تب "خوشگلی" در موصل پساداعش

تب "خوشگلی" در موصل پساداعش

در موصل، کاشت مو به طور میانگین ۸۰۰ دلار خرج برمی‌دارد که شامل ویزیت‌های پس از عمل هم می‌شود. حدود ۹۰ کیلومتر به سمت غرب در اربیل، یا حتی دورتر در ترکیه، همین عمل حداقل ۱۲۰۰ دلار خرج دارد.

کد خبر : ۶۵۷۰۳
بازدید : ۱۹۴۹۴۷
تب
فرادید | به مدت سه سال، زنان موصلی از سر تا به سر انگشت پا سیاه‌پوش بودند و مردان بایستی ریش بلندی می‌داشتند. سالن‌های زیبایی تعطیل شده بودند و جراحی پلاستیک جرم بود.

به گزارش فرادید به نقل از AFP، اما با گذشت یک سال از بیرون رانده شدن گروه داعش، این شهر عراقی در حال به رخ کشیدن زیبایی‌هایش است.‌

می‌خواهید یک جای زخم یا سوختگی را محو کنید؟ کچلی‌ها را با کاشت مو بپوشانید؟ دندانهایتان را سفید کنید تا لبخندی دلربا داشته باشید؟ جراحان پلاستیک موصل و متخصصان زیبایی در خدمت شما هستند.

راجی نجیب، یک سوری که در موصل زندگی می‌کند، اخیراً از امکانات زیبایی شهر استفاده کرده است.

این مرد ۴۰ ساله، مدت‌ها به خاطر نقاط کچلی خود ناراحت بود تا اینکه دوستان عراقیش بنا به تجربۀ خود به او توصیه‌ای کردند: کاشت مو در یک کلینیک تازه باز شده در شهرشان.

نجیب می‌گوید: "آن‌ها به من گفتند که تجهیزات اینجا مدرن است و قیمت‌ها خوب است و پرستاران نیز خوب هستند. "

در موصل، کاشت مو به طور میانگین ۸۰۰ دلار خرج برمی‌دارد که شامل ویزیت‌های پس از عمل هم می‌شود.

حدود ۹۰ کیلومتر به سمت غرب در اربیل، یا حتی دورتر در ترکیه، همین عمل حداقل ۱۲۰۰ دلار خرج دارد.

تزریق پلاسما برای جلوگیری از ریزش مو در موصل حدود ۶۳ دلار است، و حداقل ۲۰ دلار از همین عمل در اربیل ارزانتر است.
تب

علاوه بر این اختلاف قیمت، نجیب مجبور می‌بود که پول و زمان نیز صرف سفر کند.

او می‌گوید: "رفتن به یک کلینیک در موصل بسیار آسانتر است، چون من وقت ندارم که از موصل سفر کنم. "

خوشگل کردن در موصل

چند دهۀ پیش، در کل بیمارستان‌های موصل تنها یک بخش جراجی پلاستیک وجود داشت، و فقط به کسانی که تصادفی شدید داشتند یا سعی داشتند که یک نقصان فیزیکی مادرزاد را رفع کنند، خدمات ارایه می‌کرد.

تحت تاثیر امواج حمله سال ۲۰۰۳ به رهبری آمریکا که منجر به سقوط صدام حسین شد و جنگ‌های فرقه‌ای پس از آن، موصل و در کل عراق، همواره دستخوش ناآرامی بوده‌اند.

تندرو‌های مذهبی زنان را مجبور به پوشاندن یا در خانه ماندن می‌کردند و تندرو‌ها به خصوص آرایشگران را هدف قرار می‌دادند و بسیاری از ترس آرایشگاه‌های خود را بستند.

شوک دیگر در سال ۲۰۱۴ زمانی فرارسید که داعش بخش بزرگی از شمال عراق را تصرف کردند و موصل را بدل پایتخت خود نمودند.
تب

پلیس شرعی داعش، قوانین فوق‌العاده شدیدی را در مورد پوشش و لباس همۀ ساکنان وضع کرد که به موجب آن زبان نمی‌بایست هیچ نقطه‌ای از پوستشان پیدا می‌بود و مردان باید شلوار‌های گشاد تا قوزک می‌پوشیدند، و ریش بلندی بدون سبیل می‌گذاشتند.

موصل از آن زمان، تب خوشگل شدن گرفته است.

از تابستان گذشته که نیرو‌های امنیتی عراق موصل را بازپس گرفتند، پنج کلینیک زیبایی بازگشایی شده است، ولی باز هم به سختی می‌توانند پاسخگوی سیل مشتریانی باشند که اکثرشان را مردان تشکیل می‌دهند.

محمد کاظم می‌گوید، با کلینیکش به اسم رازان، اولین کسی بوده که کسب‌وکار زیبایی را دوباره در شهر راه‌اندازی کرده است. این کلینیک خدمات سفید کردن دندان و دیگر خدمات مراقبت از دندان را ارایه می‌کند.

رمز کارش چیست؟ کاظم ۴۰ ساله می‌گوید: "کارکنان از لبنان آمدند، و درمان‌ها و ماشین‌ها را وارد کرده‌ایم. "

زخم‌های درون و بیرون

سلطۀ سه سالۀ داعش و ماه‌ها جنگ، ضربۀ سنگینی به خدمات درمانی شهر زد.

تخت‌های بیمارستانی موجود در موصل از ۳۶۵۷ عدد در سال ۲۰۱۴، به تنها ۱۶۲۲ عدد در سال گذشته رسید.

اما شهر در حال بازسازی است؛ و در یکی از مراکز تجاری، کلینیک دندان دیاموند طبقۀ پایین و سالن زیبایی شهرزاد طبقۀ بالا را به خود اختصاص داده‌اند.
تب

یک پوستر در درب ورودی، آنچه که ارایه می‌شود را تبلیغ می‌کند: تزریق بوتاکس و دیگر فیلرها، جراحی‌های لاغری، عمل‌های پوستی و غیره.

در داخل اتاق‌های درخشان ساختمان، زنان و مردان را می‌بینید، صحنه‌ای که تحت حکومت مشت آهنین داعش غیرقابل تصور بود.

یکی از کارکنان زن با دقت سروم‌هایی را که مانع از ریزش مو می‌شوند، به پوست سر زنی که دندانهایش را به هم می‌سابد تزریق می‌کند. این زن یکی از ده‌ها مشتری‌ای است که به اینجا سرازیر می‌شوند.

عالیه عدنان، که کار‌های زیبایی را انجام می‌دهد، می‌گوید که تاثیر جسمی و فیزیکی جهادی‌ها بر روی مردم طولانی‌مدت است.

او می‌گوید: "مردم موصل به خاطر قرارگیری در معرض استرس و آلودگی در زمان داعش و همچنین در دوران درگیری، مشکل‌های پوست و مو پیدا کرده‌اند. "
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    ای جوانان وطن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید