آمر قتل خاشقجی به روایت سی‌آی‌ای

آمر قتل خاشقجی به روایت سی‌آی‌ای

روزنامه واشنگتن پست یکی از مهم‌ترین عوامل در نتیجه‌گیری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را تماس تلفنی دانسته که میان سفیر عربستان در واشنگتن، که برادر ولیعهد عربستان نیز هست، با جمال خاشقجی برقرار شده است.

کد خبر : ۶۴۵۲۳
بازدید : ۱۰۷۴
آمر قتل خاشقجی به روایت سی‌آی‌ای
رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌های دولتی این کشور گزارش داده‌اند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بن سلمان ولیعهد عربستان را آمر قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی می‌داند.

روزنامه واشنگتن‌پست که پیش از همه این خبر را منتشر کرد نوشته است سی‌آی‌ای با اتکا به مدارکی از جمله تماس‌های تلفنی میان برادر ولیعهد و جمال خاشقجی، و دیگر تماس‌های تلفنی برقرار شده در این زمینه به این نتیجه رسیده که قتل این روزنامه‌نگار بدون اجازه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ممکن نبوده است.

رسانه‌های آمریکا این نتیجه‌گیری را قاطعانه‌ترین ارزیابی در آمریت ولیعهد عربستان در این قتل تا به امروز خوانده‌اند.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر درپی ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط افرادی که از عربستان به ترکیه سفر کرده بودند به قتل رسید.

جسد او هنوز پیدا نشده و بنابر گفته مقام‌های عربستان و ترکیه قاتلان او جسدش را قطعه‌قطعه و از ساختمان کنسولگری خارج کرده‌اند.

عربستان سعودی گزارش‌ها از ارزیابی سی‌آی‌ای را رد کرده است.

"تماس‌های تلفنی"
روزنامه واشنگتن پست یکی از مهم‌ترین عوامل در نتیجه‌گیری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را تماس تلفنی دانسته که میان سفیر عربستان در واشنگتن، که برادر ولیعهد عربستان نیز هست، با جمال خاشقجی برقرار شده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های مطلع از تحقیقات سی‌آی‌ای نوشته در این تماس شاهزاده خالد بن سلمان روزنامه‌نگار سعودی را متقاعد کرده برای دریافت مدارکش به کنسولگری عربستان در ترکیه برود و به او اطمینان داده که هیچ اتفاقی برایش نخواهد افتاد.

فاطمه باعشن، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به این خبر گفته است سفیر عربستان در آمریکا هیچ‌گاه درباره سفر آقای خاشقجی به ترکیه با او گفتگو نکرده است.

شاهزاده خالد بن سلمان نیز روز جمعه در حساب توییتری خود نوشته است آخرین تماس او با جمال خاشقجی ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷، تقریبا یک سال پیش از قتل این روزنامه‌نگار بوده است.

سفیر عربستان در آمریکا از دولت آمریکا خواسته است مدارک خود را در این زمینه منتشر کند چرا که "هرگز با آقای خاشقجی تماس تلفنی نداشته است و هرگز به او درباره سفر به ترکیه پیشنهادی نداده است".

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع مطلع از این تماس تلفنی نوشته است: "مشخص نیست که شاهزاده خالد از طرح کشتن آقای خاشقجی باخبر بوده یا نه، ولی مشخص است که این تماس تلفنی را به دستور برادرش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برقرار کرده است. "

یکی دیگر از مدارک در این زمینه به نقل از روزنامه واشنگتن پست فایل صدایی است که توسط دستگاه شنود جاسازی شده در کنسولگری عربستان توسط ترکیه به دست آمده است.

ترکیه این فایل ضبط شده را در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گذاشته است و جینا هسپل، رییس سی‌آی‌ای که به ترکیه سفر کرده بود نیز آن را شنیده است.

این فایل صدا نشان می‌دهد آقای خاشقجی تقریبا بلافاصله بعد از ورود به کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، کاخ سفید، و وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهار‌نظر درباره این گزارش نشده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید