۲۰نکته خواندنی درباره جمعه سیاه در ایران
مد و لباس بیشترین فروش را داشته اند. چراکه حدود ۲۷ درصد کالاهای فروخته شده در جمعه سیاه پارسال مربوط به این دسته بندی بودند. لوازم خانه اعم از دکوری و سبک زندگی دومین رتبه فروش را به خود اختصاص داده اند. سهم این کالاها از فروش جمعه سیاه حدودا ۱۶ درصد بود. رتبههای سوم و چهارم به ترتیب به موبایل و تبلت و لوازم آرایشی که هر کدام سهم ۱۴ درصدی داشتند، اختصاص دارد. محصولات سوپر مارکتی با سهم ۹ درصد در پنجمین جایگاه فروش جمعه سیاه قرار گرفتند.
کد خبر :
۶۴۷۵۰
بازدید :
۱۴۵۲
احمدرضا نجفی | اولین جمعه آذر فرارسیده و خیلیها منتظرند ببینند فروشگاههایی که در یکی دو هفته اخیر تبلیغاتشان را در هر کجا نصب کرده اند، چقدر میخواهند در حراجی هایشان قیمت را پایین بیاورند.
شاید مثل خیلیهای دیگر ندانید بلک فرایدی چیست و احتمالا جمعه سیاه را با روز ۱۷ شهریور اشتباه بگیرید، قضیه از این قرار است که سومین جمعه ماه نوامبر در آمریکا به بلک فرایدی شناخته میشود. خریدها برای کریسمس تقریبا از این روز آغاز میشود و برای همین فروشگاهها در بلک فرایدی اجناسشان را با تخفیفهای چشمگیر میفروشند.
حالا این سنت غربی تقریبا سه چهار سال است به ایران رسیده و فروشگاههای آنلاین ایرانی هم در روز جمعه سیاه روی کالاهایشان تخفیف میگذارند. حالا اینکه این تخفیفها چقدر واقعی باشند خودش کلی جای بحث دارد.
خیلیها معتقدند فروشندهها قیمتها را در چندهفته منتهی به جمعه سیاه بالا میبرند تا بتوانند در بلک فرایدی با تخفیفهای بزرگ به استقبال مشتریانشان بروند. در حالی که ارزش واقعی اجناس کمتر از قیمت تخفیف خورده آنهاست.
در این گزارش به حقیقی بودن تخفیفهای بلک فرایدی کاری ندارم و بیشتر آمارهای داخلی و بین المللی روز جمعه سیاه را بررسی کرده ام. در این آمارها ۲۰ نکته خواندنی به چشمم خورد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.
بیشتر بخوانید: جمعه سیاه یا بازار سیاه؟!
1. عنوان پرفروشترین کالای جمعه سیاه پارسال به پاوربانک اختصاص دارد. چرا که در این روز حدود شش هزار پاوربانک ۱۰ هزار میلی آمپر به فروش رفت.
2. سریعترین فروش بلک فرایدی آنلاین سال گذشته، به پلی استیشن اختصاص دارد. بررسی بلک فرایدی پارسال نشان میدهد در روز جمعه سیاه در هر ثانیه ۶۵ دستگاه پلی استیشن فروخته شده است.
3. فروشگاههای ایرانی در جمعه سیاه علاقه کمتری به تخفیف دارند. چرا که آمارها نشان میدهد، میانگین تخفیفهایی که در بلک فرایدی روی اجناس فروشگاههای ایرانی میخورد، حدود ۴۱ درصد است. در حالی که میانگین جهانی تخفیف بلک فرایدی ۵۵درصد اندازه گیری شده.
بیشترین تخفیف را فروشگاههای آمریکایی میدهند که در روز جمعه سیاه ۶۸درصد قیمتها را پایین میآورند. کانادا با ۶۶درصد و انگلستان با ۶۲درصد دیگر کشورهایی هستند که بیشترین تخفیف را در بلک فرایدی روی اجناسشان میگذارند.
4. آمارها از جمعه سیاه در ایران نشان میدهد، هر کاربر ایرانی که در حراجیهای بلک فرایدی شرکت کرده حدود ۱۷۵ هزار تومان در خرید اجناس تخفیف گرفته است.
5. بررسی نتایج جست وجوی کلیدواژه «جمعه سیاه» توسط ایرانیها در گوگل نشان میدهد، در پنج سال اخیر به صورت تصاعدی افزایش یافته و جمعه سیاه سال ۹۶ بیشترین تعداد جست وجوی بلک فرایدی یا جمعه سیاه را به خود اختصاص داده است. اغلب کاربران اینترنتی از گوگل پرسیده اند: «جمعه سیاه چیست».
6. بالارفتن توجه کاربران اینترنت به بلک فرایدی در چندسال اخیر به ایران محدود نمیشود. بررسیهای بین المللی نشان میدهد در طول پنج سال گذشته، توجه کاربران اینترنت به بلک فرایدی دو و نیم برابر شده. در کشوری مثل ترکیه در این پنج سال میزان جست وجوی کلیدواژه جمعه سیاه ۵۰ برابر شده است.
7. آمارهای گوگل علاوه بر اینکه نشان میدهد در این چندسال جست و جو درباره بلیک فرایدی افزایش چشمگیر داشته، کاربران استان ایلام را به عنوان رتبه اول جست و جوی کلیدواژه بلک فرایدی نشان میدهد. استانهای گلستان، البرز، سمنان و مرکزی به ترتیب رتبههای دو تا پنج جست و جوی جمعه سیاه را به خود اختصاص داده اند. در حالی که پیش بینی میشد کاربران تهرانی بیشترین جست وجو را در مورد کلیدواژه بلک فرایدی به خود اختصاص دهند، اما آمارها استان تهران را در رتبه چهاردهم جست و جوی این کلید واژه نشان میدهند.
8. هرچند تهران از نظر جست وجوی کلیدواژه جمعه سیاه در گوگل باز مانده، اما آمار جمعه سیاه پارسال نشان میدهد استان تهران سهم ۵۳درصدی از مشتریان جمعه سیاه داشته است. استانهای مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان و کرج دیگر استانهایی هستند که بیشترین مشتریهای بلک فرایدی را در خود جای داده اند.
9. آمارهای سال گذشته روز بلک فرایدی نشان میدهد، در این روز حدود پنج میلیون بازدید از صفحات فروشگاهی بلک فرایدی ثبت شده و بیش از ۷۰۰هزار کالا در این حراجی
فروخته شده است.
فروخته شده است.
10. جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله بخش عمده مشتریان بلک فرایدی را تشکیل میدهند. چراکه آمارهای سال گذشته نشان میدهد حدود ۷۵ درصد مشتریان جمعه سیاه در این بازه سنی قرار داشتند. همچنین ۱۳ درصد آنها کمتر از ۲۰ سال و ۱۲ درصد آنها بیش از ۳۰ سال سن داشتند.
11.حراج بلک فرایدی در ایران بیشتر مردانه است. این را نه از سر. تعصب که براساس آمار میگویم. چراکه حدود ۷۶درصد مشتریان حراجی جمعه سیاه پارسال از مردان بودند و ۲۴درصد مشتریان را زنان تشکیل میدادند.
12. موبایل و تبلت در جمعه سیاه بیشتر از لپ تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ به کمک مشتریهای جمعه سیاه میآید. چراکه آمارها نشان میدهد حدود ۶۴درصد مشتریان بلک فرایدی آنلاین، کاربران موبایل بوده اند و ۳۶درصد باقی مانده از کامپیوتر و لپ تاپ برای شرکت در حراجی استفاده کرده اند.
13. موسسههای بین المللی پیش بینی میکنند که حدود ۴۴ درصد کاربران اینترنت در ایران با مفهوم بلک فرایدی آشنایی داشته باشند. هرچند چنین آماری دور از ذهن به نظر میرسد، اما این موسسه بررسی کرده که حدود ۲۰ درصد کاربران اینترنت در ایران، از تخفیفهای فروشگاههای اینترنتی در جمعه سیاه استفاده کرده اند. همچنین پیش بینی میشود این رقم امسال به ۳۲درصد افزایش پیدا کند.
14. تاثیر تبلیغات بلک فرایدی را دست کم نگیرید. چراکه آمارها نشان میدهد فروشگاههایی که در جمعه سیاه اجناسشان را با تخفیف به مشتریها ارائه میکنند، فروششان هفت برابر میشود. در بین کشورها از همه بیشتر پاکستان تحت تاثیر بلک فرایدی است چراکه آمارها نشان میدهد، میزان فروش فروشگاههای این کشور در جمعه سیاه تقریبا۱۱۵ برابر میشود. کشورهای مجارستان، ایتالیا، یونان و آفریقای جنوبی به ترتیب بعد از پاکستان قرار گرفته و پنج کشور تحت تاثیر بلک فرایدی را تشکیل میدهند.
15. ایران در بین کشورهای تاثیر پذیر از بلک فرایدی جایگاه سی و چهارم را بین ۵۵ کشور به خود اختصاص داده و آمارها نشان میدهد فروش در جمعه سیاه حدودا شش برابر میشود که پایینتر از میانگین جهانی است.
16. کشورهای منطقه خاورمیانه هم تازه برای بلک فرایدی مشتری پیدا کرده اند. در دو، سه سال اخیر بلک فرایدی پا به چند کشور خاورمیانهای باز کرده و در فهرست ۵۵ کشوری که در آنها حراجی بلک فرایدی برگزار میشود، به ترتیب نام کشورهای امارات، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، ایران، قطر و کویت به چشم میخورد.
17. برنامه ریزی مشتریان جمعه سیاه در کشورهای مختلف با هم متفاوت است. به طور مثال نظرسنجیها نشان میدهد در آمریکا مشتریان بلک فرایدی به طور میانگین ۵۱۵دلار برای شرکت در حراجی کنار میگذارند که به پول ما میشود شش میلیون و ۱۸۰ هزار تومان!
18. نظرسنجی از کاربران ایرانی که در حراجیهای بلک فرایدی شرکت میکنند، نشان میدهد به طور میانگین ۲۵۰ هزار تومان برای خرید بلک فرایدی کنار میگذارند. با توجه به اینکه این آمار مربوط به جمعه سیاه پارسال است و آن زمان قیمت دلار تقریبا چهار هزار و ۳۰۰ تومان بود، هزینهای که ایرانیها برای بلک فرایدی کنار میگذارند تقریبا ۵۸دلار است. این رقم به نسبت ساکنان عربستان سعودی و ترکیه که به ترتیب ۲۳۹دلار و ۹۷ دلار در بلیک فرایدی خرج میکنند، کمتر است.
19. اجناس مختلفی که در جمعه سیاه شامل تخفیف میشوند، هرکدام مشتریان خودشان را دارند. بررسی آمارهای مربوط به جمعه سیاه در ۵۵ کشور نشان میدهد، البسه و پوشاک بیشترین مشتری را به خود جذب میکنند. کالاهای دیجیتال، کفش، لوازم آرایشی و لوازم خانگی به ترتیب رتبههای دو تا چهار را بین کالاهای تخفیف خورده بلک فرایدی به خود اختصاص داده اند.
20. کالاهای محبوب ایرانیهای عاشق تخفیف، تقریبا مثل بقیه کشورهاست، اما تفاوتهایی دارد. آمارهای داخلی از جمعه سیاه نشان میدهد، سال گذشته ۷۰۰هزار کالا در این حراجی به فروش رفته و در این بین مد و لباس بیشترین فروش را داشته اند. چراکه حدود ۲۷ درصد کالاهای فروخته شده در جمعه سیاه پارسال مربوط به این دسته بندی بودند.
لوازم خانه اعم از دکوری و سبک زندگی دومین رتبه فروش را به خود اختصاص داده اند. سهم این کالاها از فروش جمعه سیاه حدودا ۱۶ درصد بود. رتبههای سوم و چهارم به ترتیب به موبایل و تبلت و لوازم آرایشی که هر کدام سهم ۱۴ درصدی داشتند، اختصاص دارد. محصولات سوپر مارکتی با سهم ۹ درصد در پنجمین جایگاه فروش جمعه سیاه قرار گرفتند.
منبع: هفت صبح
۰