افت متوالی قیمت سکه و دلار

وز چهارشنبه، سکه پنجمین افت متوالی در هفته جاری را تجربه کرد؛ شدت کاهش به اندازه‌ای بود که این فلز گرانبها را به زیر مرز روانی ۴ میلیونی هدایت کرد. روز گذشته، سکه ۲۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد. این کمترین قیمت سکه از ۱۶ مهرماه بود؛ فلز گرانبهای داخلی آخرین‌بار در روز ۱۵ مهر زیر مرز ۴ میلیونی نوسان کرده بود. به گفته فعالان، روند نزولی سکه از ابتدای هفته خریداران را از بازار خارج کرده است و به‌جای آن فشار فروش بر معاملات سایه افکنده است.

کد خبر : ۶۴۵۰۱
بازدید : ۹۷۵
روز گذشته، سکه و دلار از دو مرز حساس روانی پایین‌تر رفتند؛ دلار از مرز ۱۳ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و سکه به زیر ۴ میلیون تومان رفت. به گفته فعالان، عرضه بخشی از سکه‌های پیش‌فروش، خروج خریداران بزرگ از بازار و سقوط قیمت دلار مهم‌ترین عواملی بودند که زمینه‌ساز نزول سکه به زیر مرز ۴ میلیون شدند.
از آن سو، در بازار ارز، مهم‌ترین عامل ریزشی ازسوی فعالان، عرضه بازارساز عنوان شده است. خروج تقاضای احتیاطی افراد عادی از بازار، کمبود ریال معامله‌گران بزرگ برای خرید دلار و کاهش سطح فعالیت معامله‌گران آتی که ناشی از برخورد‌های امنیتی است، از دیگر عواملی بودند که در ریزش دلار سهم داشتند. در این شرایط، دو دیدگاه در مورد آینده بازار میان معامله‌گران شکل گرفته است. برخی معامله‌گران با اشاره به کاهش قیمت نفت و اثرات تحریم‌ها که انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اعتقاد دارند که روند کاهشی فعلی ادامه‌دار نخواهد بود؛ در مقابل، گروه دیگری از معامله‌گران عنوان می‌کنند که اثرات تحریم‌ها پیش‌خور شده است و قیمت با توجه به کمبود‌های ریالی معامله‌گران بزرگ ظرفیت رشد بیشتر را ندارد. کارشناسان نیز فارغ از این دو دیدگاه، باور دارند، بازارساز بیشتر از تاکید بر روند قیمتی باید جریان نوسانات بازار را کاهش دهد؛ امری که در میان مدت موجب خروج عادی سفته‌بازان از بازار خواهد شد.

روز چهارشنبه، سکه پنجمین افت متوالی در هفته جاری را تجربه کرد؛ شدت کاهش به اندازه‌ای بود که این فلز گرانبها را به زیر مرز روانی ۴ میلیونی هدایت کرد. روز گذشته، سکه ۲۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد. این کمترین قیمت سکه از ۱۶ مهرماه بود؛ فلز گرانبهای داخلی آخرین‌بار در روز ۱۵ مهر زیر مرز ۴ میلیونی نوسان کرده بود. به گفته فعالان، روند نزولی سکه از ابتدای هفته خریداران را از بازار خارج کرده است و به‌جای آن فشار فروش بر معاملات سایه افکنده است.
در این میان، کاهش بهای اونس تا مرز هزار و ۲۰۰ دلاری نیز بر انتظارات کاهشی معامله‌گران افزوده است. با این حال، بیشتر معامله‌گران بازار باور دارند میزان عرضه در بازار به شکل هیجانی بالا رفته است و زمانی که شرایط به این‌گونه است، خریداران سعی می‌کنند با احتیاط در بازار حضور پیدا کنند. از نظر معامله‌گران، برخی افراد عادی سکه‌های تحویل گرفته خود از طرح پیش‌فروش را وارد بازار کرده‌اند و همین موضوع سمت عرضه را تقویت کرده است. در این میان، گروه دیگری بر کاهش قیمت دلار به‌عنوان متغیر مهمی در موقعیت فروش معامله‌گران سکه تاکید می‌کنند. از نظر آنها، سکه‌بازان از زمانی که احساس کرده‌اند، دلار تحت‌تاثیر عرضه بازارساز راه کاهشی را در پیش گرفته است، فروش‌های خود را بسیار بالا بردند. در واقع هراس معامله‌گران سکه از افت بیشتر قیمت دلار، آن‌ها را در موقعیت فروش قرار داد.

روز گذشته افت قیمت دلار نیز ادامه یافت و این ارز حتی در برخی شهرستان‌ها به زیر مرز روانی ۱۳ هزار تومانی رفت. ساعت ۴ بعدازظهر، دلار در میان معامله‌گران بازار تهران ۱۲هزار و۹۵۰ تومان معامله می‌شد که ۵۰۰ تومان کمتر از قیمت روز سه‌شنبه بود. آنچه مسلم است اگر فشار فروش در بازار ادامه پیدا کند، نزول بیشتر قیمت‌ها دور از دسترس نخواهد بود، هرچند برخی معامله‌گران نیز از حمایت سنگین سطح ۱۳ هزار تومانی سخن می‌گویند. برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند قیمت دلار در یک ماه اخیر در برابر نزول به زیر سطح ۱۳ هزار تومانی از خود مقاومت نشان داده است؛ از نظر آنها، قیمت در مرز مهمی قرار گرفته است؛ اگر حضور دلار در کانال ۱۲هزار تومانی ادامه پیدا کند، ممکن است میزان فروش‌ها در بازار افزایش بیشتری پیدا کند.
این در حالی است که عده دیگری باور دارند از روز پنج‌شنبه میزان خرید‌ها در بازار بالا خواهد رفت و قیمت از کف روز چهارشنبه فاصله خواهد گرفت. به باور آنها، ادامه کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی یکی از عواملی است که می‌تواند انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. قیمت طلای سیاه از آن جهت برای معامله‌گران داخلی اهمیت دارد که میزان درآمد‌های ارزی دولت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در کنار این افزایشی‌های بازار باور دارند، در شرایط تحریمی، بازارساز توان آن را ندارد که میزان عرضه را در شرایط کنونی نگه دارد و همین موضوع می‌تواند موجب بازگشت قیمت‌ها شود. در واقع از نظر آنها، هر زمان میزان عرضه بازارساز کاهش پیدا کند، قیمت‌ها از سطوح کنونی فاصله خواهند گرفت. افزایشی‌ها باور دارند، کاهش قیمت دلار در سطوح فعلی، ممکن است خریداران را از بازار دور کند، ولی افراد عادی تا زمانی که گشایش‌های سیاسی و بین‌المللی را احساس نکنند، ارز‌های دپوشده خود را روانه بازار نخواهند کرد.

در مقابل افزایشی‌های بازار، معامله‌گران کاهشی قرار دارند که بیش از هر موضوعی بر پیش‌خور شدن اثر تحریم‌ها تاکید می‌کنند. به گفته آنها، معامله‌گران بزرگ ریالی ندارند که با استفاده از آن دلار بیشتری تهیه کنند و پیش از این بیشتر ارزی را که می‌توانستند تهیه کنند، خریداری کرده‌اند. از سوی دیگر، آن‌ها معتقدند اگر یک ماه دیگر روند کم‌نوسان قیمت‌ها ادامه پیدا کند و بازار تا اوایل دی‌ماه تغییرات خاصی را تجربه نکند، ورود ارز‌های دپو شده به بازار تسریع خواهد شد.
از نظر آن‌ها هم‌اکنون برخی از معامله‌گران باور دارند قیمت تحت‌تاثیر تقاضای ژانویه ممکن است روند افزایشی در پیش بگیرد؛ در نتیجه ارز خود را برای فروش در قیمت‌های بالاتر حفظ کرده‌اند. با این حال، کاهشی‌ها باور دارند تقاضای سنگین ارزی زوار اربعین نتوانست قیمت دلار را دچار نوسان کند؛ در نتیجه بازارساز قادر است با سختی کمتری تقاضای ژانویه را نیز پاسخ دهد. عده دیگری باور دارند، شرکت‌های تجاری در همان روز‌های نوسانی ارز موردنیاز خود برای تسویه‌های انتهای سال را تامین کرده‌اند؛ در نتیجه فشار تقاضای ژانویه کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند، بازارساز با توجه به توان سمت عرضه باید سطح نوسان را مدیریت کند و سیاست‌گذار نیز به طراحی ابزار‌هایی که می‌تواند سپر بازار در برابر هجوم سفته‌بازی شود، شتاب د
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید