های زیبایی را که دیده اید به خاطر نمی‌آورید در آینده‌ای نه چندان دور با کمک فناوری پیشرفته این مشکل‌ها برطرف می‌شود.

کد خبر : ۵۵۵۰۲
بازدید : ۱۷۳۰

کارشناسان به تازگی موفق به ساخت دستگاهی با قابلیت کنترل خواب و رویا شده اند که افراد را در حالت نیمه خواب قرار می دهد و به این ترتیب خواب را هدایت می کند.

رویا‌های خود را با فناوری پیشرفته کنترل کنید

سیستم این دستگاه به نام دورمیو(Dormio) به وسیله دانشمندان دانشگاه ام آی تی(MIT) ساخته شده است که از یک دستکش مخصوص و یک ربات استفاده می کند.

دستکش از وسایلی تشکیل شده است که به شکل منظم به اندازه گیری ضربان قلب و دگرگونی های ماهیچه های بدن می پردازد و زمانی که فرد وارد رویا شد او را درحالت نیمه بیدار نگه می دارد.

ربات همراه دستگاه در کنار تخت خواب قرار می گیرد و از نوعی نویز یا نور برای خارج کردن فرد از فرو رفتن کامل به رویا استفاده می کند، این دستگاه همچنین مانند حالتی که فرد تحت اختیار خوابگر قرار می گیرد کلام هایی پخش می کند که بر ذهن فرد اثر گذاشته و جهت رویا بینی او را دگرگون می کند.

در دستگاه (Dormio Dubbed) از قوانین روانشناسی خواب و حالتی در اوایل به خواب رفتن به نام (Hypnagogia) استفاده می شود.

این مرحله در لحظه بین خواب و بیداری اتفاق می افتد و کارشناسان امیدوار هستند با انجام پژوهش برکارایی دستگاه بتوانند از آن برای کنترل خواب استفاده کنند.

از جلمه دیگر تجهیزات به کار رفته برای این فناوری، حسگرهایی است که در کف دست و پوست سر افراد نصب می شود و به این ترتیب خواب فرد کنترل و از عمیق شدن رویا بینی آنها کاسته می شود.

آزمایش برروی داوطلبان نشان داده است که بیشتر آنها قادربه خاطر آوردن رویا و نیز کلمات پخش شده از ربات بوده اند که نشان می دهد دستگاه قابلیت اثر گذاری بر ذهن افراد را دارد.

کارشناسان هدف از ساخت و توسعه این سیستم را کنترل خواب افراد و افزایش میزان خلاقیت آنها اعلام کرده اند، بسیاری از دانشمندان و نقاشان ایده ها و حتی اختراع های خود را در زمان رویابینی به دست آورده اند.

دانشمندان اعتقاد دارند پی بردن به رابطه بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه و کنترل خواب می تواند اثری منحصر به فرد برسلامت روان افراد، جلوگیری از دیدن خواب های آشفته و نیز افزایش خلاقیت آنها داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهند هر فرد به شکل طبیعی سه تا 6 بار در طول شب رویا می بیند که مدت زمان این رویاها بین 5 تا 20 دقیقه است.

حدود 95 درصد از رویاها زمانی که فرد از خواب بیدار می شود فراموش می شوند، مردم خواب هایی را به خاطر می آورند که در حالت عمیق آنها را دیده اند.

خواب افراد از 5 مرحله تشکیل شده است که عبارتند از:

1-خواب کم، چشم ها به آرامی حرکت می کند و فعالیت های عضلانی کاهش می یابد، این مرحله 4 تا 5 درصد از کل مراحل خواب را دربرمی گیرد.

2-حرکت چشم متوقف می شود و موج مغزی کاهش می یابد. این مرحله 45 الی 55 درصد از کل خواب را تشکیل می دهد.

3-امواج مغزی بسیار آهسته ای به نام موج های دلتا شروع به جریان می کنند و با امواج با طول موج کوتاه تر در آمیخته می شوند، 4 الی 6 درصد از کل خواب را این مرحله تشکیل می دهد.

4-در این حالت مغز به شکل انحصاری امواج دلتا تولید می کند که حالت خواب عمیق نامیده می شود و حدود 12 تا 15 درصد از کل خواب را تشکیل می دهد و در این حالت فرد وارد مرحله rem می شود.

5-چشم افراد به سرعت در زیر پلک در جهت های مختلف حرکت می کند و عضله های بدن انقباض پیدا می کنند، فشار خون افزایش پیدا می کند.

6-در این مرحله افراد رویاهای شگفت انگیز یا خواب های ترسناک می بینند که بین 20 تا 25 درصد از کل زمان خواب آنها را در بر می گیرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید