قیمت طلا و دلار در روز‌های نیمه تعطیل

قیمت طلا و دلار در روز‌های نیمه تعطیل

دلار در هفته گذشته دامنه نوسان بسیاری را تجربه کرد و اوج این نوسانات روز چهارشنبه بود که نرخ ارز در ۳ کانال جابه‌جا شد.

کد خبر : ۶۶۱۳۹
بازدید : ۸۳۸
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد دو اهرمی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران طی هفته قبل با رشد ۵/ ۱ درصدی به سطح ۱۵۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسید. شنبه گذشته به زعم تحلیلگران نموداری شاخص کل به کف بنیادی خود رسید، اما دو عامل از افت بیشتر دماسنج بورس جلوگیری کردند. رشد نرخ ارز در طول هفته گذشته مستقیما باعث صعود شاخص کل بورس شد. محرک اصلی رونق و رکود بورس تهران در سال گذشته نوسان قیمت دلار بوده و این روند را می‌توان در فراز و نشیب همزمان رونق بورس و نرخ ارز از اواسط مرداد مشاهده کرد. مطلوبیت برخی گزارش‌های عملکرد ماهانه آذر نیز سهام شرکت‌های مربوطه را جذاب‌تر کرد. در همین راستا نماد‌های گروه بانکی مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند و ضمن ثبت بیشترین ارزش معاملات، نقش پررنگی در رشد شاخص کل ایفا کردند. در سمت دیگر ریزش بهای نفت، سهام پتروپالایشی‌ها را تضعیف کرد.

هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل


بازار ارز
زیگزاگ هفتگی دلار

هفته گذشته دلار آمریکا با رشد ۷۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. دلار در هفته گذشته دامنه نوسان بسیاری را تجربه کرد و اوج این نوسانات روز چهارشنبه بود که نرخ ارز در ۳ کانال جابه‌جا شد. موعد تسویه حساب بین‌المللی شرکت‌های تجاری، اوج‌گیری سفر‌های خارجی و افزایش تقاضای ارز دانشجویی از ابتدای هفته دلار را صعودی کرد. نوسان قیمت نفت و رشد نرخ حواله درهم نیز بر افزایش نرخ ارز اثرگذار بود. در همین حین بازارساز با حضور موفق خود باعث شد تا قیمت صرافی‌های منتخب را به نرخ بازار نزدیک کند و با حذف تقاضای احتیاطی به اصلاح قیمت‌ها بپردازد. به این ترتیب در دو روز آخر کاری هفته قیمت دلار که تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان هم رشد کرده بود وارد مدار منفی شد و نرخ ارز به زیر مرز ۱۱ هزار تومان بازگشت.

هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل


بازار سکه
رفت و برگشت قیمتی سکه

هر سکه طرح جدید طی هفته گذشته ۱۸۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. رشد نرخ ارز و افزایش بهای جهانی طلا دو عامل اصلی افزایش بهای سکه در هفته قبل بودند. طبق معمول قیمت‌های بازار سکه با نوسان دلار دچار تغییر اساسی شد و سکه همگام با دلار در هفته قبل فراز و نشیب داشت. با افزایش قیمت دلار در روز‌های ابتدایی هفته بهای سکه نیز صعودی شد و در چهارشنبه به مرز ۴ میلیونی هم نزدیک شد، اما سیاست هوشمندانه بازارساز در نزدیک نگه داشتن قیمت دلار به نرخ بازار باعث شد تا تقاضای احتیاطی حذف شده و با کنترل هیجان قیمت‌ها دوباره وارد محدوده منفی شود. در پی سقوط سهام وال استریت در هفته گذشته نیز قیمت طلا به اوج ۶ ماهه رسید و به رشد ۵ درصدی بهای سکه کمک کرد.

هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل


بازار طلای جهانی
رشد طلا در فضای ناامن

ساعت ۱۶ روز گذشته هر اونس طلای جهانی با افزایش ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۱۲۷۹ دلار معامله شد. سقوط شاخص دلار قیمت فلز زرد را در بازار جهانی صعودی کرد. طی هفته گذشته درگیری دولت و کنگره آمریکا فضای اقتصادی این کشور را دچار التهاب کرد و به ریزش بازار‌های سهام این کشور منجر شد. همچنین تصمیم ترامپ مبنی بر تحریم کمپانی‌های چینی ZTE و هوآوی، ترس جنگ تجاری را دوباره در دل فعالان اقتصادی بیدار کرد. گزارش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا نیز که پنج‌شنبه منتشر شد، بیشترین افت را در سه سال گذشته ثبت کرد تا با عملکرد بد اقتصادی، شاخص دلار عقبگردی دو هفته‌ای داشته باشد. با افزایش ریسک‌های اقتصادی موقعیت طلا به عنوان پایگاه امن حفظ سرمایه جذاب می‌شود. کاهش شاخص دلار نیز با قدرتمند کردن خریداران ارز‌های غیردلاری با تقویت تقاضا قیمت طلا را صعودی می‌کند.

هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل


بازار اوراق مسکن
هفته آرام تسه‌ها

ارزش اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی هفته قبل ۳/ ۱ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۴ هزار و ۲۴۹ تومان رسید. پنج‌شنبه گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی منتشر شد و وضعیت بازار معاملات مسکن در ماه آخر پاییز را تشریح کرد. بر اساس این گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در آذر ۸/ ۶ هزار واحد بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب۶/ ۰ و ۷/ ۶۱ درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان نیز ۵/ ۹ تومان بود که نسبت به آبان و آذر سال گذشته به ترتیب ۱/ ۴ و ۸/ ۹۱ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت‌ها و کاهش تعداد معاملات نمود رکود تورمی بازار مسکن و تسه‌ها محسوب می‌شود. با این حال روند کاهشی تعداد معاملات و رشد قیمت‌ها کند شده است و می‌توان امیدوار بود که با اصلاح قیمت‌ها، رونق به بازار تسه‌ها بازگردد.

هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل


بازار نفت
بازگشت نفت؟

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا ساعت ۱۶ جمعه با کاهش ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۹/ ۴۴ دلار معامله شد. در پی ریزش بازار‌های سهام جهانی پیش از تعطیلات کریسمس، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی بالا گرفت و بهای نفت سقوط کرد. اما با بازگشایی بازار‌ها شاهد مثبت شدن محدوده معاملاتی بودیم و همین سیگنال به رشد ۱۰ درصدی طلای سیاه در شامگاه چهارشنبه منجر و بهای نفت به مرز ۴۷ دلاری نزدیک شد. اما بازگشت دوباره تنش میان روابط پکن و واشنگتن چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را بار دیگر مکدر کرد و نگرانی از کاهش سمت تقاضا در سال آتی میلادی موجب اصلاح بهای نفت شد. حال باید منتظر گزارش‌های معوقه موجودی‌های تجاری نفت آمریکا و تعداد دکل‌های نفتی فعال این کشور ماند تا با مشاهده شرایط عرضه و تقاضا، بتوان مسیر نوسان نفت در هفته جاری را متصور شد.
هیجان طلا و نفت در روز‌های نیمه تعطیل
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید