جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت

جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت

همزمان با توزیع 5 هزار دوچرخه جی پی اس دار در تهران، رئیس پلیس پایتخت از فعال شدن پلیس دوچرخه‌سوار خبر داد. او البته اعلام آمادگی کرد که بزودی موتور‌های برقی هم وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شود. این دوچرخه‌ها که دیروز برای نخستین بار در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفتند، دارای ردیاب‌های ویژه هستند که در هرجا و هر زمان رها شوند، قابلیت پیدا شدن دارند.

کد خبر : ۶۱۹۵۵
بازدید : ۲۱۰۸
جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت
حمیده امینی‌فرد | همزمان با توزیع 5 هزار دوچرخه جی پی اس دار در تهران، رئیس پلیس پایتخت از فعال شدن پلیس دوچرخه‌سوار خبر داد. او البته اعلام آمادگی کرد که بزودی موتور‌های برقی هم وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شود. این دوچرخه‌ها که دیروز برای نخستین بار در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفتند، دارای ردیاب‌های ویژه هستند که در هرجا و هر زمان رها شوند، قابلیت پیدا شدن دارند.
در نخستین گام، مسیر‌های شرقی و غربی تهران برای دوچرخه‌سوار‌ها پیش‌بینی شده و در مرحله دوم، مسیر‌های شمالی و جنوبی هم به آن اضافه خواهد شد. پلیس‌های دوچرخه‌سوار، مانند دیگرمأموران پلیس راهور متخلفان را جریمه کرده و با آن‌ها برخورد خواهند کرد.
این طرح البته در مرحله اول تنها درمناطق ۶ و ۱۲ اجرا شده و سپس به سطح شهر گسترش پیدا می‌کند. هم‌اکنون معابر و خیابان‌های ویژه‌ای دراین دو منطقه، برای حرکت دوچرخه سوار‌ها در نظر گرفته شده و درصورتی که دوچرخه‌ها در محل‌های غیرمجاز توقف کنند، با راکبان برخورد خواهد شد، این طرح فعلاً در دو شیفت صبح و عصر برگزار می‌شود.
در سال گذشته، خطوط ویژه دوچرخه‌سواری در قلب تهران طراحی شده بود که البته انتقادات زیادی را در پی داشت. برخی از شیب بلند و تند معابر کریمخان زند برای ایمنی دوچرخه‌سوار‌ها گلایه داشتند و بعضی دیگر پرتردد بودن مسیر عبور و مرور را از مشکلات اصلی اجرای این طرح بر می‌شمردند.
گلایه‌هایی که البته با مخالفت برخی اعضای شورای چهارم همچون اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران روبه‌رو می‌شد. عرض کم مسیر‌های دوچرخه‌سواری و قرار گرفتن خطوط در ایستگاه‌های اتوبوسرانی هم از جمله انتقادات دوچرخه‌سواران بود. با وجود این مسیر‌ها همچنان بدون اصلاح باقی ماند و بتدریج مشتریان خودش یعنی دوچرخه‌سواران را از دست داد. با این توصیف باید دید که آیا در مسیر‌های جدید، انتظار دوچرخه‌سواران برآورده خواهد شد یا نه؟

به گزارش خبرنگار «ایران»، تاریخچه دوچرخه‌سواری در تهران به حدود سال‌های ۲۰ برمی‌گردد، در آن زمان نظامنامه‌ای با عنوان حرکت دوچرخه پایی در شهر تدوین شده بود که براساس آن هیچ کس نمی‌توانست، بدون تصدیق در شهر تردد کند.
جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت
علاوه‌بر این، سن مجاز بالای سیزده سال در نظر گرفته شده بود و ۱۸ ساله‌ها هم باید حتماً مالک دوچرخه می‌بودند، جالب اینکه صدای زنگ و بوق دوچرخه‌ها هم باید تا فاصله ۵۰ ذرع شنیده می‌شد. حالا دوچرخه‌سواران می‌توانند بدون مجوز در شهر تردد کنند و تا این لحظه هنوز خبری از قانون و مقررات جدید برای راکبان منتشر نشده است.

برخورد شدید با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در مراسم افتتاح طرح پلیس دوچرخه‌سوار گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی مأموریت دارد با به‌کارگیری عوامل خود، نسبت به ارتقای فرهنگ عبور و مرور کاربران ترافیکی، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و ایجاد تسهیلات ترافیکی در محدوده پرترافیک مخصوصاً محدوده بازار تهران و محور‌های منتهی به آن با اجرای طرح پلیس دوچرخه‌سوار اقدام کند.

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از خودرو‌ها ابتدایی‌ترین اصول را هم رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: در شش ماهه اول سال وضعیت خوبی در باب آلودگی هوا نداشتیم و پلیس از همین حالا بحث برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی را در دستور کار خود قرار داده است.
جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت
رحیمی با بیان اینکه من به‌عنوان یک شهروند نگران دوچرخه‌سوار‌ها هستم، گفت: همین الان این تعداد دوچرخه‌سوار هم اصول دوچرخه‌سواری و مقررات را رعایت نمی‌کنند و می‌بینیم که حتی کلاه هم استفاده نمی‌کنند و باید به‌عنوان اولین موضوع مقررات را به این افراد آموزش دهیم. وی با بیان اینکه در بخش عدم رعایت قانون مشکل داریم به گونه‌ای که ۷۵ درصد از کشته‌های ما موتورسواران و عابران پیاده هستند، اظهار کرد: بر همین اساس پلیس را مکلف کردیم که برای راکبان متخلف کلاس آموزشی بگذارند.

رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه امروز ما با راه‌اندازی پلیس دوچرخه‌سوار در استفاده از این وسیله پاک پیشقدم شدیم، گفت: این دوچرخه‌ها را به پلیس راهور آوردیم چرا که فعالیت این پلیس در بلوک‌های خاصی است و مأموریت آن‌ها برخورد با تخلفات و نه جرایم است که این مهم با حمایت شهردار تهران شروع شد و امیدواریم بتوانیم این مهم را توسعه دهیم. وی با بیان اینکه پلیس به‌عنوان اولین نهاد به‌دنبال استفاده از موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت‌های معمولی است، گفت: حداقل در پلیس راهور که مأموریت آن نرم و مردمی است می‌توانیم از موتور برقی استفاده کنیم.
جزئیات طرح پلیس دوچرخه سوار در پایتخت

اجرای طرح «پلیس دوچرخه‌سوار» در همه مناطق تهران
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران هم در حاشیه این مراسم با بیان اینکه این طرح در آینده‌ای نزدیک در دیگر مناطق شهر نیز توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: پلیس با هدف ارتقای فرهنگ عبور و مرور و روانسازی ترافیک ایجاد انضباط ترافیکی بویژه در معابر پرترافیک اقدام به راه‌اندازی پلیس دوچرخه‌سوار کرده است.

سردار محمدرضا میهماندار هدف از اجرای این طرح را ارتقای فرهنگ عبور و مرور کاربران ترافیکی در زمینه استفاده از دوچرخه و برقراری نظم و ایمنی ترافیک اعلام کرد. وی با اشاره به سابقه استفاده از دوچرخه در انجام مأموریت‌های پلیس در سطح جهان، تصریح کرد: پیش از فراگیر شدن وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه ابزاری کارآمد در انجام مأموریت‌های روزانه پلیس مخصوصاً در نقاط شهری و مسکونی داشته است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید