گرانی دلار و تب تند خرید گاوصندوق

گرانی دلار و تب تند خرید گاوصندوق

دلار مثل گنج شده است و نوسانات آن باعث شده مردم علاقه زیادی به خرید گاوصندوق نشان بدهند؛ صندوق امنی که خرید آن قلق‌های خاص خود را دارد.

کد خبر : ۵۹۹۱۴
بازدید : ۴۱۵۴
گرانی دلار و تب تند خرید گاوصندوق
شاید باور نکنید، ولی طی چند ماه گذشته به طرز محسوسی جست وجوی کلمه گاوصندوق افزایش پیدا کرده است. مسئله‌ای که احتمالا مهم‌ترین دلیلش نوسانات اقتصادی اخیر و البته ذخیره طلا و ارز در خانه‌ها بوده و تب آن نیز به این زودی‌ها فروکش نخواهد کرد.
این تب حفاظت از سرمایه که از فرم هجوم به بازار سکه و ارز به سمت حفظ امنیت سرمایه موجود حرکت کرده است باعث شده تا بازار فروش گاوصندوق بسیار گرم شود. از آگهی‌های زیاد در سایت‌های فروش کالای دست دوم گرفته تا افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی یک گاوصندوق ۱۲۰ هزار تومانی!
اگر از آن دسته افرادی هستید که سرمایه زیادی در خانه جمع کرده اید و نگران از دست رفتن آن هستید، یا اینکه همیشه نگران اسناد مهم تان بوده اید بهتر است شما هم به این جنبش پیوسته و با هزینه عددی نه چندان زیاد خیال خود را تا حد زیادی راحت کنید. البته خرید گاوصندوق به این راحتی‌ها که فکر می‌کنید نیست.
خرید این وسیله برعکس ظاهر ساده اش قلق‌های زیادی دارد که بهتر است قبل از خرید آن‌ها را بدانید.»
برای خرید گاوصندوق باید چه چیز‌هایی را در نظر بگیریم؟
قبل از خرید گاوصندوق اول باید تکلیف مان را با خودمان مشخص کنیم. اینکه می‌خواهیم گاوصندوق را در چه فضایی قرار دهیم و قرار است چه چیزی داخل آن بگذاریم. همچنین باید ببینیم رابطه مان با فناوری چگونه است و در نهایت چقدر می‌خواهیم برای امنیت چیز‌های با ارزشمان خرج کنیم.
برای اینکه دستتان بیاید در مورد چه چیزی حرف می‌زنیم هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.
مکان گاوصندوق
مطمئن باشید وقتی گاوصندوقی ۱۰۰ کیلویی وارد خانه شد نمی‌خواهید آن را زیاد از جایی به جای دیگر ببرید. مکان گاوصندوق رابطه مستقیمی با اندازه گاوصندوق انتخابی تان دارد.
اگر گاوصندوق را برای استفاده خانگی می‌خواهید، بهتر است قبل از هر چیز به اینکه قرار است کجای خانه شما ساکن شود توجه کنید.
برای این کار خیلی‌ها اتاق خواب و داخل یکی از طبقه‌های کمددیواری را انتخاب می‌کنند تا کسی در نگاه اول متوجه وجود گاوصندوق نشود. بعد از اینکه درباره مکان مناسب به نتیجه رسیدید بهتر است طول، عرض و ارتفاع این فضا را اندازه بگیرید تا گاوصندوقی هم اندازه با این فضا بخرید.
فضای داخل گاوصندوق
شاید اصلا به فکرتان هم خطور نکند، ولی فضای داخلی گاوصندوق با توجه به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید بسیار مهم می‌شود.
بهتر است همین اول کار، تکلیف تان را با خودتان روشن کنید که آیا برای نگهداری سکه، طلا، جواهر و زیورالات گرانقیمت گاوصندوق می‌خواهید یا اینکه تصمیم دارید اسناد و مدارکی مثل سند خانه، سند ماشین، بنچاقها، مدارک شناسایی، پاسپورت، سند ازدواج و... را هم در این گاوصندوق قرار بدهید. اگر تصمیم به نگهداری از اسناد و مدارک هم دارید باید گاوصندوقی را انتخاب کنید که فضای داخلی بزرگ تری داشته باشد؛ فضایی که بهتر است طبقه بندی شده باشد و به شما این امکان را بدهد که دسترسی راحت تری به مدارک داخل آن داشته باشید.

نوع قفل گاوصندوق
گاوصندوق قرار است نفوذناپذیر باشد و مطمئن باشید حتی مدل‌های ارزان هم این کار را تا حد خوبی انجام می‌دهند. ولی نوع قفل بیشتر از امنیت بستگی به سلیقه شما دارد. برای انتخاب گاوصندوق بهتر است به این نکته حتما توجه کنید که کار با چه رمزی برای شما راحت‌تر است.
اگر خیلی اهل تکنولوژی هستید و حوصله سروکله زدن با رمز‌های دیجیتال را دارید می‌توانید سراغ این نوع گاوصندوق‌ها بروید، اما فراموش نکنید که در صورت سه بار متوالی اشتباه وارد کردن رمز، دستگاه به مدت چند دقیقه از کار خواهد افتاد. اگر اهل تکنولوژی نیستید باید سراغ انواع قدیمی ترشان بروید که قفل‌های مکانیکی دارند.
این وسط گاوصندوق‌های اثرانگشتی هم به بازار آمده اند و کار را راحت کرده اند. حتی به تازگی مدل‌هایی را پیدا خواهید کرد که با اسکن صورت و عنبیه چشم کار می‌کنند و البته قیمت بسیار بالایی هم دارند.»
چگونه متوجه شویم گاوصندوق مدنظرمان چقدر ایمن است؟
گاوصندوق‌ها هم مثل بسیاری از لوازم خانگی دارای درجه بندی‌های خاص خود هستند که با توجه به آن میزان امنیت شان سنجیده می‌شود.
البته به تازگی گاوصندوق‌ها علاوه بر مقاوم بودن روش‌های ترساندن سارق را هم خوب یاد گرفته اند و مثلا گاوصندوق‌های مجهز به دزدگیر، در صورت ایجاد شوک یا جابه جایی یا هر گونه ضربه به صدا در می‌آیند. به صورت کلی گاوصندوق‌ها دو نوع رتبه امنیتی کلی دارند. یکی رتبه مقاومت در برابر حریق و دیگری رتبه سرقت که هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد.

رتبه حریق
هرچند بسیاری از گاوصندوق‌ها برای مقابله با آتش و حفاظت از مدارک، اسناد و اشیای باارزش شما ساخته شده اند، اما از شر سارقان حرفه‌ای در امان نیستند! البته بهتر است بدانید که محتویات گاوصندوق‌ها بیشتر بر اثر آتش سوزی از بین می‌روند تا سرقت!
پس انتخاب گاوصندوقی که از نظر آتش سوزی و تحمل گرما ایمن باشد یکی از نکته‌هایی است که هنگام خرید حتما باید به آن دقت کنید. ضعیف‌ترین مدل‌ها رتبه درجه بندی Hr % ۲ دارند که باعث مقاومت گاوصندوق در مقابل آتش به مدت ۳۰ دقیقه با دمای خارجی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد می‌شود.
به صورت معمول گاوصندوق‌ها رتبه ۱Hr+ دارند که به معنی مقاومت در مقابل آتش به مدت یک ساعت و گذراندن تست سقوط از ارتفاع ۹ متری است. تقریبا بالاترین میزان مقاومت و امنیت نیز مربوط به رتبه ۲Hr+ می‌شود که باعث مقاومت گاوصندوق در مقابل آتش به مدت دو ساعت شده و تست سقوط روی سنگ از ارتفاع ۹ مترر نیز با خیال راحت پشت سر می‌گذارد.
رتبه سرقت
خارج از سه سطح امنیتی B۱ تا B۳ (بیشترین که نشان دهنده میزان امنیت کلی گاوصندوقه هستند، چند سطح امنیتی دیگر هم وجود داره که دقیقا به شما می‌گوید می‌توانید چه انتظاری از گاوصندوق خود داشته باشید.
این سط با TL یا مقاومت در برابر ابزار آلات سنجید می‌شود و کمترین مقدار آن ۱۵-TL که نشار میدهد گاوصندوق به مدت ۱۵ دقیقه در مقابل انواع ابزار مانند دریل و اره مقاومت کرده است بعد از آن به درجه ۶
TL - ۳۰x می‌رسیم که نشان میدهد گاوصندوق در مقابل انواع ابزا از هر شش جهت مقاومت کرده است.
در آخر هم با درجه ۳۰-TRTL روبه رو می‌شویم که به ما می‌گوید گاوصندوق در مقابل انواع لواز و وسایل پیشرفته سرقت به مدت ۳۰ دقیق مقاومت کرده است.

راستی در این میان گاوصندوق‌های ترکیبی هم وجود دارند. این وسیله همانطور که از اسمش پیداست ترکیبی از دو گاوصندوق است و هم در مقابل دزدان و هم در مقابل آتش به خوبی کار می‌کند. لایه خارجی این گاوصندوق‌ها از آهن و لایه داخلی شان از نوع خاصی کامپوزیت ساخته شده تا در مقابل هر دو عامل مقاوم باشد.

چند نوع گاوصندوق داریم؟
گاوصندوق‌ها براساس نوع قفل، حجم و ویژگی‌های ضد سرقت در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. ولی به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته ایستاده، رومیزی و دیواری تقسیم کرد. ویژگی هر کدام از این دسته‌ها با دیگری فرق داشته و البته مبلغ متفاوتی هم از شما طلب می‌کنند.


ایستاده
مدل‌های ایستاده معمولا شبیه همان مدل‌های چرخ دنده‌ای هستند که در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینید. این مدل‌ها معمولا حجم بزرگی داشته و به علاوه وزن بسیار زیادی دارند.
به صورتی که در مدل‌های معمولی وزنشان به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. در بعضی موارد این مدل‌ها علاوه بر وزن زیاد به زمین هم پیچ می‌شوند. پیچ‌هایی که فقط از طریق باز کردن گاوصندوق قابل دسترسی بوده و کاری می‌کنند تا سرمایه و اسناد شما سر جای خود باقی بماند. خوبی این مدل‌ها ظرفیت بالای آن‌ها است و به تناسب به خاطر جای زیادی که می‌گیرند خیلی نمی‌توان آن‌ها را از چشم پنهان کرد. حدود قیمت: ۲۵۰ هزار تا شش میلیون تومان.
دیواری
مهم‌ترین ویژگی گاوصندوق‌های دیواری کوچک بودن و قابل حمل بودن آنهاست. گاوصندوق‌های خانگی قابل حمل بدون نیاز به تجهیزات خاصی توسط خود فرد می‌تواند حمل شود و در جای خود قرار داده شود، ولی نکته مهم این جاست که در گاوصندوق باید باز شود و از داخل توسط پیچ مخصوص به دیوار یا بدنه کمد مورد نظر پیچ شود.
البته در انواع جدیدتر گاوصندوق‌ها سیستم‌های هشداردهنده ضد سرقت تعبیه شده است که به محض اینکه سنسور مورد نظر تشخیص دهد که در حال حاضر به صندوق ضربه و شوک وارد می‌شود یا حمل و انتقال غیر مجاز اتفاق می‌افتد سیستم هشدار فعال و زنگ خطر به صدا در می‌آید. حدود قیمت: ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان.
کتابی
گاوصندوق‌های کتابی در دسته مدل‌های دیواری و حتی رومیزی قرار می‌گیرند، ولی به خاطر روش استتار خاص خودشان معمولا آن‌ها را در یک دسته جداگانه قرار می‌دهند. این گاوصندوق‌ها خیلی فرقی با مدل‌های دیواری ندارند و استاندارد‌های امنیتی مشابهی دارند، ولی ظاهر آن‌ها ممکن است برای خیلی افراد که جایی برای گاوصندوق دیواری ندارند جذاب باشد.
این مدل‌ها کاملا شکل یک کتاب قطور طراحی شده و به راحتی می‌توانند خود را در بین انبوه کتاب‌های یک کتابخانه گم کنند. گاوصندوق‌های کتابی، معمولا شکل کتاب‌های پرکاربرد مثل دیکشنری طراحی می‌شوند. زیرجلد کتاب در دیگری وجود دارد که زیر آن محفظه نگهداری وسایل قرار داده شده است.
روی این در دوم قفلی تعبیه شده که برای باز و بسته کردن آن باید از دو کلیدی که درون جعبه قرار گرفته، استفاده کنید. با قفل کردن این صندوق و قرار دادن آن بین کتاب هایتان خیالتان از بابت وسایل باارزشتان راحت خواهد بود. چرا که از یک طرف تشخیص صندوق بودن کتاب مشکل است و از طرف دیگر حتی در صورت تشخیص دادن آن، باز کردن قفلش کار آسانی نیست.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید