توصیه روحانی به منتقدانش

توصیه روحانی به منتقدانش

اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات منتها به دست خودمان رخ می‌داد و به جای اینکه ما با آمریکا مواجه باشیم، با جهان مواجه می‌شدیم. نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است و اگر زیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد من تاکنون چندین نامه استادان دانشگاه را خوانده‌ام. خیلی نتوانستم استفاده کنم.

کد خبر : ۶۳۴۴۲
بازدید : ۱۳۸۷
توصیه روحانی به منتقدانش
رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها از عملکرد دولتش در عرصه داخلی و خارجی دفاع کردو در عین حال به منتقدان دولت توصیه کرد تا نقادی و پرسشگری را با اطلاعات کافی انجام دهند و وقتی موضوعی را نقد می‌کنند از شرایط دقیق کشور آگاه باشند.
او همچنین از قرار دیدار امروزش با برخی از اساتید اقتصادی خبر داد.

حسن روحانی همچنین دراین مراسم که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به زمان اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا از ۱۳ آبان تاکید کرد که آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از ۱۳ آبان قبل از ۱۳ مهر انجام داده و همه کار‌ها را کرده است.
او همچنین گفت: چیزی به نام ۱۳ آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است. روحانی همچنین با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار کرد: آن‌ها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به‌عنوان هدف میان‌مدت آنهاست.
جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آن‌ها است. رئیس‌جمهوری سپس گفت: آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.
او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم بر لزوم امید درمانی در جامعه تاکید کرد و گفت: امید درمانی درست است. گفتار‌درمانی خیلی موثر نیست، اما امید درمانی به طرف می‌گوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل می‌شود.
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به قیمت اجناس گفت: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است، قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید چک کنید، اما من به‌عنوان رئیس‌جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصا آن‌هایی که حقوق ثابت دارند.
اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم بشویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.
نقد بیش از حد مفید نیست
حسن روحانی در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: امروز عده‌ای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم تا رو در رو با آن‌ها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آن‌ها به‌صورت سرگشاده و بعضی‌ها به‌صورت خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم که با آن‌ها مستقیم مطرح می‌کنم.
روحانی بیان اینکه گاهی وقت‌ها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان، زیاد سخت باشد، گفت: من هم وقتی در روزنامه‌ها و فضای مجازی، ۱۰ تا ۱۵ انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، اما نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است.

رئیس‌جمهوری گفت: یک مطلبی در بیان روایی داریم که ممکن است برای جامعه بزرگ به نوع دیگری معنا کنیم و آن اینکه «اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت بکند، به او زینت داده و مشکلش را حل کرده است؛ اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید، نگران، ناراحت و شرمسارش کرده است».
در زندگی جمعی، خانوادگی، اجتماعی هم اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدودی صادق باشد. روحانی خاطرنشان کرد: الان اساتیدی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای اساتید هم داریم که اصلا ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند، ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند.
این تاثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد، برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه می‌کند آن را هم می‌شنوم، گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است و اگرزیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. روحانی افزود: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم، باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم. وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می‌کنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمی‌شود یک نسخه ورزشی یکسان داد.
شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه‌حل چیست؟ نه در یک شرایط ایده آل. روحانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: من تاکنون چندین نامه اساتید دانشگاه را خواندم. خیلی نتوانستم استفاده کنم آنچه که آن‌ها می‌گویند و با آنچه ما داریم انجام می‌دهیم چه جور می‌شود.
یک بار هم در ماه رمضان رو در رو با آن‌ها نشستیم و با هم صحبت کردیم. ما از دانشگاه انتظار بیشتر و بالاتر داریم.
لزوم امید با آینده
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون کشور اظهار کرد: علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود؟
از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. رئیس‌جمهوری افزود: در سال ۹۲ انتخاب شده بودم و ۲ ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امید‌ها افزایش یافت.
در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود، اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند. وی افزود: هنرپیشه سینما، کارگردان و نویسنده کتاب همه امیدوار شده بودند و می‌دانستند که برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شوند.
دانشجو هم امیدوار شده بود، چون می‌دانست از سال ۹۲، دیگر در ۱۶ آذر آزاد است و همه دانشگاه‌ها می‌توانند مراسم ۱۶ آذر داشته باشند و می‌توانند حرف بزنند و نقد کنند.
رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چه چیزی باعث شد در دولت یازدهم پیشرفت کردیم و امید مردم به آینده افزایش یافت، اظهار کرد: به نظر من کلید اصلی موفقیت دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و شاهد بودند که هر روز گره‌ای گشوده می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت:، اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روز‌های بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک وقتی ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم.
مشکل وجود دارد، اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست. می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود، ممکن است آینده کوتاه‌مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتما بهتر می‌َشود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟

هر وقت بخواهیم از برجام خارج می‌شویم
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه الان در کاخ سفید بدترین‌ها دور هم جمع شده‌اند، گفت: هیچ‌کس در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که بگوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آن‌هایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تاسف می‌کنند، آن‌هایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده و آن‌هایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده و برخلاف مقررات حرکت‌کرده است.
روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج می‌شویم، این مشکلی ندارد، گفت: خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است به راحتی می‌شود خرابش کرد، ساختن سخت است.
خراب کردن مشکل ندارد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: می‌گویند چرا از برجام خارج نشدید؛ درحالی‌که برای خروج مشکلی وجود ندارد. هر وقت می‌توان از آن خارج شد، اما اینکه منفعت شما و منفعت کشور در کدام است مهم است. ماندن یا نماندن برجام مهم نیست منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی مهم است.
ایران پیروز میدان سیاست خارجی

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا در شرایط کنونی از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریکا، اظهار کرد: از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجرا و آمریکا شکست‌خورده این ماجراست و فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در این مساله تردید داشته باشد.
روحانی با اشاره به اینکه از لحاظ حقوقی چه کسی در این ماجرا پیروز است، گفت: ما همیشه افتخار می‌کردیم که در دوران مرحوم دکتر مصدق، انگلیس از ما در لاهه شکایت کرد و تیم دکتر مصدق رفتند آنجا بگویند این دادگاه برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت ندارد و دادگاه در نهایت در مساله صلاحیت به نفع ایران رای داد و گفت: من صلاحیت ندارم؛ زیرا یک طرف دولت است و یک طرف شرکت است و من نمی‌توانم وارد این موضوع شوم.
البته توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود. رئیس‌جمهور اضافه کرد:، اما امروز ایران شکایت کرد و ما شاکی بودیم و ما وارد شدیم نه اینکه آمریکا شکایت کرده باشد. ما شکایت کردیم و در نهایت، هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت، موفق شدیم.
روحانی با اشاره به دیدار‌های خود با اکثر رهبران اروپا در سفر نیویورک گفت: یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت: اگر ۵ سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می‌آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است؛ چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند پشت‌سر ایران برویم.
انتقاد از رسانه‌ها
روحانی با بیان اینکه صدا و سیما و دانشگاهیان کشور باید این موفقیت‌ها را برای مردم توضیح دهند، اظهار کرد: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ ممکن است بگویید اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خودشان را راضی کنند. این ممکن است، اما دولت‌ها همه پشت‌سر ایران هستند.
گاهی هم ما حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم. نه شرکت‌های خصوصی، گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم. روحانی با بیان اینکه ما در بسیاری از قدم‌ها موفق بودیم و چرا نباید نسبت به آینده امیدوار باشیم، گفت: این اشکال روزنامه‌ها یا فضای مجازی یا صدا و سیمای ما است که وقتی شرکتی بعد از برجام به ایران می‌آید می‌گویند اصلا خبری نیست و کسی نیامده است؛ درصورتی‌که ۹ شرکت آمده است، اما حالا که دارند خارج می‌شوند هر روز می‌شمارند.

تعهدات دولت
روحانی در ادامه با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم راه بهتری برای حل مشکلات پیدا کنیم، گفت: در این راستا به‌عنوان دولت گفتیم تمام کالا‌های اساسی موردنیاز و ضروری مردم - که یک مقدار بازتر هم در نظر گرفتیم و ۲۵ قلم کالا را شامل شد - به حد نیاز جامعه با ارز ثابت ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
این اراده دولت است و اجرا کرده و عمل می‌کند. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: تقریبا حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار تا آخر سال احتمالا در این زمینه هزینه خواهیم کرد.
ما این را تعهد کردیم و انجام خواهیم داد. حالا در اینکه چگونه این ارز می‌آید و چگونه تبدیل به کالا می‌شود و چگونه توزیع و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد همه باید به هم کمک کنیم، دولت به تنهایی قادر نیست در این راه همه گره‌ها را باز کند و همه باید دست به دست هم دهیم.
روحانی افزود: چرا باید با یک شایعه در فضای مجازی که می‌گویند فلان جنس کم شده است، جنسی که آماده کردیم تا به‌طور طبیعی مردم در یک ماه آن را بخرند اگر آن جنس را در دو روز خریدند خب ۲۸ روز آن قفسه خالی می‌ماند، دائم دوربین عکس می‌گیرد و می‌گوید قفسه خالی است.
خب این برای یک ماه بوده که سه روزه خالی شده است و باید دوباره تولید و توزیع شود. چه کسی این کار را کرده است؟ مشکل از دولت است؟ مشکل از مردم است؟ یا مشکل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمی‌خواهم بگویم چه کسانی چه درصدی در مشکلات نقش دارند.
ما باید این مشکل را حل کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید. وی ادامه داد: دولت اعلام کرده برای نیاز‌های ضروری جامعه غیر از کالا‌های اساسی در سامانه‌ای به نام نیما که در آن خرید و فروش و عرضه و تقاضا انجام می‌شود، ارز را حدود ۷ هزار ۵۰۰ تومان تامین می‌کند و این کار را انجام می‌دهیم.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته نیازمندی‌های دیگری هم ممکن است بحق یا ناحق وجود داشته باشد، مانند ارز مسافر یا درمان بیمار در خارج از کشور یا اصلا خرید آپارتمان در فلان کشور، اما تشخیص اینکه نیت طرف مقابل چیست و درخواستش چقدر بحق و بجا است آسان نیست، اما در شرایط کنونی کشور راه‌حل مشکلات کمک به همدیگر است راهش این است که در کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم و در رأس این موضوع دانشجویان عزیز، دانشگاه‌ها و اساتید هستند.

دلیل مشکلات دولت دوازدهم
روحانی با اشاره به اینکه برخی مطرح می‌کنند که این مشکلات به مدیریت مربوط می‌شود یا به تحریم، ادامه داد: مگر همه این‌هایی که امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم مدیر نبودند. شهادت می‌دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چرا در دولت یازدهم مشکل نداشتیم و در دولت دوازدهم مشکل پیدا کردیم.
وی افزود: شما می‌گویید مدیریت عوض شده است. به نظر من مدیر‌هایی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبوده مثل مدیر قبلی بوده‌اند.
این را نمی‌پذیرم. نمی‌خواهم بگویم ما اشکال و نقد نداریم. حتما مشکل و نقد داریم و حتما ممکن است جایی اشتباه کرده باشیم؛ اما مشکل اصلی چیست؟
مشکل اصلی یکی فشار تحریم است، دوم فشار روانی. این دو تا وارد شده تاثیرگذار شده است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر همه مردم کمک می‌کردیم اینگونه نمی‌شد، خاطرنشان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات جنس به کسی دادیم تا در بازار ارزان بفروشد و تقلب نمی‌کرد ما شرایط دیگری داشتیم.
یک عده سوء‌استفاده‌گر و افرادی که منافع شخصی‌شان را بر کشور، نظام و مردم و ملت ترجیح می‌دهند متاسفانه داریم. روحانی ادامه داد: در بسیاری از طرح‌هایی که داریم ممکن است سوء‌استفاده و رانت به‌وجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و به‌خاطر همین است که وقتی می‌بینیم با مشکلی مواجه می‌شویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.

درخواست دولت از دانشگاه‌ها
روحانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: سال آخر دانشگاه یکسری واحد‌های ما آموزش در دادگاه‌ها بود. تازه آن وقت فهمیدیم این دروسی که در دانشگاه یاد گرفتیم دادگاه عالم دیگری است.
یعنی این همه درس که یاد گرفتیم آنجا نمی‌شود اجرا کرد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: در واحد‌هایی که به‌عنوان کارآموزی در همه دوره‌های دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم و آموزش می‌دیدیم، معلوم می‌شد که بین دانش و عمل ما چقدر فاصله است.
ما باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشته‌هایی که نیاز است دانشجو بپذیریم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ضمن اینکه به علوم سیاسی و مسائل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق باشد.
اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد؛ اما مکان دانشگاه برای این کار نیست؛ علم نگاه چپ چپ و چارچوب ندارد. علم باز است و هرچه شما یاد بگیرید باز کم است و به یک معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم و باید بیاموزیم از گهواره تا گور. همه‌اش باید بیاموزیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید