تهران ملکه‌ای ۷ هزار ساله

تهران ملکه‌ای ۷ هزار ساله

تهران را طفیلی ری می‌دانند. شاه طهماسب صفوی آن را پایه نهاد و ناصرالدین‌شاه آن را پایتختی مدرن ساخت، ولی در خیابان مولوی تهران ۷۰۰۰ سال زندگی وجود داشته است.

کد خبر : ۶۵۲۸۷
بازدید : ۲۱۹۹
فرادید۱۵۶ ۶ l سال پیش ناصرالدین شاه تصمیم گرفت چهره پایتخت را دگرگون کند. او شروع به اقداماتی کرد که آغاز مدرنیته در تهران بود، اما دارالخلافه ناصری پیش از این دوران چه صورتی داشت و از کی می‌توان برای آن زندگی در نظر گرفت.

تا چندی قبل قدمت تهران را به واسطه «چشمه علی» و محوطه «قیطریه» به ۳۰۰۰ سال پیش می‌رساندند، در چند سفرنامه هم از محلات زیرزمینی تهران یاد شده، ولی چند سال قبل در خیابان مولوی فسیل ۷ هزار ساله زنی یافت شد که در ته یک چاه فاضلاب بود. این فسیل حین عملیات آب و فاصلاب ممکن بود از بین برود که یک عابر پیاده در لحظه این اقدامات شهری، باستان‌شناس از آب درآمد.
تهران ملکه‌ای ۷ ساله

ما بین میدان قیام و اعدام زن ۷ هزار ساله تهرانی را دختر جوانی نجات داد. مهسا وهابی ۲۳ ساله آن روز اتفاقی در خیابان مولوی بود که کارگران آب و فاضلاب را در حال انجام فعالیت‌های شهری در کنار یک چاه دید. او که دانشجوی باستان‌شناسی بود حساسیت‌های رشته‌اش او را به نزدیک چاه کشاند و شنیدن شکستن سفالینه‌ها به تقلا انداختش و با اساتیدش تماس گرفت. تلاش کرد کارگران را از کار بازدارد. پس از رسیدن اساتید مهسا و مشاهده چاه مورد نظر حدس این دانشجو بی راه از آب در نیامد. با تایید کارشناسان، فعالیت‌های اکتشافی شروع شد و چاهی در کنار چاه مذکور حفر شد و پس از اقدامات پشتیبانی و اکتشافی تکه‌های سفال، تعدادی جوش کوره و ... اسکلت زنی مربوط به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح دیده شد.

این اسکلت پس از شناسایی ژنتیک، مستندسازی، اسکن نوری و تحکیم‌سازی در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفت. هم اکنون این بانوی ۷ هزارساله که نماد قدمت کلانشهر تهران به شمار می‌آید به همراه قطعاتی از آثار کشف شده، درموزه ملی نگهداری می‌شوند.

تهران ملکه‌ای ۷ ساله

بازسازی چهره اسکلت زن هفت هزار ساله تهران به عنوان بخشی از مطالعات مستندنگاری و شناخت ویژگی‌های انسان‌شناسی انجام شد. پس از اقدامات شناسایی محلی، در بازار صندوق‌سازان تهران نیز دومین اسکلت پیدا شد که مربوط به همان دوره بوده است. همراه این اسکلت دوم سفالینه‌هایی نیز بود که چند روز پیش از آن‌ها رونمایی شد.
تهران ملکه‌ای ۷ ساله

برخی از باستان‌شناسان بر این باورند که ممکن است بانوی ۷۰۰۰ ساله تهرانی در حین یک مسافرت فوت کرده و در این منطقه دفن شده است. حتی اگر این فرضیه هم نزدیک به واقعیت باشد از ارزش تاریخی تهران کاسته نمی‌شود، چراکه این مورد نشان می‌دهد برای روشن شدن این فرضیه و فرضیه‌های دیگر باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد. مورد مشابه این داستان بازمانده مرد یخی است که در مرز ایتالیا و سوئیس پیدا شد. بر اساس پژوهش‌ها مشخص شد که او مسافر بوده و محل سکونت او منطقه کشف شده جسدش نبوده است. با این حال امروز این منطقه یکی از شاخص‌های تمدن اروپا محسوب می‌شود و تحت حفاظت قرار دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید