افسردگی پس از زایمان؛ علل، علائم و درمان آن

افسردگی پس از زایمان؛ علل، علائم و درمان آن

افسردگی بعد از زایمان یک بیماری جدی بوده که می‌تواند در چند ماه اول پس از زایمان رخ دهد. افسردگی بعد از زایمان می‌تواند باعث شود که شما احساس غمگین بودن، نا امیدی و پوچی کنید. همچنین ممکن است در مراقبت و برقراری ارتباط عاطفی با نوزادتان با مشکل مواجه شوید.

کد خبر : ۶۵۱۴۷
بازدید : ۱۶۵۰
افسردگی بعد از زایمان با احساس غم و اندوه بچه دار شدن متفاوت است. احساس غم و اندوه بچه دار شدن در بسیاری از زنان در دو هفته‌ی اول بعد از زایمان رخ می‌دهد. حس غم و اندوه بچه دار شدن ممکن است باعث اختلالات خواب، بدخلقی، گریه و درگیری شدید فکری شود.

ممکن است این احساس‌ها را همزمان با احساس خوشحالی ناشی از بچه دار شدن داشته باشید. اما این احساس غم و اندوه بعد از بچه دار شدن معمولا بعد از دو هفته بهبود می‌یابد. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است تا ماه‌ها بعد از زایمان نیز وجود داشته باشد.

در مواردی نادر، ممکن است بعد از زایمان شخص به نوع شدیدی از افسردگی بعد از زایمان که به آن جنون بعد از زایمان گفته می‌شود دچار شود. او ممکن است اعمالی عجیب و غریب انجام دهد، چیز‌هایی ببیند و یا بشنود که وجود ندارند و یک خطر برای خود و نوزاد محسوب شود. این حالت یک حالت اورژانسی بوده، زیرا ممکن است به مرور بدتر شده و به خطری برای خود بیمار و یا دیگران بدل شود.
افسردگی پس از زایمان؛ علل، علائم و درمان آن

اقدام برای درمان افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است. هر چه سریعتر درمان افسردگی بعد از زایمان آغاز شود، افسردگی سریعتر بهبود می‌یابد و می‌توانید از بچه دار شدنتان لذت ببرید.

علل افسردگی بعد از زایمان
به نظر می‌رسد که افسردگی بعد از زایمان به علت تغییرات در سطوح هورمون‌ها بعد از بارداری به وجود می‌آید. هر زنی می‌تواند به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شود و این بیماری می‌تواند بعد از سقط جنین و مرده زایی نیز بروز کند. در موارد زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی بعد از زایمان وجود دارد:

۱) شما قبلا بیماری افسردگی و یا افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده باشید.
۲) شما از حمایت ضعیفی از طرف همسر، خانواده و یا دوستانتان برخوردار باشید.
۳) نوزاد شما بیمار باشد و یا گریه‌های طولانی مدت (کولیک شیرخواران) داشته باشد.
۴) استرس بسیار زیادی در زندگی شما وجود داشته باشد.

اگر در خانواده‌ شما سابقه اختلال دو قطبی وجود داشته باشد، احتمال ابتلای شما به جنون پس از زایمان بیشتر می‌شود.

علائم افسردگی پس از زایمان

ناتوانی یا عدم تمایل به تصمیم گیری
اضطراب یکی از نشانه‌های اصلی افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان است و اغلب از شدت بالایی برخوردار است. برای بانوانی که نخستین فرزند خود را به دنیا آورده اند، این اضطراب می‌تواند ناتوان کننده به نظر برسد و هر گونه تصمیم گیری را برای آن‌ها دشوار سازد.
افسردگی پس از زایمان؛ علل، علائم و درمان آن

اما تصیم گیری برای افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان اغلب شامل ترس نیز می‌شود. بانوی مبتلا به افسردگی پس از زایمان تا پیش از این در انتخاب‌های خود با دشواری مواجه بوده، اما زمانی که موقع تصمیم گیری درباره چیزی مرتبط با مراقبت از نوزاد (به عنوان مثال، تغذیه) می‌رسد، یک احساس ترس می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر مواقع احساس ترس از انجام کاری اشتباه در این بانوان شکل می‌گیرد.

گریه یا طغیان‌های احساسی
هر فردی که افسردگی را تجربه کرده باشد با یورش ناگهانی احساسات منفی آشنا است. احساسات افسرده کننده در بانوان مبتلا به افسردگی پس از زایمان از شدت بیشتری برخوردار می‌شوند و از این رو، آثار آن‌ها را تشدید می‌کند.

افسردگی شدید به طور قابل توجهی ساختار شیمیایی مغز از جمله ترشح سروتونین - یک انتقال دهنده عصبی مسئول تثبیت خلق و خو - را تغییر می‌دهد. برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان این تغییر شیمیایی در مغز - همراه با استرس اجتناب ناپذیر که مادر شدن در پی دارد - می‌تواند به هجوم احساسات طاقت فرسا منجر شود. این شرایط می‌تواند به گریه‌های شدید، خشم، طغیان‌های کلامی و دیگر رفتار‌های نامنظم منجر شود.

خسته، اما ناتوان در به خواب رفتن
بانویی که به تازگی مادر شده است، اغلب از خواب کافی برخوردار نیست. تغذیه و مراقبت از نوزاد در طول شب یکی از روال‌های رایج است. در بیشتر شرایط، هنگامی که نوزاد خواب است مادر کمبود خواب را با به خواب رفتن جبران می‌کند.

با این وجود، با توجه به دلایل بی شمار، مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان اغلب ناتوانی در به خواب رفتن را گزارش می‌کنند که این شرایط به نام بی خوابی شناخته می‌شود.

هنگامی که مادر سرانجام به خواب می‌رود نیز کیفیت خواب اغلب ضعیف است. این چرخه ناسالم هرچه بیشتر مشکلات و عوارض موقعیتی که به خودی خود پیچیده است را شدت می‌بخشد.

افکار آسیب رساندن به خود یا نوزاد
اگرچه این نشانه احتمالا یک محصول جانبی از فعالیت غیر عادی مغز است، اما به واسطه استرس و اضطراب شدید بدتر می‌شود و از نظر متخصصان پزشکی شرایطی جدی در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه، بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی پس از زایمان از این که در پی کسب راهنمایی برای مقابله با این افکار باشند، احساس خجالت و شرمندگی می‌کنند.

اما روانپزشکان و پزشکان بر این مساله تاکید دارند که دریافت کمک هیچ گونه شرمندگی ندارد. در حقیقت، بسیاری از مادرانی که کمک دریافت می‌کنند به این مساله اشاره دارند که طرح درمان می‌تواند به پشت سر گذاشتن این دوران دشوار کمک کند.

راه‌های درمان افسردگی بعد از زایمان
در صورتی که دچار علائم افسردگی پس از زایمان هستید با پزشک یا متخصص بهداشت و روان صحبت کنید. پزشک شما ممکن است مشاوره روان درمانی مخصوص یا مصرف دارو‌های ضد افسردگی را به شما توصیه کند.

اغلب هر دو نوع درمان برای افسردگی پس از زایمان توصیه می‌شود. در موارد کلی می‌توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا به طور خود به خود بهبود یافته و علائم هم معمولا با کمک دارو و گفتار درمانی سریع‌تر از بین می‌روند.

تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش برخی نشانه‌های افسردگی پس از زایمان کمک کند.

مادرانی که در دوران بارداری ورزش‌هایی مانند یوگا انجام می‌دهند کمتر دچار افسردگی نیز می‌شوند. استراتژی‌های زیر می‌تواند در کاهش استرس تاثیر گذار بوده و توصیه می‌شود به عنوان راه‌های درمانی در نظر گرفته شود:

خواب کافی، فعالیت، ورزش، یوگا و زمان کافی برای تمرین آنها، قرار گرفتن در محیطی با حمایت خانواده و دوستان، مصرف مواد غذایی مناسب، قرارگیری در کنار فرزند و مراقبت از او و همچنین کمک گرفتن از گروه‌های پشتیبانی کننده از طرف بیمارستان ها، متخصصان بهداشت زنان و قرارگیری در محیطی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با حمایت دیگر زنان که می‌تواند بسیار موثر باشد.

به طور کلی راه‌های درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی می‌تواند به صورت مشاوره درمانی باشد که تاثیر زیادی بر روند بهبودی دارد.
افسردگی پس از زایمان؛ علل، علائم و درمان آن

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان
راه‌های بسیاری برای درمان اختلالات خلقی و اضطراب پس از زایمان وجود دارد، از جمله درمان فردی، گروه‌های حمایت کننده، داروها، درمان ضد افسردگی و تغذیه با شیر مادر، استراحت، طب سوزنی، تغذیه مناسب مادر، کمک در حفظ مسئولیت‌های خانگی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و ورزش.

علاوه بر این، راه‌های درمانی برای کاهش خطرات و درمان افسردگی پس از زایمان می‌توان از گیاهان دارویی و مکمل‌ها برای مبارزه با این اختلالات استفاده کرد.

گیاهان
توجه داشته باشید که برای درمان گیاهی، در صورتی که در حال مصرف دارو‌های ضد افسردگی یا سایر دارو‌های تجویزی هم هستید، به منظور جلوگیری از تداخل مصرف دارو‌های گیاهی با این داروها، حتما با پزشک خود مشورت کنید. گیاه پنج انگشت Vitex به تحریک تولید پروژسترون کمک می‌کند و چرخه هورمونی را متعادل می‌کند.

گیاه پنج انگشت Vitex کمک می‌کند تا تولید پروژسترون تحریک شده و چرخه هورمونی تراز شده و استرس کاهش پیدا کند. متخصصان طب سنتی چینی درمان گیاهی را برای افسردگی پس از زایمان بسیار موثر می‌دانند.

مکمل‌ها
- مصرف اسید‌های چرب امگا ۳، در انواع مواد غذایی مانند ماهی باعث کاهش التهاب شده و در پیشگیری و درمان افسردگی موثرند. برای مصرف مکمل حتما به دوز مصرفی آن توجه کنید.

- مصرف ویتامین D. یا درمان با نورخورشید. تغذیه با شیر مادر.

- مصرف کلسیم و منیزیم

- مصرف اسید فولیک از طریق مواد غذایی یا ویتامین

- جوشانده گیاهانی مانند مریم گلی و مرکبات باعث افزایش روحیه می‌شود، بنابراین استفاده از این اسانس‌ها در روغن‌ها با ماساژ و حمام بسیار تاثیرگذار است.

شما همچنین می‌توانید چند قطره از این اسانس‌های گیاهی و روغن‌ها را روی دستمال کاغذی چکانده و درون بالش خود قرار دهید.

افسردگی پدران پس از زایمان همسرشان
با تولد نوزاد مشکلاتی نیز در زندگی به وجود می‌آید که می‌تواند زمینه ساز بروز افسردگی در پدران باشد. رابطه تناتنگ مادر و نوزاد، سابقه افسردگی، افسردگی همسر، بیکاری و اختلالاتی در کار پدران علت‌هایی هستند که سبب بروز افسردگی در پدران می‌شود.

علائم پیدایش افسردگی در پدران درست مانند دیگر بیماران افسرده می‌باشد. خشم و اضطراب و نا امیدی و در نهایت مشکل داشتن با نوزاد جدید از حالت‌های شروع افسردگی در مردان است. افرادی که از این علائم رنج می‌برند می‌بایست با مراجعه به پزشک و به کار بستن راهکار‌ها از شدت یافتن این بیماری جلوگیری به عمل بیاورند.

تفاوت افسردگی در زنان و مردان
پدران در افسردگی پس از زایمان دچار حالاتی مانند اضطراب می‌شوند.

آن‌ها بیشتر از آنکه افسرده باشند نگران و مضطرب هستند.

نوعی احساس گناه پدران را رنج می‌دهد یا نوعی ترس از قادر بودن در حمایت از شریک زندگیشان.

پدران کمتر از مادران در بیان احساس خود صحبت کردن را انتخاب می‌کنند.

اما زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند با زیاد ماندن درخانه حالات افسردگی خود را تشدید می‌کنند.

همان میزان یک لبخند از نوزاد تازه متولد شده می‌تواند حال هم پدر و هم مادر را بسیار بهتر کند.

تغییر حالات روحی و ایجاد موقعیت‌های جدید در زندگی کمی دشوار است.

پدران و مادران می‌توانند با مراقبت‌های روحی و بهداشت روانی در کنار نوزاد تازه متولد شده زندگی آرام و شادی داشته باشند.
منبع: برترین ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید