آینده سفر به آمریکایی که ترامپ دوست دارد!

آینده سفر به آمریکایی که ترامپ دوست دارد!

اخیرا «سازمان جهانی گردشگری» در گزارشی تکمیلی فهرستی از پردرآمدترین و پربازدیدترین کشور‌های جهان در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده که هرچند به‌موجب آمار موجود در آن آمریکا همچنان و با اختلاف در صدر کشور‌هایی قرار دارد که بیشترین درآمد را از گردشگری کسب کرده‌اند، اما به‌هیچ عنوان میزان رشدی که این کشور در درآمدزایی از این صنعت در نخستین سال حکمرانی ترامپ داشته، تناسبی با رشد‌های حاصل‌شده در سال‌های پیش از آن ندارد.

کد خبر : ۶۳۴۸۳
بازدید : ۸۶۷
صنعت توریسم در آمریکایی که ترامپ ساخت
«دونالد ترامپ» و «نگرانی نسبت به آینده» دو مفهومی هستند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ و با آغاز دوران زمامداری رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در یکدیگر تنیده شده‌اند و شاید فعالان گردشگری این کشور بیش از فعالان و صاحبان دیگر صنایع و بخش‌های اقتصادی آمریکا درگیر این نگرانی هستند. تقریبا هیچ‌کدام از سیاست‌های جنجالی و ناگهانی ترامپ تا این لحظه سنخیتی با حمایت از بخش گردشگری در این کشور نداشته و در مواردی، همچون فرمان اجرایی بحث‌برانگیز ممنوعیت سفر اتباع شش کشور عمدتا مسلمان‌نشین به ایالات متحده، صف‌آرایی آشکار در برابر صنعت گردشگری این کشور بوده است. به‌علاوه، نفس رویکرد‌های یکجانبه رئیس‌جمهور آمریکا که در تعارض با کاهش اختلاف‌های جهانی و نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر بوده، موجب شده به‌شکل محسوسی از انگیزه سفر گردشگران خارجی به این کشور کاسته شود.

در همین خصوص، رسانه بریتانیایی «تلگراف» اخیرا و با نظرخواهی از جامعه آماری افرادی که قصد سفر به ایالات متحده را داشته‌اند، اما از سفر خود منصرف شده‌اند، چنین برآورد کرده که بیش از نیمی از این تعداد تنها به‌دلیل برگزیده شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انگیزه سفر خود را از دست داده‌اند. این پدیده و کاهش انگیزه گردشگران برای سفر به آمریکا زنگ خطری جدی برای فعالان گردشگری این کشور است؛ با وجود آن‌که تعداد گردشگرانی که سالانه به آمریکا سفر می‌کنند این کشور را در جایگاه سوم پربازدیدترین کشور‌های جهان قرار داده است، اما با اختلافی قابل‌توجه نسبت به رتبه دوم، آمریکا بیشترین درآمد را در میان کشور‌های جهان از صنعت گردشگری کسب می‌کند و هرگونه اثر منفی در ابعاد جهانی بر انگیزه گردشگران برای سفر به این کشور همچون سیاست‌های ترامپ، تاثیر عمیقی بر اقتصاد این حوزه در ایالات متحده خواهد گذاشت.

اخیرا نیز «سازمان جهانی گردشگری» در گزارشی تکمیلی فهرستی از پردرآمدترین و پربازدیدترین کشور‌های جهان در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده که هرچند به‌موجب آمار موجود در آن آمریکا همچنان و با اختلاف در صدر کشور‌هایی قرار دارد که بیشترین درآمد را از گردشگری کسب کرده‌اند، اما به‌هیچ عنوان میزان رشدی که این کشور در درآمدزایی از این صنعت در نخستین سال حکمرانی ترامپ داشته، تناسبی با رشد‌های حاصل‌شده در سال‌های پیش از آن ندارد.
مختصات آمریکا در آمار‌های جهانی
مطابق گزارش آماری «سازمان جهانی گردشگری»، در سال ۲۰۱۷ فرانسه بیش از هر کشور دیگری در جذب گردشگر موفق بوده و توانسته پذیرای نزدیک به ۸۷ میلیون گردشگر خارجی باشد؛ یک رکورد تاریخی که به‌روشنی نشان می‌دهد این کشور و پایتخت پرجاذبه آن توانسته بحران رکود توریسم تحت‌تاثیر حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ را پشت سر بگذارد و در مسیر بازیابی و توسعه مجدد قرار بگیرد. رتبه دوم این فهرست نیز به اسپانیا اختصاص یافته که با جذب ۸/ ۸۱ میلیون توریست خارجی در سال ۲۰۱۷، سال پررونق دیگری را در حوزه گردشگری پشت سر گذاشته است؛ کشوری اروپایی که هرچند سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که درگیر مناقشاتی همچون همه‌پرسی استقلال ایالت کاتالونیا و اعتراض برخی جوامع محلی نسبت به آثار منفی حجم انبوه گردشگران خارجی بود، اما با این وجود توانست ۶/ ۸ درصد بر تعداد گردشگران ورودی بیفزاید و رتبه خود را به‌میزان یک پله بهبود ببخشد.

در رده بعدی، اما ایالات متحده قرار دارد که در سال ۲۰۱۷ و در نخستین سال ریاست‌جمهوری ترامپ، رده دوم را به اسپانیا واگذار کرد و پذیرای ۹/ ۷۵ میلیون گردشگر خارجی بود؛ عددی ناامیدکننده برای گردشگری اقتصاد اول جهان که «فوربس» درخصوص آن چنین نوشت: «به‌نظر می‌رسد شاخ و شانه کشیدن‌ها و لفاظی‌های ترامپ تاثیر خود را گذاشته و گردشگران بسیاری را از سفر به ایالات متحده منصرف کرده باشد؛ چنانکه در آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نیز این مساله به چشم می‌خورد و تعداد گردشگران ورودی به آمریکا در سال ۲۰۱۷ به‌میزان ۸/ ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده است.».

اما در بخش دیگری از این گزارش آماری به‌روز شده از گردشگری جهان در سال ۲۰۱۷، پردرآمدترین کشور‌های جهان در صنعت توریسم فهرست شده‌اند که به موجب آن ایالات متحده با اختلافی قابل توجه در صدر این فهرست قرار دارد. بنا به برآورد «سازمان جهانی گردشگری»، بخش گردشگری آمریکا در این سال توانست به درآمدی ۲۱۱ میلیارد دلاری دست پیدا کند که در مقایسه با درآمد ۲۰۷ میلیارد دلاری این کشور از گردشگری در سال ۲۰۱۶، رشدی اندک را ثبت کرده و تناسبی با سرعت رشد گردشگری آمریکا در سال‌های گذشته ندارد؛ امری که موجب ناامیدی فعالان گردشگری این کشور شده است. در ادامه این فهرست نیز اسپانیا با کسب ۶۸ میلیارد دلار و فرانسه با کسب ۷/ ۶۰ میلیارد دلار درآمد از گردشگران ورودی خود، موفق شده‌اند برای سالی دیگر انحصار خود در رتبه‌های برتر پردرآمدترین کشور‌های جهان در حوزه توریسم را حفظ کنند.

به این ترتیب و با استناد بر این آمار، آمریکا از هر گردشگر ورودی به خاک خود بیش از ۲۷۰۰ دلار درآمد کسب می‌کند که رقمی بسیار بیشتر از درآمد ۸۳۱ دلاری اسپانیا و ۶۹۸ دلاری فرانسه از هر گردشگر است. به این ترتیب، با وجود آن‌که سهم آمریکا از گردشگران جهان در سال ۲۰۱۷، کمتر از ۶ درصد بوده، سهم این کشور از کل درآمد اقتصادی خلق شده در صنعت توریسم جهان در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۶درصد بوده که این بازدهی بالا و گردش مالی گسترده نشان از اهمیت فوق‌العاده این صنعت در اقتصاد آمریکا دارد و زمامداری شخص پیش‌بینی‌ناپذیری همچون ترامپ در این کشور می‌تواند این صنعت حساس به دیپلماسی را دچار تحولات و نوسانات قابل توجهی کند.
صنعت سفر در آمریکای ترامپ
با این همه عموم رسانه‌های غربی نگاه چندان خوش‌بینانه‌ای به آینده گردشگری در ایالات متحده ندارند؛ «تلگراف» یکی از این رسانه‌ها است که اعتقاد دارد صنعت توریسم آمریکا در عصر ترامپ روز‌های روشنی را سپری نمی‌کند و برای موشکافی این موضوع با عالی‌ترین مقام دولتی این کشور در حوزه گردشگری گفتگو کرده است. البته این مقام مسوول ادبیاتی محتاطانه دارد و معتقد است گردشگری ایالات متحده از سیاست‌های ترامپ و آنچه در کارنامه وی در مقام ریاست‌جمهوری و تاکنون به‌ثبت رسیده، تاثیر نمی‌پذیرد. تام گارزیلی با نادیده گرفتن نقش مناقشات سیاسی در جغرافیای سفر گردشگران در این خصوص ادعا می‌کند: «آنچه که در تمامی جهان مشاهده می‌شود این است که گردشگری و سفر در جایگاهی بالاتر از سیاست و مناقشات روز دنیا قرار دارد و تصور نمی‌کنم شیوه حکمرانی ترامپ بر آمریکا موجب شده باشد که گردشگران خارجی از سفر به آمریکا منصرف شده باشند. گردشگران به دنبال تجربه‌های جدید هستند و این آن چیزی است که در سفر به ایالات متحده به آنان عرضه می‌شود.»

«تلگراف» در ادامه تصریح می‌کند که هرچند منابع معتبر مختلفی در سراسر جهان که آمار‌های مربوط به گردشگری کشور‌ها را رصد و جمع‌آوری می‌کنند بر این نکته صحه گذاشته‌اند که میزان سفر‌های توریستی به ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده، اما مقام مسوول دولتی صنعت گردشگری این کشور موضعی مخالف دارد و ادعا می‌کند تعداد گردشگران ورودی به آمریکا در سال ۲۰۱۷ و نسبت به سال ۲۰۱۶ به‌میزان ۷/ ۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ ادعایی که «تلگراف» با دیده تردید به آن می‌نگرد و آمار دیگر نهاد‌های مستقل را معتبرتر می‌داند که برخی از آن‌ها برآورد کرده‌اند تعداد گردشگران ورودی به ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۷ تا ۵ درصد نیز کاهش یافته و به این ترتیب هر هفته رقمی معادل ۱۴۰ میلیون پوند از درآمد ممکن در صنعت گردشگری این کشور از دست می‌رود.

این رسانه بریتانیایی همچنین مدتی پیش در یک نظرسنجی از گردشگرانی که سفر خود به ایالات متحده را لغو کرده‌اند علت چشم‌پوشی آنان از سفرشان را جویا شد که از میان این افراد، حدود ۵۶ درصد علت از میان رفتن انگیزه سفرشان به آمریکا را اقدامات دونالد ترامپ عنوان کردند. «تلگراف» همچون گزارش‌های اخیر خود درخصوص صنعت گردشگری آمریکا ذیل مدیریت رئیس‌جمهور کنونی خود، همچنان از تعبیر «سقوط ترامپی» بهره می‌گیرد و تصریح می‌کند که این سقوط از زمانی آغاز شد که ترکش سیاست‌های خصمانه وی به صنعت گردشگری اصابت و حق سفر به ایالات‌متحده را از شهروندان ۶ کشور عمدتا مسلمان‌نشین سلب کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید