جنجال حسنا جلیل در کابل

جنجال حسنا جلیل در کابل

در همین حال پایگاه «افغان پیپر» که خود را شبکه اطلاع رسانی افغانستان معرفی کرده است، روز گذشته در مطلبی تند و به دور از نزاکت با عنوان «یک دختربچه به جای یک استاد نظامی!» نوشته است: «یک دختربچه محصل در رشته تجارت چه سنخیتی با معینیت پالیسی و استراتژی وزارت داخله دارد که به این سمت منصوب شده است؟ شاید پشتون بودن، تثبیت وفاداری به سفارت آمریکا، خوش زبانی، خوشرویی و...».

کد خبر : ۶۵۲۱۷
بازدید : ۵۸۲۳
حسنا جلیل
حسنا جلیل ۲۵ ساله، دیروز به عنوان معاون «استراتژی و پالیسی (سیاست)» در وزارت داخله (کشور) افغانستان انتخاب شد . او نخستین زنی است که به این مقام رسیده است و پیش از این سمت سرپرستی «ریاست تحلیل، ارزیابی و پالیسی (سیاست)» وزارت معادن و نفت افغانستان را بر عهده داشت. حسنا جلیل ، فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی افغانستان در دوره کارشناسی ارشد رشته اداره و تجارت است.
همانطور که از جامعه محتاط و محافظه کار سنتی افغانستان بر می‌آید، انتصاب جلیل به معاون سیاسی وزارت کشور افغانستان با واکنش شدیدی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. به طوری که گزارش واکنش‌ها به این انتصاب را بی‌بی‌سی روز گذشته در صفحه نخست خود به طور ویژه پوشش داد.
در این گزارش آمده است که منتقدین او، خانم جلیل را برای این پست «جوان و بی تجربه» خواندند. آن‌ها می‌گویند او تجربه نظامی ندارد و این پست باید به یک نظامی سپرده می‌شد. موافقان او، اما از تعیین یک زن و یک جوان در این پست استقبال می‌کنند و می‌گویند بسیاری از عالی‌ترین مقام‌های نظامی در عرصه نظامی تحصیل نکرده اند.
جنجال حسنا جلیل در کابل/
شماری از زنان نیز انتقاد مخالفان او را «زن ستیزانه» خواندند، اما شماری دیگر گفته اند، بحث برابری جنسیتی نباید باعث پوشاندن انتصابات اشتباه دولت شود. شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این نظرات در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که در افغانستان زن ستیزی به فرهنگ تبدیل شده است و تنها طالبان مانع مشارکت زنان در قدرت نیستند. او به طور مثال از پارلمان افغانستان یاد کرد که به نامزدان زن در پست‌های وزارت و عضویت در دادگاه عالی و حتی ریاست پارلمان رای نداده بودند.
او نوشت: «متاسفانه بعد از اعلام معاونت وزارت داخله (کشور) شاهد برخی واکنش‌ها در فضای مجازی هستیم. این واکنش‌ها نشان می‌دهد که هنوز برخی از هموطنان ظرفیت‌های عظیم خلق شده در بخش منابع بشری را در افغانستان درک نکرده اند. بهتر است زود قضاوت نکنیم!»
با وجود این هم، بسیاری از کاربران در زیر پست او به انتقادهایشان ادامه دادند. آقای مرتضوی در پاسخ به یکی از این انتقاد‌ها نوشته: «اگر حسنا جلیل دختریک رهبر قومی یا زورمند می‌بود حالا فضای مجازی شاعرانه و مملو از مدیحه می‌شد. برای ما عادت شده است اول سوال می‌کنیم از کدام قوم است؟ بعد از کدام ولایت، بعد توسط چه کسی معرفی شده و... آیا وقت آن نرسیده است تا به این روش‌ها خاتمه داده شود؟»
در همین حال پایگاه «افغان پیپر» که خود را شبکه اطلاع رسانی افغانستان معرفی کرده است، روز گذشته در مطلبی تند و به دور از نزاکت با عنوان «یک دختربچه به جای یک استاد نظامی!» نوشته است: «یک دختربچه محصل در رشته تجارت چه سنخیتی با معینیت پالیسی و استراتژی وزارت داخله دارد که به این سمت منصوب شده است؟ شاید پشتون بودن، تثبیت وفاداری به سفارت آمریکا، خوش زبانی، خوشرویی و...».
افغان پیپر، پایان بندی عجیبی برای این مطلب دارد: «شاید در کشور ما قحطی آدم باسواد و با تجربه آمده است که از یکسو دست به دامن طالبان می‌شوند که بیایند و در حکومت شریک شوند و پست‌های مهم را اشغال کنند و از سوی دیگر پسر‌ها و دختر‌هایی که باید برای رسیدن به مدارج عالی در حال تحصیل باشند را به مراکز مهم اداری راهنمایی می‌کنند و در مقام‌های معاونت وزیر و دیگر پست‌های مهم و حساس دولتی می‌گمارند. ولی ایک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد که باید بپذیریم و آن اینکه این حکومت به لطف آمریکایی ها، بچه بازی شده است و اکثر تصمیم‌ها و کار‌های این حکومت بچگانه است حتی اگر از افراد مسن سر بزند! و کسی به عواقب این تصمیم‌های نادرست و بچگانه توجه ندارد، چه رسد به بهبود وضعیت این سرزمین و آینده فرزندان ما در این کشورا نمی‌خواهم یکبار دیگر به ناهنجاری‌های سیاسی و نظامی و اجتماعی و... اشاره کنم که تکرار مکررات است، اما شما بگویید که کجای این مملکت درست است که انتخاب وزرا و معینیت هایشان درست و اصولی باشد؟»
جنجال حسنا جلیل در کابل/
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حسنا جلیل باید الگوی خیلی از زنان کشور ما بشه. انصافا دمش گرم چجوری تو اون جامعه سنتی انقدر پیشرفت کرد. حالا زن های ما چی؟

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا مشکل زنای ما اینه که فکر میکنن باید مردا بهشون پست بدن!!! خوب خودتون زحمت بکشید مثل این حسنا خانوم

    • محمد ارسالی در

      شاید بشه با حرف هایی مثل عدالت و برابری، عوام رو فریب داد اما اونایی که کمی سیاست بدونن متوجه میشن که انتصاب یک زن ۲۶ ساله در یک وزارت استراتژیک (اونم زنی که در دانشگاهی آمریکایی درس خونده) چه معنی ای داره...

  • سعید ارسالی در

    کم کم داره فضا برای حضور و فعالیت زنان در کشورهای جهان سومی باز می شه، البته در مقایسه با افغانستان و عربستان ایران به نسبت شرایط بهتری داره ولی خوب نکته این جاس که عربستان و افغانستان و امثالهم دارن یواش یواش تو این زمینه رشد می کنن ولی ما در خوشبينانه ترین حالت داریم درجا می زنیم و این ترس وجود داره که روزی در آینده نه چندان دور زنان ایرانی حسرت زنان افغان و عربستانی رو بخورن

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی عالی بود مرسی

  • ناشناس ارسالی در

    حسنا جلیل که جمیل و جوون هم هست تو افغانستان پست میگیره اونوقت تو ایران مرد جوونم بیکاره چه برسه به زن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید