پرونده سانچی در دست سازمان جهانی دریا نوردی

پرونده سانچی در دست سازمان جهانی دریا نوردی

کمیته بین المللی بررسی جعبه سیاه سانچی، چند روز قبل نظر خود را درباره این حادثه اعلام کرد که بر اساس آن، هر دو کشتی در بروز این سانحه مقصر بوده‌اند اما این که میزان تقصیر هریک از دو طرف چقدر بوده است، اعلام نشد.

کد خبر : ۵۶۷۰۸
بازدید : ۱۴۳۱

پرونده سانچی در دست سازمان جهانی دریا نوردی

کمیته بین المللی بررسی جعبه سیاه سانچی، چند روز قبل نظر خود را درباره این حادثه اعلام کرد که بر اساس آن، هر دو کشتی در بروز این سانحه مقصر بوده‌اند اما این که میزان تقصیر هریک از دو طرف چقدر بوده است، اعلام نشد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می گوید: سازمان بنادر و دریانوردی علت سانحه را کشف و آن را در گزارشی به سازمان جهانی بنادر و دریانوردی اعلام کرده اما مشخص کردن مقصر به عهده مراجع ذی صلاح است.هادی‌حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خراسان به سوال هایی درباره گزارش سانچی پاسخ گفت که در پی می آید :

گزارش حادثه سانچی به تازگی منتشر شد، پس از آن، چه اقداماتی باید انجام شود؟
وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع گزارش سانچی به اتمام رسیده است. ما به عنوان سازمان بنادر و دریانوردی براساس آیین نامه بررسی علل سوانح که مصوبه مجلس شورای اسلامی و یک آیین نامه بین المللی است، وظیفه خود را انجام داده ایم و کار تمام وگزارش تهیه و به مراجعه رسمی داده شده است و پرونده ازاین به بعد باید توسط متولی آن یعنی شرکت ملی نفت پیگیری شود.

یعنی مسائل حقوقی و مالی ؟
بله ؛دراین باره یعنی خسارت کشتی ،خدمه ، بار و مسائلی از این دست که بحث حقوقی آن از سوی مشاوران حقوقی شرکت ملی نفت و وزارت رفاه در حال پیگیری است .

درگزارش ارائه شده، اختلاف هایی درباره دلایل حادثه مطرح شده است، چرا؟
فلسفه کمیته بررسی علل سوانح این نبوده که مقصر را پیدا کند بلکه فلسفه کشف علل وقوع حادثه بوده است.از طرف دیگر، سازمان بنادر و دریانوردی چهار کشور ذی نفع این موضوع را پیگیری کرده اند، همان کاری که کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند به عبارت دیگر گزارش از چهار ناحیه بررسی شده بنابراین طبیعی است که گزارش ها با هم متفاوت باشد .این اختلاف نظر در هرحادثه ای ممکن است وجود داشته باشد و طبیعی است چراکه درهر حادثه، طرف های مختلفی وجود دارند و این موضوع غیر طبیعی نیست.

نکته کلیدی که وجود دارد این است که سازمان بنادر و دریانوردی علت سانحه را کشف کرده اما مشخص کردن مقصر به عهده قاضی و مراجع ذی صلاح یعنی سازمان جهانی دریانوردی است.

روند پیگیری پرونده سانچی چگونه خواهد بود ؟
شرکت ملی نفت کش و طرف مقابل آن یعنی کشتی فله بر چینی کریستال، به مراجع حقوقی مراجعه می کنند و قاضی طبق گزارش های ارائه شده نظر نهایی خود را اعلام می کند .

این گزارش به نفع سانچی بوده است؟
قطعا گزارش تهیه شده به نفع سانچی خواهد بود .

از چه منابعی گزارش سانچی تهیه شده است؟
بخشی از این گزارش پس از مصاحبه با کارکنان کشتی کریستال و بخشی هم از طریق جعبه سیاه و همچنین بازبینی تجهیزات ناوبری و بخشی هم پس از گفت وگو با کارکنان کشتی های شاهد این حادثه تهیه شده است.
از نظرما آن چه درگزارش آمده حقیقت است و ما را به واقعیت نزدیک کرده است اما باید منتظر شد و دید که نظر مراجع بین المللی درباره گزارش چیست چراکه در این نوع گزارش ها، ممکن است خطای انسانی هم وجود داشته باشد اگرچه سازمان به درستی علت یابی کرده است.

به تازگی اعلام شده که ما 32 میلیون دلار خسارت برای کشتی گرفته ایم ؟
مسائل مالی را باید از شرکت ملی نفت بپرسید ، من اطلاع ندارم، سازمان بنادر و دریانوردی از این مباحث مطلع نیست، به عبارت دیگر سازمان بنادر یک سازمان حاکمیتی و مرجع دریایی ایران است که به امور حمل و نقل وسایل دریایی نظارت دارد. سازمان بنادر و دریانوردی حکم پلیس راه را در دریا دارد که گزارش و علت حوادث دریایی را به مراجع قانونی برای پیگیری ارائه می دهد.

سازمان بنادر و دریانوردی حکم پلیس را دارد منتها با اختیارات خاص و نماینده سازمان جهانی دریانوردی در ایران است.

سازمان بنادر و دریانوردی در ایران فقط بر شرکت ملی نفت نظارت ندارد بلکه بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به علاوه صدها شرکتی که کار حمل ونقل وتجارت در دریا را انجام می دهند نظارت دارد.

اگر برای هریک از این شرکت ها اتفاقی در بنادر مقصد یا مبدا رخ دهد، وظیفه این سازمان است که گزارش این حوادث و سوانح را به مراجع رسمی ارائه دهد اما تشخیص این که مقصر کیست ، چه میزان خسارت وارد شده یا این که از چه شرکت یا منبعی باید خسارت ها دریافت شود، به عهده این سازمان نیست.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید