چرا مخاطبان رسانههای سنتی رو به کاهش هستند؟
مخاطبان خاص رسانههای سنتی را گروهی از افراد تشکیل میدهند که در ارتباط یکسویه مطالب و اخبار مورد نیاز خود را به دست میآورند و روی رسانه مربوطه تأثیر نمیگذارند. در مقابل مخاطبان رسانههای اجتماعی و اینترنتی، افرادی هستند که بسیار فعالند و اثرگذاری آنها روی تکتک اخبار منتشر شده به وضوح مشاهده میشود.
کد خبر :
۶۱۳۲۹
بازدید :
۸۷۳
میثم لطفی | مخاطبان خاص رسانههای سنتی را گروهی از افراد تشکیل میدهند که در ارتباط یکسویه مطالب و اخبار مورد نیاز خود را به دست میآورند و روی رسانه مربوطه تأثیر نمیگذارند. در مقابل مخاطبان رسانههای اجتماعی و اینترنتی، افرادی هستند که بسیار فعالند و اثرگذاری آنها روی تکتک اخبار منتشر شده به وضوح مشاهده میشود.
آنها ساعتهای طولانی را به جستوجو پیرامون یک مطلب اختصاص میدهند، اخبار را میخوانند و آنها را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. با این توضیحات به نظر شما فرآیند حاضر تا چه اندازه میتواند به بقا و حیات رسانهها کمک کند و تعداد مخاطبان آنها را تغییر دهد.
دسترسی به اخبار بدون هزینه
انتشار اخبار، رویدادها، اتفاقات مهم و... در ابزارهای چندرسانهای وابسته به شبکههای اجتماعی بسیار کاربردی شده است و گستره مخاطبان جهانی را در نظر میگیرد در همین راستا نتایج حاصل از مطالعه جدیدی که مرکز تحقیقاتی گارتنر به تازگی انجام داده است نشان میدهد بیش از ۷۵ درصد کاربران شبکههای رسانهای دستکم یک ساعت از شبانهروز خود را به خواندن اخبار اختصاص میدهند و آنها از داخل منزل یا محل کار خود به صفحات عمومی در شبکههای رسانهای سر میزنند تا در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند.
انتشار اخبار، رویدادها، اتفاقات مهم و... در ابزارهای چندرسانهای وابسته به شبکههای اجتماعی بسیار کاربردی شده است و گستره مخاطبان جهانی را در نظر میگیرد در همین راستا نتایج حاصل از مطالعه جدیدی که مرکز تحقیقاتی گارتنر به تازگی انجام داده است نشان میدهد بیش از ۷۵ درصد کاربران شبکههای رسانهای دستکم یک ساعت از شبانهروز خود را به خواندن اخبار اختصاص میدهند و آنها از داخل منزل یا محل کار خود به صفحات عمومی در شبکههای رسانهای سر میزنند تا در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند.
این بررسی همچنین نشان داد ۸۵ درصد افراد مذکور ضمن دسترسی به رسانههای سنتی نظیر روزنامه و تلویزیون، هر روز از طریق تلفن همراه اخبار مورد نیاز خود را میخوانند.
سه نکته مهمی که برای شرکتهای تولید و نشر اخبار وجود دارد این است که با تأکید بر شبکههای رسانهای میتوانند همه اخبار را بدون محدودیت برای طیف گستردهتر مخاطبان منتشر کنند، اخبار در هر ساعت از شبانهروز بدون فوت وقت بهصورت مستقیم برای مخاطبان پخش میشود و پیامهای خبری از طریق فرمتهای متناسب با دستگاههای موبایلی بیهزینه و بیدردسر در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
یکی از مهمترین نکاتی که رسانههای سنتی با آن سر و کار دارند سرعت نشر اخبار است تا مخاطبان خود را بموقع و در اسرع وقت در جریان آخرین اتفاقات قرار دهند. روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به نتایج حاصل از مطالعه جدید صورت گرفته در مرکز تحقیقاتی گارتنر توضیح داد ۷۰ درصد مردم بر این باورند که شبکههای رسانهای سریعتر از رسانههای سنتی نظیر روزنامه و تلویزیون اخبار را به دست آنها میرسانند.
کاربران شبکههای رسانهای برای بهروز بودن و در جریان قرار گرفتن بهصورت مستمر سراغ پلتفرمهایی نظیر فیسبوک و توئیتر میروند و صفحات خبری در آن را مرور میکنند. آنها همچنین لینکهای مربوط به سایتهای خبری را هم در اختیار میگیرند تا از این طریق بتوانند مشروح اخبار و اتفاقات پیش آمده را با دقت مشاهده کنند.
با در نظر گرفتن شبکههای رسانهای بهعنوان یک ابزار نشر خبر، کاربران میتوانند در وقت و هزینه خود برای دریافت آخرین اطلاعات صرفهجویی کنند، بهصورت لحظه به لحظه در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند و گزارشهای صوتی-تصویری مربوط به اتفاق مذکور بهصورت زنده یا ضبط شده برای آنها پخش شود.
بسیاری از شرکتهای بزرگ رسانهای که طی یک قرن گذشته بهعنوان بزرگترین روزنامهها یا شبکههای تلویزیونی جهان خود را معرفی کردند این روزها در شبکههای رسانهای از جمله توئیتر و فیسبوک صفحه اختصاصی در اختیار دارند تا محتوای تولید شده در اتاق خبر آنها بهصورت مستقیم روی این کانالها قرار گیرد.
آنها از این طریق میتوانند با مخاطب خود بهصورت تعاملی ارتباط مستقیم داشته باشند و مرتبط با هر خبر، عکسالعمل مخاطبان خود را هم تحلیل کنند. مانیتور کردن رفتار کاربران در جریان نشر هر خبر به این مراکز امکان میدهد با جهتگیری بهتر و هوشمندانهتر گامهای پیشرو برای برقراری ارتباط نزدیکتر با مخاطبان را سریعتر بردارند.
البته باید توجه داشته باشیم هر کدام از شبکههای رسانهای ماهیت متفاوت دارند و با یکدیگر فرق میکنند. بعضی از پلتفرمهای آنلاین نظیر اینستاگرام و اسنپچت برای گروه نوجوانان و جوانان محبوبتر هستند و میتوانند برای انتشار اخبار متناسب با روحیات این مخاطبان به کار گرفته شوند. در مقابل پلتفرمهایی نظیر فیسبوک و توئیتر بیشترین محبوبیت را برای شرکتهای خبری بزرگ دارند تا عموم اخبار مهم و اصلی در این سایتها به اشتراک گذاشته شود.
براساس بررسی جدید مشخص شد ۷۴ درصد مردم از توئیتر برای دنبال کردن صفحات خبری استفاده میکنند و ۷۶ درصد آنها اعلام کردند که فعالیت مشابه را در شبکه اجتماعی فیسبوک هم انجام میدهند. با این توضیحات میتوان نتیجه گرفت مخاطبان کمپانیهای تولید و نشر خبر در شبکههای رسانهای فعالانهتر از کانالهای سنتی بهدنبال نیازهای اطلاعاتی خود میگردند و تمرکز روی آنها نتایج بهتری در پی خواهد داشت.
بر این اساس کارشناسان پیشبینی کردند سرمایهگذاری پولی و زمانی برای برقراری تعامل بهتر با مخاطب از طریق شبکههای رسانهای بهترین و کوتاهترین روش برای رسیدن به مخاطب و جلب توجه آن محسوب میشود و بخصوص زمانی که یک رسانه قصد دارد از ابزارهای عمومی مانند «شهروند خبرنگار» استفاده کند، این فرآیند میتواند بسیار مفید واقع شود. در شبکههای رسانهای مدرن ابزارهای تخصصی متفاوت برای نشر اخبار وجود دارد که بررسی هر کدام از آنها میتواند درهای جدید پیش روی رسانههای سنتی باز کند.
منبع: روزنامه ایران
۰