اتوبوس مرگ، ترمز بریده بود؟

اتوبوس مرگ، ترمز بریده بود؟

«یکی از همکلاسی هایم لحظاتی پیش از واژگونی اتوبوس تماس گرفت و گفت: ترمز بریدیم. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟! این اتوبوس از دانشکده فنی پایین می‌آمد. دانشگاه آزاد این همه از دانشجویانش پول می‌گیرد، اما هیچ هزینه‌ای برای اتوبوس‌های فرسوده دانشگاه که در هر رفت و برگشت یک ساعتی در این مسیر هستند، نمی‌کنند.»

کد خبر : ۶۵۹۹۷
بازدید : ۱۲۲۹
سروصداهای تلخ جان باختن دانشجویان دانشگاه ازاد
واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران در جاده داخلی این مرکز آموزشی دست کم ۹ نفر را به‌کام مرگ برد و ۲۵ مجروح بر جای گذاشت.

این حادثه مرگبار ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه ظهر دیروز در حالی اتفاق افتاد که اتوبوس شرکت واحد که برای جابه‌جایی دانشجویان در محوطه داخلی دانشگاه تردد داشت با بیش از ۳۰ دانشجو به‌سمت میدان دانشگاه آزاد در حرکت بود که ناگهان سر پیچ از مسیر خارج و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه شد و پس از واژگونی در شیب تند قرار گرفت و با پایه بتنی که تأسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرد.

عملیات نفسگیر برای نجات دانشجویان
سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: «به محض گزارش واژگونی اتوبوس ۴ ایستگاه آتش‌نشانی در کمتر از سه دقیقه درمحل حادثه حضور پیدا کردند. با توجه به اینکه اتوبوس بعد از چند بار معلق زدن روی چرخ‌های خود فرود آمده بود و احتمال وجود افرادی زیر اتوبوس وجود داشت آتش‌نشانان بدنه آهنی اتوبوس را بریدند تا بتوانند موقعیت را بررسی کنند.»
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز گفت: «با گزارش این حادثه یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد ۲ زن و ۵ مرد در دم کشته شده‌اند و ۲۷ نفر دیگر نیز مصدوم شدند که پس از انتقال به ۴ بیمارستان عرفان نیایش، حضرت رسول، امام خمینی (ره) و شریعتی دو نفر از مصدومان نیز جان باختند. دو نفر از مردان قربانی بالای ۴۰ سال داشتند. راننده نیز در این حادثه جان باخت.
برخی از مصدومان وضعیت جسمانی وخیمی داشتند و از آنجا که برخی خانواده‌ها در محل حادثه حاضر شده بودند کار امدادرسانی سخت‌تر شد.»

دستور ویژه دادستان کل کشور برای رسیدگی
محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور به جعفری دولت آبادی - دادستان تهران- دستور داد موضوع وقوع حادثه مرگبار در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد را پیگیری و نتیجه آن را هر چه سریعتر گزارش دهد.

گمانه‌های ضد و نقیض درباره واژگونی اتوبوس
ساعاتی پس از این حادثه، ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اظهار داشت: «طبق گفته شاهدان سکته راننده دلیل واژگونی اتوبوس دانشجویان بوده است.»
در حالی که کارشناسان اورژانس چنین موضوعی را تأیید نکردند و احتمال نقص فنی اتوبوس و کار نکردن ترمز آن قوی‌تر است. یکی از مجروحان نیز با قاطعیت از بریدن ترمز اتوبوس خبر داده است.

دانشگاه با مسببان برخورد می‌کند
رضا مسعودی- سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات- درخصوص وضعیت اتوبوس‌های دانشجویی به خبرنگار ما گفت: این اتوبوس‌ها زیر نظر شهرداری نیست.
اتوبوس‌ها تحت نظر یک شرکت پیمانکاری فعال بودند که در حال حاضر اسم این شرکت پیمانکاری را به خاطر ندارم. چون مربوط به امور فنی دانشگاه است. ما در قرار داد پیمانکاری الزامات فنی و ایمنی را قید کرده‌ایم معاینه فنی، شرایط اتوبوس، شرایط راننده، ... در قرارداد ذکر شده است.
وی در رابطه با این سؤال که دانشجویان مدعی شده‌اند هزینه زیادی برای دانشگاه پرداخت می‌کنند، اما اتوبوس‌هایی که از آن استفاده می‌کنند مستهلک و فرسوده است، گفت: در قرار داد ما با شرکت مورد نظر تمام الزامات فنی چه درخصوص اتوبوس و چه شرایط راننده آمده است و بایستی این الزامات رعایت شود و بدون آن اجازه تردد ندارند. این حادثه یک اتفاق بود و بایستی با یک بررسی کارشناسی علت سانحه مشخص شود.
دانشجویان بیمه اند
دکتر مسعودی همچنین افزود: دانشجویان حادثه دیده و قربانیان تحت پوشش بیمه هستند و هزینه آن‌ها از سوی بیمه پرداخت خواهد شد.
او ادامه داد: ما تمام امکانات دانشگاه را به کار خواهیم گرفت تا خدمات پزشکی به بهترین شکل برای مجروحان انجام شود و هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنند. خودم از ابتدای حادثه در محل بودم و دو روز آینده نیز دانشگاه تعطیل خواهد بود و سه روز عزای عمومی در دانشگاه اعلام شده است.
همچنین به معاونت‌های مربوطه دستور داده‌ام تا به سرعت و جدیت حادثه را پیگیری کنند. بعد از مشخص شدن علت واقعه، دستور پیگیری سریع برای بررسی دوباره وضعیت اتوبوس‌ها صادر شده و هر قصور و تقصیری باشد با مسببان آن برخورد خواهد شد.

بنا به اعلام سازمان اورژانس کشور؛ هویت چهار نفر از قربانیان قابل شناسایی نبوده و تنها هویت احسان سجادپور، علی حسین‌زاده، احسان صفایی، سارا رادمنش و محمد علی ابوالفتحی شناسایی شده است. اسامی تعدادی از مصدومان نیز به شرح زیر است:بیمارستان امام خمینی (ره)؛ علیرضا، ولی محمدی، مینا نعمتی، محمد ابراهیمی فر، میرمهنا یوزباشی، ملیکا سادات افتخار عزیزی، شکوه نعمتی، فاطمه عبداللهی، ثنا عابدی، فاطمه رحیمی، کیارش اسدی کمال، سامان قضاوتی، مهدی مغنیان، هدیه جلیلی، کوروش ثابت، کامیاب اهری، خدیجه وکیلی. بیمارستان شریعتی؛ محمد امین عابدینی، سید آرین حقیقت. بیمارستان حضرت رسول (ص)؛ علی هروانی، بهاره کوچه باغیان، علی عرب‌نژاد، ملیکا فراهانی، محمد مهدی قدیمی.

بیمارستان شریعتی
بیمارستان شریعتی یکی از ۴ مرکز درمانی بود که امدادگران مصدومان حادثه را به آنجا منتقل می‌کردند. پشت در اتاق عمل بیمارستان خانواده مجروحان جمع شده و همه نگران بودند. در میان آن شلوغی یکی از دانشجویان که همکلاسی‌اش را به اتاق عمل برده بودند، آرام و قرار نداشت.
وی گفت: «یکی از همکلاسی هایم لحظاتی پیش از واژگونی اتوبوس تماس گرفت و گفت: ترمز بریدیم. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟! این اتوبوس از دانشکده فنی پایین می‌آمد. دانشگاه آزاد این همه از دانشجویانش پول می‌گیرد، اما هیچ هزینه‌ای برای اتوبوس‌های فرسوده دانشگاه که در هر رفت و برگشت یک ساعتی در این مسیر هستند، نمی‌کنند.»
دکتر داوود نوروزی، معاون بیمارستان شریعتی نیز درباره آخرین وضعیت مصدومان گفت: «سه تن از مجروحان که همه مرد بودند، را به این بیمارستان آوردند که یک نفر فوت شد. دو نفر مجروح نیز که خونریزی داخلی و شکستگی دارند به اتاق عمل اعزام شده‌اند.» علیرضا مرادی، استاد رشته میکروبیولوژی این دانشگاه نیز که در بیمارستان حضور داشت گفت: «دو دانشجوی مجروح ۲۲ ساله هستند و فرد فوت شده با هویت محمد علی ابوالفتحی ۶۶ ساله شناسایی شده که هنوز از رابطه او با دانشگاه اطلاعی نداریم و احتمال می‌رود راننده باشد.»

بیمارستان عرفان نیایش
سه تن از مجروحان به بیمارستان عرفان منتقل شدند.
محسن رحمانی، محمد مهدی رسولی و محمد رضا فضیلتی پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. در میان این سه نفر محمد رضا دچار خونریزی مغزی شده و وضعیتش وخیم تشخیص داده شده است.
اما دو نفر دیگر شکستگی دست و پا و جراحت‌های عمیق دارند. هر سه نفر شهرستانی هستند و خانواده هایشان در تهران حضور نداشتند. دوستانشان که برای همراهی آن‌ها به بیمارستان آمده‌اند در حالی که بشدت از این حادثه متأثر هستند به خبرنگار می‌گویند: بسیار تأسف بار است دانشگاهی که حداقل هر ترم حدود ۳ میلیون تومان از ما شهریه می‌گیرد حاضر نیست اتوبوس‌های این مسیر را تعویض کند و ما مجبوریم سوار اتوبوس‌هایی شویم که به نوعی اسقاطی بوده و در این مسیر خطرناک باید با دلهره رفت و آمد کنیم. از آن بدتر به علت کمبود اتوبوس باید بیش از ظرفیت دانشجو سوار کند مثلاً در این اتوبوس حدود ۴۰ نفر سوار بودند و خیلی‌ها سرپا ایستاده بودند که بیشتر آسیب دیدند.

ترمز اتوبوس از روز قبل مشکل داشت
یکی دیگر از نجات یافتگان اتوبوس مرگ در حالی که روی برانکارد بود، گفت: «این اتوبوس روز قبل هم ترمز خالی کرد و به جدول خورد. متأسفانه هیچ کس تعمیرش نکرد و این اتفاق افتاد.» چند سالی است که مسئولان دانشگاه به ما وعده می‌دهند که قرار است برای سهولت در رفت و آمد دانشجویان، تله کابین راه اندازی می‌شود، اما در این چند سال هیچ ترتیب اثری ندادند. این درحالی است که اگر تله کابین راه اندازی می‌شد دانشجویان هر روز با خطرات اینچنینی روبرو نبودند.

سرگردانی خانواده‌ها و دانشجویان در راهروی بیمارستان رسول اکرم (ص)
بخش اورژانس بیمارستان رسول اکرم (ص) بیشتر از بیمار، با تجمع خانواده‌ها، دوستان و همکلاسی‌های دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات شلوغ شده بود. نگرانی در صورت‌شان موج می‌زد. تعداد زیادی جلوی پذیرش جمع شده بودند تا شاید ردی از گمشده‌شان بگیرند اما...
دکتر نادر توکلی، معاون درمان علوم پزشکی ایران گفت: «پس از این حادثه سه زن و سه مرد را به بیمارستان رسول اکرم (ص) آوردند. همه آن‌ها مصدوم بودند براساس بررسی‌های خبرنگار ما، «بهاره کوچه باغیان» ۲۶ ساله از ناحیه فک آسیب دیده، «ملیکا فراهانی» دانشجوی رشته صنایع غذایی، دست و پا و گردنش مصدوم است. «محمد مهدی قدیمی» ۱۸ ساله دانشجوی برق پایش شکسته، علی عرب نژاد ۱۹ ساله نیز در این بیمارستان بستری هستند.
یکی از دانشجویان گفت: «به ما گفتند که هر دو در اتوبوس باز بوده که می‌تواند علت بالارفتن تلفات باشد. خیلی از خانواده‌ها و دانشجویان معترض هستند که چرا با این همه هزینه‌ای که از دانشجویان می‌گیرند، خدمات نمی‌دهند.»
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید