۵ چلوکبابی مشهور بازار تهران

۵ چلوکبابی مشهور بازار تهران

حوالی ظهر دیروز رستوران مسلم واقع در بازار تهران دچار آتش سوزی شد. از آنجا که این رستوران معمولا در این ساعات پذیرای جمعیت قابل توجهی است نگرانی‌هایی به وجود آمد. آتش سوزی دیروز در رستوران مسلم بازار تهران بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به ۵ رستوران محبوب و قدیمی بازار تهران.

کد خبر : ۵۵۷۸۴
بازدید : ۳۴۲۷۵
۵ چلوکبابی مشهور بازار تهران
حوالی ظهر دیروز رستوران مسلم واقع در بازار تهران دچار آتش سوزی شد. از آنجا که این رستوران معمولا در این ساعات پذیرای جمعیت قابل توجهی است نگرانی‌هایی به وجود آمد، اما سخنگوی سازمان آتش نشانی گزارش داد که آتش سوزی در انبار ۴۰ متری طبقه دوم این رستوران رخ داده، آتش مهار شده و خوشبختانه کسی صدمه ندیده.
نکته‌ای که لابه لای اخبار جلب توجه می‌کرد این بود که ازدحام مردم حاضر در حوالی میدان پانزده خرداد برای تماشای آتش سوزی امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده بود. یعنی دقیقا مشابه اتفاقی که زمان آتش سوزی پلاسکو هم رخ داد. ضمن اینکه باریک بودن مسیر هم انتقال تجهیزات اطفای حریق را برای آتش نشان‌ها سخت کرده بود.

آتش سوزی دیروز در رستوران مسلم بازار تهران بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به ۵ رستوران محبوب و قدیمی بازار تهران.
این رستوران‌ها از چند دهه پیش میزبان جمعیت انبوهی از مردم و کسبه بازار تهران هستند. آن‌ها هم کیفیت استانداردی ارائه می‌دهند و هم فضای نوستالژیکی دارند.
پارچ‌های آب استیل و دیس‌های بزرگ برنج الان هرجایی پیدا نمی‌شود. این رستوران‌ها یادآور روز‌هایی هستند که تازه داشت مفهوم زندگی شهری در پایتخت شکل می‌گرفت. تابلو‌های نئون در سر در مغازه‌ها نصب می‌شد و رستوران گردی در سبک زندگی طبقه متوسط شهرنشین رسوخ می‌کرد.
این اماکن از بعد روانشناسی اجتماعی هم حائز اهمیت هستند. از این جهت که همه اقشار و گروه‌ها با هر سطح مالی در این رستوران‌ها کنار می‌نشینند و غذا می‌خورند. اگر چه قیمت بعضی غذاهایشان به رستوران‌های لاکچری شمال شهر پهلو می‌زند.
مسلم
به محض اینکه وارد سبزه میدان می‌شوید متوجه صف طولانی رستوران مسلم میشوید. مردمی که تمام روز را با استرس و عجله دنبال کار‌های روزمره شان هستند اینجا باید حسابی صبر و حوصله به خرج بدهند. یک نفر بین مردم ژتون تقسیم می‌کند تا به نوبت از راهروی باریک و تاریک رستوران وارد سالن شوند.
معمولا فضای رستوران به حدی شلوغ است که مردم شانه به شانه هم روی میز‌ها می‌نشینند و غذا می‌خورند. ته چین، چلوکباب و باقلا پلو این رستوران اینقدر طرفداران پر و پاقرصی دارد که بعید است کسی از این شرایط و فضای تنگ اعتراض کند. با این همه رستوران مسلم خیلی قدیمی نیست و زمان تاسیس آن به حدود ۱۵ سال پیش بر می‌گردد.
شمشیری
حاج محمد حسن شمشیری در سال ۱۳۴۰ از دنیا رفت، اما ۲۰ سال قبل‌تر از مرگش چلوکبابی آبرومندی در بازار تهران راه انداخت که هنوز هم کیفیت غذای آن زبانزد است. محمد حسن شمشیری از بازاریان متمول تهران بود و مشهور است که از جبهه ملی و دکتر مصدق حمایت مالی می‌کرده.
ویژگی برجسته این رستوران خوش خلقی کارکنانش وسالاد بار رایگانش است. قیمت‌های این رستوران هم دست کمی از مسلم ندارد و ازدحام جمعیت هم به همان نسبت بالاست. اگر به این رستوران سر می‌زنید حتما دوغ محلی اش را هم امتحان کنید.

نایب
قدمت رستوران نایب به ۱۳۰ سال می‌رسد و به روایتی اولین چلوکبابی تهران است. در این تردیدی نیست که تبدیل غذای درباری و لوکس چلوکباب به یک غذای مردمی مدیون حاج غلامحسین نایب است. این خانواده نسل در نسل این رستوران را اداره کردند و توسعه دادند.
شعبه اصلی این رستوران در بازار صحاف‌ها واقع شده، اما نسل‌های بعدی خانواده نایب شعبه‌های دیگری هم در نقاط مختلف تهران تاسیس کردند. عاشقان سینه چاک چلو کباب نایب کمتر پیش می‌آید صندلی‌های این رستوران را خالی بگذارند.

شرف الاسلامی
سال ۱۳۱۷ در بازار تهران چلوکبابی‌ای تاسیس شد که ۸ دهه بعد و در سال ۲۰۱۶ میلادی در یک سایت بین المللی به نام tripadvisor به عنوان یکی از ۱۰ رستوران محبوب معرفی شد. رستورانی در دل بازار بزرگ تهران و مسجد امام. ته چین، باقلا پلو و مرغ بادمجان این رستوران بیشتر از کباب هایش مشتری دارد.
کاشی‌های لعابدار منقش آبی رنگ و پارچ‌های استیل آب روی میز‌ها انگار آدم را با ماشین زمان پرت می‌کند به چند دهه پیش.

قدح
در کوچه پس کوچه‌های پشت بازار فرش تهران رستورانی جا خوش کرده که اینقدر معروف است که صاحب آن حتی به نصب تابلوهم احساس نیاز نکرده. کیفیت کباب‌های این رستوران باعث شد مدیر آن حسین میخونه چی مهمان برنامه آمریکایی آنتونی بوردن سرآشپز و مستندساز مشهور آمریکایی هم بشود. طعم خاص کباب‌های رستوران قدح را شاید در جای دیگری نتوانید تجربه کنید طعم گوشت تازه محلی میدهد. برنج ایرانی در کنار کره محلی و ته چین زعفرانی تصویر کامل کباب اصیل تهرانی است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید