علیرضا بیرانوند؛ در راه رویای آسیایی

علیرضا بیرانوند؛ در راه رویای آسیایی

سال‌ها از روزی که علی کریمی از ایران برای آخرین‌بار مرد سال فوتبال آسیا شد می‌گذرد. از روزی که او کراوات نزد و برای این کارش دلیل هم داشت و می‌گفت: جایزه‌ای که قبل‌تر به علی دایی و خداداد رسیده، دیگر چیزی دست نیافتنی نبوده که او برای بردنش کار خارق العاده‌ای انجام داده باشد.

کد خبر : ۶۳۸۲۰
بازدید : ۲۲۳۷
علیرضا بیرانوند؛ در راه رویای آسیایی
بیرانوند مقابل السد موفق به ثبت هفتمین کلین شیت فصل نشد، ولی دو واکنش استثنائی او هیچ گاه از ذهن فوتبالدوستان پاک نمی‌شود. درست مثل مهار پنالتی کریستیانو رونالدو.

ثبت ۶ کلین شیت که بیرانوند را در رتبه اول گلر‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا قرار می‌دهد و ۲۷ سیو که این سنگربان را در رتبه پنجم قرار می‌دهد را فراموش کنید؛ در مقابل السد بیرانوند یکی از بهترین نمایش‌های دوران فوتبالی‌اش را نشان داد.


علیرضا بیرانوند پیش از جام جهانی با انتشار کلیپی در فضای مجازی، جمله معروف " کریس چطوری" را بر سر زبان‌ها انداخت و در آن مقطع، حتی در فضای مجازی کلیپ‌هایی علیه این دروازه بان و البته ادعا‌ها و آرزوهایش ساخته شد، ولی جام جهانی از راه رسید تا شاید دوران جدید در مسیر حرفه‌ای سنگربان ۱۹۴ سانتی متری پرسپولیس ایجاد کند.

در مقابل پرتغال، شاگردان کی روش فاصله چندانی با شکست نداشتند که بیرانوند پنالتی رونالدو را مهار کرد و تیم ملی با یک امتیاز از آن مسابقه خارج شد.

پس از جام جهانی و نمایش‌های خوبی که بیرانوند ارائه داد، با پیشنهاد‌های بسیار خوبی روبرو شد، ولی به هر ترتیبی که بود در پرسپولیس ماندنی شد تا شاید یکی از بهترین شب‌های فوتبالی خود را در تاریخ یک آبان ماه ۱۳۹۷ در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی تجربه کند.

پرسپولیس بدون بیرانوند و مهارهایش قادر به شکست السد نبود؛ شماره یک سرخ‌ها در دو مصاف رفت و برگشت مقابل السد کامل و بدون اشتباه کار کرد.

بیرانوند در مرحله رفت نیمه نهایی آسیا از سوی AFC به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد و حالا با دو واکنش بی نظیری که مقابل الهیدوس و ژاوی داشت، کار AFC را برای انتخاب دوباره اش به عنوان بهترین بازیکن دور برگشت هم آسان کرده است.

سنگربان سرخ‌های پایتخت یک بار وقتی بازی یک بر صفر به سود السد دنبال می‌شد، در دقیقه ۴۴ با خروجی سریع و برق آسا مانع از گلزنی دوباره السدی‌ها شد، تا تیمش با شکست ۲ بر صفر به رختکن نرود؛ اما اوج کار بیرانوند در نیمه دوم رقم خورد؛ زمانی که ضربه سر ژاوی بدون مزاحمت در دقیقه ۸۶ از شش قدم به سمت دروازه زده شد و بیرانوند در کسری از ثانیه و در شرایطی که مدافعینش به طور کامل تسلیم شده بودند و در حال تماشای ماجرا بودند، با دست راست و به شکلی اعجاب انگیز و خیره کننده توپ را از بالای تیرک افقی به کرنر فرستاد؛ واکنشی که احتمالا چند سال بعد و در زمان بازنشستگی این گلر هم به عنوان یکی از بهترین واکنش‌های این دروازه بان، نام برده می‌شود.


بیرانوند پس از جام جهانی با روحیه‌ای مضاعف و اعتماد به نفسی دو چندان در میادین ظاهر می‌شود و روز به روز می‌توان پیشرفت را در عملکرد او مشاهده کرد.

این بازیکن که پس از اصطلاح "چطوری کریس" حالا "چطوری ژاوی" را هم به دایره لغات فوتبالی اضافه کرده، در ۲۶ سالگی به درجه‌ای از پختگی رسیده که می‌تواند مهم‌ترین بازیکن تیمش در تاریخی‌ترین مصاف سرخپوشان باشد؛ گلری که گمانه زنی‌هایی در مورد انتخابش به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا وجود داشت و با نمایشی که امروز ارائه داد، بار دیگر یک ایرانی را در آستانه کسب این جایزه مهم فردی قرار داد.

رویای بیرو محقق می‌شود؟
سال‌ها از روزی که علی کریمی از ایران برای آخرین‌بار مرد سال فوتبال آسیا شد می‌گذرد. از روزی که او کراوات نزد و برای این کارش دلیل هم داشت و می‌گفت: جایزه‌ای که قبل‌تر به علی دایی و خداداد رسیده، دیگر چیزی دست نیافتنی نبوده که او برای بردنش کار خارق العاده‌ای انجام داده باشد.

از آن روز، اما سال‌ها گذشته و دیگر آن روز برای فوتبال ایران تکرار نشده است.

تغییر در امتیازدهی به بازیکنان درباره بازی‌های ملی و قاره‌ای و البته جدا کردن بحث لژیونر‌ها بی‌تاثیر نبوده، اما بیش از هر چیز در حقیقت عدم موفقیت تیم‌های باشگاهی‌مان در آسیا مزید بر علت بوده است.

امسال، اما صعود پرسپولیس به فینال به طور طبیعی شانس تعدادی از بازیکنان این تیم را برای رسیدن به چنین افتخاری بالا می‌برد. گزینه‌هایی مثل سیدجلال و علیپور به دلیل توالی بازی‌هایی که بهترین بازیکن میدان شده‌اند صاحب شانس قرار گرفتن در لیست بهترین بازیکنان آسیا هستند.


ولی مدل امتیازدهی به برترین بازیکنان آسیایی شانس بیرانوند را حتی بیش از آن دو می‌کند. در مکانیسم امتیازدهی به برترین بازیکنان آسیایی برای ای‌اف‌سی بازی‌های ملی به ترتیب جام جهانی، انتخابی هایش، جام ملت‌های آسیا، لیگ قهرمانان و رخداد‌های بعدی امتیاز‌هایی دارند.

بر این اساس حالا بیرانوند با گرفتن امتیاز کامل برترین بازیکن بازی با السد و با امتیازات بازی در جام جهانی در مصاف با هم تیمی‌هایی مثل سیدجلال و علیپور که هر کدام یک بازی را پیشتر ستاره میدان شده‌اند، شانس بیشتری دارد و در دو بازی آینده اگر همین نمایشش را داشته باشد صاحب این شانس خواهد شد که بالاتر از حجازی و عابدزاده، اولین گلر ایرانی هم باشد که چنین افتخار بزرگی را کسب می‌کند.
منبع: ورزش سه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید