"بتمن نینجا"؛ نوسان بین مفهوم و جذابیت

"بتمن نینجا"؛ نوسان بین مفهوم و جذابیت

«بتمن نینجا» بین ذهنیات بالغانه پیچیده و ذوق زدگی‌های نوجوانانه در نوسان است؛ در فصلی از قصه الگوی روایی فرم و بصری کار به هم می‌ریزد و به پدیده‌ای آوانگارد و تکان دهنده می‌رسید، درست چنددقیقه بعد احساس می‌کنید که یازده سالتان است و در کلوپ بازی نشسته اید.

کد خبر : ۵۶۴۴۴
بازدید : ۳۰۳۸
بیایید همین اول کار تکلیف مان را روشن کنیم. «بتمن نینجا» انیمه‌ای است که در یکی از صحنه‌های مهمش گوریلی سخنگو، که در اثر همجواری با تکنولوژی‌های فرازمینی دچار جهش ژنتیکی شده و در زمینه فیزیک ذرات، سفر در زمان و جهان‌های موازی هم صاحب نظر است، برای خودش در یک حوضچه آب گرم لم داده و دارد شاکوهاچی (ساز سنتی ژاپنی که شبیه فلوت است) می‌زند و برای فتح نواحی مختلف ژاپن فئودالی و به تخت نشاندن میمون‌ها جای انسان‌ها نقشه می‌کشد.
مانع اصلی اش برای علمی کردن این نقشه شوم بتمن است که مانند خود او از زمان حال به گذشته سفر کرده. یک قبیله نینجا هم، که اعضایش ارادت ویژه‌ای به خفاش‌ها دارند، به دلیل یک پیشگویی باستانی تصور می‌کنند شوالیه تاریکی ناجی آن‌ها است که از سوی کائنات برای برقراری صلح و آزادی به آن سرزمین فرستاده شده!
الان متوجه شدید که با چه پدیده‌ای سروکار دارید؟ اگر نه خوره بتمن و کامیک هستید و نه انیمه باز، دوران بلوغ را هم پشت سر گذاشته اید، فقط یک دلیل و انگیزه باقی می‌ماند که می‌تواند شما را به تماشای «بتمن نینجا» ترغیب کند.
برخلاف «شوالیه گاتام»، مجموعه‌ای از چندانیمه که توسط کارگردان‌ها و انیماتور‌های بزرگ ساخته شده و هر کدام با دید و سلیقه خودشان گاتام و شوالیه تاریکی را به تصویر کشیده بودند، این بار اساتید فن بتمن و دارودسته اش را برده اند به دنیای انیمه‌ها و حاصل کار ترکیبی است نامانوس که احساسات و واکنش‌های متناقض مخاطبان را به همراه دارد.
داستان از این قرار است: گوریلا گراد، یکی از دشمنان همیشگی فلش دیگر ابرقهرمان دی سی، با آزمایشی دیوانه وار باعث می‌شود که خودش به همراه بتمن و دیگر اراذل گاتام پرتاب شوند به ژاپن چند صد سال قبل، یعنی زمانی که ارباب‌های فئودال بر سر. کاراند. جوکر، پنگوئن و... به جای گاتام برنامه فناکردن ژاپن را در پیش می‌گیرند و برای دستیابی به جایگاه شوگان، کل مملکت را به خاک و خون می‌کشند.
ایده جذابی است، ولی سازندگان انیمه ترجیح داده اند، بی خیال خط و ربط‌های منطقی بشوند و با دنیای تازه خودشان تفریح کنند. برای همین «بتمن نینجا» بین ذهنیات بالغانه پیچیده و ذوق زدگی‌های نوجوانانه در نوسان است؛ در فصلی از قصه الگوی روایی فرم و بصری کار به هم می‌ریزد و به پدیده‌ای آوانگارد و تکان دهنده می‌رسید، درست چنددقیقه بعد احساس می‌کنید که یازده سالتان است و در کلوپ بازی نشسته اید.
فراتر از طراحی بصری خلاقانه و اجرای تحسین برانگیز انیمیشن‌های «بتمن نینجا» از دل تمام ایده‌های عجیب و غریبش به یک مفهوم جذاب و کلاسیک می‌رسد؛ حفظ ماهیت و اصالت وجودی در عین تغییر جهان بیرونی. تجربه‌ای که به روشنگری روحانی بعد از یک سفر اسیدی پرماجرا می‌ماند و همین می‌تواند دلیل و انگیزه اصلی برای تماشای چنین محصول غیر معمولی باشد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید