جاده لبخند از تهران تا زهک

جاده لبخند از تهران تا زهک

همزمان با روز‌های پر التهابی که بر آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران می‌گذشت، در منطقه ۵ همین شهر اتفاقی در حال جان گرفتن بود که لبخند را از شهر پر هیاهوی تهران، روانه شهر خالی از امکانات و واقع در نقطه صفر مرزی زهک در استان سیستان و بلوچستان می‌ساخت.

کد خبر : ۶۰۸۴۹
بازدید : ۱۱۱۳
سهیلا نوری | همزمان با روز‌های پر التهابی که بر آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران می‌گذشت، در منطقه ۵ همین شهر اتفاقی در حال جان گرفتن بود که لبخند را از شهر پر هیاهوی تهران، روانه شهر خالی از امکانات و واقع در نقطه صفر مرزی زهک در استان سیستان و بلوچستان می‌ساخت.
جاده لبخند از تهران تا زهک
دو هزار دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی منطقه ۵ تهران، به آرزویی که سه سال از عمر آن می‌گذشت رنگ تحقق بخشیدند و با جمع آوری لباس‌های فرم، لوازم تحریر، کوله پشتی و کفش‌های مازاد شان، سبب شدند تا صورت آفتاب سوخته بیش از سه‌هزار دانش آموز مرز نشین شهرستان زهک که به دلیل نداشتن ابتدایی‌ترین امکانات از تحصیل بازمانده بودند، غرق در لبخند شود. این طرح که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده بود، امروز به نتیجه نهایی رسید و کامیون‌های حامل بسته‌های اهدایی دانش آموزان، راهی شهرستان هیرمند شد تا جاده لبخند از تهران تا زهک هموار شود.
بخوانید: کشمکش معدل‌ها برای ورود به دانشگاه‌های ممتاز سه سال قبل بود که آرزویی بر صفحه ذهن یک بانوی دغدغه‌مند نشست و حالا به همت ۲ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی تعدادی از مدارس منطقه ۵ تهران، آن آرزو به مرز واقعیت نزدیک شده است.
آرزویی که جان گرفت
«آذر مبارکی» که سرپرستی خیرین گروه باغچه مهر را بر عهده دارد در مورد این آرزو که برای واقعی شدنش سه سال صبر کرد و حالا امیدوار است روزی تمام و کمال محقق شود گفت: طی سال‌های قبل به کمک همراهانم اقدامات متفاوتی را در شهرستان مرزی هیرمند استان سیستان و بلوچستان انجام دادیم تا دانش‌آموزان این منطقه از لحاظ تحصیلی به وضعیت قابل قبولی برسند.
در آن سال‌ها به این فکر افتادم که وقتی تعداد دانش‌آموزان هر یک از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، چندین برابر تعداد دانش‌آموزان شهرستان‌های سیستان است، اگر دانش‌آموزان تهران را که معمولاً لوازم تحریر مازاد دارند و فرم مدارس‌شان را هر سال عوض می‌کنند یا اینکه به‌دلیل رشد جسمی یا استطاعت مالی خانواده‌هایشان از فرم مدرسه سال گذشته استفاده نمی‌کنند، توجیه کنیم که ملزومات تحصیلی بلااستفاده خود را به پاکیزه‌ترین شکل ممکن بسته‌بندی کنند و در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار دهند، کمک کرده‌اند تا تعداد زیادی از همسن و سال‌هایشان که به‌دلیل نداشتن ابتدایی‌ترین امکانات دانش‌آموزی از تحصیل بازمانده‌اند به دنیای درس و مشق بازگردند.
پس از آنکه دانش‌آموزان شهرستان هیرمند به نتایج امیدوار‌کننده‌ای در زمینه تحصیل دست پیدا کردند تصمیم گرفتیم به سراغ دانش‌آموزان شهرستان زهک برویم. این شهرستان در نقطه صفر مرزی قرار دارد و هم مرز با کشور افغانستان است، همین موقعیت جغرافیایی باعث شده تا وضعیت معیشتی مردمان منطقه مناسب نباشد و بالطبع دانش‌آموزان هم تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند تا حدی که تعدادی‌شان به‌دلیل مشکلات مالی خانواده مجبور به ترک تحصیل شدند و تعدادی هم به‌دلیل فرسوده بودن مدارس منطقه - طوفان‌های شدید منجر به تخریب مدارس می‌شود - ناامن بودن آن‌ها و مشکلاتی از این دست، از تحصیل بازمانده‌اند.
این در حالی است که اگر ابتدایی‌ترین امکانات تحصیلی این دانش‌آموزان فراهم شود تعداد قابل توجهی از آن‌ها به مدارس بازمی‌گردند و معلمان و مدیران منطقه که مستأصل هستند و نمی‌دانند مشکلات تغدیه‌ای دانش آموزان را برطرف کنند یا به نیاز‌های تحصیلی‌شان پاسخ دهند، این فرصت را پیدا می‌کنند که حتی از فکر تهیه دفتر مشق آن‌ها فارغ شوند و به رفع سوء تغدیه دانش‌آموزان و تعصبات قومی و قبیله والدین‌شان که منجر به بازماندن آن‌ها بویژه دانش‌آموزان دختر از تحصیل می‌شود بپردازند.
مبارکی ادامه داد: وقتی متوجه شدم تعداد دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی شهرستان زهک، یک ششم دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی در منطقه ۵ تهران است، آرزوی بزرگم جان تازه‌ای گرفت و مصمم شدم این موضوع را با مدیر آموزش و پرورش وقت در میان بگذارم.
خوشبختانه همه شرایط و حتی آسمان بارانی تهران دست به دست هم داد تا در روز دوازدهم اردیبهشت سال‌جاری که مدیر آموزش و پرورش شهرستان زهک برای انجام اموری به تهران آمده بود، دکتر هوشنگ میر شفیعی - مدیر اسبق آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران - جلسه‌ای را برگزار کنند و این آرزوی بزرگ مطرح شود.
نه تنها از این طرح بخوبی استقبال شد که مدیر وقت آموزش و پرورش منطقه ٥ شهر تهران قول دادند در اردوی نوروزی سال آینده، پذیرای ۲۵ دانش‌آموز دختر و ۲۵ دانش‌آموز پسر شهرستان زهک باشند که برای کنکور سال ۹۸ آماده می‌شوند، علاوه بر این شرایطی را فراهم کنند تا ۵۰ معلم شهرستان زهک در کلاس‌های ویژه مهارتی و تدریس شهر تهران شرکت کنند.
باران مهربانی
«باران آن روز کار خودش را کرد و برکت را به آرزوی قلبی‌ام بخشید، چراکه مدت زیادی از طرح موضوع با مدیران مدارس منطقه ۵ تهران نگذشته بود که تعدادی از مدارس اعلام آمادگی کردند تا دانش‌آموزان‌شان کلیه لوازم تحصیلی مازاد خود را که برای حضور پیدا کردن یک دانش‌آموز در مدرسه نیاز است جمع‌آوری و بسته‌بندی کنند.»
آذر مبارکی با بیان این جملات به دغدغه اش اشاره کرد و گفت: از آنجا که می‌خواستم این هدایا به بهترین شکل ممکن به دست دانش‌آموزان کم برخوردار زهک برسد، بار‌ها و بار‌ها تأکید کردم والدین در نظر نگیرند که به دانش‌آموزان مناطق محروم کمک می‌کنند بلکه به این فکر باشند که می‌خواهند به فرزندان خودشان هدیه بدهند از این‌رو لباس فرم، کوله پشتی، کفش، جامدادی، نوشت افزار و لوازم تحریر فرزندان‌شان را شسته شده، اتو کشیده، در صورت نیاز ترمیم شده، در بسته‌بندی مرتب و بدون نقص تحویل مدارس دهند تا دانش‌آموزان شهرستان زهک که به خاطر نداشتن وسایل و ملزومات تحصیل از حضور پشت نیمکت‌های کلاس درس محروم هستند، با ذوق و شوق به استقبال سال تحصیلی جدید بروند.
بخوانید: معلمان ناراضی‌اند به‌لطف خدا در اولین قدم بیش از ۳ هزار بسته تحصیلی اعم از ملزومات آموزشی نو و در حد نو توسط ۲ هزار دانش‌آموز مدارس آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران تهیه شد و امیدوارم که این آرزو به تمامیت محقق شود تا به کمک تنها یک ششم از کل دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی منطقه ۵ تهران، تمام ۲۰ هزار دانش‌آموز شهرستان زهک با ملزومات تحصیلی مناسب پشت نیمکت‌های کلاس درس حاضر شوند.
خاطرات رنگین کلاس درس
در سیستان و بلوچستان، سال تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان، اوایل تا اواسط آبان ماه آغاز می‌شود چراکه آن‌ها برای تأمین مخارج زندگی راهی شهر‌های اطراف می‌شوند و در باغ‌ها یا ساختمان‌ها مشغول به کار می‌شوند و از آنجا که امکان کافی برای شروع سال تحصیلی را ندارند، بی‌میل و رغبت به زادگاهشان بازمی‌گردند و امید چندانی به حضور در مدرسه ندارند، اما خوشبختانه از سال قبل به همت خیرین باغچه مهر، بانک اطلاعاتی خوبی از این دانش‌آموزان تهیه کرده‌ایم که با این اقلام تحصیلی اهدایی، به هر ترتیبی شده این خبر خوش را به آن‌ها می‌دهیم که اگر خودشان را به ثبت‌نام سال تحصیلی جدید برسانند، همه امکانات تحصیل‌شان فراهم خواهد بود.
علاوه بر این با وجود دمای هوای بالای ۵۲ درجه این منطقه، قرار است تعدادی از معلم‌ها و مدیران شهرستان زهک دور هم جمع شوند و براساس نیازمندی‌های دانش‌آموزان این بسته‌ها را تفکیک کنند تا ۱۵ روز مانده به شروع سال تحصیلی جدید این اقلام اموزشی را میان آن‌ها توزیع کنند.
رضا صباغی - مدیر آموزش و پرورش شهرستان زهک با بیان این موضوع ادامه داد: در این شهرستان دانش‌آموزان مستعدی داریم که تنها به‌دلیل فراهم نبودن امکانات تحصیلی اعم از پوشاک و لوازم تحریر مناسب از تحصیل بازمی‌مانند، این در حالی است که از سال گذشته مهربانی‌های بی‌دریغ خیرین گروه باغچه مهر، شوقی تازه را به وجودشان تزریق کرده و از اینکه دیگر با دمپایی، بدون دفتر مشق، لوازم تحریر و ابتدایی‌ترین ملزومات تحصیلی که برای بسیاری از بچه‌های شهری بی‌اهمیت است به مدرسه نمی‌آیند سر از پا نمی‌شناسند و من یقین دارم که به همت این خیرین بی‌ادعا، همه ۲۰ هزار دانش‌آموز زهک در آینده‌ای نه چندان دور، خاطرات رنگین فراوانی را از حضور در کلاس‌های درس به ذهن‌شان خواهند سپرد.
کوله باری از مهر
از دوازدهم اردیبهشت ماه سال‌جاری، طی جلسه‌ای که با مدیریت وقت آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران، مدیر آموزش و پرورش شهرستان زهک و سرپرست خیرین گروه باغچه مهر برگزار شده بود، طرح حمایت مادی و تهیه ملزومات تحصیلی دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت شهرستان زهک با حفط عزت و کرامت انسانی آن‌ها برنامه‌ریزی شد.

دکتر علی ندیری - مدیر فعلی آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: در این طرح دانش‌آموزان ۵۹ مدرسه ابتدایی منطقه ۵ شهر تهران - متشکل از ۳۱ مدرسه دولتی و ۲۸ مدرسه غیر دولتی - حضور داشتند که تعداد‌شان بالغ بر ۲ هزار نفر بود و با همکاری معاونت آموزش ابتدایی، مدیران مدارس، معاونین و نظارت آموزش پرورش منطقه به جمع‌آوری بسته‌های تحصیلی اقدام کردند.
در کنار برنامه‌ریزی‌های منجر به عملیاتی شدن این طرح، شور و شوق وصف‌ناپذیر دانش‌آموزان بود که به همه اجرا‌کنندگان طرح، انرژی می‌بخشید. آن‌ها از صمیم قلب در این طرح شرکت کردند و با احساس نوعدوستی که در وجودشان بیدار شده بود، برای همسن و سال‌هایشان و دانش‌آموزانی که در دیار آفتاب زندگی می‌کنند و به‌دلیل محروم بودن از ابتدایی‌ترین امکانات تحصیلی در مضیقه قرار دارند از جان مایه گذاشتند.
از همان زمانی که اجرای این طرح کلید خورد بعد از برگزاری جلسات لازم، ظرف ۴۵ روز دانش‌آموزان با شوق فراوان، لباس فرم دانش‌آموزی، کفش، لوازم تحریر، کتاب داستان، البسه مورد نیاز، اسباب بازی و اقلامی از این دست را داخل کوله پشتی‌های اهدایی قرار دادند و همه این بسته‌ها در مدرسه سید الشهدای شهرک اکباتان تهران جمع‌آوری شد، طی دو روز گذشته هم این بسته‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بارگیری و به شهرستان زهک ارسال شد تا امسال دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان زهک سال تحصیلی متفاوتی را تجربه کنند.
جالب‌تر اینکه به گفته دکتر ندیری، دانش‌آموزان شهرستان زهک هنوز نمی‌دانند چنین هدایایی برایشان ارسال شده است، در حالی که ۲ هزار دانش‌آموز منطقه ۵ تهران از روز‌های آخر سال تحصیلی در جریان این طرح قرار داشتند و از اینکه کمک می‌کردند تا دانش‌آموزانی که تنها به‌دلیل نیاز مالی از تحصیل محروم می‌مانند، به مدرسه بازگردند حال خیلی خوبی داشتند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید