برنامه نود دوباره پخش می‌شود

برنامه نود دوباره پخش می‌شود

مدیر شبکه سه سیما امروز با حضور در برنامه صبحگاهی حالا خورشید، درباره اتفاقات اخیر پیرامون برنامه نود صحبت هایی انجام داد.

کد خبر : ۶۳۹۵۵
بازدید : ۴۳۳۳
برنامه نود برمی‌گردد
امروز برنامه حالا خورشید که از شبکه سه پخش می‌شود، به موضوع برنامه نود و اتفاقات اخیر حول آن پرداخت. مهمان حالا خورشید، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما بود که گفت و گویی در این باره با رضا رشیدپور انجام داد. این گفتگو را در اینجا می‌خوانید:

رشیدپور: ماجرای پیچیده برنامه نود چیست؟

فروغی: نود ماجرای پیچیده ندارد. یک ماجرای ساده دارد. من معمولا ترجیح می‌دهم مسائل درون خانه را اصلا بیرون نبرم، اما حالا که شما پرسیدید یک توضیح می‌دهم. آن هفته مسابقات لیگ ملت‌های اروپا بود و خیلی بازی‌های جذابی بود. فرانسه و آلمان و هلند و خیلی تیم‌های قدر حضور داشتند و آن شب هم بازی اسپانیا و انگلیس بود که یک بازی درجه یک است. خیلی هم بازی جذابی شد و چهار، پنج گل داشت.
رشیدپور: من از فوتبال سر در نمی‌آورم. واقعا انقدر جذاب بود؟

فروغی: اسپانیا - انگلیس خیلی در فوتبال جدی است و بازی فوق العاده‌ای می‌شود.

رشیدپور: برادر من، چرا همان فوتبال را از شبکه ورزش پخش نکردید؟

فروغی: این را هم دیدم در فضای مجازی بعضی‌ها گفته بودند. یک بازی همزمان داشت. فکر می‌کنم ایسلند و سوئیس بود. یک دلیل دیگر هم پوشش بود. شاید خیلی‌ها ندانند، اما کانال ورزش هم کانال شبکه سه است. یعنی ورزش در خانواده شبکه سه تعریف می‌شود. ما بازی‌های درجه یک را از شبکه سه پخش می‌کنیم. البته اگر برنامه مهمی داشته باشیم و بازی همزمانی نباشد، می‌دهیم آن بازی را شبکه ورزش پخش کند. اینکه ایسلند و سوئیس به شبکه ورزش رفت، طبق همین روال بود که بازی‌های حساس، یا بازی‌های ملی و دیدار‌های استقلال و پرسپولیس از شبکه سه پخش می‌شوند. در آن هفته خیلی برنامه‌ها حذف شد. کیوسک، متن - حاشیه و بقیه برنامه‌ها تا سه شنبه به خاطر این بازی‌ها حذف شدند.

رشیدپور: اینکه مدیر شبکه شخصا بگوید این برنامه‌ها حذف شوند و به جایش فوتبال پخش شود...

فروغی: نه اینطور نیست. در شبکه سه اینگونه است و بقیه شبکه‌ها هم علی القاعده باید همین شکل باشد که تصمیم کنداکتور را اصلا علی فروغی نمی‌گیرد. این تصمیم را شورای کنداکتور شبکه می‌گیرد که مدیر شبکه عضوی از آن است، مشاوران شبکه عضوی از آن هستند، مدیران همه گروه‌ها مثل مدیر پخش، مدیر تامین و کنداکتور و ... یعنی وزین‌ترین جلسه‌ای که ممکن است در یک شبکه برگزار شود، جلسه شورای کنداکتور است که همه مدیر گروه‌ها در آن هستند.

رشیدپور: یعنی تصمیم آنجا گرفته شد؟

فروغی: بله، اصلا تصمیم شخصی نبوده است. روی کنداکتور اصلا در شبکه سه شخصی تصمیم گرفته نمی‌شود. بقیه شبکه‌ها هم همین است.

رشیدپور: فوتبال تا مثلا ۱۲ شب بود. نود چرا بعدش پخش نشد؟

فروغی: همین را داشتم عرض می‌کردم که من بعد از این که بحث شد، گفتیم نود بیاید و پخش شود. می‌دانید که آن هفته لیگ هم تعطیل بود. عرض کردم نمی‌خواستم اصلا وارد جزئیات بشوم. این مسئله کاملا داخلی است، اشتباه هم کردم که گفتم.

رشیدپور: تا جایی که فکر می‌کنید درون خانواده‌ای است، باشد. اما بقیه اش را اگر ممکن است، بدانیم.

فروغی: پس اینطور بود که لیگ برتر تعطیل بود، فوتبال جذاب داشتیم، در جلسه کنداکتور هم شورا به این شکل تصمیم گرفت و کانال ورزش هم بازی همزمان داشت. بعد از آن هم ما اتفاقا با اینکه موضوع بازی ایران و بولیوی بود یعنی موضوع برنامه نود تیم ملی بود و بازی ایران و بولیوی هم یک بازی دوستانه معمولی و درجه دو و سه به حساب می‌آید و در ورزشگاه هم خیلی جمعیت نیامد. با این حال گفتیم نود ساعت ۱۲ روی آنتن برود. عادل خودش قبول نکرد. آقای اسماعیل زاده، مدیر تامین به او گفت: برنامه را روی آنتن ببر.

رشیدپور: یعنی این فرمایش شما را خود آقای فردوسی پور تایید می‌کند که شما گفتید ساعت ۱۲ شب پخش شود و این کار را نکردند؟

فروغی: من نگفتم. چون تهیه کننده‌ها مثل خود شما کارهایشان را با مدیر‌های گروه و تامین هماهنگ می‌کنند و روال کار این است. ایشان برنامه را روی آنتن نبردند و این بنظرم اقدام درستی نبود. ما یک خانواده هستیم. من چرا در این دو هفته هیچ چیزی نگفتم؟ البته مفصل با خود عادل صحبت کردم. ولی دلیل اصلی این بود که بحث‌های داخل خانواده نباید بیرون برود. به نظرم اینکه بحث بیرون رفت، اصلا کار درستی نبود.

رشیدپور: منظورتان مصاحبه عادل است؟

فروغی: بله، نباید این کار را می‌کرد.

رشیدپور: بیایید شفاف گفتگو کنیم. یک تهیه کننده که صاحب بیننده میلیونی است و خیلی‌ها هم دوستش دارند، حالا تحت هر شرایطی در یک موضعی قرار گرفته که دو خط هم مصاحبه کرده است. خب کرده باشد. حقش است که مصاحبه کند. چرا اینطور می‌گویید؟

فروغی: نه حقش نبوده است. حالا من این را توضیح می‌دهم. برنامه عادل حتما از پر بیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون است. ولی در همین شبکه سه برنامه شما در آخرین نظرسنجی به اندازه نود مخاطب دارد. فیلم و سریال ما خیلی بیشتر مخاطب دارد. ماه عسل در بعضی نظرسنجی‌ها دو برابر نود مخاطب داشته است. جمع فوتبال‌های داخلی و خارجی ما همین است. کودک شو، خندوانه و خیلی برنامه‌های پرمخاطب داریم.

رشیدپور: ما گروکشی بیننده که نمی‌کنیم. ما دوست داریم نود را در شبکه سه ببینیم.

فروغی: من حالا این توضیح را دادم، چون شما پرسیدید و گرنه من که میل به تفصیل در ابتدا نداشتم. در همان جمله اولم هم گفتم. با همه نکاتی که درباره کار حرفه‌ای و اصولی گفتم، آخرش همین پایان سریال دلدادگان می‌شود. یعنی کاری که از مدار خارج شود، یک بازیگر می‌تواند پایان یک سریال را که میلیون‌ها ایرانی با قصه اش پیش می‌روند، به هم بریزد و اعصاب همه را خرد کند. برای همین، کار باید روی مدارش پیش برود.

رشیدپور: اصلا آزردن ذهن بیننده به خاطر این موضوعی که بین شما و عادل فردوسی پور است، خوب نیست.

فروغی: اصلا اینطور نیست که ماجرا بین ما باشد. فلسفه تصمیم این است که یک تصمیم شورایی در شبکه بوده و از تخصصی‌ترین جلسه ممکن در یک شبکه تلویزیونی بیرون آمده. ضمن اینکه واقعا دوستان ما دائما پیگیر بودند. وقت را دادند، ایشان قبول نکرد. بعد مصاحبه کرد و... در این دو هفته هم شما دیدید که ما هیچ چیز نگفتیم.

رشیدپور: حالا نتیجه آقای فروغی.

فروغی: من این جمله ام را کامل بکنم. با همه این حرف ها، تلویزیون یعنی شبکه سه و اصلا من خودم را مکلف می‌دانم و اهل هیاهوی رسانه‌ای و شلوغ کاری نیستیم. اصلا شان و کلاس تلویزیون این نیست. وظیفه ما شرح صدر، صبوری و گفتگو است. من خودم دو سه بار بعضی مسائل را برای ایشان گفتم. بعضی دوستان و بزرگترها، آقای پورمحمدی، آقای آقازمانی و ... محبت کردند به ایشان توضیحات را دادند و به یک نقطه خوبی هم رسیدیم. البته نود که ادامه پیدا می‌کند انشاالله.

رشیدپور: این جمله آخر مهم بود. از کی؟

فروغی: این هفته که شب اربعین است و ویژه برنامه داریم. انشاالله از هفته بعد نود ادامه پیدا می‌کند، منتها در چارچوبش. یعنی در همان فضایی که باید کار اصولی انجام شود. این را هم به شما بگویم. اینکه می‌گویم حرفه ای، حتما عادل برنامه ساز فوق العاده کار درستی است. آیتم‌های جذاب، مجری گری جذاب، ولی بهر حال کار باید روی اصول و در قواعد و قواره خود باشد. این حتما به نفع مردم است و من مطمئن ام مردم از قاطعیت منطقی و عقلانی حمایت می‌کنند. من در این هیچ تردیدی ندارم. ما که در این دو هفته سکوت کرده بودیم، ولی، چون شما اشاره کردید و من چند جمله‌ای توضیح دادم، بگویم که یقین دارم مردم نسبت به کار منطقی و عقلانی حمایت می‌کنند. اتفاقا معتقدم خیلی از مشکلات کشور به دلیل عدم قاطعیت بر مبنای منطق و عقلانیت است.

رشیدپور: من هم عرض می‌کنم که دیسیپلین باید احیا شود و خوب است. برای من، اما مهم این بخش ماجرا است که دوست دارم عادل فردوسی پور را در تلویزیون ببینم.

راستی ما فینال پرسپولیس در آسیا را داریم. حالا دوشنبه به خاطر اربعین مقدور نیست. نمی‌شود مثلا سه شنبه برنامه را پخش کنیم؟

فروغی: گزارش بازی پرسپولیس و السد را خود من گفتم به عادل بدهند.

این را بگویم که بدانید وقتی از کار حرفه‌ای صحبت می‌کنم و هیچ بحث شخصی وجود ندارد، منظورم چیست. با اینکه بازی فردای برنامه نود بود، من خودم گفتم که این بازی را به آقای فردوسی پور بدهید که گزارش کند، چون موضوع ما فقط درباره نود و رفتار حرفه‌ای در این برنامه بود. نه موضوعی سر گزارشگری بود، نه فوتبال ۱۲۰. باز تاکید می‌کنم که کار اگر حرفه‌ای و روی منطق باشد، درست است. مردم هم از ما همین را می‌خواهند که فرق ما با شاید بعضی قدیمی‌تر‌ها همین مسئله ایستادگی روی منطق باشد.

رشیدپور: پس من مجددا روی این خبر خوب تاکید می‌کنم که نود با عادل فردوسی پور بر می‌گردد. نمی‌شود قبل از بازی فینال پرسپولیس با تیم ژاپنی یک برنامه نود داشته باشیم؟

فروغی: اگر برسند آیتم آماده کنند، شاید بشود. مشکلی نداریم. فقط دوشنبه محدودیت شب اربعین را داریم.

رشیدپور: من همینجا از عادل فردوسی پور خواهش می‌کنم آیتم‌ها را آماده بکند تا ما قبل از بازی پرسپولیس و ژاپن یک برنامه نود ببینیم. این قول را از شما بگیرم؟

فروغی: خودم موافق هستم و حتما خوب است. اما به شرطی که هم برنامه انقدر بحث داشته باشد و هم اینکه جلسه شورای کنداکتور صلاح بداند.
منبع: ورزش سه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید