رمز و راز‌های یک خواب راحت

رمز و راز‌های یک خواب راحت

داشتن «خواب خوب» یکی از دغدغه‌های مهم همه آدم‌هاست تا شب‌ها سر راحت روی بالش بگذارند. اما برای داشتن یک خواب خوب بهتر است چه نکاتی را رعایت کنید.

کد خبر : ۵۶۵۹۴
بازدید : ۲۲۹۹

رمز و راز‌های یک خواب راحت

داشتن «خواب خوب» یکی از دغدغه‌های مهم همه آدم‌هاست تا شب‌ها سر راحت روی بالش بگذارند. اما برای داشتن یک خواب خوب بهتر است چه نکاتی را رعایت کنید.

سر راحت روی بالش گذاشتن و خواب‌های رنگی‌رنگی دیدن خیلی هم کار آسانی نیست. در روزگار امروز مردم زیادی این دغدغه را دارند که شب‌ها بدون آشفتگی و بی تکان اضافه بخوابند و صبح به راحتی از جایشان بیدار شوند و زندگی را آغاز کنند. اما خواب راحت و آسان داشتن خیلی هم کار ساده‌ای نیست به خصوص برای کسانی که شب‌ها با آشفتگی تمام به رختخواب می‌روند. پس اگر شما هم جزو آن دسته‌ای هستید که حسرت یک خواب راحت و بی‌دغدغه دارید این گزارش را بخوانید تا ما به شما از رمز و راز‌های داشتن یک خواب خوب بگوییم.

سحرخیز باشید

اولین قانون داشتن یک خواب خوب سحر خیز بودن است. پس بدانید هرچه سحرخیزتر باشید شب‌ها آسان‌تر و زودتر به خواب می‌روید. پس سحرخیز بودن را در زندگی جدی بگیرید و به این فکر کنید که هرچه زمان بیشتری را صبح‌ها بخوابید، شب‌ها سخت‌تر خوابتان خواهد برد. پس سحرخیز باشید تا کامروا شوید.

پیاده‌روی کنید

یکی دوساعت قبل از خواب زمان مناسبی برای پیاده‌روی ست. پیاده‌روی شبانه هم غذایتان را هضم می‌کند هم برای سلامتی‌تان مفید است. هم خستگی مختصری ناشی از یک فعالیت سبک فیزیکی خواهد داشت که به خواب خوب شما کمک می‌کند. فقط سعی کنید کفش مناسبی بپوشید که به جای داشتن خواب از درد پا اذیت شوید.

حمام رفتن

به هم‌ریختگی کل روز را با خودتان به رختخواب نبرید. بهتر است یک ساعت قبل از خواب یا بعد پیاده‌روی یک دوش آب گرم کوتاه بگیرید و خودتان را از عرق‌های روزانه و چربی موهایتان خلاص کنید تا خواب آرامش بخشی را تجربه کنید. بعد از حمام رفتن حتما موهایتان را خشک کنید.

لباس راحت بپوشید

لباس‌های پلاستیکی و تنگ بدترین لباس‌ها برای خواب آرام هستند. لباس‌هایتان را در زمان خواب نخی و آزاد انتخاب کنید. لباس دکمه دار نپوشید و ترجیحا برای خودتان همیشه یک لباس خواب راحت و جداگانه داشته باشید.

رمز و راز‌های یک خواب راحت

موبایل تعطیل!

قبل از خواب پای مانیتور و موبایل نباشید تا چشم‌تان درد نگیرد. این وسایل بیش از هرچیزی موجب بی‌خوابی شما خواهد شد. سعی کنید قبل از خواب فیلم‌ها و یا برنامه‌هایی که ذهنتان را درگیر کند نبینید تا به جای خوابیدن به آن فکر نکنید. از شنیدن صدا‌های زیاد و ضرب آهنگ‌های تند خودداری کنید.

پرخوری نکنید

خوردن غذا‌های چرب و سنگین یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌خوابی و یا بدخوابی شما هستند. ترجیحا سعی کنید فاصله خواب با وعده شام بیش از ۲ تا ۳ ساعت باشد تا خواب آرام‌تری داشته باشید.

خانه را تمیز کنید

هیچ چیز سخت‌تر از خوابیدن در یک خانه شلخته و بهم‌ریخته نیست. خانه‌ای که سایه چوب لباسی شبیه هیولا جلوه می‌کند و یک تنه می‌تواند خوابتان را به هم بریزد. قبل از خواب حتما خانه را تمیز کنید هرچیز اضافه‌ای که روی زمین ریخته‌است سنگینی آن همراه شما به رختخواب می‌آید. ظرفهایتان را بشویید. هر وسیله‌ای را سر جایش بگذارید تا به شیرینی خواب‌تان افزوده شود.

محل خواب فقط برای خواب است

در رختخوابتان فقط بخوابید. کتاب نخوانید. موبایل چک نکنید. تلفن حرف نزنید. فقط بخوابید. اینطوری بدن شما عادت می‌کند که هربار سمت رختخوابتان رفتید، خودش را آماده خواب کند.

رمز و راز‌های یک خواب راحت

مسواک فراموش نشود

هیچ‌وقت بدون اینکه مسواک بزنید وارد رختخواب نشوید. خوابیدن با دندان‌های مسواک شده لذتی دارد که جور دیگری نمی‌توانید آن را حس کنید. شستن دست و صورت قبل از خواب نیز به شما اکیدا توصیه می‌شود.

گلاب معجزه‌ای برای خواب خوب

قدیمی‌ها همیشه توصیه می‌کردند که چند قطره گلاب داخل یک دستمال بچکانید و کنار رختخوابتان قرار دهید. چند قطره روی صورتتان نیز می‌تواند مشام‌تان را خوش عطر کند. امتحان این کار ضرری ندارد.

دستشویی بروید

قبل از خواب حتما به دستشویی بروید. اصلا خوب نیست نیمه‌های شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید.

قبل از خواب چه بخوریم؟

*قبل از خواب شیر و عسل بخورید. خوردن شیر و عسل به کودکان و نوجوانان شب‌ها بسیار توصیه می‌شود.

*شب‌ها سردی خوردن قطعا شما را آزار خواهد داد و پس شب‌ها از خوردن سردی‌جات پرهیز کنید. چون صبح روز بعد هم راحت‌تر از خواب بیدار می‌شوید.

رمز و راز‌های یک خواب راحت

* خوردن غذا‌های چرب و فست فودی در حجم زیاد خواب شما را دچار اختلال می‌کند. حدالامکان این غذا‌ها را در وعده ناهار مصرف کنید.

* نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه در پایان شب اصلا توصیه نمی‌شود و خواب شما را دچار اختلال می‌کند. به جای آن از دمنوش‌های آرام بخش مثل گل گاوزبان، بابونه استفاده کنید.

قبل از خواب چه بخوانیم

*می‌توانید کتابی را برای خواندن قبل از خواب در نظر بگیرید و در انتهای شب هربار چند صفحه از آن را برای سنگین شدن چشمانتان بخوانید. بهتر است از نسخه‌های کاغذی استفاده کنید، چون نسخه‌های الکترونیک چشمان شما را آزار می‌دهند.

* در روایات و احادیث اذکار و سوره‌های زیادی برای قبل از خواب توصیه شده‌است که می‌توانید با خواندن آن‌ها به آرامش برسید. تسبیحات حضرت زهرا، سه بار خواندن سوره توحید، ۱۴ صلوات، آیت الکرسی، سوره‌های ناس، فلق، توحید، کافرون، تکاثر، ملک، واقعه، الرحمن، محمد و یس بسیار توصیه شده‌اند.

* برخی از روانشناسان پیشنهاد می‌کنند اگر بعد از ۲۰ دقیقه حضور در رختخواب خوابتان نبرد. از جا بلند شوید و شروع به خواندن چیز‌های بی‌ربط مثل کاتالوگ یخچال یا لوازم برقی کنید. این کار به خواب شما کمک خواهد کرد.

قبل از خواب چه بشنویم؟

*موسیقی‌های آرام بخش گوشی کنید. آهنگ‌های بی‌کلام بهترین گزینه‌ها برای شنیدن هستند. آلبوم‌های موسیقی باغ مخفی، باران عشق می‌تواند به شما آرامش بدهد.

*کتاب صوتی گوش کنید. رضا امیرخانی در نمایشگاه کتاب امسال از کتاب صوتی قیدار رونمایی کرد. این کتاب صوتی می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

*رادیو همواره شب‌ها برنامه‌های متنوع خوبی برای همراهان شب خود دارد. امتحان کنید.

*پادکست‌های اینترنتی زیادی این روز‌ها باب شده‌اند که شنیدنش می‌تواند برایتان کار تازه و جالبی باشد.

*فایل‌های روانشناسی و سخنرانی نیز می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای شب‌های شما باشند و به معلوماتتان چیزی اضافه کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید