برنامه تب‌تاب تلویزیون، بیزینس است یا چالش؟

برنامه تب‌تاب تلویزیون، بیزینس است یا چالش؟

درباره برنامه «تب تاب» که اولین قسمت آن چهارشنبه هفته پیش روی آنتن رفت و تنها تفاوت اصلی‌اش با دیگر تاک شو‌ها قرار گرفتن مجری و مهمان در ارتفاع پنج متری است!

کد خبر : ۶۵۵۱۱
بازدید : ۲۱۱۴
برنامه تب‌تاب؛ بیزنس پاچالش؟
احمد رنجبر | به برنامه «تب تاب» خیلی امید داشتیم؛ خبر‌هایی که به دست مان رسید حکایت از یک برنامه متفاوت داشت. قسمت اول، اما با تصورات مان فاصله دارد که در این گزارش درباره آن نوشته ایم. شاید برنامه را ندیده باشید؛ پس لازم است ابتدا چند سطری درباره کلیت آن بنویسیم.

«تب تاب» چیست؟
تب تاب حوالی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه سه شنبه‌ها روی آنتن شبکه سه می‌رود و قسمت اول آن هفته پیش پخش شد. علی علیپور مهاجم پرسپولیس مهمان قسمت اول بود و به سوال‌های باربد بابایی پاسخ داد. قالب برنامه تاک شو است، با این تفاوت که بیننده‌ها با ارسال نظرات خود به شکل «آنلاین» مشارکت دارند. هر چه تعداد لایک بیشتر باشد، تاب تعادل دارد و هر چه تعداد دیسلایک بالا برود، تاب از پشت خم می‌شود و در موقعیت شیب قرار می‌گیرد.

چند نفر شرکت می‌کنند؟
قبل از این که قائل به خوبی یا بدی «تب تاب» باشیم، یک سوال بدیهی وجود دارد: چند نفر در بحث شرکت می‌کنند؟ این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم میزان لایک و دیسلایک تاثیری مستقیم در روند مصاحبه دارد. در قسمتی از دکور، این سوال به شکل مرتب روی ال سی دی حک می‌شود که «با پاسخ‌های مهمان برنامه موافق هستید؟ بله، خیر» در برابر بله و خیر هم یک کد دستوری قرار گرفته و مجری از بیننده‌ها می‌خواهد با وارد کردن یک گزینه، نظر خود را بیان کنند.
با این حال مجری اشاره‌ای نمی‌کرد چند شرکت کننده در پیشبرد بحث حضور دارند و نظر مثبت یا منفی خود را به اشتراک می‌گذارند. طبعا اگر جامعه آماری بالا بود، روی آن مانور داده می‌شد. مثلا در یکجا علیپور می‌گوید: «چند سال است حرف اول را در آسیا و ایران می‌زنیم.» مجری استقلالی‌ها را ترغیب به رای منفی کرد و تاب پایین رفت. واقعا زور استقلالی‌ها به پرسپولیسی‌ها چربید؟ پس چرا این معادله در برنامه نود همیشه به نفع سرخ‌ها بوده؟

همزمان این مسئله مطرح می‌شود که «تب تاب» با اعلام کد دستوری در پی افزایش همراهی مشارکت بیننده‌ها با حامی مالی برنامه است.

مثبت و منفی سوال‌ها
سوال‌هایی را که برای گفتگو با علیپور طراحی شد می‌توان به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد! سوال‌های خوب آن‌هایی بود که کودکی این بازیکن را نشانه می‌رفت و اسم‌هایی را شامل می‌شد که خود مهمان هم تعجب کرد. ماجرای استقلالی بودن علیپور هم در راستای شفافیت و جذابیت برنامه است.
از آن سو، سوال هایی، چون احتمال رفتن علیپور از پرسپولیس از پایه غلط است. خودش هم اشاره کرد که یک سال دیگر قرارداد دارد. این یعنی شرایط او با بازیکن‌هایی که تیم را رها کردند متفاوت است. چه بسا اگر طارمی، محرمی، امیری و ... هم قرارداد داشتند تیم را ترک نمی‌کردند. سوال باید با یک قید شرط همراه می‌شد که «اگر قراردادت تمام شده بود، تو هم پرسپولیس را رها می‌کردی؟» مابقی سوال‌ها هم تفاوتی با پرسش‌های روتین نداشتند مثل پیش بینی بازی دربی آینده و ...

چالش منطق
دیگر بخش تاریک سوال‌ها درباره بازیکن‌هایی است که پرسپولیس را رها کردند. اصل سوال طبیعی است و مجری حق دارد بپرسد واکنش تان درباره آن‌ها که رفتند چیست؟ آنچه محل بحث است این که چرا وقتی پاسخ مهمان منطقی است، تاب پایین می‌رود!
علیپور می‌گفت: جای آن‌ها نیست و نمی‌داند چه چیزی توی ذهن شان بوده و ... آیا این شیوه‌ای که برنامه پیش گرفته با اصل منطق و آزادی دیدگاه منافات ندارد؟ قصد نداریم یک برنامه سرگرم کننده را به مفاهیمی اینچنین متعالی! پیوند بزنیم، ولی خب شائبه‌ای است که پیش آمده است.

دکور جذاب
یکی از امتیاز‌های «تب تاب» دکور آن است که توسط پیمان قانع ساخته شده. زمینه تاب که فاصله‌ای چهار، پنج متری با زمین دارد، مشکی است. نور سفید در دو طرف آن، کف روشن دکور و نیز زمینه قرمز صندلی‌ها کنتراست ایجاد کرده و بر جذابیت دکور افزوده.

تب تاب موفق می‌شود؟
بعد از تماشای «تب تابه این سوال مطرح می‌شود که فرق آن با دیگر برنامه‌ها چیست؟ مگر همین حالا على ضیا با «فرمول یک» چالشی‌ترین سوال‌ها را از مهمان‌ها نمی‌پرسد؟ مگر «من و شما» تند و تیز نبود؟ با مشارکت شرکت کننده‌ها برای بالا و پایین رفتن تاب، تفاوت ایجاد می‌شود؟ نه، این مقدار کافی نیست.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید