زلزله کرمانشاه؛ شب سرد مردم در خیابان

زلزله کرمانشاه؛ شب سرد مردم در خیابان

شهروندان شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه که خاطره تلخ زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته را هنوز فراموش نکرده‌اند اغلب شب سرد و ناآرام پاییزی را در خیابان‌ها با روشن کردن آتش سرکردند.

کد خبر : ۶۴۷۹۸
بازدید : ۱۲۸۱
پس از زلزله؛ شب سرد و ناآرام مردم کرمانشاه در خیابان
ساعت ۲۰:۰۷ روز یکشنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) غرب استان کرمانشاه را لرزاند.
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد، این زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری زمین و در فاصله ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب، ۱۸ کیلومتری قصرشیرین و ۳۳ کیلومتری گیلانغرب و ۱۲۷ کیلومتری مرکز کرمانشاه رخ داده است.

این زلزله به حدی شدید بود که در تمام نقاط استان کرمانشاه احساس شد و اکثر مردم را به معابر عمومی و پارک‌ها کشاند.

برخی معتقدند این زلزله پس لرزه زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته بوده که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
مصدومان زلزله کرمانشاه
اورژانس کشور آمار مصدومان استان کرمانشاه تا ساعت یک بامداد را ۵۵۳ تن اعلام کرد.

بر اساس گزارش اورژانس ۲۶۰ نفر در سرپل‌ذهاب، ۹۷ نفر در قصرشیرین، ۱۲۶ نفر در گیلان‌غرب، ۱۲ نفر در روانسر، ۶ نفر در دالاهو، ۴۷ نفر در اسلام‌آبادغرب و پنج نفر در ثلاث‌باباجانی مصدوم شده‌اند.

همچنین از این تعداد ۳۳ مورد بستری هستند و ۵۲۰ نفر درمان سرپایی شدند.

شب ناآرام/ وقوع ۸ زلزله بیش از ۴ ریشتری
همچنین بعد از وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری شب تاکنون استان کرمانشاه هشت بار با شدت بیش ۴ ریشتر لرزیده است.

بعد از زلزله شدید ۶.۴ ریشتری که شب گذشته ساعت ۲۰:۰۷ در حوالی سرپل‌ذهاب رخ داد، شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه کانون بیش از ۱۵ زلزله بالای ۳ ریشتری بود.

همچنین از شب گذشته تاکنون ۸ بار زمین با شدت بیش از ۴ ریشتر مناطق مختلف استان به ویژه سرپل‌ذهاب و قصرشیرین را لرزانده است.

شدت زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری به حدی بود که استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، همدان و لرستان هم آنرا احساس کردند؛ در شهر کرمانشاه هم این لرزش به صورت کاملا محسوس بود و موجب هراس شهروندان شد و آن‌ها را برای ساعاتی راهی خیابان‌ها کرد.

شهروندان شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه که خاطره تلخ زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته را هنوز فراموش نکرده‌اند اغلب شب سرد و ناآرام پاییزی را در خیابان‌ها با روشن کردن آتش سرکردند.

پس از زلزله؛ شب سرد و ناآرام مردم کرمانشاه در خیابان
ممکن است پس‌لرزه نباشد
دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره زلزله یکشنبه شب استان کرمانشاه گفت: زلزله استان کرمانشاه با بزرگای ۶.۴ یکی از بزرگترین زلزله‌هایی است که بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته در این منطقه رخ داده است.

وی با تاکید بر این که تردید‌هایی برای این که اعلام شود این زلزله از جمله پس لرزه‌های زمین لرزه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته است، وجود دارد، خاطر نشان کرد: این زمین‌لرزه می‌تواند پس لرزه زلزله روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته باشد یا خیر، چرا که این زلزله در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی سر پل ذهاب بوده است و احتمال می‌رود که رخداد ثانویه‌ای در این منطقه رخ داده باشد.
مدارس آسیب ندیده‌اند
سیدمحمد بطحایی در پیامی توییتری اعلام کرد که بر اساس گزارش اولیه مدیر کل آموزش و پرورش کرمانشاه و بازدید اولیه از مدارس شهر‌های زلزله‌زده خوشبختانه مدارس از زلزله آسیبی ندیده‌اند، اما برای آرامش دانش‌آموزان و خانواده‌ها و تضمین سلامت و امنیت آن‌ها با هماهنگی استاندار مدارس استان کرمانشاه دوشنبه تعطیل است.
پس از زلزله؛ شب سرد و ناآرام مردم کرمانشاه در خیابان
گیلانغرب لرزید
بامداد دوشنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در ۲ و ۳۰ دقیقه و ۴۶ ثانیه بامداد حوالی گیلانغرب دراستان کرمانشاه را لرزاند.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران موقعیت این زمین لرزه به طول جغرافیایی ۴۵.۶۴ و عرض جغرافیایی ۳۴.۲۴ بوده است.

عمق این زمین لرزه ۱۰ کیلومتری از سطح زمین اعلام شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید