چرا ثبت نام کارت سوخت، دوباره انجام می‌شود؟

چرا ثبت نام کارت سوخت، دوباره انجام می‌شود؟

حذف نظام سهمیه‌بندی اگرچه اقدامی در جهت سوخت‌گیری آزادانه و بدون نگرانی برای رانندگان ایرانی بود، اما «ثابت ماندن قیمت سوخت روی نرخ هزار تومان برای حدود چهار سال» مشکلاتی را ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد مسوولان از میان تمام سناریو‌های موجود برای کنترل مصرف سوخت و قاچاق آن، بار دیگر به نظام سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن قیمت سوخت رسیده‌اند.

کد خبر : ۶۴۶۴۴
بازدید : ۱۸۴۴
پیام پنهان احیای کارت سوخت
استفاده از کارت سوخت پس از گذشت حدود چهار سال از حذف نظام سهمیه‌بندی مصرف سوخت، بار دیگر برای صاحبان خودرو و موتورسیکلت الزامی می‌شود. این اقدام می‌تواند اولین گام دولت برای احیای دوباره سهمیه‌بندی و دونرخی کردن بنزین به‌منظور کنترل مصرف داخلی و قاچاق سوخت باشد. بازگشت احتمالی دولت به سمت سهمیه‌بندی در حالی است که کارشناسان طرح‌های مختلفی برای توزیع عادلانه یارانه بنزین یا آزادسازی تدریجی قیمت بنزین مطرح کرده بودند. با این حال سهمیه‌بندی می‌تواند فرصتی نسبی برای اصلاح قیمت سوخت باشد.

استفاده از کارت سوخت برای سوخت‌گیری خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها در پی اطلاعیه روز گذشته شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی الزامی می‌شود. هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای الزامی شدن استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های سوخت اعلام نشده، اما ضرب‌الاجلی ۲۱ روزه برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت از سمت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین شده است.
طبق این اطلاعیه «مالکان محترم خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که متعاقبا در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از شنبه ۳ آذر ماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.»، اما بازگشت کارت سوخت پس از گذشت حدود چهار سال از تک‌نرخی شدن بنزین به‌عنوان عاملی که انگیزه استفاده از این ابزار را از بین برده بود، به چه معنا است؟
«کارت سوخت» و سامانه مربوط به آن از تابستان سال ۸۶ که بنزین در ایران سهمیه‌بندی شد، به ابزاری برای کنترل میزان مصرف صاحبان خودرو و موتورسیکلت‌ها تبدیل شد. در آن زمان هر خودرو در ماه سهمیه‌ای ۶۰ لیتری با نرخ دولتی (۱۰۰ تومان) داشت و تا سقف ۳۰۰ لیتر نیز مجاز به سوخت‌گیری با قیمت آزاد (۴۰۰ تومان) بود؛ بنابراین استفاده از کارت سوخت برای سامان دادن به نظام سهمیه‌بندی ضروری بود. اما پس از تک‌نرخی شدن سوخت در اوایل سال ۹۴، لزوم استفاده از کارت سوخت از بین رفت؛ زیرا بنزین یک قیمت واحد داشت و هر خودرو به میزانی که نیاز داشت قادر به سوخت‌گیری بود.
حذف نظام سهمیه‌بندی اگرچه اقدامی در جهت سوخت‌گیری آزادانه و بدون نگرانی برای رانندگان ایرانی بود، اما «ثابت ماندن قیمت سوخت روی نرخ هزار تومان برای حدود چهار سال» مشکلاتی را ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد مسوولان از میان تمام سناریو‌های موجود برای کنترل مصرف سوخت و قاچاق آن، بار دیگر به نظام سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن قیمت سوخت رسیده‌اند.
توزیع بنزین میان تمام ایرانیان در قالب کوپن، شناورسازی تدریجی قیمت بنزین تا رسیدن آن به نرخ فوب خلیج فارس، نرخ‌گذاری پلکانی بنزین و افزایش قیمت برای پرمصرف‌ها، بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی شدن از جمله سناریو‌هایی هستند که طی ماه‌های گذشته به منظور کنترل مصرف بنزین در داخل کشور و جلوگیری از قاچاق آن مطرح شدند.

مقدمه‌چینی برای سهمیه‌بندی بنزین؟
در بخش دیگری از اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید شده است «الزامی شدن استفاده از کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نفرمایند.» با توجه به چنین تاکیدی به نظر می‌رسد دولت قصد دارد در گام نخست با بازگرداندن کارت سوخت و پایش مصرف بنزین در کشور، موج قاچاق سوخت به آن سوی مرز‌ها را کنترل کند و در گام بعدی به اصلاح مصرف در داخل کشور با استفاده از سهمیه‌بندی سوخت رو بیاورد. طی ماه‌های گذشته، مهاجرت کارت‌های سوخت از استان‌های مرکزی به مناطق مرزی معضلی بوده که به قاچاق سوخت دامن زده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از مهاجرت کارت‌سوخت‌هایی که برای رانندگان استفاده‌ای نداشته، سوخت گیری را به ارائه کارت‌سوخت ملزم کرده است.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت گفت: بازگرداندن کارت سوخت به جریان سوخت‌گیری کشور می‌تواند از مقدمات اجرای سهمیه‌بندی مصرف سوخت باشد، اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه در دولت و مجلس گرفته نشده است. با این حال در میان تمام سناریو‌هایی که در چند ماه اخیر برای کنترل مصرف داخلی و قاچاق سوخت مطرح شده، اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی از شانس بیشتری برخوردار است؛ زیرا هم زیرساخت‌های آن در کشور آماده است و هم تجربه قبلی در رابطه با آن وجود دارد.
اما اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز با دو چالش مواجه است. نخستین چالش به تعیین میزان سهمیه دولتی مربوط می‌شود و چالش دیگر نیز به تعیین قیمت برای هر لیتر بنزین فراتر از سهمیه باز می‌گردد. با این حال چالش نخست ساده‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا در میان ارقامی مانند ۳۰، ۶۰ یا ۱۰۰ لیتر برای سقف سهمیه دولتی، بر سهمیه ۶۰ لیتری اتفاق‌نظر وجود دارد در حالی‌که برای تعیین نرخ بنزین آزاد، گمانه‌های مختلفی مطرح است. اعدادی همچون ۲ هزار تومان برای هر لیتر بنزین آزاد در حالی از سمت برخی مسوولان مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان با اشاره به نرخ بنزین در کشور‌های همسایه (که عموما بر نرخ جهانی بنزین منطبق است) و نوسانات ارزی اخیر، عقیده دارند باید قیمتی برای بنزین آزاد در نظر گرفته شود که انگیزه قاچاق را از بین ببرد.
هنوز هیچ رقمی در رابطه با نرخ اصلاحی بنزین از سمت مقامات رسمی اعلام نشده است. زنگنه روز یکشنبه در حاشیه حضور در مجلس اعلام کرد؛ اگرچه بحث اصلاح قیمت بنزین برای سال ۹۸ مطرح است، اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و در این زمینه نباید به شایعات توجه کرد.

با توجه به اظهارنظر‌های مقامات رسمی، دولت ظاهرا تصمیمی نهایی در رابطه با قیمت بنزین نگرفته است با این حال به نظر می‌رسد سناریوی نهایی دولت برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت، سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین باشد. اگر این سناریو از سمت دولت انتخاب شود، دیگر سناریو‌ها که در آن‌ها تلاش شده بود مدلی برای توزیع یارانه سوخت در میان تمام اقشار تعریف شود یا یارانه سوخت به‌طور کلی حذف شود، به گوشه‌ای رانده خواهند شد. در واقع اجرای روش سهمیه‌بندی مصرف سوخت در حالی می‌تواند به تعدیل نرخ بنزین آزاد و کاهش قاچاق سوخت منجر شود که تنها صاحبان خودرو از این طرح و یارانه مستتر در آن بهره‌مند می‌شود.
این در حالی است که در روش توزیع بنزین کوپنی، تمام مردم اعم از صاحبان خودرو و کسانی که خودرویی ندارند سهمیه‌ای از بنزین دریافت می‌کردند که می‌توانستند مازاد آن را در بازاری که به این منظور طراحی می‌شد، به فروش برسانند. در این طرح صاحبان خودرو می‌توانستند بنزین مازاد نیاز خود را از افرادی که خودرو ندارند در این بازار تهیه کنند. برخی دیگر از کارشناسان نیز افزایش تدریجی قیمت بنزین را تا رسیدن آن به فوب خلیج فارس راهکاری برای آزاد کردن قیمت بنزین و اختصاص منابع حاصل از آزادسازی آن به توسعه زیرساخت‌های کشور پیشنهاد داده بودند.
بیشتر بخوانید: بازگشت دوباره کارت سوخت

تاوان سیاست ثبات قیمت بنزین
ثبات قیمت بنزین روی هزار تومان برای حدود چهار سال و عدم اصلاح آن متناسب با رشد تورم سالانه، بنزین را نه تنها به کالایی ارزان در داخل ایران تبدیل کرده است، بلکه پس از بروز نوسانات ارزی در کشور، بنزین ایرانی در منطقه نیز به ارزان‌ترین سوخت تبدیل شد. این اتفاق، یعنی ارزان ماندن بنزین نسبت به تورم داخلی و قیمت جهانی آن در کشور‌های همسایه، دولت را به دو چالش «رشد لجام‌گسیخته مصرف داخلی» و «افزایش چشمگیر قاچاق» این کالا گرفتار کرده است.
شدت گرفتن رشد مصرف بنزین در داخل کشور به علت ارزان بودن این کالای استراتژیک، این نگرانی را ایجاد کرده است که حتی افزایش تولید داخلی بنزین از سمت پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس پاسخگوی رشد مصرف نباشد. از دیگر سو رشد قاچاق سوخت به آن سوی مرز‌ها که حداقل۱۰ میلیون لیتر در روز ارزیابی می‌شود، به معنای خروج آشکار ارز از کشور و تقسیم یارانه سوخت در کشور‌های همسایه است. به گفته مقامات، دولت برای نگه داشتن قیمت بنزین روی هزار تومان روزانه تا ۷۰ میلیون دلار یارانه پرداخت می‌کند.

تداوم سیاست بنزین ارزان نیز نتیجه‌ای به همراه نداشته جز رشد بی‌سابقه مصرف بنزین در کشور. طی چند ماه اخیر آماری رسمی از میزان مصرف روزانه بنزین در ایران منتشر نشده، اما برخی منابع آگاه رقم ۹۰ میلیون لیتر در روز را برای میزان مصرف ایرانی‌ها اعلام می‌کنند.
این میزان رشد مصرف در کنار تهدید سلامت افراد و محیط زیست آنها، بار مالی سنگینی نیز در بخش تامین یارانه سوخت بر دوش دولت گذاشته است. با تمام این تفاسیر اجباری شدن استفاده از کارت سوخت که به‌عنوان مقدمه بازگشت نظام سهمیه‌بندی بنزین شناسایی شده است، نشان می‌دهد دولت سرانجام تصمیم گرفته در رابطه با اصلاح مصرف سوخت در داخل کشور و کنترل قاچاق این کالای استراتژیک به آن سوی مرزها، بی‌عملی را کنار بگذارد و اقداماتی را اجرایی کند. طبق اطلاعیه روز گذشته شرکت ملی پالایش و پخش، به منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی و صداوسیما اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.
چرا ثبت نام کارت سوخت، دوباره انجام می‌شود؟
سوال‌های متداول درباره کارت هوشمند سوخت

۱. نحوه درخواست صدور کارت هوشمند سوخت چگونه می‌باشد:

اطلاعات خودرو‌های نوشماره یا تعویض پلاک قدیمی به پلاک (منطقه‌ای) ایران در هنگام صدور کارت شناسائی خودرو از طریق راهور ناجا جهت صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود و نیاز به ثبت نام نیست. برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت می‌بایست با در دست داشتن کارت شناسایی و مدارک خودرو به اداره پست یا پلیس +۱۰ مراجعه شود.

توجه کنید که موتورسیکلت‌های نو شماره با مراجعه به دفاترخدمات امور کارت، بر اساس ارائه مدارک شناسائی مالک و موتورسیکلت پس از ثبت و بروزررسانی اطلاعات نسبت به صدور کارت هوشمند سوخت جدید اقدام می‌گردد.
مطالب پیشنهادی


۲. مدارک مورد نیاز برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی چیست؟

مدارک لازم جهت درخواست المثنی جهت ارائه در دفاتر عبارت است از:

کارت شناسائی خودرو
مدارک شناسائی مالک خودروشامل کارت ملی، گواهینامه یا گذرنامه (جهت اشخاص حقیقی) ویا معرفی نامه رسمی شرکت یا سازمان (جهت اشخاص حقوقی)
مبلغ۱۰۰،۰۰۰ ریال به حساب جام ۵۰/۱۱۹۴۳۳۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی به نام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
ارائه کد ملی


۳. در صورت مفقود شدن کارت سوخت برای در خواست المثنی و جلوگیری از مصرف سهمیه چه باید کرد؟

با در دست داشتن کارت شناسایی خودرو و مدارک هویتی مالک به یکی از دفاتر خدمات امور مشترکین (مستقر در دفاتر پستی یا پلیس +۱۰) مراجعه و ضمن جهت اعلام مفقودی کارت هوشمند سوخت درخواست المثنی نمائید.

۴. پس از اعلام مفقودی (ثبت گزارش مفقودی در دفاتر) چه مدت طول می‌کشد تا کارت به اصطلاح باطل شود؟

در حال حاضر بین ۱۲تا ۲۴ ساعت به طول خواهید انجامید.

۵. آیا پس از ثبت گزارش مفقودی در صورتی که کارت سوخت پیدا شود امکان فعال شدن دوباره کارت هوشمند سوخت وجود دارد؟

طی شرایط زیر امکان‌پذیر است:

از کارت در جایگاه استفاده نشده باشد.
درخواست صدور المثنی نشده باشد.
بیش از ۴ ساعت از زمان گزارش مفقودی نباید گذشته باشد.
پس از لغو گزارش مفقودی به مدت ۳ روز نباید از کارت در جایگاه استفاده شود.

۶. در خصوص خرید و فروش کارت سوخت در برخی نقاط کشور توضیح دهید؟

خرید و فروش هر نوع کارت هوشمند سوخت غیر قانونی بوده و متخلفین به محاکم قضائی معرفی خواهند شد.

۷. میزان ضریب امنیتی و امکان کپی کردن کارت سوخت چگونه است؟

کارت هوشمند سوخت از ضریب امنیت بسیار بالایی برخوردار است، امکان کپی و جعل آن وجود ندارد.

۸. آیا با کارت هوشمند سوخت سرقتی امکان سوختگیری وجود دارد؟

خیر با متخلف برخورد می‌شود، در صورتی که مالک آن از طریق دفاتر نسبت به گزارش مفقودی کارت اقدام نماید این امکان وجود نخواهد داشت.

۹. آیا غیر فعال کردن کارت سوخت به صورت تلفنی امکانپذیر است؟

در حال حاضر اعلام مفقودی کارت هوشمند سوخت سرقتی صرفاً از طریق مراجعه به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت و ثبت در نرم افزار دفاتر امکانپذیرمی باشد.

۱۰. تکلیف کسانی که کارت سوخت وسیله نقلیه را گم کرده اند در حال حاضر برای تامیین سوخت چیست؟

مالکانی که در انتظار صدور کارت هوشمند سوخت المثنی می‌باشند می‌توانند از بنزین آزاد استفاده نمایند. در مورد خودرو‌های دیزلی از کارت هوشمند سوخت مخصوص جایگاه دار می‌توانند استفاده کنند.

۱۱. اگر وسیله نقلیه‌ای وارد جایگاه شد و کارت هوشمند سوختش کار نکرد و یا اصلا کارت نداشت باید چه کار کند؟

در چنین مواردی می‌توانند با استفاده از کارت جایگاه بنزین آزاد دریافت نمایند. در مورد خودرو‌های دیزلی از کارت هوشمند سوخت مخصوص جایگاه دار می‌توانند استفاده کنند.

۱۲. آیا برای تغییر نشانی در دفاتر پلیس+۱۰ و پست هزینه‌ای دریافت می‌شود؟

خیر - جهت، جستجو و بروزرسانی آدرس در نرم افزار cco هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

۱۳. آیا برای تغییر نشانی در دفاتر پلیس+۱۰ و پست حضور مالک الزامی و سند خودرو باید قطعی باشد است؟

مراجعه حضوری دارنده خودرو ضروری نیست. برای تغییر نشانی ارائه اصل شناسنامه مالکیت یا بنچاق خودرو و مدارک شناسایی متقاضی تغییر نشانی، کفایت و با وکالتنامه نیز تغییر نشانی امکانپذیر ست.

۱۴. برای تغییر نشانی حداکثر تا چه زمانی می‌توان به دفاتر خدمات امور کارت هوشمند سوخت مراجعه کرد؟

قبل یا همزمان با ثبت درخواست المثنی باید نسبت به اصلاح نشانی اقدام نمود.

۱۵. تغییر نشانی برای مالکین حقوقی (شرکت‌ها و سازمان ها) چگونه قابل انجام است؟

در هنگام ثبت عملیات جستجو و بروزرسانی با توجه به مدارک و معرفی نامه امکانپذیر خواهد بود.

۱۶. بعضی از خودرو‌های مدل پایین (سال ۵۶ و ۵۷) نه شامل تعویض خودرو می‌شوند نه شامل تعویض پلاک، تکلیف این گروه از خودرو‌ها چیست؟

درصورتی که از طریق معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برچسب تسجیل دریافت کنند کارت هوشمند سوخت برایشان صادر و یا تعیین تکلیف خواهد شد در مورد خودرو‌های دیزلی صرفاً با تعویض پلاک به ملی کارت صادر می‌شود.

۱۷. برای دریافت کارت هوشمند سوخت وسائل نقلیه‌ای که صاحب اصلی آن فوت کرده از پست چه باید کرد؟

ارائه کارت هوشمند سوخت به دارنده مدارک شناسائی خودرو و بستگان درجه اول آن بلامانع می‌باشد.

۱۸. آیا اطلاعات خودرو‌های بالای ۳۰ سال هم در سیستم موجود است؟

کارت هوشمند سوخت بر اساس بانک اطلاعات معاونت راهنمایی و رانندگی تولید می‌شود، در این خصوص از طریق راهور استعلام نمایید.

۱۹. در مواردی که کارت هوشمند سوخت توسط پستچی به درب منزل رسیده، ولی چون شماره تلفن ثبت شده با شماره تلفن دارنده ماشین متفاوت است، پستچی از ارائه کارت هوشمند سوخت خودداری می‌کند، چه باید کرد؟

استناد به اشکال فوق خلاف مقررات می‌باشد، صرفاً اثبات اینکه نشانی قید شده صحیح و یا کارت هوشمند سوخت متعلق به خودرویی است که مدارک آن ارائه شده می‌باشد کفایت می‌نماید.

پیغام‌های خطا در استفاده از کارت هوشمند سوخت

پیغام: - اتمام سهمیه
۱- سهمیه اختصاص یافته به وسیله نقلیه شما به پایان رسیده است.

۲- درصورت اطمینان ازعدم اتمام سهمیه با دردست داشتن کارت هوشمند سوخت، گزارش تراکنش‌های مصرف کارت هوشمند سوخت ومدارک وسیله نقلیه، به مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه نمائید.

پیغام: سوخت‌گیری درترمینال نامعتبر

سوختگیری قبلی شما مربوط به دوره‌های گذشته شارژ سهمیه می‌باشد. جهت اصلاح کارت هوشمند سوخت بادردست داشتن مدارک شناسایی مالک و وسیله نقلیه به مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ممراجعه نمایید.

پیغام: ایراد درتاریخ سوختگیری قبلی یا آخرین سوختگیری شما درترمینال جدیدتری انجام شده است:

درصورتی که تاریخ درج شده برروی تلمبه درسوختگیری قبلی با تاریخ روز مغایرت داشته باشد، با پیغام فوق مواجه خواهید شد. با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک و وسیله نقلیه به مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه نمایید.

پیغام: کارت را صحیح وارد نمایید

تراشه الکترونیکی کارت هوشمند سوخت به علت قرارگرفتن­درمجاورت میدان مغناطیسی (عابر بانک، تلفن همراه، آهن ربا….) یا وارد کردن ضربه و …معیوب گردیده وقابل اصلاح نمی‌باشد. درصورتی که درتلمبه‌های دیگرنیز با همین پیام روبرو شدید، جهت درخواست صدور المثنی با دردست داشتن مدارک شناسائی وسیله نقلیه و مالک به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه نمایید.

پیغام: حافظه‌ی کارت ایراد دارد

تراشه کارت هوشمند سوخت شما دچار ایراد فنی گردیده است. درصورتی که درتلمبه‌های دیگر نیز با همین پیام روبرو شدید، جهت درخواست صدور المثنی با دردست داشتن مدارک شناسایی مالک و وسیله نقلیه به دفاترخدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه نمائید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید