قربانی‌های مرگ خاموش در تهران

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در خانه بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۵۵۸۸۰
بازدید : ۱۳۲۲

سال گذشته ۱۹۱ تن به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن در استان تهران جان باختند. به گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۵) با ۲۱۰ فوتی ۹ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، ۱۴۷ نفر از فوت شدگان در سال گذشته مرد و ۴۴ نفر زن بودند.

هشدار و توصیه‌های پزشکی قانونی
گازمنواکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی در اثر احتراق، هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در خانه بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید