دختران بسکتبالیست ایران خود را نشان دادند

دختران بسکتبالیست ایران خود را نشان دادند

از زمانی که قانون ممنوعیت حجاب در میادین بین‌المللی بسکتبال برای بانوان ایرانی برداشته شده، این تیم سه‌نفره فرصت حضور در میادین متعدد جهانی و آسیایی را پیدا کرده است.

کد خبر : ۶۳۵۹۱
بازدید : ۲۶۱۸
آسمان‌خراش‌های ۳ نفره
تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زیر ۲۳ سال بانوان ایران در حالی به‌تازگی نخستین حضور خود را در رقابت‌های جام جهانی این رشته پشت‌سر گذاشت که با وجود کم‌تجربه‌بودنش توانست جایگاه قابل‌اعتنایی در این رویداد معتبر به دست آورد. این زنان که با توجه به از میان برداشته‌شدن ممنوعیت حجاب، تنها یک سال است رسما فعالیت خود را در رقابت‌های بین‌المللی آغاز کرده اند، در جام جهانی ۲۰۱۸ چین موفق شدند به عنوان هفتمی دست یابند.
دختران آسمان‌خراش در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها با سه برد مقابل سریلانکا، آندورا و مالزی و یک شسکت برابر روسیه به‌عنوان تیم دوم گروه خود به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کردند. بسکتبالیست‌های ایرانی در این مرحله با اوکراین رویارو شدند که نتیجه را واگذار کردند و از دور مسابقات حذف شدند.

ترکیب تیم ملی سه‌نفره بانوان ایران در جام جهانی چین را شیدا شجاعی، ناهیده اسدی، مائده پورحیدر و سمیه ثابت تشکیل دادند که سرمربیگری آن برعهده آزاده زمانپور بود.
زمانپور که چندماهی بیشتر نیست هدایت این تیم را پذیرفته، از حضور خود و شاگردانش در این میدان جهانی می‌گوید: «با توجه به اینکه برای اولین‌بار بود در مسابقات جهانی شرکت می‌کردیم، باید بگویم واقعا فراتر از حد انتظار ظاهر شدیم. خودمان هم فکرش را نمی‌کردیم که بتوانیم به چنین رتبه‌ای برسیم. تیم ملی سه به سه زیر ۲۳ سال خانم‌ها تازه از خردادماه رسما شکل گرفت و اردو‌های آن شروع شد.
ما در این چهارماه اخیر فقط تمرین کردیم، بدون اینکه هیچ تورنمنت تدارکاتی‌ای داشته باشیم. تنها مسابقه‌ای که قبل از جام جهانی ما در آن حضور پیدا کردیم، بازی‌های آسیایی جاکارتا بود. از جاکارتا که برگشتیم، بلافاصله تمرینات را شروع کردیم و در فاصله یک ماه به چین رفتیم. در این شرایط فکر می‌کنم واقعا روند رو به رشدی داشتیم، به‌خصوص اینکه در تیم هم تغییراتی را ایجاد کرده بودیم. ترکیب تیم‌های ما در بازی‌های آسیایی و جام جهانی متفاوت بود».

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان به عملکرد رقبای ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ اشاره می‌کند: «اینکه ما توانستیم در مرحله مقدماتی سه برد داشته باشیم نشان می‌دهد که واقعا بچه‌های ما پتانسیل این را دارند که در آینده نزدیک خود را به سطح خوبی از آسیا و جهان برسانند. سریلانکا، آندورا و مالزی تیم‌هایی هستند که خیلی زودتر از بانوان ما بسکتبال را شروع کردند و مثل خانم‌های ما مشکل حجاب را نداشته‌اند. دختران ما، اما بدون اینکه هیچ تجربه‌ای از میدان‌های برون‌مرزی داشته باشند توانستند آن‌ها را شکست دهند.
دو باختی هم که ما به روسیه و اوکراین دادیم، قابل پیش‌بینی بود. این دو تیم جزء تیم‌های صاحب‌نام بسکتبال دنیا هستند. روسیه در همین مسابقات قهرمان شد و اوکراین سوم. به نظرم ما در بازی‌های آسیایی هم که اولین حضور بین‌المللی‌مان بود خوب ظاهر شدیم. ما در این بازی‌ها هم از گروهمان صعود کردیم. دو باختی که در این بازی‌ها (بازی‌های آسیایی) داشتیم یکی به چین بود که قهرمان شد و یکی به تایلند که سوم شد».
آسمان‌خراش‌های ۳ نفره

از زمانی که قانون ممنوعیت حجاب در میادین بین‌المللی بسکتبال برای بانوان ایرانی برداشته شده، این تیم سه‌نفره فرصت حضور در میادین متعدد جهانی و آسیایی را پیدا کرده است.
این در حالی است که در یک سال اخیر، هیچ فرصتی برای تیم پنج‌نفره مهیا نشده تا حضور در یک تورنمنت برون‌مرزی را تجربه کند. بازی‌های داخل سالن ترکمنستان، کاپ آسیا، رقابت‌های قهرمانی آسیا، مسابقات غرب آسیا، جام جهانی، رقابت‌های باشگاه‌های آسیا و بازی‌های آسیایی همه رویداد‌هایی بوده‌اند که تیم ملی سه‌نفره در رده‌های مختلف سنی در آن‌ها به میدان رفته است.
اعزام‌های پیاپی تیم سه‌نفره به این مسابقات، انتقاد‌های مختلفی را به دنبال داشته؛ مبنی‌بر اینکه فدراسیون بسکتبال هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای تیم پنج‌نفره ندارد و تمرکزش فقط روی تیم سه‌نفره است.
زمان‌پور دراین‌باره توضیح می‌دهد: «حضور‌های متعددی که تیم‌های مختلف سه به سه در مسابقات برون‌مرزی این یک سال اخیر داشته اند واقعا به شناختن بسکتبال ایران در سطح آسیا و جهان کمک کرده است، طوری که حتی در داخل کشور هم نگاه‌ها به این رشته عوض شده و اسپانسر‌ها به سمت آن آمده اند تا لیگ سه به سه را هم برگزار کنند.
اعتقاد مسئولان فدراسیون این بوده که، چون تیم پنج‌نفره ما در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند در رقابت‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد، آن را به هیچ رویدادی اعزام نکرده‌اند، ولی من فکر می‌کنم اگر ما با همین تفکر جلو برویم به جایی نمی‌رسیم. بالاخره باید از یک جایی کار را شروع کنیم. باید شرایط را مهیا کنیم تا تیم پنج‌نفره هم میدان ببیند. به‌هرحال ما سختی‌های زیادی را متحمل شدیم تا بتوانیم ممنوعیت حجاب را برداریم و بتوانیم در مسابقات بین‌المللی شرکت کنیم».

او نیاز کنونی بسکتبال بانوان ایران برای رسیدن به روز‌های بهتر را حضور هرچه بیشتر در مسابقات و به‌روزکردن علم مربیان در سطوح پایه می‌داند: «امیدوارم حالا که راه برای بانوان بسکتبالیست باز شده، تلاش مسئولان فدراسیون برای این باشد که مسابقات بیشتری را برای بانوان برگزار کنند. این‌طور نباشد که فقط به دنبال رویداد‌های مهم آسیایی و جهانی باشند. ما نیاز به حضور در تورنمنت‌های چهارجانبه یا دوستانه داریم که با سبک‌های مختلف بازی‌ها آشنا شویم.
مورد بعدی اینکه خیلی دقیق‌تر روی عملکرد مربیان زن کار شود. ما باید کار پایه‌ای کنیم و از این حیث خیلی کمبود و نقطه‌ضعف داریم. خوشبختانه آقای ترونیک که همه او را به فروسور بسکتبال دنیا می‌شناسند، الان در ایران حضور دارند و کلینیک‌هایی برای مربیان برگزار می‌کنند، اما شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که همه مربیان ملزم به حضور در این دوره‌ها باشند تا ما بتوانیم استعداد‌های بیشتری از سراسر کشور را جذب این رشته کنیم. اگر این اتفاقات صورت بگیرد، مطمئنا در سه سال آینده می‌توانیم در سطح آسیا جزء برترین‌ها باشیم و خودمان را حتی به تیمی مثل چین هم نزدیک کنیم».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید