مکرون و ترامپ برای هم خط و نشان کشیدند

مکرون و ترامپ برای هم خط و نشان کشیدند

سیاست ترامپ از یک جنگ تجاری به یک جنگ دیپلماتیک و تنش شدید در سطح بین‌المللی ختم شده است. این رویارویی به ایجاد شکاف در نهادی منجر شده که در تاریخ ۴۳ ساله خود به‌طور سنتی به‌دنبال اتفاق‌نظر در مسائل مختلف جهانی بوده است.

کد خبر : ۵۸۱۹۰
بازدید : ۷۶۲
تنهایی آمریکا در گروه هفت
کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است زودتر اجلاس گروه ۷ را در کانادا ترک کند. این هشدار ازسوی کاخ سفید پس از آن ابراز شد که ترامپ با مکرون و جاستین ترودو درگیری تلخ و تندی داشتند. سی‌ان‌ان در همین ارتباط نوشت: سیاست ترامپ از یک جنگ تجاری به یک جنگ دیپلماتیک و تنش شدید در سطح بین‌المللی ختم شده است. این رویارویی به ایجاد شکاف در نهادی منجر شده که در تاریخ ۴۳ ساله خود به‌طور سنتی به‌دنبال اتفاق‌نظر در مسائل مختلف جهانی بوده است.
ترامپ زودتر از موعد اجلاس گروه ۷ را ترک می‌کند
جنگ دیپلماتیک در کانادا

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است زودتر اجلاس گروه ۷ را در کانادا ترک کند. به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ قصد دارد تا روز شنبه و پیش از آغاز اجلاس گروه ۷ در باب تغییرات آب و هوایی زیست‌محیطی آن را ترک کند. گفته می‌شود که قرار است یکی از دستیاران وی در این اجلاس حضور داشته باشد. برخی می‌گویند این رفتار ترامپ موجب رنجش همتایان خارجی‌اش خواهد شد.

این هشدار از سوی کاخ سفید پس از آن ابراز شد که ترامپ با مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در توییتر درگیری تلخ و تندی داشتند. ترامپ سعی دارد تا در جنگ تجاری متحدان خود را مغلوب کند. او اعتقاد دارد این جنگی است که همواره وی در آن پیروز بوده است.
این درحالی است که متحدان آمریکا نیز سعی دارند ترامپ را به خاطر سیاست «اول آمریکا» تحت فشار قرار دهند. به اعتقاد متحدان آمریکا سیاست ترامپ از یک جنگ تجاری به یک جنگ دیپلماتیک و تنش شدید در سطح بین‌المللی منجر شده است.
این رویارویی، تهدید ایجاد شکاف در نهادی که در تاریخ ۴۳ ساله خود به‌طور سنتی به‌دنبال یافتن اتفاق‌نظر در مسائل اقتصادی و مسائل دیگر بوده، به همراه دارد. ترامپ که دستیارانش می‌گویند تمایل چندانی به چندجانبه‌گرایی ندارد روز پنج‌شنبه دو بار در توییتر به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا حمله کرد و ناظران اذعان می‌کنند که حال و هوای نشست به‌طرزی استثنایی متشنج خواهد بود.

یک مقام کانادایی اواخر پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: اختلاف‌های جدی بر سر مسائل زیادی وجود خواهند داشت. با وجود آنکه ترامپ می‌گوید تعرفه‌های مربوط به واردات برای حفاظت از صنایع آمریکا لازم هستند، کانادا و اتحادیه اروپا آن‌ها را غیرقانونی خوانده و درحال آماده کردن اقدامات تلافی‌جویانه هستند.
ترامپ در اقدامی برای بازسازی صنایع آمریکا تعرفه‌های سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم از برخی هم‌پیمانان کلیدی در گروه ۷ مثل کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا اعمال کرده است. ترامپ تهدید به استفاده از قوانین امنیت ملی برای انجام همین کار در حوزه واردات خودرو نیز کرده است.
این درحالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که تلاش زیادی برای ایجاد روابط شخصی صمیمی با ترامپ کرده گفت: دیگر کشور‌های گروه ۷ مثل بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و فرانسه باید مودب و مفید باقی بمانند، اما هشدار داد که هیچ رهبری برای همیشه روی کار باقی نمی‌ماند. مکرون به خبرنگاران گفت: شاید رئیس‌جمهوری آمریکا اهمیتی به اینکه امروز منزوی باشد نمی‌دهد، اما ما نیز برایمان مهم نیست که در صورت لزوم ۶ کشور بشویم.
به گزارش رویترز، او ادامه داد:، چون این ۶ کشور نماینده ارزش‌ها و نماینده یک بازار اقتصادی بوده و مهم‌تر از هر چیزی نماینده یک نیروی واقعی در سطح بین‌المللی در دوران امروز هستند.
مکرون روز پنج‌شنبه گفت: رهبران باید در این نشست متمدن باشند، اما او به وضوح صبرش را نسبت به ترامپ از دست داده و از اینکه ۶ عضو دیگر گروه ۷ به غیر از آمریکا در صورت لزوم گروه متعلق به خودشان را تشکیل بدهند، صحبت کرده است.
درحالی‌که مکرون از تاسیس گروه جدیدی منهای آمریکا صحبت می‌کند، اما ترامپ خواستار بازگشت روسیه به گروه ۷ شده است. به گزارش اسپوتنیک، روسیه نیز در واکنش به سخنان ترامپ گفته است که مسکو به‌دنبال ایجاد یک گروه موازی بوده و در پی تقویت گروه کشور‌های بریکس است.

در این شرایط مکرون در کنفرانس خبری به همراه ترودو گفت: شما می‌گویید رئیس‌جمهوری آمریکا اصلا اهمیتی به هیچ چیز نمی‌دهد. شاید این‌طور باشد، اما هیچ‌کس برای همیشه روی کار نیست. ۶ کشور گروه ۷ بدون آمریکا در کنار یکدیگر بازاری بزرگ‌تر از بازار آمریکا دارند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: در صورتی که ما بدانیم چطور خودمان را سازماندهی کنیم دیگر هیچ هژمونی جهانی وجود نخواهد داشت و ما نمی‌خواهیم که در جهان چنین چیزی وجود داشته باشد.
با این حال به گفته سی‌ان‌ان ترامپ بر این باور است که در نهایت در این جنگ تجاری دوستانش سر خم کرده و با تعرفه‌های جدید کنار خواهند آمد. اما جنگ و جدل پیش از برگزاری اجلاس گروه ۷ که به‌طور رسمی از روز گذشته در کبک کانادا آغاز شد، نشان از جنگی تند و تیز در درون گروه ۷ دارد. در این شرایط جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز پیش‌بینی کرد که مذاکراتی محکم بر سر تجارت انجام شود، اما دیگر اعضای گروه ۷ مثل ژاپن و ایتالیا کمتر احتمال دارد که بخواهند رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش بکشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید