ثبت شرکت در لیتوانی

قانون ثبت شرکت در جمهوری لیتوانی

کد خبر : ۶۰۶۲۴
بازدید : ۱۰۲۴
ثبت شرکت در جمهوری لیتوانی


اطلاعات کلی:
- ثبت شرکت برای اتباع تمامی کشور‌ها فارغ از ملیت، مذهب و‌نژاد در لیتوانی بر اساس قوانین اساسی این کشور و اتحادیه اروپا آزاد است.

- ثبت شرکت در لیتوانی بین ۳-۵ روز کاری زمان می‌برد.

- بیشترین نوع ثبت شرکت در لیتوانی که برای اتباع خارجی نیز توصیه می‌شود، با نام شرکت با مسئولیت محدود -UAB- نامیده می‌شود.

- برای تمامی صاحبان شرکت پس از ثبت و گرفتن مجوز‌های قانونی، افتتاح حساب در بانک‌های معتبر، خرید ملک، خودرو امکان پذیر است.

- از سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از تایید اتحادیه اروپا، قوانین ثبت شرکت در لیتوانی نسهیلاتی بیشتری را برای سرمایه گذاران خارجی با هدف کمک به افزایش سرمایه گذاری خارجی قائل شده است.

- بر اساس قوانین جدید، شرکت با «مسئولیت محدود» می‌تواند تنها بوسیله یک نفر سهامدار ثبت و شروع به کار کند که این شخص موسس و مدیر عامل خوانده می‌شود و می‌تواند در صورت عدم نیاز، کارمندی استخدام نکند، البته هر شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند تا ۲۰۰ سهام دار داشته باشد.

- میزان سرمایه اولیه ثبت شرکت در حال حاضر به ده هزار لیتاس (معادل ۲۹۰۰ یورو) کاهش یافته است و از این رو، به طور متوسط روزانه تا ۷۰ شرکت در این کشور ثبت می‌شود، اگرچه روزانه تا ۲۰۰ شرکت نیز در لیتوانی ثبت شده است.

- بیشتر سرمایه گذاران کنونی در لیتوانی را بر اساس آمار موجود، اتباع روسیه، بلاروس، اوکراین، کشور‌های آسیای میانه، کشور‌های عربی خاورمیانه، کشور‌های شرق آسیا و کشور‌های آفریقایی تشکیل می‌دهند.

- بر اساس قوانین اصلاح شده جدید، صاحبان شرکت‌ها می‌توانند پس از ثبت درخواست حق شهروندی در لیتوانی و اتحادیه اروپا بدهند که پس از ۴- ۶ ماه پس از تحویل مدارک آنان به اداره مهاجرت، کارت اقامت یکساله اتحادیه اروپا برایشان صادر می‌شود که تا پنج سال تمدید و پس از آن امکان گرفتن کارت اقامت دائم و پاسپورت نیز پس از امتحان زبان لیتوانیایی می‌سر است.

- بر اساس عرف موجود در میان شرکت‌های حقوقی هزینه کلیه خدمات ثبتی شرکت بین ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو متغیر است.

- در این هزینه‌ها خدمات ثبت شرکت، تنظیم اساسنامه، ترجمه مدارک حقوقی، مراجعه به مراکز اداری و دولتی توسط وکیل، افتتاح حساب بانکی برای صاحب شرکت، ثبت آدرس حقوقی شرکت به مدت یکسال، چاپ و تحویل مهر دولتی شرکت توسط وکیل، پرداخت و افتتاح پرونده‌های مالیاتی و خدمات اجتماعی و ارسال مدارک به موکل جهت اخذ ویزا گنجانده شده و هیچگونه هزینه اضافی گرفته نمی‌شود.

-، اما نکته مهم این است که تمامی مراحل ثبت شرکت تنها با وکالتنامه معتبر به وکیل توسط درخواست کننده امکان پذیر است و نیازی به سفر شخص متقاضی کننده به لیتوانی در ابتدای کار نیست.

- همچنین معمولا سفارتخانه‌های لیتوانی برای صدور ویزای ورودی به کسانی که شرکت در این کشور ثبت کرده‌اند، مدارکی همچون سابقه فعالیت اقتصادی، گردش مالی بانکی در شش ماه گذشته، اهداف سفر و شروع فعالیت تجاری در این کشور را درخواست می‌کنند، البته اگر متقاضی کننده پیش‌تر ویزای شینگن گرفته باشد معمولا راحت‌تر ویزای ورودی برای آنان باز می‌شود، اما در هر صورت دولت لیتوانی به دلیل نیاز به جذب سرمایه گذار به راحتی پس از اطمینان از وضعیت درخواست کننده به وی ویزا می‌دهد.

- بر اساس قانون اقامتی در اتحادیه اروپا و لیتوانی، کسی که شرکت و فعالیت تجاری مشخصی در لیتوانی داشته باشد می‌تواند پس از سفر به این کشور درخواست اقامت کند که معمولا پس از تحویل مدارک حداکثر تا شش ماه به وی کارت اقامت داده می‌شود.

- وکلای حقوقی معتبر در این کشور برای اخذ اقامت در لیتوانی پس از سپری شدن مراحل ثبت شرکت، معمولا در حدود شش هزار یورو از موکلین خود می‌گیرند، البته این وکلا تمامی مراحل و مصاحبه‌ها را با کمیسر اداره مهاجرت از پیش هماهنگ می‌کنند و شخص درخواست کننده در زمان حضور در اداره مهاجرت تنها مدارک را امضا می‌کند و سوال خاصی از وی پرسیده نمی‌شود.



ـ. شیوه کار برای اتباع خارجی به این شکل است:

ـ. ابتدا تعیین وکیل رسمی حقوقی سپس دادن وکالتنامه محضری به وی جهت انجام کلیه امور ثبت شرکت البته این وکالتنامه می‌تواند در کشور متقاضی کننده و یا در محضری در لیتوانی صورت گیرد.

ـ. ضمناً جهت اطلاعات تکمیلی می‌توان به سایت لیتوانیایی ذیل مراجعه نمود.

http: //www. registrucentras. lt/


ملاحظه:
ـ. متاسفانه دیده شده است در ایران، شرکت‌های واسطه تنها برای ثبت شرکت در لیتوانی از متقاضیان خود بین ده هزار تا پانزده هزار یورو هزینه دریافت می‌کنند و برای گرفتن اقامت بین ۳۰ تا ۵۰ هزار یورو هزینه می‌گیرند که خلاف واقعیت و هزینه‌های واقعی در این کشور است.

ـ. توصیه می‌شود در صورت هر گونه سوال و پرسشی به اتاق بازرگانی ایران و یا با ایمیل ذیل:

Lithuanian-affairs@iranemb. pl

بخش امور لیتوانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو که اکرودیته جمهوری لیتوانی را نیز بر عهده دارد، مراجعه و یا تماس گرفته شود.

به نقل از: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید