وام مسکن چقدر به کار می‌آید؟

وام مسکن چقدر به کار می‌آید؟

در صورتی که متوسط و استاندارد متراژ مسکن را ۷۵ متر در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که متوسط بهای مسکن در تهران حدود ۴۱۴ میلیون تومان است. با این حساب سهم وام مجرد‌ها از قیمت این مسکن چیزی حدود ۲۴ درصد و سهم وام متاهل‌ها ۴۸ درصد خواهد بود.

کد خبر : ۵۷۲۱۶
بازدید : ۲۰۴۸
وام مسکن چقدر به کار می‌آید؟
افزایش سقف تسهیلات در قالب اوراق حق تقدم مسکن از ۴۰ میلیون به ۶۰ میلیون تومان و صندوق پس انداز مسکن یکم از جمله خبر‌های خوب برای متقاضیان خرید خانه و به طور خاص زوج‌های جوان بود.
آن‌هایی که می‌خواهند از صندوق پس انداز مسکن یکم وام بگیرند، باید به مدت یک سال ۴۰ میلیون تومان در صندوق سپرده گذاری کرده و پس از طی شدن دوره یک ساله، حداکثر ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند. البته متقاضی می‌تواند معادل ۲۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله مسکن هم علاوه بر این پول دریافت کند که برای رسیدن به این هدف باید سه میلیون تومان اوراق تسهیلات بخرد.
در قالب همین صندوق زوج‌های جوان هم می‌توانند دو تایی وام بگیرند تا به این ترتیب با احتساب دو سپرده ۴۰ میلیون تومان (در مجموع ۸۰ میلیون تومان) و دو وام ۸۰ میلیونی (در مجموع ۱۶۰ میلیون) و دو تا وام ۲۰ میلیونی جعاله، با چیزی حدود ۲۸۰ میلیون تومان رهسپار بازار خرید شوند.
اگر متقاضی را یک زوج جوان در نظر بگیریم، طبق محاسبات براساس قیمت‌های فروردین ماه، متوجه می‌شویم تسهیلاتی که آن‌ها پس از یک سال سپرده گذاری و انتظار دریافت می‌کنند، می‌تواند سهم ۴۰ درصدی در قیمت یک خانه متوسط داشته باشد.
محاسبه ماجرا خیلی سخت نیست؛ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در فروردین ماه امسال پنج میلیون و ۵۲۸ هزار تومان است و در صورتی که متوسط و استاندارد متراژ مسکن را ۷۵ متر در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که متوسط بهای مسکن در تهران حدود ۴۱۴ میلیون تومان است.
با این حساب سهم وام مجرد‌ها از قیمت این مسکن چیزی حدود ۲۴ درصد و سهم وام متاهل‌ها ۴۸ درصد خواهد بود. قیمت مسکن در سال ۹۶ پس از چند سال آرامش، افزایش شدیدی داشت و این رشد در دو ماهه ابتدایی سال ۹۷ ادامه پیدا کرد.
این رشد پس از آن در بازار مسکن به وجود آمد که بهای ارز در بازار در نیمه دوم سال شروع به افزایش کرد. همزمان با افزایش بهای ارز، شاهد اتفاقات دیگری هم بودیم؛ چیز‌هایی مثل کاهش ۳۳، ۱ درصدی تقاضای خرید مسکن در اسفند ماه و افت۱. ۵۹، درصدی تقاضا در ماه فروردین. با وجود کاهش تقاضای خرید مقایسه آماری اسفند ماه سال ۹۵ با فروردین ماه ۹۷ نشان میدهد که متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در شهر تهران از چهار میلیون و ۳۹۲ هزار تومان به پنج میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسیده که بیانگر رشد ۸، ۲۵ درصدی متوسط قیمت مسکن در این مدت است.
در صورتی که متوسط یک واحد مسکونی را ۷۵ متر در نظر بگیریم، در واقع متوسط قیمت مسکن از ۳۲۹ میلیون تومان به ۴۱۴ میلیون تومان رسیده است. این یعنی همان خانه‌ای که با معیار‌های متوسط قیمت در نظر گرفته بودیم، ۸۵ میلیون تومان گران شده است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید