شکست‌های بزرگ مهران مدیری در تلویزیون

شکست‌های بزرگ مهران مدیری در تلویزیون

درواقع مدیری به جای اینکه عناصر موفقیت سریال‌های درجه یک اش را تقویت کند در این آثار، آن‌ها را کنار گذاشته است. مدیری حتی زمان ساخت فیلم «ساعت ۵ عصر» هم دقیقا به چنین اقدامی دست زد و با حذف عوامل موفقیت اش، فیلمی به شدت ضعیف روانه سینما‌ها کرد. بیایید باهم دلایل ضعف سریال‌های مدیری را مرور کنیم.

کد خبر : ۵۹۹۰۶
بازدید : ۱۳۷۱۳
مرجان فاطمی | از اول هفته پخش سریال «نقطه چین» از شبکه آی فیلم شروع شده؛ سریالی که بعد از اولین پخشش در سال ۱۳۸۲ هیچوقت روی آنتن نرفته بود و هیچکدام مان به یاد نداشتیم که قسمت‌های ابتدایی آن تا چه اندازه ضعیف بوده.
مهران مدیری به همان اندازه که اثر موفق در کارنامه کارگردانی اش به چشم می‌خورد، اثر ضعیف هم دارد منتها آثار درجه یک اش آنقدر به چشم آمده اند که کسی زیاد به یاد ناموفق‌ها نمی‌افتد.
«جایزه بزرگ»، «مرد دو هزار چهره»، «ویلای من»، «درحاشیه ۲» و بخش اول «نقطه چین» جزو ضعیف‌ترین آثار مدیری هستند. اگر به این آثار دقت کنیم متوجه می‌شویم علت شکست هر کدام از آن‌ها به حذف یک سری از عناصر موفق برمی گردد.
درواقع مدیری به جای اینکه عناصر موفقیت سریال‌های درجه یک اش را تقویت کند در این آثار، آن‌ها را کنار گذاشته است. مدیری حتی زمان ساخت فیلم «ساعت ۵ عصر» هم دقیقا به چنین اقدامی دست زد و با حذف عوامل موفقیت اش، فیلمی به شدت ضعیف روانه سینما‌ها کرد. بیایید باهم دلایل ضعف سریال‌های مدیری را مرور کنیم.

مرد دو هزار چهره/۱۳۸۸
چرا ناموفق بود؟
یک سال بعد از درخشش «مرد هزار چهره» ساخته شد و با اینکه در مسیر موفقیت آن حرکت می‌کرد نتوانست حتی یک ذره هم موفقیت آن را تکرار کند. هرچقدر موقعیت‌های اشتباهی ایجاد شده در «مرد هزار چهره» منطقی و قابل قبول به نظر می‌رسیدند، موقعیت‌های «مرد دوهزار چهره» نامعقول و به اصطلاح باسم‌های سرهم شده بودند.
کمدی خلاقانه‌ای در آن به چشم نمی‌خورد و یک جور‌هایی اکثر موقعیت‌های کمدی آن تکراری به نظر می‌رسیدند. «مرد دوهزار چهره»، آخرین اثر مهران مدیری قبل از ورود به شبکه نمایش خانگی بود. بعد از آن از تلویزیون رفت و تا سال‌ها خبری از او نشد.

حذف کدام عوامل موفق
اینجا هم علت اصلی عدم موفقیت سریال، غیبت پیمان قاسمخانی بود. قاسمخانی فیلمنامه‌ای را که در فصل اول با آن جزئیات و ظرافت ساخته و پرداخته بود رها کرد و در فصل دوم همراه گروه نبود. سایر نویسنده‌ها نتوانستند مسیر را درست به اندازه خود قاسمخانی موفق طی کنند و با وجود حضور اکثر بازیگران، موفقیتی نصیب کار نشد.
شکست‌های بزرگ مهران مدیری در تلوزیون

نقطه چین / ۱۳۸۲
چراناموفق بود؟
مهران مدیری زمانی شروع به ساخت «نقطه چین» کرد که پیش از آن به خاطر ساخت سریال «پاورچین» به شدت مورد توجه قرار گرفته بود. «پاورچین» به اندازه‌ای به مذاق مخاطبان خوش آمده بود که از زمان پایان پخش آن، تصمیم گرفتند بلافاصله منتظر سریال بعدی این کارگردان بمانند، اما «نقطه چین»، حتی یک ذره هم موفقیت اثر قبلی را تکرار نکرد.
تا جایی که بعد از ۱۰، ۱۲ قسمت، مدیری تصمیم گرفت ساختار آن را تغییر دهد و رو به دوربین به مخاطبانش بگوید که تا اینجای کار اشتباه کرده و از این به بعد ساختار این سریال را تغییر خواهد داد.

حذف کدام عوامل موفق
پیمان و مهراب قاسمخانی در این پروژه همراه مدیری نبودند. او به همراه چند نویسنده دیگر کار را پیش برد و در ۱۲، ۱۰ قسمت اول، از بازیگران شناخته شده تیمش هیچ بهره‌ای نبرد. اگر دقت کرده باشید در این قسمت‌ها غیر از خود مدیری، سیامک انصاری، سعید پیردوست و یکی دو نفر دیگر، بازیگر شناخته شده‌ای نمی‌بینید و با داستان جذابی روبه رو نمی‌شوید.

ویلای من/۱۳۹۱
چراناموفق بود؟
«ویلای من» یکی از ضعیف‌ترین آثار مهران مدیری بود که آن را کاملا عجله‌ای و با بودجه‌ای محدود ساخت. «ویلای من» داستان جذابی نداشت، کاراکتر‌های جالبی برایش خلق نشده بود و شوخی‌های آن کاملا سطحی به نظر می‌رسید. به طور کلی مهران مدیری هیچ دقتی در ساخت و پرداخت آن نکرده بود و کاملا مشخص بود که وابستگی خاصی هم به این اثرش ندارد. اما چرا آن را ساخت؟ اگر یادتان باشد به علت نیمه کاره رها شدن «قهوه تلخ»، مخاطبان از دست مدیری گلایه داشتند. او صرفا قصد داشت سریالی کامل و بدون مشکل، روانه شبکه نمایش خانگی کند و به وعده هایش در قبال قرعه کشی‌ها جامه عمل بپوشاند.

حذف کدام عوامل موفق؟
مهران مدیری بلافاصله بعد از سریال «قهوه تلخ» سراغ ساخت «ویلای من» رفت، اما جز چند بازیگر محدود مثل عارف لرستانی، برزو ارجمند، الیکا عبدالرزاقی و غلامرضا نیکخواه سایر بازیگرانش را یا به این سریال دعوت نکرد یا نقش کوتاهی برایشان در نظر گرفت.

جایزه بزرگ / ۱۳۸۴
چراناموفق بود؟
«جایزه بزرگ» داستان ضعیفی داشت. رسیدن یک ماشین مدل بالا به دو خانواده کاملا متفاوت، تنها در شرایطی می‌توانست جذاب باشد که موقعیت‌های کمدی درجه یکی برای آن نوشته می‌شد، اما نه موقعیت‌های کمدی خوبی داشت و نه کاراکتر‌های جذابی برای آن ساخته و پرداخته شده بود.
نکته مهم اینجاست که بازیگران قابل قبولی در «جایزه بزرگ» حضور داشتند و انتظار می‌رفت با این بازیگر‌ها حداقل کار خوبی از آب دربیاید، اما چنین اتفاقی نیفتاد و استفاده درستی از حضور آن‌ها نشد. کاراکتر کامبیز باغی که رضا شفیعی جم نقش آن را ایفا می‌کرد، عینا از روی یکی از کاراکتر‌های سریال «کوچه اقاقیا» با بازی همین بازیگر برداشته شده بود و سایر کاراکتر‌ها هم تعریفی نداشتند.
حذف کدام عوامل موفق
در «جایزه بزرگ» بازهم جای برادران قاسمخانی خالی بود و همانطور که گفتیم فیلمنامه‌ای که توسط سروش صحت نوشته شده بود، قدرت چندانی برای تبدیل شدن اثر به یک کار درجه یک نداشت.

در حاشیه ۲/ ۱۳۹۴
چرا ناموفق بود؟
مهران مدیری فصل اول «در حاشیه» را بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون ساخت؛ سریالی متوسط که نه اندازه «ویلای من» ضعیف بود و نه به اندازه آثار موفق مدیری موج ایجاد کرد. انتقاد‌های فراوان وزارت ارشاد و جلوگیری تلویزیون از ادامه پخش «در حاشیه» باعث شد که مدیری عملا انگیزه اش را برای ساخت فصل دوم این سریال از دست بدهد، اما از آنجایی که با تلویزیون قرارداد داشت نمی‌توانست از ساخت ادامه آن منصرف شود.
«در حاشیه ۲» اصلا شباهتی به آثار مهران مدیری نداشت. حتی به نظر می‌رسید کارگردانی خاصی هم روی آن انجام نشده بود. این مجموعه از ضعیف‌ترین آثار مدیری هم ضعیف‌تر بود. نه داستان جذابی داشت، نه بازیگران درست هدایت می‌شدند و نه موقعیت‌های کمدی استانداردی برای آن تعریف شده بود.
حذف کدام عوامل موفق
سریال مهم‌ترین ضربه را از حذف خود مهران مدیری خورد. مدیری برای اولین بار جلوی دوربین سریال خودش نرفت و برگ برنده اصلی را از دست داد. ضمن اینکه خشایار الوند هم برای نگارش این فصل در کنار گروه نبود.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مهران مدیریم داستانی شده ها

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید