خودرو‌های هوشمند؛ بازار جدید بیمه‌گذاران

خودرو‌های هوشمند؛ بازار جدید بیمه‌گذاران

دنیای مدرن به تدریج روبات‌ها و ماشین‌های بیشتری را به زندگی روزمره ما می‌آورد و به این ترتیب باید خودمان را برای زندگی با این ابزار‌های دیجیتالی آماده کنیم.

کد خبر : ۵۸۸۷۹
بازدید : ۹۵۹
خودرو‌های هوشمند؛ بازار جدید بیمه‌گذاران دنیای مدرن به تدریج روبات‌ها و ماشین‌های بیشتری را به زندگی روزمره ما می‌آورد و به این ترتیب باید خودمان را برای زندگی با این ابزار‌های دیجیتالی آماده کنیم. با این اوصاف با رواج و گسترش استفاده از ابزار‌هایی مانند روبات‌ها، ابزار‌های خانگی هوشمند، خودرو‌های بدون راننده و... نیاز به راهکار‌هایی برای حفاظت از آن‌ها مانند انواع بیمه بیشتر هم می‌شود؛ بنابراین اگر روباتی دارید باید از همین حالا به فکر بیمه کردن آن باشید!
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خودرو‌های بدون راننده و هوشمند در سال‌های آینده مفهوم مالکیت خودرو را تغییر می‌دهند و بیمه‌گذار‌ها حتی ممکن است با این موضوع مواجه هم نشوند. بررسی‌های Bloomberg New Energy Finance (BNEF این موضوع را تایید می‌کند. «آلخاندرو زامورانو» یکی از تحلیلگران آن در این مورد می‌گوید: «ما انتظار نداریم که درآمد شرکت‌های بیمه کننده خودرو‌ها با ظهور و رواج خودرو‌های هوشمند بدون راننده، کاهش ناگهانی و چشمگیری پیدا کند.
در عوض انتظار داریم محصولات بیمه‌ای خودرو‌ها به‌تدریج تغییر کنند و همزمان منابع درآمدی جدیدی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بیمه‌گذار ایجاد شوند.»
این ارزیابی، اما با پیش‌بینی‌های قبلی برای صنعت بیمه در تضاد است. یکی از گزارش‌های موسسه مورگان استنلی که با عنوان «آیا بیمه‌کنندگان خودرو‌ها در جاده بی‌مقصد هستند؟» در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، تخمین زده بود که صنعت بیمه خودرو تا سال ۲۰۴۰ شاهد رکود ۸۰ درصدی خواهد بود. اما با وقوع چند تصادف مرگبار خودرو‌های بدون راننده در سال‌های اخیر، احتمالا پوشش بیمه‌ای نه تنها از بین نمی‌رود، بلکه به شکلی جدی باقی خواهد ماند. بر اساس تحلیل BNEF، آنچه تغییر خواهد کرد، این است که چه کسی بهای این استراتژی جدید را می‌پردازد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در آینده به جای راننده‌ها یا مالکان خودروها، به احتمال زیاد شرکت‌های خودروساز یا شرکت‌های تکنولوژی لازم است پوشش بیمه‌ای خودرو‌های بدون راننده را تقبل کنند. این تغییر که اساس صنعت بیمه خودرو در آینده خواهد بود، به سرعت به‌کار گرفته خواهد شد. «فرد دونر» یکی از کارشناسان شرکت مشاوره‌ای FTI در این مورد می‌گوید: «درحالی‌که ماهیت حق بیمه ممکن است تغییر کند، فرصت‌های پیش روی صنعت بیمه هم بیشتر و بیشتر می‌شود.» او معتقد است که یکی از این فرصت‌ها، بیمه سایبری برای محافظت از خودرو‌های هوشمند بدون راننده در برابر هک شدن است.

حتی اگر استفاده و رواج خودرو‌های بدون راننده باعث ایمن‌تر شدن راه‌ها شود، تصادفات آن‌ها می‌تواند با اتفاقاتی مانند آسیب زدن به حسگر‌های گران‌قیمت، خسارت‌ها و هزینه‌های بسیار بیشتری هم به بار بیاورد. وقوع این اتفاقات در حال حاضر هم با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید توسط شرکت‌های خودروساز محتمل است؛ تکنولوژی‌هایی مانند تعبیه دوربین‌هایی در سپر‌های خودرو‌ها که متوسط هزینه تعمیر آن‌ها نسبتا بالاست.
آینده هم نزدیک و هم دور است؛ اما آنچه مسلم است ورود خودرو‌های بدون راننده و هوشمند به راه‌ها و خیابان‌ها است. انتظار می‌رود این خودرو‌ها به خاطر قابلیت‌های متفاوت و کاربردی‌شان با استقبال مردم دنیا هم مواجه شوند و مزایایی مانند کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا را هم به همراه بیاورند. به این ترتیب از همین حالا شرکت‌ها و نهاد‌های بیمه‌گذار می‌دانند که این خودرو‌های بدون راننده و سرنشینانشان، مشتریان بالقوه آن‌ها خواهند بود.

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که مسیر این تحولات چندان هم هموار نیست و احتمالا شرکت‌های بیمه‌گذار اندکی هستند که امکان ارائه چنین خدماتی را خواهند داشت. در واقع بیمه‌گذاران باید از فرصت باقیمانده تا همه‌گیر شدن استفاده از خودرو‌های هوشمند بدون راننده، استفاده و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی خودشان را به‌خوبی شناسایی کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید