هوش مصنوعی بازیگر تازه و قدرتمند عصر جدید

کد خبر : ۶۴۵۱۹
بازدید : ۹۱۰

بعد از دهه‌ها و دادن وعده‌های باورنکردنی و شکست‌های دلسرد‌کننده، هوش مصنوعی (AI) سرانجام در حال تحقق مزایای واقعی خود برای شرکت‌های پیشگام در این زمینه است. خرده‌فروشان در خط مقدم تولیدات دیجیتال، از روبات‌های دارای هوش مصنوعی برای اداره انبار‌های خود استفاده می‌کنند و حتی در زمان کاهش موجودی انبار می‌توانند به‌طور خودکار سفارش دهند. تاسیسات از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی برق مورد نیاز و سازند‌گان خودرو از فناوری آن در خودرو‌های بدون راننده استفاده می‌کنند.

شرکت‌های تازه وارد می‌توانند چیز‌های زیادی از پیشگامان این عرصه بیاموزند که میلیارد‌ها دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا در حال بهرمندی از مزایای بی‌شمار آن هستند.

همپوشانی پیشرفت‌های گوناگون باعث پیدایش موج جدیدی از توسعه در حوزه هوش مصنوعی شده است. قدرت رایانه‌ها افزایش یافته، پیچیدگی الگوریتم‌های و مدل‌های هوش مصنوعی بیشتر شده و شاید از همه مهم‌تر، دنیا در حال ایجاد حجم غیرقابل تصوری از سوخت برای قدرت دادن به داده‌های هوش مصنوعی است. میلیارد‌ها گیگابایت داده هر روز توسط ابزار‌های شبکه از مرورگر‌های وب گرفته تا سنسور‌های توربین در حال جمع‌آوری است.

فعالیت‌های کارآفرینی ایجاد شده توسط این پیشرفت‌ها در سال ۲۰۱۶، در مقایسه با سه سال پیش سه برابر شده است (بین ۲۶ تا ۳۶ میلیارد دلار). بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در هوش مصنوعی شامل فعالیت‌های پژوهش و توسعه داخلی می‌شود که هزینه‌های کلان آن توسط شرکت‌های ثروتمند و دیجیتالی مانند آمازون، بایدو و گوگل تامین می‌شود.

برای تمامی سرمایه‌گذاری‌ها، بیشتر به‌کارگیری هوش مصنوعی خارج بخش فنی، در مراحل اولیه و آزمایشی قرار دارد. تنها چند شرکت اندک در مقیاس بزرگ این کار را انجام داده‌اند. در مقاله تحلیلی از موسسه جهانی مکنزی با عنوان هوش مصنوعی؛ خط مقدم بعدی دیجیتال که شامل مطالعه بیش از ۳۰۰۰ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در کل دنیاست، این نتیجه به دست آمد که شرکت‌های پیشگام در قبول زودهنگام هوش مصنوعی که اغلب در خط مقدم دیجیتال قرار دارند، در دل بخش‌های شرکت‌های بزرگ قرار دارند. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی در گروه‌های فناوری و در بخش‌های اصلی چرخه ارزش خود استفاده می‌کنند و از آن برای افزایش درآمد و همچنین کاهش هزینه به‌کار می‌برند. بر اساس این تحقیق شرکت‌هایی که هنوز هوش مصنوعی را در مقیاس بزرگ و در فعالیت‌های اقتصادی به کار نگرفته‌اند، در مورد به‌کارگیری هوش مصنوعی در تجارت خود به عنوان یک مورد تجاری یا انتظار برگشت سرمایه توسط آن نامطمئن هستند.

با این وجود، شواهد اولیه نشان می‌دهد امکان سودآوری به واسطه هوش مصنوعی قابل ایجاد است و هوش مصنوعی می‌تواند ارزش واقعی را به شرکت‌هایی که خواهان استفاده از آن در عملیات‌ها و در دل کارکرد‌های اصلی خود هستند، ارایه کند. در این مطالعه، پذیرند‌گان اولیه هوش مصنوعی که قابلیت بالای دیجیتال را با استراتژی‌های کنشگرانه پیوند زدند، حاشیه سود بالاتری دارند و انتظار دارند تا اختلاف عملکردی آن‌ها نسبت به دیگر شرکت‌ها در سه سال آینده افزایش یابد.

این الگوی پذیرش باعث افزایش اختلاف بین پذیرند‌گان اولیه هوش مصنوعی و دیگر شرکت‌ها می‌شود. بخش‌هایی در بالای فهرست دیجیتال‌سازی صنعت MGI، مانند فناوری‌های پیشرفته، ارتباطات یا خدمات مالی، همچنین جزو پیشگامان قبول هوش مصنوعی به شمار می‌روند و بیشترین انگیزه را برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند. این شرکت‌های پیشگام از فناوری‌های چندگانه برای وظایف گوناگون استفاده می‌کنند یا هوش مصنوعی را در دل تجارت خود به‌کار می‌گیرند. خودروسازان برای مثال از هوش مصنوعی برای بهبود عملیات‌های خود و همچنین توسعه ماشین‌های بدون راننده استفاده می‌کنند در حالی که شرکت‌های خدمات مالی آن را برای کارکرد‌های تجارب مشتری و تحلیل بازار به‌کار می‌برند. همچنان این شرکت‌ها پذیرش هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند و داده‌های بیشتری را کسب می‌کنند. داده‌ها گویای این واقعیت است که کار شرکت‌های عقب‌مانده برای رقابت با آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

ضرورت همراهی دولت‌ها

دولت‌ها همچنین باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنند، آن‌ها می‌توانند با پذیرش مقرراتی برای تشویق برابری بدون ممانعت از نو‌آوری و شناسایی کنشگرایانه شغل‌هایی که احتمالا دچار اتوماسیون خواهند شد، مشارکت خود را نشان دهند؛ همچنین آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های بازآموزی برای مردمی که درآمد آن‌ها به خاطر استفاده از هوش مصنوعی در خطر است در دسترس خواهد بود. این اشخاص در حقیقت نیاز به کسب مهارت‌هایی دارند که به جای مقابله با ماشین، با آن‌ها کار کنند.

آینده هوش مصنوعی خلاقانه خواهد بود، اما با وجود این شاید به‌طور منصفانه برای همه در دسترس نباشد. شرکت‌های واقع در امریکا ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۶ را جذب کرده‌اند، طبق بررسی جهانی، چین با ۱۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارد و به سرعت در حال پیشرفت است. هر دو کشور اکوسیستم‌هایی را برای هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که شامل شاخه‌هایی از شرکت‌های کارآفرین، تامین‌کنند‌گان مالی و کاربران این فناوری است.

آن‌ها همچنین طرح‌های استراتژیک ملی را در ۱۸ ماه گذشته با در نظر‌گیری ابعاد مهم هوش مصنوعی برنامه‌ریزی کرده‌اند که در برخی موارد این طرح‌ها از حمایت‌های مالی میلیاردی فعالان این حوزه برخوردار بوده‌اند. کره جنوبی و بریتانیا طرح‌های مشابهی را اجرا کرده‌اند. کشور‌های دیگر که تمایل زیادی برای ایفای نقش بازیگران اصلی در این حوزه را دارند، می‌توانند آگاهانه از کشور‌های پیشرو در این زمینه پیروی کنند.

مزایای زیادی برای رسیدن در این زمینه وجود دارد. برای شرکت‌های بسیاری، این به معنای شتاب در مسیر منتهی به دیجیتاله شدن است. هوش مصنوعی به شرکت‌ها اجازه نخواهد داد تا اصول اولیه و درست دیجیتاله شدن را دور بزنند. بلکه آن‌ها مجبور خواهند بود تا ابتدا منابع و مهارت‌های درست دیجیتال را کسب کنند تا قادر باشند به طور موثر از هوش مصنوعی بهره ببرند.

منبع: مکنزی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید